reklama

Bubny vs kotouče

Měl bych dotaz ohledně brzd (zatím spíš jenom teoretický). Jak si vedou bubnové brzdy v porovnání s kotoučovými, na 20" předním kole poměrně těžkého (leho)kola?

Mám zkušenost se 70mm bubnem na 28" klasickém kole. Brzdí na můj vkus celkem slušně, i když to není nic, co by mě dokázalo postavit na přední. Na 20" by byl ještě silnější. Problém je v tom, že se v dlouhých sjezdech dost zahřívá a bojím se, že upeču vestavěné dynamo.

Takže otázky pro odborníky:
- Jak je to s přehříváním kotoučovek? Dají se upéct, nebo jsou stavěné tak, aby se stíhaly chladit?
- Jaké teploty snesou bubnové brzdy? Mám na mysli hlavně ty kombinované s převodovkou nebo dynamem. Psal jsem výrobci, neodpověděl.
- Jak dlouho vydrží v bubnech brzdové obložení? Už jste ho někdy někdo prošoupal?

[ Zpět ]
Datum: 22.02.2014
Autor: NightRider
  • Re: Bubny vs kotouče

         

    Tak ja mozem iba ku kotucom: Ak su hydry s anorganickymi dostickami v dlhiich kopcoch hrozii vyvretie kvapaliny videl som to u kamarata ked som este na klasike chladil v brzdy. Pri mechanickych a vacsinou aj organickych dostickaach vedia dosticky zosklovatiet (natavia sa a stracaju ucinnost) nic nieje nekonecne a vsespasne ale tieto javy nastavajuu vo fakt extremnych podmienkach. Pri bbnoch ti neviem povedat ale ak nemienis jazdit extra downhil na lehu tak to nebude nejake extremne. Jedinou vrazebnou kombinaciou je 20 rafik + V-brzdy vo vysokej rychlosti dolu kopcom mysliim ze Jirkovi takto buchlo koleso. Inak ci bubon ci kotuc by mali zniest relatyvne velmi vysoke zatazenie oproti V-ckam a je len otazka vkusu co chces. PS:mozno vyzniem za blbca ale uz sa vyraba naboj z bubnovou brzdou a dynamom??

    [ Zpět ]
    Datum: 22.02.2014
    Autor: colombo.ii
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Bubny vs kotouče

           

      Ano, vyrábí.

      [ Zpět ]
      Datum: 24.02.2014
      Autor: Arnošt905
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Bubny vs kotouče

         

    Slušné (i mechanické) kotoučovky brzdí výrazně lépe než 70 mm bubny. Konkrétně porovnávám Avid BB7 s SA 70 mm bubny.
    Kotoučovky se upéct dají. U mechanik hrozí zesklovnatění destiček, u hydraulik dřív uvaření brzdové kapaliny, což způsobí "měknutí" páky. Myslím si, že kotoučovky na tom budou lépe, ale to je jen osobní odhad. Ani u jednoho typu brzd jsem to přehřátí nezažil. Pokud člověk zažije přehřátí kotoučovek, není nic jednoduššího než pořídit větší kotouč, to u bubnů moc nejde. Pak třeba shimano dělá u některých typů brzd brzdové desky s chladičem a kotouč, kde je uvnitř hliník pro lepší rozvod tepla.

    EDIT: Domnívám se, že i u bubnů by mohlo obložení zesklovatět.

    [ Zpět ]
    Datum: 22.02.2014
    Autor: snilard
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Bubny vs kotouče

           

      S bubnama na kole zkušenost nemám, ale v autech a na motorkách bohatou. Rozdíl v tom nebude velký. Bubny se opouštěly pro menší účinnost. A obložení je tam ještě schovanější, než na kotoučích, sklovatí a vadne ochotně. Kamioňáci a autobusáci by mohli vyprávět. Stěžovali si i kluci na starých jawicích, když to v Alpách pouštěli ostřejc dolů. Asi bych bubny viděl pro nějaké městské kolo, tam to bude bez problémů.

      [ Zpět ]
      Datum: 23.02.2014
      Autor: ronda
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Bubny vs kotouče

             

        Já se naopak přikláním na městské kolo ke kotoučům. Domnívám se, že mít na svém kole bubnovky, v některých situacích bych neskončil ve smyku, ale v autě nebo chodci přede mnou. Vzhledem k mravnému chování mého kola ve smyku z těchto dvou možností je lepší ten smyk.

        [ Zpět ]
        Datum: 23.02.2014
        Autor: snilard
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Bubny vs kotouče

               

          Za městské jsem považoval postrk na nákupy, ne tvého ostrého draka ;-)

          [ Zpět ]
          Datum: 23.02.2014
          Autor: ronda
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Bubny vs kotouče

         

    Mám bubny na 20' tříkole.Slabou silou kolo lehce zablokuji i na suchem asfaltu.Zivotnost neskutečná.15000km bez známky opotřebení, obložení dostatečné. Účinnost i v desti nebo zimě stejná.

    [ Zpět ]
    Datum: 23.02.2014
    Autor: zazvur
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Bubny vs kotouče

           

      70 mm nebo 90 mm? Dokážeš s nimi udělat bent stop?

      [ Zpět ]
      Datum: 23.02.2014
      Autor: snilard
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Bubny vs kotouče

             

        70mm. Nevím co je bent stop. Rozjetý z kopce na suchém asfaltu (50km/h) prudce zabrzdim,kola se zastaví a kreslí na cestě čáru.

        [ Zpět ]
        Datum: 23.02.2014
        Autor: zazvur
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Bubny vs kotouče

         

    U kotoucovek se problemum s prehratim da predchazet - vetsi kotouce, kotouce s unasecem, sintrovane desticky, desticky s chladicem. U bubnu uz clovek chlazeni asi nevylepsi. I kdyz - nekde jsem videl dodelavane vnejsi zebrovani. Jenze to zase bude problem s udrzovanim v cistote.

    Uvaril jsem hydry a koupil vetsi kotouce s unasecem. Uvaril jsem mechaniky BB7 a koupil vetsi predni kotouc s unasecem a sintrovane desticky. Bubny bych nechtel. 8-)

    [ Zpět ]
    Datum: 23.02.2014
    Autor: Murphy
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Bubny vs kotouče

         

    Dobře vyladěné a zajeté bubny na tříkolce fungovat můžou, protože máš dvě přední kola a tím dvě ty bubnové brzdy vpředu. Proto jak tu někdo psal jde i s bubnovkami bloknout přední kola. Na jednostopém s jedinou přední brzdou ale bude limit kolik je to ochotné brzdit podstatně níž. Může to pořád ještě stačit, ale nemusí. Záleží jak se povedla ta konkrétní brzda, někdy jeden kus brzdí výrazně lépe než jiný kus ten samý typ stejného výrobce. Slyšel jsem, že je to otázka správného zajetí, případně zabroušení obložení, ale nevím jistě.
    Přetíženou kotoučovku na předku lehokola jsem zažil jednou, a to byla mechanická brzda a 180mm kotouč na back-to-back tandemu. Tandem měl tehdy velmi slabou zadní kotoučovku a těch cca 170-180kg kola, mě a ninka bylo bržděno z 80% tou přední. Začla slábnout a byla cítit spálenina, nohu vidle nešlo udržet v ruce jak byla horká. Vyměnili jsme to za trochu lepší brzdy vpředu i vzadu a sintrované destičky vpředu, od té doby v pohodě.
    U kotoučovky máš možnost upgradovat chlazení i brzdný účinek pokud základní prodávaná verze nebude dost. Ale pro singl lehokolo obvykle je, protože 160mm kotouč na 20" kole je jako 200mm kotouč na 26" kole. Potřebuješ velmi těžkého jezdce a velmi dlouhý a prudký kopec, abys to dostal na limit. Buben podle mě utavíš dřív.
    Pokud jde o buben sdílející náboj s dynamem, tak to bych se bál o dynamo. Pokud má magnety ze vzácných zemin, což dnes má většina, tak ho můžeš zrušit prohřátím na cca 70-80°C. To by podle mě šlo dosáhnout při dlouhém klesání.

    [ Zpět ]
    Datum: 23.02.2014
    Autor: Jirka
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Bubny vs kotouče

           

      Trofám si tvrdit, že z hlediska přehřívání je jedno, jestli máš kotouč v 20" nebo 26" kole. Brzdová síla je větší, ale množství energie, které musíš protopit, stejné. Vetší obvodová rychlost podle mne na chlazení nebude mít významný vliv.

      [ Zpět ]
      Datum: 23.02.2014
      Autor: snilard
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Bubny vs kotouče

             

        Souhlasím. Velikost kola má vliv na to, jakou silou ruky máš k dispozici jak silné brždění, ale na chlazení je to jedno. Pořád zahřívám stejně velké desičky a kotouč stejným výkonem.

        [ Zpět ]
        Datum: 23.02.2014
        Autor: Jirka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Bubny vs kotouče

         

    Díky všem za odpovědi. Vypadá to, že oželím bezúdržbovost a nerozbitnost bubnu a dám dopředu kotouč.

    Colombo: nábojové dynamo s brzdou vyrábí Sturmey-Archer ( www.sturmey-archer.com ), kódové označení X-FDD.

    [ Zpět ]
    Datum: 23.02.2014
    Autor: NightRider
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: partnerku na kolo

Hledám: partnerku na kolo
včera
vysoký, štíhlý, aktivně sportující, mladšího vzhledu hledá sportovně založenou ženu na sdílení společných zájmů,…

Hledám: Kamarádku

16.04.2024
Samotnému se jezdí špatně,hledá se holka na kolo,na věku nesejde.

Hledám: Další parťáky do skupiny - cykloturistika

16.04.2024
Ahoj, hledají se další cyklisté do party z Pardubic a okolí … Věk cca 50 - 60r. … Na pohodu :-)…. WhatsApp 737 184…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

320 cyklistů (5 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024