Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

Jistě jste o tom slyšeli nebo dokonce sami vyzkoušeli, protože v zahraničí to již léta funguje – veřejné půjčovny kol, nebo jinak, kola ke krátkodobému zapůjčení, čili sdílená kola, anglicky pak bike sharing.

Datum: 30.01.2014
Autor: Redakce
  • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

         

    Tak jedna moje cerstva zkusenost.
    Prijel jsem Student agency do Vidne. Potreboval jsem tam behem cca 2 hodin neco vyzvednout a odfrcet z5 do praglu. Prvni co jsem u stanice busu uvidel, byl Vidensky bike sharing. Byla sice kureffska :) kosa, ale rekl jsem si: "Meduzo ty jsi pravoverny biker a ted, namisto dvou listku na salinu si ted pujcis bicygl a das to kolmo woe". Takze jsem tam zasunul kreditku a jal se vyplnovat nekonecny formular. Noa po 2 minutach klofani na ty dotykovy klavesnici jsem zkoncil na tom, ze to tam nepobralo cesky psc a bydliste mimo Rakousko. Takze to nedopadlo no :)

    Ale kdyz jsem o tom ted tak premejslel, tak jsem dostal chut na Londyn. Akorat jsem se nejak nedoklikal, jak se tam zaregistrovat jako neAnglican. takze muj dotaz zni, jestli si jako vopcan CR muzu udelat v Londyne registraci?

    No a v neposledni rade nejak nemam vymysleny, kdo by tam se mnou letel. Na dva tri dni nebotakneco :)
    Nemate nekdo chut se pridat? Ubytko nejaky socialni pres airbnb pobliz nejaky dokovaci stanice.
    A nejlip tak nekdo kdo by mi tam udelal pruvodce.

    [ Zpět ]
    Datum: 30.01.2014
    Autor: Meduza
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

           

      Kristova noho: SKONCIL :)

      [ Zpět ]
      Datum: 30.01.2014
      Autor: Meduza
      Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

             

        Copak "skoncil"...
        Já jsem při prvním čtení četla "...jestli se jako vopčan ČR můžu udělat..." :o)))

        [ Zpět ]
        Datum: 31.01.2014
        Autor: radka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
    • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

           

      Ty bláho. Londýn... Tam se toužím kouknout už hóoodně dlouho...

      Ale neboj se, já teď nemám času na nějaké delší výlety :o)))
      Budu ti jen tiše závidět :o)))

      [ Zpět ]
      Datum: 31.01.2014
      Autor: radka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
    • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

           

      ID Vokaty před nedávnem ve Vídni kolo ze stojanu vymámil.

      [ Zpět ]
      Datum: 03.02.2014
      Autor: Hrabosh
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

             

        K Vídni: Registroval jsme se předem na stránkách: http://www.citybikewien.at/

        S českým PSČ problém nebyl, chtělo to po mě číslo kreditky, ze které to strhlo 1 € za registraci. To euro, pak člověku přičtou jako kredit (kdyby si náhodou půjčil kolo na déle než hodinu).

        Ty stránky jsou zoufale pomalé, chce to trpělivost. Nedokážu si představit, jak bych údaje datloval na dotykovém display terminálu.

        V terénu všechno funguje podle očekávání (zasuneš kartu, zadáš heslo, vybereš si číslo stojanu, vyndáš kartu, vyzvedneš kolo). Terminály jsou poměrně líné, takže na poprvé jsme se zalekl přesýpacích hodin a trochu zmatkoval.

        [ Zpět ]
        Datum: 03.02.2014
        Autor: vokaty
        Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

           

      Chyba je na straně uživatele. Byl jsem ve Vídni před 3 se ženou. Já jsem zaregistroval přes web (s českým PSČ), ona až na místě přes klávesnici terminálu, což zabralo cca 5 minut. Absolvovali jsme za víkend asi 10 výpůjček, všechny zdarma do hodiny, kromě jedné (u Hundertwasserhaus nebyl poblíž stojan, navíc při vracení jsme narazili na plný stojan a museli hledat jiný).
      Pro turistu naprosto dokonalé, dostali jsme se kam bylo třeba a ušetřili za MHD.

      Jediné, co potvrzuju je strašná zima :) Kvůi tomu jsme se občas pro zahřátí svezli tramvají.

      [ Zpět ]
      Datum: 04.02.2014
      Autor: vrehak
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

         

    Nezazněl tady Hamburg, tak se s vámi podělím o dvě tamní stanice.

    [ Zpět ]
    Datum: 31.01.2014
    Autor: mportes
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

           

      A ještě "parkoviště" zaměstnanců před jakousi kancelářskou budovou. Hamburk je krásně placatý a jezdí tam spousta lidí.

      [ Zpět ]
      Datum: 31.01.2014
      Autor: mportes
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

           

      Závidím jim tu dlažbu a vůbec povrchy silnic i chodníků - žádné kočičí hlavy nebo vápencové kostičky, vše rovné a hladké, bezbariérové...

      [ Zpět ]
      Datum: 31.01.2014
      Autor: vlákno
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

         

    Je to dobrý nápad, co dobrý - vynikající!, líbí se mi, nicméně dle mého názoru u nás = v zemi, kde zlodějna byla povýšena na nosný pilíř státního zřízení, to je - myslím - bez vyhlídky na úspěšné rozšíření. Nějak mi stačilo vidět ta "očesaná" kola v Karlíně u metra.

    [ Zpět ]
    Datum: 31.01.2014
    Autor: Airline
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

           

      Která očesaná kola myslíš? Homeport funguje v Karlíně (sic!) už docela dlouho a údajně s krádežemi moc problém nemají.

      Ta růžová kolo v Karlíně jsou v článku zmiňovaná ReKola. Klukům fandím, vypadá to slibně, ale rozhodně bych je narozdíl od autorky neoznačil za pečlivě udržovaná - právě různé defekty a drobné problémy mi během testovací provozu připadají jako jeden z největších problémů tohoto "amatérského" systému.

      [ Zpět ]
      Datum: 04.02.2014
      Autor: vrehak
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

         

    Drážďany, hlavní nádraží.
    http://www.bahn.de/p/view/service/fahrrad/call...

    [ Zpět ]
    Datum: 31.01.2014
    Autor: petrp
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

           

      K čemu je tam dobré to přítlačné křídlo za sedlem? To je jako nosič, reklamní tabule, nebo dětské sedátko ? :-)

      [ Zpět ]
      Datum: 31.01.2014
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

             

        Považuji to za nosič kombinovaný s reklamní tabuli. Za sedlovkou jsou gumicuky s háčky pasujícími do otvorů v tom křídle.

        [ Zpět ]
        Datum: 31.01.2014
        Autor: petrp
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

         

    Ještě malá ochutnávka z Francie (města Nantes,Orléans,Besancon).

    [ Zpět ]
    Datum: 31.01.2014
    Autor: pavelv
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

         

    http://www.nakole.cz/blog/zobraz/495-bikemi-milano

    Připomenul bych Milano, vyzkoušeno 3x leden, červenec, leden, platil jsem jen základní poplatek, dobu přetáhnul vždy o dost, a žádné další poplatky nenaúčtovali, asi italský čurbes.
    Pařížský Velib naopak velmi rychle ztrhnul z karty prachy za překročení "volných" minut.

    Bike-sharing jsem viděl na hodně místech, Norimberk, Strasbourg, Dijon, Bochum, ale i ve španělské Gandía.

    Možná nepřekvapí, ale všechna tahle místa mají jedno společné: jsou na rovině.

    Podporuji nadšence z Rekola v Praze, ale jsem mírně skeptický. Systém bike sharingu by si Praha zasloužila, ale pro rozběh bych vybral relativně rovinaté centrum, mám pocit, že postavila-li by se stanice třeba na Pankráci nebo na Strahově, byl by tok kol jednoznačně jednosměrný. Ale i tak, nelze spoléhat na samocyklaci kol, kola se večer budou hromadit někde a jinde budou chybět. V Paříži to funguje tak, že večer v centru pomalu nenajdeš volný stojan kam Veliba odložit, ovšem na předměstí jsou stojany prázdné. Ráno je vše zase v pořádku, tedy někdo ta kola v noci převeze zpátky.

    Tohle asi amatérsky zařídit nejde, financování bude klíčem. Když se to podaří, může být centrum zase zajímavější.

    Jinak zajímavý odkaz:
    http://bike-sharing.blogspot.cz/2010/07...

    [ Zpět ]
    Datum: 31.01.2014
    Autor: Jindra8526
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

           

      Ve Švýcarsku, které moc rovinaté není, mají taky bikesharingy, navíc začínají pomalu s bikesharingem elektrokol.

      Podle mě by se v Praze učitě začalo centrem plus rovinatým okolím - Karlín, Holešovice, Smíchov... a časem bych to rozšířil dál i na kopce, mohli by se najmout brigádníci, kteří by s těmi přebytečnými koly jezdili zpátky na kopce. Studenti by měli pohyb a ještě by si vydělali.

      [ Zpět ]
      Datum: 31.01.2014
      Autor: vlákno
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

             

        No, nevím, rajtoval jsem jen ty Veliby a ta kola v Milaně, oba modely mají jen 3 převody, moc do kopce bych na tom asi jet nechtěl.

        Navíc ta kola nejsou vždy v excelentním stavu, i když jsou dost robustní, stalo se mi, že řazení prostě nefungovalo, brzdy občas brzdí taky všeljak, celý ten systém vyžaduje trvalo a systematickou údržbu. Ta kola na stanoviště určitě nepřepravují po ose, to je trochu utopická představa, že by se to dalo provozovat jako brigáda. Prostě aby to fungovalo, musí se o to někdo starat.

        Tomu systému co dělají ti kluci z Rekola je asi nejbližší ten systém v Porůří. Pařížská a Milánská stanoviště jsou in-line, v Bochumu je to přes ten telefon, což asi systém zlevní.

        Bylo by fajn s tím začít v tom placatém centru, popřípadě natáhnout stanoviště podél řeky. Na kopce je čas.

        Takhle to funguje v Bochumi, ale nerajtoval jsem ještě na tom, nebyl čas, ale vyzkouším to sichr.

        [ Zpět ]
        Datum: 31.01.2014
        Autor: Jindra8526
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
  • Homeport jako celosvětová společnost? :DD

         

    Článek moc pěkný a Praha si jistě bikesharing zaslouží, ale NE OD HOMEPORTU. Překvapuje mne, že autor napíše "firma s celosvětovou působností" . kola mají v Karlíně a je to směšný projekt bez zázemí a bez provozu, za 6 let se ani Karlíňáci nenaučili to používat, to nebude chyba lidí ale projektu. A Moskevský cykloprojekt je tunel na peníze, píše se o tom už i v denním Moskevském tisku. Projekt nefunguje, ve srovnání s Velib či CHannels bike je o 10 let pozadu ve vývoji, prosím méně lobby a více objektivity. Mimochodem provozovatel Velib, společnost JCDecaux kola Praze nabízela již kdysi, pokud si pamatuji, bylo to v tisku. Proč se autor nezaměří tímto směrem (tedy pokud nebyl společností odmítnut)

    [ Zpět ]
    Datum: 31.01.2014
    Autor: Filip
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Homeport jako celosvětová společnost? :DD

           

      O nic nejde, jen o peníze.
      On ten Velib taky není charita.

      U nás je ten problém, že jim Praha asi nemůže nabídnout exclusivitu ta reklamu, to už bylo rozkradeno mnohem dřív.

      [ Zpět ]
      Datum: 31.01.2014
      Autor: Jindra8526
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: Homeport jako celosvětová společnost? :DD

           

      Ještě jedna věc, myslím si, že pokud by se použil ten německý systém přes mobil, šlo by jednat s některým z operátorů, i ta kola jsou nosiče reklamy, když se to šikovně vezme.

      Prostě postavit tu věc ryze komerčně, protože nic jiného nepřežije.

      [ Zpět ]
      Datum: 31.01.2014
      Autor: Jindra8526
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
      • Re: Homeport jako celosvětová společnost? :DD

             

        Tak tak a hlavně v začátku mít hodně kol v záloze, Velib první roky měl velké problémy s vandalismem a těch kol tam museli dosypávat hodně.
        Teď to celkem šlapalo, ale nedávno jsem někde četl, že ruší dost stanic v okrajových čtvrtích, kde se staly terčem vandalismu celé stanice.

        [ Zpět ]
        Datum: 03.02.2014
        Autor: újezďák
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: Homeport jako celosvětová společnost? :DD

               

          Kde jsou ty doby kdy byly čtvrti kam se odvážila policie jen na koni a vždy ve dvou.

          [ Zpět ]
          Datum: 03.02.2014
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Homeport jako celosvětová společnost? :DD

               

          Taky tam bydlívám vždycky až ve 20 arrodissimentu, to je etnicky něco mezi Kábulem a pásmem Gazy, ale situace už se stabilizovala, kola Velib jsou za každým druhým rohem, asi už ti lidé pochopili, že to nemá smysl demolovat, když to dobře slouží.

          [ Zpět ]
          Datum: 03.02.2014
          Autor: Jindra8526
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
    • Re: Homeport jako celosvětová společnost? :DD

           

      Možná máš pravdu, nevím, ale v rámci objektivity se sluší dodat, že kromě dvou zmiňovaných instalací mají Koper, Slovinsko (stanice: 10, kola: 40), La Rochelle, Francie (stanice: 80, kola: 400) a dokončují Reading, Velká Británie

      Takže celosvětová působnost se imho dá říct.

      [ Zpět ]
      Datum: 04.02.2014
      Autor: vrehak
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Homeport jako celosvětová společnost? :DD

           

      Homeport opravdu není celosvětová firma, ale určitě celoevropská.
      La Rochelle ve Francii - 80 stanic, 400 kol
      Moskva - 130 stanic, 1 000 kol
      Město Koper ve Slovinsku - 10 stanic se 40 koly
      Černý Petr tak nebude na straně firmy, která má nedomrlý Karlín jen jako pokusného králíka.

      [ Zpět ]
      Datum: 07.02.2014
      Autor: Lahar
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

         

    Často slýchám že podobné projekty budou mít vysoké náklady kvůli tomu že že kola budou vandalizována a kradena. A je to vydáváno za důvod proč nemá smysl něco takového dělat.

    Fakt, že jsou vandalizována a kradena auta, nikoho k myšlence na kompletní zastavení výstavby a údržby infrastruktury pro takový dopravní prostředek nevedou.

    [ Zpět ]
    Datum: 03.02.2014
    Autor: Hrabosh
    Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -4
    • Re: Bike Sharing System – veřejná kola pro každého

           

      Když to bude dotovat soukromník tak takových systémů můžeme mít v Praze třeba veletucet a bude to dobře.

      Měl jste ovšem na mysli rozkrádání silnic and mostů or tunelů, ne ?
      Nebo se snad kola systému Velib pohybují po nějakých pro Velib vybudovaných silnicích které jsou ničeny a rozkrádány ?

      [ Zpět ]
      Datum: 03.02.2014
      Autor: újezďák
      Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…

Hledám: Skupina na silniční kolo Teplice

28.11.2016
Hledám skupinu silničářů z Teplice a okolí s kterými bych mohl jezdit. Já začátečník amatér. NAJDU?

Hledám: Parťáka nebo parťačku

28.11.2016
Hledám parťáka nebo parťačku na silniční kolo Teplice a okolí. Už mě nebaví jezdit pořád sám. NAJDU?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

170 cyklistů (18 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016