reklama

Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

Jestli se zde ještě objevuje víc uživatelů tohoto zázraku, neuškodí zase jednou otevřít tohle téma a podělit se o zkušenosti, jak to chodí nebo nechodí, kdy měníte olej a kde ho nejlíp sehnat, kolik ho tam dáváte, jaký pastorek, kolik vydržel a podobně.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 06.11.2013
Autor: Radek
  • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

         

    Mám s tím najeto asi 6000 km. Za tu dobu se trochu snížila hlučnost převodů, hlavně stupně 7, u kterého se subjektivně zdá, že to i líp jede.
    Ze začátku, když se přeřadilo na lehčí z 8 na 7, jelo se hned pomaleji, ale šlapalo snad i hůř. Teď je ale zas víc slyšet cvrkot volnoběžek.
    Konečně jsem vyměnil olej. Ten jsem koupil od Azubu. V sadě ale nebyl náhradní šroubek a injekční stříkačka, jak se jinde uvádí.
    Postupoval jsem podle rad zde http://www.thorncycles.co.uk/rohloffhuboil.html a taky návodu.
    Je to normální, že po tom propláchnutí se vysaje olej až tak kalný? Na tom videu je to vidět taky.
    Nejsou v něm naštěstí žádné úlomky, jenom je takový stříbřitě šedý. Ten nový je i po důkladném promíchání lahvičky spíš čirý.
    Podle rady toho angličana jsem tam dal jenom 15 ml, že víc není potřeba. Tím se sice něco ušetří na budoucí výměnu, ale co s ním, když proplachovací žádný nezbude. Asi nikdo neměl odvahu zkusit nějakou cizí kapalinu, že, já bych to taky nezkoušel.

    Zatím se nijak nezměnil chod řazení, které jde dost těžko. Rukojeť nemá žádné výrazné hrany a třeba bez rukavice se s tím zpocenou rukou prostě nepohne. Není to v bowdenech. Mám ten typ s externím převodem, který končí šestihranem a na něj se nasadí díl s lanky, který samotný chodí dobře. Další věc je velká vůle - přes půl řadicího kroku na obě strany. To taky není v lankách. Tahle vůle je už na tom šestihranu, který přenáší pohyb řazení dovnitř přes sérii ozubených koleček, prostě se to nasčítá. A jakou má mít tohle životnost, to bych taky rád věděl.
    V porovnání s chodem otočného řazení třeba u přehazky na DualDrive - nesrovnatelné. Když se na to ale zvykne, dá se s tím řadit dost rychle. Dobře se tím posiluje ruka, škoda že jenom jedna. A pravé rukavice mám už všechny skoro zničené :-)

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 06.11.2013
    Autor: Radek
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

           

      Mám s Rohloffem najeto něco málo přes 1000 km za zhruba půl roku, takže olej jsem zatím řešil jenom potud, zda odněkud nevytéká. Hluk a zvýšený odpor sedmičky můžu potvrdit. To je prostě dáno konstrukcí. Stejně tak můžu potvrdit, že se hlučnost i odpory jednotlivých převodů s přibývajícími kilometry snižují. Chod řazení mi nějak těžký nepřipadá ani nemám poničené rukavice, ale to může být tím, že prostě mám větší sílu v rukách. Čas od času se mi stává, že se řazení jakoby "zakousne" a nejde přeřadit, i když převodovka v tu chvíli není pod zátěží. Řeším tak, že se s řadící rukojetí vrátím maličko zpět proti původnímu směru otáčení a pak už se obvykle přeřazení podaří bez potíží. Vůli v řadícím mechanismu potvrzuji též a také nemám pocit, že by byla na závadu při řazení.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.11.2013
      Autor: K2Bike
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

         

    Já nevím přeně kolik na něm mám, ale třicet tisíc stoprocentně. Olej jsem koupil společně s pb a Jurimirem litr a podělil se na třetiny, jedna výměna olej/proplachovací kapalina vyjde na myslím 65 korun. Zpočátku jsem měnil po těch 5 000 km, poslední dva roky už za rok tolik nenajedu, takže měním vždy na jaře. Stejně toho půlka vyteče kvůli přetlaku, který vznikne když to vytáhnu z chladu na sluníčko. Ničemu to evidentně nevadí. Zkušenosti s chodem řazení mám podobné jen snad ta vůle kroku je u mne minimální (interní řazení) a rukojeť se mi také neprotáčí neb mám ještě ten starý trojhranný typ.
    Po několika bahenních lázních na čtyřiadvacítkách jsem napral wapkou bahno do ložisek, takže se odporoučely, vyměnil jsem si je sám. Byla to trochu náročnější operace, ale pacient nezemřel a vrní si spokojeně dál. Všechna ložiska dohromady - 5 ks - vyšla na cca 1000 korun. Viz fotky u mne na webu....
    http://www.kandrac.cz/foto/2010_08_23/index.php
    Pastorky kolik vydržely se moc nepamatuji, ale hádám, že nejméně deset tisíc určitě. Jezdil jsem je vždy z obou stran. Používal jsem nejlevnější řetězy za pár desetikourun, ale teď na poslední pastrorek jsem koupil novou C9 a na novém pastorku si sedla tak dobře, že po první sezóně nezapadne měrka dál než na první zoubek.
    Údržba prakticky jen roční (výměna oleje a bowdenů) + přechody na letní/zimní provoz spočívající v tom, že to otřu hadrem, dotáhnu lanka a docentruju kolo.
    Měl jsem to i na tandemu a podle mne není nic lepšího pro tandem. Mj. ten náboj umožňuje použít jednostranné vedení řetězu a tedy podstatně levnější kliky obou jezdců. 32 drátů stačí i pro naložený tandem s vozíkem.

    Já jsem spokojený, protože jakožto člověk velmi líný nemusím nic řešit, stačí vzít kolo a jet.

    PS: Od té doby co západoněmečtí soudruzi zmírnili limit na maximální kroutící moment v náboji používám už druhý rok převodník 37 zubů.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 07.11.2013
    Autor: m
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

           

      Tak výměna ložisek, to zírám. Nebyl k tomu potřeba nějaký speciální stahovák? Na fotkách ložiska nějak nevidím.
      Kdy ti z toho začal téct olej a odkud? Mně zatím nic neteče. Bylo to trochu mastné jenom kolem toho šroubku.
      V garáži už není zrovna pokojová teplota, tak jsem před výměnou oleje na to nechal chvíli bez dozoru puštěný fén. Ani tak nic nevyteklo, kde nemělo.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 07.11.2013
      Autor: Radek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

             

        To víš, že samo od sebe to nešlo :-) Ty menší ano, ty jsem sundal rukou, ale ty hlavní co jsou v přírubách náboje musely dostat pár dobře míněných (a mířených) ran paličkou. Pokud se ale dobře pamatuji, tak větší problém než je vyndat bylo je tam zpátky řádně usadit.

        Olej teče přes gufera. Podle mne to souvisí s tím jak kolo myju wapkou a vždycky se mi dostane zrníčko mezi gumový břit gufera a osu a pak se to místo vydře a teče to. Nicéně mám ověřeno, ostatně to píšou i v manuálu, že i když všechen olej vyteče tak to sezónu v pohodě přečká - stačí olej co ulpěl na vnitřních částech.

        Kdyby to snad někdo potřeboval, tak mám někde napsané rozměry těch ložisek i gufer. A taky mám ten speciální stahovák na gufera. Ale myslím si, že zručný člověk ty gufera vymění i bez něj. Měly by se ale po obvodu lepit Loctitem.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 07.11.2013
        Autor: m
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

             

        Ještě k těm fotkám, ložiska jsou na fotkách ještě v přírubách náboje, obě jsou vidět. Ty dvě menší jsou paralelně uvnitř duralového unašeče pastorku, vidět na fotkách moc nejsou. Páté ložisko jsem neměnil, bylo v pořádku, protože je úplně uvnitř mezi hřídelí s vačkama a osou náboje. To ani nevím jak je velké. Ale ty dvě menší jsou přesně stejné jako do náboje DT Swiss :-D

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 07.11.2013
        Autor: m
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

         

    Chodí to skvěle. Nemám nejmenší problém. Olej jsem měnil naposledy tak asi před čtyřmy lety a kromě jedné výměny lanka a bovdenu (v terénu jsem to narval do křoví) a výměny pastorku se žádná údržba nekonala a nekoná. Možná ale přece jen dám na jaře novej olej...

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 07.11.2013
    Autor: Jurimír
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

         

    Mám Rohloffa na tandemu, jak píše m, je to pro něj to nejlepší, odpadly problémy s řazením. Ale protože jsme se rozešli ve stylu jízdy, tak tandem používáme jen občas, mám ten dojem, že naposledy se projel někdy začátkem července. Až mi to občas přijde líto, že tak zahálí.
    Protože moc nejezdí, tak se ani olej nevyměňuje. Naposledy jsem to chtěl udělat letos na jaře, ale drknul jsem si do otevřené lahvičky a olej skončil na podlaze. Takže se výměna nekonala. Počkám na jaro 2014, olej prodávají v cykloservisu v sousedním městě, tak si mi ho tam vždy koupí tchyně jako odpověď na otázku "co bys chtěl k svátku". Tudíž nevím, kolik stojí.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 07.11.2013
    Autor: petrp
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

         

    ja letos rohloffa sundal. Ma najeto cca 20.000km, posledni cca 1.000km jsem nasadil 15z pastorek spolu s 38 posleze 36z prevodnikem (predtim vozil klasiku 16z se 40z prevodnikem) - rozdil jsem nejak moc nepoznal...

    Olej jsem menil kazdy rok. Nehledel jsem na najete km (ono to +/- kolem tech 5.000 bylo).

    V posledni dobe me ale rohloff lezl na nervy. Tekl z nej olej horem dolem (takze furt mastne desky), snazil se mi namluvit, ze ma jen 13 rychlosti (jednim smerem 13, druhym 14 - v jednom smeru nebyl poznat rozdil mezi prerazenim u nejtezsich [nejlehcich nevim prsne] rychlosti). Po poskladani noveho biku me vydesila celkova hmotnost (15,5kg) a bylo rozhodnuto. Aktualne jezdim X11, rozsah trochu mensi, ucinost pocitove lepsi, usporeno 1,45kg. Rohloff jsem posleze rozebral na prvocinitele. Opotrebeni vevnitr nebylo vubec znat. Zaroven mi doslo, proc z toho furt tece olej. Proste to tak konstrukcne je. Olej bude snad vzdy vzlinat kolem pastorku (mozna by tomu zabranilo pouziti konopi na zatesneni, ale jsem linej to resit).

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 07.11.2013
    Autor: pb
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

           

      X11- co to je?

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 07.11.2013
      Autor: vladaza
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

             

        pardon, XX1 - Sram XX1 jsou prevody 1x11 pro horska kola. Kazeta ma rozsah 10-42z...

        http://mtbs.cz/clanek/presmykac-je-mrtev-aneb...

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 07.11.2013
        Autor: pb
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

               

          To koukám /pastorek 42 z. bych si nepředstavil ani v divokém snu :-)/, děkuji za rozšíření vědomostí. Převodník používáš 32? Co relativně větší skoky mezi jednotlivými pastorky?

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 07.11.2013
          Autor: vladaza
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

                 

            pastorek mam 32z + v zaloze 28z pokud bych jel na dlouho do velkych kopcu. Ale po odjeti cca 1500km na tomhle systemu si myslim, ze tech 28z jen tak nepouziju.

            ad skoky: nejvic citit je to mezi 10z a 12z, ale nic co by nejak extra vadilo. Skok je to dost podobny jako u rohloffu. Pokud by clovek prechazel z klasiky, tak mu to asi bude ze zacatku hodne vadit, ale pri prechodu z rohloffu, kde je skok pokazde snad 25% (ted presne nevim) to tak hrozne opravdu neni.

            A co se rozsahu tyce, je mensi nez rohloff, ale az tak mi to nechybi. V terenu jsem stejne nejtezsi prevod moc nevyuzival a pri presunu po meste... kdyz uz to neuslapu, tak se aspon kocham ;-)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 07.11.2013
            Autor: pb
            Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

                   

              Mám dojem, že mezi převody je cca 13 %.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.11.2013
              Autor: m
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

           

      Kolem pastorku je nějaké gufero, ne? Asi myslíš skrz závit pastorku.
      Mně olej nikde neteče, ale zajímalo by mě, jestli bude gufero časem klást menší odpor a přitom ještě těsnit. Po těch 5 tis. km se zatím v tomhle směru nic nezměnilo. Když zadní kolo roztočím ve vzduchu a pustím pedály, má to pořád sílu točit řetězem i skrz trubky na lehokole. Na klasice by se kliky měly protáčet jako nic.
      Nebrzdí to víc než dynamo v náboji, to tam mám ovšem taky.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 07.11.2013
      Autor: Radek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

             

        Vše potvrzuji. Mám stejné zkušenosti.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 07.11.2013
        Autor: m
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

         

    Mám s tím najeto přes 13 tisíc km, tak jsem konečně vyměnil pastorek a zároveň znovu olej, taky řetěz a převodník.
    Při záběru to totiž vydávalo hrozné křupavé zvuky, do kopce pořád.
    Příčinou byl stav 13z pastorku. Zuby se obrousily do tvaru zpětných háčků, takže napnutý řetěz opouštěl pastorek dost neochotně a tyto háčky dál brousil.
    V porovnání s tím, jak to jezdí teď, je jasné, že to muselo žrát výkon. Nový pastorek je pro delší životnost už oboustranný 15-zubový a tomu odpovídá i převodník - místo 39 je teď 45 zubů a ten je pro změnu duralový.
    Stahovák jsem si vyrobil, je to z nerezové trubky. Do něj se dá ještě plochý kus pro chycení do svěráku s dírkou pro upínák. Škoda času, to určitě, když to jde koupit, ale k čemu by dnes už ta dílna byla.
    A drželo to fest.
    Teď jak nehrčí pastorek, tak je poznat, že hlučonst převodovky je časem zas nižší.
    Řazení jde lehčeji a vůle mezi kroky (kvůli externímu způsobu) se zatím nezvětšuje.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 02.09.2014
    Autor: Radek
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

           

      Řetěz tam byl 13 000? Podle pastorku snad i jo. O kolik procent byl vytaženej?

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 04.09.2014
      Autor: kublay
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rohloff Speedhub 500/14 - zkušenosti a údržba

             

        Ne, řetězy tam byly postupně dva. Oba šly dál na Azub 5, kde byl vždycky o něco horší. Tím se dál protáhla životnost kazety HG40, která už je na Azubu přes 30 tis. km. Nový řetěz by tam už nešel, musel bych ji měnit. Řadí to pořád bezchybně.
        O kolik procent vytažený - nevím. Měrka dávno propadává, tak jenom kontroluju šuplerou, o kolik je na tom starý řetěz hůř. Ten na Azubu měl myslím 134 mm, ten z Oceláče byl lepší, ale ne o tolik, aby to po výměně střílelo.

        Jinak teď po ježdění na srazu musím konstatovat, že s větším pastorkem to jezdí neuvěřitelně, jako nikdy předtím. Převody jsou stejné, ale menší síla na řetěz spolu s tím, jak je všechno nové, asi dělá svoje.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 08.09.2014
        Autor: Radek
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Na cesty po Evropě

včera
hledáme společníky - páry 60+. Blíže viz na www.jak-cestujeme.cz

Hledám: Cyklistka hledá cyklistu

24.04.2017
Ahooooj cyklisti.Hledám k sobě chlapa pro společné cyklotoulání přírodou.Také z Prahy.Věkem nejlépe od 45 -do 55…

Hledám: cyklodovolená

24.04.2017
Ahoj, nechtěl by se někdo se mnou (žena 58 let) a skupinou 10 přátel ve věku mezi 50-60 lety zúčastnit…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

105 cyklistů (11 přihlášených)

Maďarsko a Chorvatsko na kole

Skončila zima nezima. Vypnul jsem lyžařský vlek, naštípal dříví na zimu příští, zabalil vše potřebné,…
pavelv | 20.04.2017

Paříž

Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda?…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký…
šíp | 13.02.2017