reklama

Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

Pokusil jsem se pokud možno srozumitelně popsat nějaké základní rady týkající se baterií. Text je původně určen hlavně pro naše uživatele a prodejce, ale myslím si že platí obecně i pro ostatní značky. Text se mi nevešel do příspěvku, proto je v příloze jako obrázek- nic jiného sem nejde vložit.

[ Zpět ]
Datum: 27.05.2013
Autor: e-totem
  • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

         

    tak to hoď třeba do blogu ...

    [ Zpět ]
    Datum: 27.05.2013
    Autor: macikm
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

           

      Jo, nevešlo se to opět, v příloze je to ještě jednou celé. Blog čeká na schválení, pak sem dám odkaz

      [ Zpět ]
      Datum: 27.05.2013
      Autor: e-totem
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

             

        To se nedá číst leda tak lupou.
        Nakopiruj to do wordu a pak to rozděl na části po 2000 písmen a rozhoď to do více příspěvku.

        [ Zpět ]
        Datum: 27.05.2013
        Autor: Bobbob
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

               

          OK, jsem to uspěchal, počkáme na ten blog

          [ Zpět ]
          Datum: 27.05.2013
          Autor: e-totem
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    •      

      Příspěvek byl smazán zakladatelem tématu.

      Datum: 27.05.2013
      Autor: e-totem
  • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

         

    Dovolil bych si částečně nesouhlasit s tvrzením bodu 1.
    Lithiovým bateriím, alespoň těm modelářským, značně vadí skladování při maximálním nabití. Skladovat se mají při nějakých cca 70% nabití. Což je třeba pro Li-pol 3,85 V na článek. Další technika, jak prodloužit životnost, je nenabíjet na maximální napětí, ale to, stejně jako skladovací napětí, musí umět nabíječka.

    [ Zpět ]
    Datum: 27.05.2013
    Autor: snilard
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
    • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

           

      Absolutně není důvod proč by jim to mělo vadit a proč by se měly skladovat při 70% nabití. Lithiové akumulátory se nabíjejí konstantním napětím, takže nemůže dojít k přebíjení baterie, proto je možno dát baterii na nabíječ po každém použití kola.

      http://www.battex.info/hermeticke-akumulatory...

      Skladování lithiových akumulátorů

      Optimální podmínky pro skladování lithiových akumulátorů jsou 0 až +25 °C teploty a 65 ± 20 % relativní vlhkosti. Povolené rozsahy pro skladování najdete vždy v technických specifikacích.

      Lithiové akumulátory a baterie se skladují vždy v nabitém stavu.

      Přestože mají malé samovybíjení, doporučuje se každých 6 měsíců (minimálně každých 12 měsíců) je nabít asi 50-ti % jmenovité kapacity. Toto opatření je hlavně z důvodů elektroniky, která je součástí Li-Ionových akumulátorů a má neustálý (sice nepatrný) odběr energie. Pokles napětí pod povolenou mez může způsobit elektronické odpojení akumulátoru od kontaktů baterie a může se stát, že díky tomu již akumulátor nepůjde přes elektroniku nabít. Pokles napětí může způsobit náchylnost elektroniky na statickou energii. V případě složitější elektroniky, pak vymazání důležitých hodnost z pamětí elektronických obvodů.

      Z toho také vyplývá, že po vybití akumulátoru nebo baterie se musí články co nejdříve také nabít. Nejen, že by mohlo dojít ke snížení životnosti akumulátoru, ale díky dalšímu vybíjení akumulátoru přes ochrannou elektroniku může dojít k tomu, že bude akumulátor odpojen od nabíjecích kontaktů a již nepůjde v nabíječi nabít

      [ Zpět ]
      Datum: 27.05.2013
      Autor: Bobbob
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
      • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

             

        Hned v prvním odstavci píšeš nesmysl, lithiové baterie se nenabíjí konstantním napětím. Nabíjí se drobet složitější metodou. Nejprve se nabíjí konstantním proudem, aby se nepřekročil maximální nabíjecí proud, v této fázi napětí postupně stoupá. Při dosažení požadovaného napětí se přepíná na nabíjení konstantním napětím, přičemž dodávaný proud postupně klesá. Při poklesu proudu pod určitou úroveň se článek prohlásí za nabitý.
        Skladují se v nabitém stavu, ale ne na 100 %. Obecně se dá říct, že 100 % nabití a tedy maximální možné napětí článku nedělá úplně dobře. Tedy, když budu cyklit baterku mezi cca 30 % a 80 % nabití, vydrží výrazně víc nabíjecích cyklů. Toto tedy neplatí pro všechny typy chemií. V notebooku mám nějaké Li-ion, kterým dělá doopravdy dobře, když se jedou za čas úplně vybijí a vybité nechají tak několik hodin.

        To co píšou o ochranné elektronice je jistě pravda, leč já píšu o článcích jako takových. Ochrannou elektroniku připojenou nastálo na článku považuji, pro mé účely, za zlo. To, že nelze ochranné obvody od článku odpojit se mi dost nelíbí.

        [ Zpět ]
        Datum: 27.05.2013
        Autor: snilard
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
        • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

               

          Napěťové nabíjení

          Napěťové nabíjení se používá pro nabíjení lithiových akumulátorů. Princip je podobný jako u nabíjení olověných akumulátorů nebo otevřených NiCd akumulátorů. Jedná se o nabíjením konstantním proudem, dokud akumulátor nedosáhne předem stanoveného napětí a poté pokračuje nabíjení konstantním napětím a tím začne nabíjecí proud klesat. Často se setkáváme s označením „CCCV metoda“ (Constant Current followed by Constant Voltage) nebo nabíjení s charakteristikou „IU“. Ukončení nabíjení se provádí, pokud nabíjecí proud klesne na předem stanovenou hodnotu. Teplotní rozsahy pro toto nabíjení se pohybují od 0 °C do +50 °C. Opět platí, že každý výrobce udává různé teplotní rozsahy. Dalším důležitým údajem, kterým se akumulátory odlišují, je maximální povolený nabíjecí proud.

          U VRLA baterií se u této metody ještě setkáváme s teplotními kompenzacemi předem stanoveného konstantního napětí. Jako příklad třeba 12V baterie pro cyklický provoz má konečné nabíjecí napětí 14,4-15,0V při 20°C a teplotní kompenzační faktor je -30mV/°C. Takže nabíjení při 40°C by mělo být nastaveno na 13,8-14,4V. Proto třeba i v UPS (těch dražších) se setkáváme s termistorem u VRLA baterií, který slouží ke snímání teploty baterií. A protože kompenzace se nevztahuje na teplotu okolí, ale na teplotu baterie, je důležité, aby termistor nebo jiný snímač teploty byl co nejblíže baterii.

          [ Zpět ]
          Datum: 27.05.2013
          Autor: Bobbob
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                 

            Jo a není to z mé hlavy odkaz výše v jednom příspěvků

            [ Zpět ]
            Datum: 27.05.2013
            Autor: Bobbob
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
            • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                   

              To vidím. Možná by občas stálo za to číst místo slepého mačkání ctrl + c a ctrl + v.

              [ Zpět ]
              Datum: 27.05.2013
              Autor: snilard
              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
          • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                 

            Čteš vůbec to, co sem kopíruješ?

            [ Zpět ]
            Datum: 27.05.2013
            Autor: snilard
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
            • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                   

              Jistě že to čtu a co je ti na tom divného a nebo nesrozumitelného?

              [ Zpět ]
              Datum: 27.05.2013
              Autor: Bobbob
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
              • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                     

                No, že jsem přesně to samé už psal.
                Nazývat tuto metodu metodu napěťovou mi přijde zavádějící. Nazývat ji metodou konstantního napětí ukazuje na naprostou neznalost, protože tam fáze konstantního proudu musí být.
                Navíc nabíjení NiMh probíhá úplně jinak. Detekce nabytí je úplně jiná. Nehlídá se pokles proudu při konstantním napětí, ale hlídá se pokles napětí.

                [ Zpět ]
                Datum: 27.05.2013
                Autor: snilard
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
                • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                       

                  Mám několik zařízení s bateriemi li-ion a několik nabíječek. Všechny nabíjí konstatním napětím od začátku až do konce. Jinak je to samozřejmě s proudem který ke konci nabíjení klesá až téměř k nule. Všeobecně se takovému nabíjení říká napěťové.
                  Mám baterie do foťáku již osm let (6 Ks)a stále s nimi fotím stejně jako před osmi léty. Udržoval jsem je vždy v plném nabití a pokud jsem je nepoužíval tak jsem je jednou za 3měs. plně nabil. Vypadá to že budou dobře šloužit ještě další roky. Taktéž lionky z Mp3 přehr. a mob telefonů.
                  NiMh mně nezajímá jelikož je nikde nemám a na kole se již nepoužívají několik let.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 28.05.2013
                  Autor: Bobbob
                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                  • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                         

                    To, že z nabíječky leze konstantní napětí, ještě neznamená, že to leze i do těch článků.
                    Baterky ve spotřební elektronice asi doopravdy budou odolnější na skladování při úplném nabití. Ale nejsou vůbec optimalizované na vysoké proudy. Zatímco baterky pro elektrokola IMHO musí být dělané na velké proudy podobně jako ty modelářské. A taková modelářská baterka, když bude vybitá a pustil bych do ní rovnou maximální napětí, tak mi do ní poleze proud třeba i 10C (pouze odhaduji), což je moc i na modelářské baterky. Zkoušet to nehodlám, navíc by to asi nedala nabíječka, protože u 2500 mAh by bylo 10C 25A. Lithiové baterky ve spotřební elektronice se nabíjí tak max 1C, většinou méně. Kdybys do ni nich pustil třeba "jen" 5C, tak je zničíš.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 28.05.2013
                    Autor: snilard
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

               

          snilard:
          Ještě, k tomu úplnému odpojení BMS : jde to, je to přepravní mód : nabití na 75% a manipulací s kontrolním tlačítkem se elektronika plně odpojí. Opětovně se uvede do provozu externím napájením z nabíječky. U nás je to tzv. režim spánku - sleep mode .

          [ Zpět ]
          Datum: 27.05.2013
          Autor: e-totem
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                 

            Tak v takovémhle režimu by se měly baterie skladovat, když je člověk třeba přes zimu nepoužívá, ne?

            [ Zpět ]
            Datum: 28.05.2013
            Autor: snilard
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
            • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                   

              Jak nepoužívá?

              [ Zpět ]
              Datum: 28.05.2013
              Autor: Jindra8526
              Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                   

              Jo, to jo, ale zkušenost je taková, že to jen vyvolá zmatky u neznalých uživatelů, tak to radši neuvádíme, píšem dobíjet

              [ Zpět ]
              Datum: 28.05.2013
              Autor: e-totem
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                     

                Jo tak. Takže problém s lidmi, co nečtou. Neříkám, že všechny návody a vždy čtu.
                A nestálo by za to, těm co se o to víc zajímají, tenhle trik prozradit?

                [ Zpět ]
                Datum: 28.05.2013
                Autor: snilard
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                 

            "...manipulací s kontrolním tlačítkem se elektronika plně odpojí..."
            Možnost odpojit BMS (třeba přes zimu) by mohlo snížit samovybíjení (odpojí/sníží se zátěž)...
            Na jaké napětí se má nabít (70 % je poměrně neurčité)? A kde nebo co je to kontrolní tlačítko? Je nějak dostupné u akumulátorů e-totem - model "termoska" :-)

            [ Zpět ]
            Datum: 13.06.2013
            Autor: Powder
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                 

            To je velice zajímavá informace - o chování BMS na akumulátorech e-totemu...
            Je k nim nějaké podrobnější info? (Jak je ke článkům připojen? Může negativně ovlivnit procesorový nabíječ? "Odebírá" z článků proud jako omezovač - viz obrázek nebo skutečně balancuje? ...)

            A pokud budu používat "inteligentní" modelářský nabíječ (bez zapojeného balanceru), tak jaké je optimální vypínací napětí (pro fázi CV)? Předpokládám cca 41,5V - aby ještě do nabíjení "nekecal" BMS...?

            [ Zpět ]
            Datum: 13.06.2013
            Autor: Powder
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                   

              Ahoj, termoska má cylindry Samsung, tam zatím je BMS s balancerem, ale bez návaznosti na tlačítko - nejde tam nic ovládat, zatím. Ale nabíjej origo nabíječkou, BMS by ti při překročení nabíjecího proudu mohla bloknout baterku. Pakárna, musel bys mi to poslat. 2A nabíječkou to sice trvá docela dlouho, ale je jistota dlouhé životnosti.

              [ Zpět ]
              Datum: 13.06.2013
              Autor: e-totem
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                     

                OK. Dík za upozornění - už jsem se chystal tam "naprat" při rychlonabíjení 0,5C... (Vycházel jsem z toho, že Bosch do 8Ah aku dává 4,2 A.)

                [ Zpět ]
                Datum: 14.06.2013
                Autor: Powder
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

           

      Jistě, ale to je pro většinu uživatelů neřešitelné, nemají jak to naměřit. Takže proto doporučuji nabít doplna a nechat, při plném nabití je vyšší samovybíjení, takže baterie po čase klesne na těch cca 80% a tam se zastaví. Max. nabití znamená 4,16 na článek, to zase hlídá BMS, takže ani tady pro uživatele - laika netřeba nic vymýšlet.

      [ Zpět ]
      Datum: 27.05.2013
      Autor: e-totem
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

             

        Tohle by ani uživatel nemohl hlídat, i na nižší napětí je potřeba nabíjet metodou konstantní proud/konstantní napětí.
        Jak jsi přišel na 4,16 V, To by mně vážně zajímalo. Li-pol mívají 4,2 V, někdy 4,3 V. Některé Li-ion 4,1 V, některé 4,2 V. Li-FePO4 mají 3,6 V.
        V elektrokolech, co jsem tak zaznamenal, se používají různé chemie baterií. Třeba ty modelářské Li-pol optimalizované na vysoké proudy mají minimální samovybíjení.
        Moje zkušenost je, že dlouhodobé skladování při maximálním napětí tomu doopravdy nesvědčí. Jeden článek se mi takhle celkem nafoukl a měřitelně tomu klesla kapacita.

        [ Zpět ]
        Datum: 27.05.2013
        Autor: snilard
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
        • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

               

          4,16 je naprogramováno jako stav nabito 100% v naší BMS pro Li-pol.

          [ Zpět ]
          Datum: 27.05.2013
          Autor: e-totem
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                 

            Jo tak. Tak to je chválihodné, je vidět, že tomu rozumíte. Já osobně bych preferoval ještě nižší napětí, ale cokoli pod 4,2 je dobře. Tedy za podmínky, že je ta BMS dostatečně přesná. :)

            [ Zpět ]
            Datum: 27.05.2013
            Autor: snilard
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
      • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

             

        pro LiFeYPO4 baterie je uvadena na webu dodavatele hodnota max napeti 4.2V,
        nicmene na strance navodu doporucuje nastaveni hodnot BMS takto:
        >>>>>
        We recommend to set following voltage level values for the TS cells:

        2.5 – 2.7 – 3.6 – 4.0 (Full DEEP cycle 100%)
        2.7 – 2.8 – 3.6 – 3.8 (Full SAFE cycle 90%)
        2.8 – 2.9 – 3.6 – 3.7 (Recommended cycle 80%)
        >>>>
        linka:
        http://gwl-power.tumblr.com/post/1043438584/faq...

        Jake pouziva baterie e-totem?

        [ Zpět ]
        Datum: 29.05.2013
        Autor: cibi
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

               

          Aktuálně dáváme LiMno cylindry Samsung nebo pryzmy Phylion , jak která baterie (kolo).

          To nahoře je nějaké nastavení pro bms a ty hodnoty nejspíš mají být pro indikátor nabití a zároveň pro řízení nabíjení a vybíjení. Je z toho dobře vidět jak vypadá cyklus a že to zařízení umí nejspíš zajistit šetrné používání. Plný cyklus (100%) je pro dlouhý dojezd, ale kratší životnost.
          BMS se dá koupit samostatně a osadit jí baterii, není velký problém si postavit slušnou baterku a naprogramovat chování. Akorát je k tomu potřeba koupit sortované články už nabalené jako má třeba Bobbob .
          Na výstavách bývají firmy které BMS nabízí, ale s tím nemám zkušenost, my to radši řešíme s výrobcem článků, jejich nastavení vychází z vývoje a dá se mu věřit.

          [ Zpět ]
          Datum: 29.05.2013
          Autor: e-totem
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                 

            -dekuji ze jsi napsal jakou mate "chemii"

            -hodnoty nabijecich napeti pro ruzne "chemie" baterek rozdilne. Je predpokladam ze Vase nastaveni na 4.15V je pro LiMnO spravne(nevim, neprochazel jsem podklady)

            - je zde priklad jak lze zdimat baterky za cenu snizeni zivotnosti. Pro ten "100%" cyklus odhaduji zivotnost (grafy jej nepokryvaji) na blizkou 100-200 cyklum.Pri jejich cenach... pro cyklus 80% lze vycist z grafu zivotnost cca 800-1000 cyklu,
            slibovanou zivotnost 2000-3000cyklu mas pri vyuziti baterie tusim 30% :-(

            -dekuji za poznamku o tom ze je nejlepsi kdyz si resi vyrobce baterie BMS. Ono totiz nastavovat BMS na zaklade zverejnenych udaju vyrobce baterie nebo jeste lepe udaju inzerovanych prodejcem je nepekna loterie.

            [ Zpět ]
            Datum: 30.05.2013
            Autor: cibi
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

               

          Zajímavé.
          Všude na webu i na nabíječce čtu, že LiFePO4 mají nabíjecí napětí 3,6 V a nominální 3,3 V.

          [ Zpět ]
          Datum: 29.05.2013
          Autor: snilard
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                 

            inu, cz prodejce chce mit obrat :-(

            nabijime clanky na 3.65V (jsou 100Ah)

            [ Zpět ]
            Datum: 30.05.2013
            Autor: cibi
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                   

              Teď nerozumím, co s tím má dočinění nějaký český prodejce.
              http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron...

              [ Zpět ]
              Datum: 30.05.2013
              Autor: snilard
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                     

                Prvni veta tohoto prispevku:
                http://www.nakole.cz/diskuse/16602-baterie...
                + hodnoty nastaveni BMS ktere jsem nize nakopiroval.
                (blog je jejich, i kdy je psan anglicky a tvari se jao samostatny.)

                ... a nyni srovnej s wiki....

                ja tam vidim dalsi nakup baterii vice nez brzy....

                [ Zpět ]
                Datum: 30.05.2013
                Autor: cibi
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                       

                  Už chápu. Šmejdi.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 30.05.2013
                  Autor: snilard
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                         

                    clanky ktere mame maji konstantni vybijeci proud 3C (15min) optimalni vybijeci 0.5C optimalni nabijeci 0.5C, max nabijeci 3C

                    jo a uz trosku zmenili web, baterie maji max nabijeci napeti4V a pro kompletni sortiment odkazuji k vyrobci - a ten pise stejne marketingove kecy viz

                    http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB...

                    datasheet: http://www.i4wifi.cz/img.asp?attid=255171

                    [ Zpět ]
                    Datum: 30.05.2013
                    Autor: cibi
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                           

                      Tak ti nevím. Trošku jsem hledal po webu a zjišťuji, že LiFeYPO4 není to samé jako LiFePO4. Že o těch LiFeYPO4 se toho moc nedočteš. Takže oni možná tak úplně nekecají s tím napětím.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 30.05.2013
                      Autor: snilard
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                             

                        Ty LiFeYPo4 jsou zajímavé. Taky jsem se o to zajímal, ale zdá se, že to dělají jen ve velkých kapacitách a tedy pro mne a elektrokolo to tím pádem nemá význam. Sice vím, že to koupil Agilka pro Cyclone, ale prakticky to znamená, že sebou veze 18kg baterií. Co se týká napětí, tak díky tomu ytriu bych i věřil, že tam bude nějaký rozdíl. Jestli si dobře pamatuji, tak u LiFeYPo4 je vyšší napětí.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 31.05.2013
                        Autor: Robikl
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

         

    Díkybohu, že mám na dvou kolech LiFePo4. Kola s těmahle baterkama prostě nechám i v zimě v nevytápěné konírně a nic neřeším. Ale fakt je, že baterku Li-Ion z Dahonu Boost jsem raději bral do chodby, aby měla doporučenou teplotu skladování. To co řeším v létě a to u všech elektrokol je, abych je nenechal někde na sluníčku, protože vyšší teploty způsobují stárnutí. Je to logické a souvisí si to s rychlostí chemických reakcí v závislosti na teplotě.
    Ale díky za to, žes něco k tomu sepsal. Budu se těšit na blog.

    [ Zpět ]
    Datum: 27.05.2013
    Autor: Robikl
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

           

      No, ona ani ta LiFePo nemá z mrazů velkou radost, v botníku na chodbě jí je líp.
      Ale hlavně jsem chtěl oslovit lidi co mají sériovou baterku, do které nevidí, ani nechtějí. Systémy v takové baterii jsou nastaveny tak, aby uživatel nemusel tohle znát, chce se po něm jen prostě nabíjet a jezdit. Bohužel, ani to často nestačí, občas se vyskytne někdo, kdo odstavil loni v září kolo s baterkou do kůlny a nic neřešil a letos mu nejede. Chybí základní osvěta a funguje taková ta naše klasika, že návody se čtou až když ostatní pokusy selhaly. Pak je nepříjemné vysvětlovat, že nenabíjená baterka za desítku je na vyhození, bez nároku na reklamaci

      [ Zpět ]
      Datum: 27.05.2013
      Autor: e-totem
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

             

        Tak i tady jsou někteří uživatelé schopní hádat se o něčem co vypozorovali během svého používání aniž by si přečetli nějakou teorii k dané problematice. A pokud to pozorují na čínském šmejdu, tak to stojí za to :)

        [ Zpět ]
        Datum: 27.05.2013
        Autor: snilard
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -2
        • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

               

          Řekl pan teoretik. :)

          [ Zpět ]
          Datum: 28.05.2013
          Autor: Robikl
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                 

            Kde bychom byli bez teorie? Pouze znalost teorie umožňuje dělat kvalifikovaná rozhodnutí a to i když jsem pouze uživatel.
            Třeba už jenom to skladování. Prodejce doporučuje skladovat nabité jenom kvůli některým zmateným zákazníkům, kteří nechápou smysl BMS a jejího odpojení na dobu skladování.
            Pokud bych si mohl vybrat typ baterie na elektrokolo, tak bych chtěl lithium-titan. Leč ty se asi jinde než v některých autech nepoužívají. Pak tedy LiFePO4 kvůli delší životnosti oproti běžným Li-ion. Určitě bych považoval za nutnost, aby systém při nabíjení články balancoval.
            Bez znalosti teorie bych něco koupil a pak se divil, proč to nefunguje.

            [ Zpět ]
            Datum: 28.05.2013
            Autor: snilard
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                   

              O.k. Vzals to dobře. :) Nebylo to myšleno zle.

              [ Zpět ]
              Datum: 28.05.2013
              Autor: Robikl
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                     

                Teorie pro teorii mám ve škole až nad hlavu. Ale takováhle "praktické" teorie mi přijde, že nemůže nikomu uškodit. :)
                Navíc já té chemii samotné vůbec nerozumím. Znalosti o bateriích mám vyčtené z internetu a trochu odzkoušené na těch modelářských. Tedy podobné znalosti jsou dostupné každému, není potřeba je složitě hledat v zákoutí vysokoškolských skript. :)

                [ Zpět ]
                Datum: 29.05.2013
                Autor: snilard
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                   

              na LiFePO4 pozor... neni pravdou ze nehori.
              no a pokud koupis 32 baterek a rozptyl jejich vnitrnich odporu pri prvnim nabiti je 250%...
              umis si predstavit to BMS?
              reseni reklamaci cz prodejcem mirne receno na houbeles.

              pokud ovsem koupis dost clanku, sparujes je, das tam funkcni BMS, tak je LiFePO4 dobre reseni.

              verejne se o zahoreni doctes vice na hybrid . cz forum o skutrech... prip. nekdy osobne na lehosrazu...

              [ Zpět ]
              Datum: 29.05.2013
              Autor: cibi
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

             

        Proč si to myslíš, že nedělám baterce dobře? Bavím se o životnosti a ne o výkonech.

        [ Zpět ]
        Datum: 28.05.2013
        Autor: Robikl
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

               

          Protože doporučená teplota skladování je různá, ale vždy nad nulou :)
          Pokud tedy se na ní jezdí, tak asi krom kratších dojezdů pod bodem mrazu nic nehrozí, ale kdybys ji takhle nechal celou zimu, je asi vhodná častější kontrola, protože ve velkých mrazech ztrácí nějakou energii každá baterie.
          Ale kdybys ji potopil do kapalnýho dusíku, zas by ti vydržela věčně :D akorát je to poněkud nepraktické :)

          [ Zpět ]
          Datum: 28.05.2013
          Autor: e-totem
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                 

            No právě. Dokonce někteří lidi dávají lithiové baterie do ledničky, aby jim prodloužili životnost. Jo ztráta energie tam je, ale pokud je nabitá baterka, tak takové uskladnění třeba na pár týdnů by nemuselo být problém. Otázka je, kde se vzala doporučení skladovací teploty uvedená na internetu, jako že optimum je 15°C atd. Jestli to někdo fakt testoval.

            [ Zpět ]
            Datum: 28.05.2013
            Autor: Robikl
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                   

              No, dávat baterku do lednice mi přijde jako silná schizofrenie...
              Testuje se to, jsou na to tabulky, ale v reálu tam stejně zjistíš, že prostě nemá smysl se zaobírat rozdílem 5 stupňů, že je dobrý ji dát někam kde nemrzne a naopak ne na topení kde je trvale nad 35 stupňů, víc bych neřešil. Pokud teplota moc nekolísá je to lepší, takže- botník, špajz, to je fuk.

              [ Zpět ]
              Datum: 29.05.2013
              Autor: e-totem
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                     

                A co skladování baterek naopak přes léto, kdy je v bytě přes 25 stupňů a naopak lednice poskytuje stálou teplotu?

                [ Zpět ]
                Datum: 29.05.2013
                Autor: snilard
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

                       

                  To není problém, teplota v bytě může být mezi 15 až třeba 28, což nehraje roli, nebo naprosto zanedbatelnou.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 29.05.2013
                  Autor: e-totem
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

         

    Well done,
    zapomĕl si zásadní upozornĕní, baterie neplave :-)

    [ Zpět ]
    Datum: 27.05.2013
    Autor: Jindra8526
    Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

           

      A už jsi někdy potřeboval aby to uměla? :-)

      [ Zpět ]
      Datum: 28.05.2013
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
      • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

             

        Jo :-)

        [ Zpět ]
        Datum: 28.05.2013
        Autor: Jindra8526
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

               

          Tobe dosly ty zluty plovaky a zkousel jsi na nich motorace, co? 8-D

          [ Zpět ]
          Datum: 28.05.2013
          Autor: Murphy
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Baterie elektrokol - jak na ně, aby sloužily co nejlépe

         

    Tak, tady je to celý : http://www.nakole.cz/blogy/e-totem/539...

    [ Zpět ]
    Datum: 28.05.2013
    Autor: e-totem
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Baterie elektrokol - typický vnitřní odpor

         

    Tak jsem k Hawku (systém Bosch) ještě pořídil Rocket (e-totem). Na nějaké srovnání nebo závěry je ještě brzy, ale překvapilo mě chování akumulátoru.
    Jeho vnitřní odpor se mi zdá až příliš vysoký.V modelech letadel běžně používám 3S/5Ah LiPol s 2 až 4 miliOhmy... Vnitřní odpor akumulátoru LiIon 10S/10,4Ah měřený na svorkách k regulátoru (motoru) byl cca 220 mOhm! To bych odhadl na "trvalou" zátěž do 3 až 5 A.
    Po 50 ujetých kilometrech (podpora 1-2) je podle jednotky prakticky akumulátor vybitý (indikována jedna čárka) a přitom po odstavení kola dobíjím 6500 mAh. To při účinnosti nabíjení 90 % odpovídá cca 57 % nominální kapacity akumulátoru?
    Nevím jak si mám toto vysvětlit. Je to dáno zatím pěti nabíjecími cykly a bude se chování aku zlepšovat? Nebo opravdu je akumulátor tak "měkký" zdroj, že je třeba jej zatěžovat jen krátkodobě (bez delších stoupání)...?

    [ Zpět ]
    Datum: 18.06.2013
    Autor: Powder
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Baterie elektrokol - typický vnitřní odpor

           

      Moc by mi zajímalo srovnání toho Bosche se středovým e-totemem. Až budeš mít nějaké závěry, tak budu moc rád, když je budeš sdílet, ať už tady v blogu a nebo v diskuzi.
      Co se týká vnitřního odporu baterie, tak to jsem nikdy nezkoumal. Jak se to dá změřit, že bych to ověřil u mých třech baterek?

      [ Zpět ]
      Datum: 19.06.2013
      Autor: Robikl
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Baterie elektrokol - typický vnitřní odpor

             

        Jak už tady uvedl Jaris - vnitřní odpor lze spočítat tak, že změříš napětí bez zátěže (I = 0 A). Potom změříš napětí a proud při nějaké zátěži. Rozdíl napětí (hodnota poklesu při zátěži) lomeno protékající proud je roven vnitřnímu odporu akumulátoru (pokud zanedbám úbytky napětí na kabelu, konektorech atp.).

        [ Zpět ]
        Datum: 19.06.2013
        Autor: Powder
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Baterie elektrokol - typický vnitřní odpor

               

          Aha, tak takhle tedy. Děkuji za objasnění. Až bude čas, tak to taky zkusím.

          [ Zpět ]
          Datum: 20.06.2013
          Autor: Robikl
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Baterie elektrokol - typický vnitřní odpor

           

      tak jsem to taky poměřil a dospěl jsem ke stejný hodnotě Ri. Při proudu 8,5A úbytek 1,9V.

      [ Zpět ]
      Datum: 19.06.2013
      Autor: jaris
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklistika z Prahy

22.04.2024
Ahoj, hledám cyklistku pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody, na pohodu

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky
21.04.2024
Hledám kamaráda, nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky, nejlépe z okolí Prahy 6.

Hledám: partnerku na kolo

Hledám: partnerku na kolo
19.04.2024
vysoký, štíhlý, aktivně sportující, mladšího vzhledu hledá sportovně založenou ženu na sdílení společných zájmů,…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

423 cyklistů (15 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024