Vzduchová nebo pružinová vidlice

Ahooj, chci si koupit nové horské kolo. Váhám mezi 2 se stejným vybavením, které se liší akorát vidlicí? Poraďte mi prosím, jakou vidlici by bylo lepší si zvolit (popř. plusy a mínusy ke každé z nich)? Jezdím terén všeho typu, nejčastěji české hory a nezpevněné cesty. Měřím 163 cm a vážím 60 kg. Děkuji všem :)

[ Zpět ]
Datum: 05.11.2012
Autor: marticka95
  • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

         

    Asi by bylo dobré kdybys napsala o jaké konkrétní vidlice se jedná. Nejsem odborník ale když jsem pružinové vidlice RST, XCR vyměnil za vzduchový Epicon bylo to znát. Ale bavím se o vidlicích kolem 3000,- Dražší budou jistě v jiných kategoriích.
    Docela dost o tom ví Mlok. Zkus ho kontaktovat.

    [ Zpět ]
    Datum: 06.11.2012
    Autor: Zden42
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

         

    Cenově dostupnější (= levnější) horská kola stále mívají pružinové vidlice, které hlavně v chladu víceméně nechodí = zatuhnou (např. levnější RST, Suntour...). Těm bych se vyhnul.
    Kvalitnější vidlice v současnosti bývají již většinou vzduchové.
    Nemyslím si, že čím dražší, tím lepší. Jezdím foxe floata, RS Recona a Suntoura Epicona a co do projevu v nich žádný rozdíl nevidím. Nafoukal jsem si je tak, jak mně to vyhovuje, spolehlivě choděj a jsou všechny tři dobré. Kdybych byl nucen kupovat novou vidlici, tak už jenom ty levnější - recona, epicona, suntoura tada... velice rád bych prubnul i RST first. Nějaké dvoukomorové reby, drahé foxe, DT Swiss - zbytečnost. A jestli někdo říká, že tam ten rozdíl je a že je velký - já zase říkám, že kdyby zkusil dvě stejná kola a na každém by byla jiná vidlice (bez nápisů), tak nepozná, jestli jede na epikonu nebo rebě.

    [ Zpět ]
    Datum: 06.11.2012
    Autor: Airline
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

           

      Potvrzuji, ze kdyz jsem mela pujcene od kamaradky HT od Scotta s pruzinovkou, tak kolem 0 °C z toho byl celopevnak.

      [ Zpět ]
      Datum: 06.11.2012
      Autor: lucierut
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

             

        No, ale zřejmě šlo právě o tu levnější vidlici. Kdysi tady byla jistá wewerka a ta jezdila pružinového rekona s U-turnem - zkoušel jsem to a byl jsem nadšený! A podle ní byla dobrá i v chladu (nevím, jestli wewe ale jezdila v mrazech). Tu lze ještě (v cizině) sehnat, ale to bych viděl jako zbytečnost - jsou tu už levnější kvalitní vzduchovky.
        Bylo by dobré, kdyby tazatel uvedl už třeba konkrétní kola, mezi kterými se rozhoduje, vyjádřili bychom se ke konkrétním vidlicím.

        [ Zpět ]
        Datum: 06.11.2012
        Autor: Airline
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

               

          problem neni v pruzine, ale v tom, ze levnejsi vilde jsou mazana vazelinou a ta v zime proste tuhne... ona i vidle mazana olejem ma tendenci vzime tuhnout. Proto (pokud delam nahodou servis vidle pred zimou) davam na zimu ridci olej, jak mazaci, tak tlumici...

          sam jsem jezdil taky pruzinoveho recona a v zime s nim problem nebyl... pak jsme presel na vzduchovku, jelikoz vzduch poskytuje precejen snazsi nastaveni tuhosti "pruziny", nez klasicka pruzinovka...

          [ Zpět ]
          Datum: 06.11.2012
          Autor: pb
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

                 

            Přesně tak. Problém je hlavně v tom, že pro XC se moc použitelných pružinovek nevyrábí a hlavně je použita pružina u nejlevnějších vidlic, které prostě nefungují (a jak píšeš, není to kvůli samotné pružině).

            Letos jsem přešel na Revelation (původně vzduch) s vyměněným DPC kitem (pružinový kit s rychlým snižováním zdvihu, což je to poprvé u pružiny a navíc ne se zcela lineárním průběhem díky použití dvou pozitivních různě tvrdých pružin, kde ta měkčí pracuje jen v části zdvihu).

            A je to jednoznačně nejlepší vidlice, kterou jsem kdy měl v ruce (a že toho bylo hodně, jen dlouhodobě jsem jezdil už více než 10 různých vidlic).

            A obecně k pružinovkám a jejich nevýhodám a výhodám (u fungujících vidlic, tedy nepočítám ty nejlevnější nefungující vidlice):
            - pružinovka je cca o 200g těžší (u modelů, které se liší jen pružina x vzduch a jinak jsou stejné)
            - je nutné mít správnou tvrdost pružiny, což znamená, že se musí někdy pružina vyměnit (a to bývá většinou kolem 600-1000Kč) a pak se nesmí změnit příliš hmotnost jezdce (samozřejmě drobné změny váhy do 5kg nejsou problém) jinak zase výměna pružiny.
            - pružinovky jsou mírně citlivější (zase pro případ, že se dvě vidlice liší jen pružina x vzduch a zbytek konstrukce je totožný)
            - pružinovky mívají většinou linerání průběh až na některé vyjímky (u-turn, DPC a možná i nějaká jiná co mi teď nenapadá)
            - pružinovka snese o něco méně údržby (odpadá tam doplňování oleje na vzduchový pístek)
            - do příchodu DPC (dual postion coil) nebylo u pružiny k mání rychlé snižování zdvihu

            [ Zpět ]
            Datum: 09.11.2012
            Autor: Mlok
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

         

    Jde o tyto 2 vidlice:

    RST F1RST Air - http://vidlice.heureka.cz/rst-f1rst-air...

    RST Blaze TnL - http://vidlice.heureka.cz/rst-blaze-tnl...

    [ Zpět ]
    Datum: 06.11.2012
    Autor: marticka95
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

           

      Já bych volil firsta, musím ale přiznat, že tu druhou neznám. Firsta!

      [ Zpět ]
      Datum: 06.11.2012
      Autor: Airline
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

           

      Nevím jak kdo, ale mě se zdá 100 mm zdvih u horského kola docela málo.

      [ Zpět ]
      Datum: 06.11.2012
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

           

      Tak v tomto případě je to jasné. Dvojnásobná cena, ale na druhou stranu použitý materiál a hmotnost. Tohle nejsou srovnatelné vidlice, neliší se jen systémem pružení.

      Zdvih 100 mm není až tak málo, pokud neřešíme sjezdové kolo a to určitě neřešíme.

      Souhlasím, že vzduch se dá lépe odstupňovat, k pružinám bych se už nevrátil. I já bych volil F1RSTa.

      [ Zpět ]
      Datum: 06.11.2012
      Autor: MiBo
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

           

      Tady není co řešit. Jednoznačně F1RST, o několik tříd lepší vidlice. Ta levnější nepatří do kategrie fungujících vidlic (a není to problém samotné pružiny ale celkové konstrukce).

      [ Zpět ]
      Datum: 09.11.2012
      Autor: Mlok
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

         

    moc vám všem děkuji za rady a ujištění při výběru :)

    [ Zpět ]
    Datum: 06.11.2012
    Autor: marticka95
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

         

    Rozdíl mezi plynem a pružinou je vidět třeba tady (porovnání začíná cca v 5:10):

    http://www.arabiandrift.com/video/14312/Jeremy...

    [ Zpět ]
    Datum: 08.11.2012
    Autor: Akito
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

           

      Spíše mezi hydraulikou a pružinou... ;-)

      [ Zpět ]
      Datum: 08.11.2012
      Autor: hekynen
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Vzduchová nebo pružinová vidlice

             

        No tak ten olej je tam jenom pro to, aby nemusely byt pisty a tahla zrovna tim smerem, kterym to pruzi. Cili ciste z konstrukcnich duvodu. Jinak v tech koulich maji obycejny dusik, akorat teda ne tlaceny pistem, ale olejem pres pruznou membranu. Coz zase ma o neco lepsi konstrukcni vlastnosti nez ten pist.

        Takze pist od napravy tlaci olej do trubky,
        a kousek vedle je na te trubce napojena pres uzkou dirku (ktera pusobi jako tlumic) ta koule. Xantia Activa mela jeste tu dirku regulovatelnou myslim zasunovanim nejake jehly nebo co, takze se dalo "pritvrdit" vnejsi kolo na vjezdu do zatacky, a auto se tolik nenaklanelo (http://www.youtube.com/watch?v=H3YxqjD8Rh4).

        Dusik a ne vzduch proto, ze dusik zpusobuje o neco malo mensi starnuti te gumove membrany a taky o kousek min meni roztaznost s teplotou.

        Ale jinak je to v podstate plynove odpruzeni s olejovym tlumenim.

        [ Zpět ]
        Datum: 08.11.2012
        Autor: Akito
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Barma v lednu 2017

včera
Hledá se pohodový,nekonfliktní dobrodruh/dobrodružka,kteří již mají zkušenosti s cestováním na těžko po Asii…

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…

Hledám: Skupina na silniční kolo Teplice

28.11.2016
Hledám skupinu silničářů z Teplice a okolí s kterými bych mohl jezdit. Já začátečník amatér. NAJDU?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

188 cyklistů (25 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016