reklama

Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

Tak se nám blíží zima a budeme své miláčky ukládat na zimu. Kolo je v pohodě ale co akumulátor ?
Já osobně ho nabiji na sto procent a vybiji na cca osmdesát procent a uložím do teploty cca 15 stupňů, kontroluji po cca třech týdnech. Má někdo lepší tip ?

[ Zpět ]
Datum: 20.09.2012
Autor: primas
  • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

         

    Zřejmě bude záležet jáké baterie máš.
    Ja své Li-mn sanyo nabiju na 100% a nechám je do jara což je asi 5 měs. Sanya by měly vydržet rok bez nabíjení. Pokud bude zima mírná tak budu jezdit pokud to půjde tak že žádné odpočívání, budou makat i přes zimu.

    [ Zpět ]
    Datum: 20.09.2012
    Autor: Bobbob
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

           

      No já žádnej typ nemám, baterie zůstanou tak jak jsou zima nezima. Akorát mají v zimě kratší dojezd. Přece je v zimě nebudu schovávat a makat bez nich ne? :-),(páč jezdím každý den:o).

      [ Zpět ]
      Datum: 21.09.2012
      Autor: Jizwik
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

         

    Zima nesmí trvat dýl než tři tejdny, tedy taková, kdy se nedá jezdit, jinak umřu

    [ Zpět ]
    Datum: 20.09.2012
    Autor: Jindra8526
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

           

      U nás včera teplota venku nepřekročila 10 stupňů a doma jsem už musel ráno zatopit, že prý 17 st, v kuchyni je fakt kosa. :(

      [ Zpět ]
      Datum: 21.09.2012
      Autor: petrp
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

             

        Taky už topim v krbovkách. Včera večer jsem byl v Praze a tam je snad o 5 stupňů tepleji, a přitom nejsme tak daleko ani o moc výš.

        [ Zpět ]
        Datum: 21.09.2012
        Autor: Jindra8526
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

               

          Vzpomínám jak když jsem byl na intru v Praze, tak na Karláku už kvetly stromy a na Bílé hoře teprve nasazovaly na květ.

          [ Zpět ]
          Datum: 21.09.2012
          Autor: petrp
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                 

            U nás leží sních 5 měsíců v roce.Už chystám pláště se hřebama.

            [ Zpět ]
            Datum: 21.09.2012
            Autor: klika
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                   

              To je kruté. Zimu bych nejradĕji zaspal jak medvĕd brtník.
              Chudák kolega Banán tam na severu.
              Byl jsem chvilku ve Finsku a jedna paní mi tam vyprávĕla jak se tam na půl roku setmí a mĕla u toho takový smutek v očích, že to bylo až nakažlivé.

              [ Zpět ]
              Datum: 21.09.2012
              Autor: Jindra8526
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

         

    LiFePo4 nechám klidně v garáži a to až do doby dokud nebude venku mrznout. A až bude mrznout, tak to dám do temperované místnosti. Nabiji na 100% a vyjedu a udělám kratší vyjížďku, tak dlouhou abych vyjel 30%, a uskladním v temperované místnosti s teplotou 10 až 15°C. Nezkoumám jestli je to zcela optimální teplota, ale mám prostě takovou místnost a přesně teplotu prostě hlídat nebudu. :) Za měsíc to celé zopáknu. Nejvíce baterce škodí nečinnost a vysoká teplota v kombinaci s vybitým a nebo plně nabitým stavem. Hlavně dát bacha na to, že provozní teplota je něco jiného než ta skladovací. Takže před vyjížďkou to klidně dám na hodinu ohřát do vytápěné místnosti.

    Li-Ion budu skladovat raději při teplotě 15 až 20°C. Přeci jen byla dražší a je choulostivější. Sice nechápu, proč by vadila teplota 10°C, ale budu jim věřit.

    [ Zpět ]
    Datum: 22.09.2012
    Autor: Robikl
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

           

      Li-mn sanyo jsem měl již v loni v zimě v provozu a nijak zvlášť jsem o ní nepečoval. Pár jízd jsem uskutečnil i v -15°C a na výkonu baterie to znát nebylo. Pak ležela měsíc bez užitku doma v pokojové teplotě 21-22°C. Za pár dní to bude rok co ji vlastním a je stále ve 100%stavu. Je to týden co jsem jí testnul a vycual jsem z ní celých 10Ah a napětí jsem stále měl 32V (odpojení mám nastaveno na 29V).
      Někde jsem četl (bohužel nevím už kde) že li-ion, li-pol, li-fe a jiné li-cosi jsou stavěné do -25°C až -35°C, zda je to pravda ovšem netuším. Na druhou stranu jsou podobné baterie i v elektromobilech se kterými se běžně jezdí celou zimu v mrazech.

      [ Zpět ]
      Datum: 22.09.2012
      Autor: Bobbob
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

           

      Ahoj. Neuvedl jsem že mám Li-pol baterie. Hledal jsem různé tipy třeba u modelářů a výrobců a není jednoznačný názor. Souhlasím s tím že nejlepší je uložení s nabitím cca 80 procent a občasným oživením. Zatim mám cca 150 cyklů na 8700 km, zatím bez poklesu kapacity (37 V 14 Ah), necelé dva roky.
      Ještě bych vznesl jeden dotaz - jezdím do teplot kolem nuly. Při těchto teplotách mám pokles kapacity o cca 20 procent.
      Jak jsou na tom LiFePo4 ?
      Až mne ty Li-Pol opustí tak moje nové budou LiFePo4.
      Jinak na kole mám dvě 37 V 14 Ah paralelně spojené a jsem velmi spokojen s dojezdem a průběhem vybíjení oproti stavu když jsem měl jednu, navýšení dojezdu je více jak 100 procent.

      [ Zpět ]
      Datum: 22.09.2012
      Autor: primas
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

             

        Tak nevím jestli ten pokles není jen subjektivní dojem. Spíš bych to bral tak že v zimě jsi ztuhlý a dáváš ty menší výkon a tím máš i kratší dojezd. Bral bych to jako nějakou toleranci rozdílu zima léto. Dále nevím čím jsi zvýšil více jak o 100% dojezd když jsi přidal jen 14Ah, upravil bych to na jednou tolik.:-)
        Totéž dosáhnu i když ty baterie nespojím paralelně. Když ujedu na jednu 100km a na druhou taky 100km jak je ovlivněn průběh vybíjení při paralelním spojení když ujedu 200km? Zkušenosti nemám a proto se ptám abych věděl jaké to má výhody. Vysvětli mně to nějak polopaticky, díky. Ještě dotaz co by se stalo kybych paralelně propoji 10Ah s 18Ah 36V obě li-mn a nebo 18Ah36V li-mn a 15Ah36V lifepo4?

        [ Zpět ]
        Datum: 22.09.2012
        Autor: Bobbob
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

               

          Mám tovární kolo Wisper 905, po elektrické stránce je vybaveno motorem 250 W s volnoběžkou, plynem, snímačem Pas, třístupňovou předvolbou příšlapu(hrozné slovo) a voltmetrem v podobě řady svítících diod. Baterie mají BMS, odpojí se při 29 V ale to je jeko poslední možnost, při jizdě to odpojí řídící jednotka při 31 V, před koncem kapacity sníží odběr z baterie a tím i výkon jako poslední varování. To jen na vysvětlení s čím jezdím.
          Mohu připojit jednu nebo obě. Každá baterie má nějaký vnitřní odpor který se při zátěži zvětšuje, následek je pokles napětí. Při stálém odběru při zvýšení kapacity baterie není tolik namáhána, vliv vnitřního odporu je menší což se projeví hlavně ke konci vybíjecího cyklu, ř.j. měří napětí a tak např. v kopci odpojí později, menší zátěž se projeví i na životnosti.V případě Li-pol baterií je to znát, s LiFePo4 zkušenost nemám.
          Nevýhoda tohoto řešení je ta že spojit můžeš jen baterie stejně nabité, jinak ta nabitá bude dobíjet tu vybitou, mohou protékat i dost vysoké proudy. To je i částečně odpověď na způsob propojení baterií - půjdou paralelně spojit jen baterie shodných typů a napětí a přibližně stejných kapacit.
          Nekombinovat tedy baterie různých konstrukcí. V případě rozdílných kapacit je problém v rozdělení odběru proudu - velmi špatně půjde nastavit aby ze slabší baterie tekl menší proud než z té silnější a tím se to mine efektem.
          Doporučoval bych pouze spojení stejných typů, stejných napětí a kapacit stejného nastavení BMS.

          [ Zpět ]
          Datum: 22.09.2012
          Autor: primas
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                 

            Jen malou poznámku. Ja si myslím, že pro to paralelní spojení akumulátorů vůbec nevadí rozdílná kapacita. Když spojím aku třeba 36V/12Ah s 36V/20Ah, tak to musí fungovat, ne? Nevadí, že z jedné poteče větší proud, podstatné je, že to je stejná chemie a pro jedno napětí budou obě nabité a pro jiné napětí budou obě třeba vybité na 50%.

            [ Zpět ]
            Datum: 22.09.2012
            Autor: Robikl
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                   

              No, to je omyl,budou se ti vyrovnávat a tím ztrácet výkon, musí k tomu být nějak správně nastavená BMS

              [ Zpět ]
              Datum: 22.09.2012
              Autor: e-totem
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                     

                Jaké vyrovnávání myslíš? Já si myslím, že to není omyl.

                [ Zpět ]
                Datum: 22.09.2012
                Autor: Robikl
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                       

                  Teoreticky by neměla vadit rozdílná kapacita ale v praxi to tak není.
                  Musel bys mít vodiče se stejným odporem a správně dimenzované(např. na 30 A bys měl mít vodiče o průřezu min. 6 mm - kdo z vás to na ekole má ?)
                  Ideální by bylo mít pro obě nebo více baterií takovou společnou BMS která zároveń zabrání "přetékání" proudu z jedné do druhé.
                  Bude to fungovat i bez toho všeho ale ten efekt nebude takový jaký by byl očekáván, myslím že s postupným stárnutím baterií to bude kontraproduktivní.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 22.09.2012
                  Autor: primas
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                         

                    Nestraš, mám tam od baterek k řj. 4mm a od řj. k motoru 2,5mm a nikde se nic nehřeje ani nehoří.
                    Dle výpočtu je to dostatečné.

                    http://www.ekoproud.wz.cz/v_prurez.htm

                    Do motoru mně teče max 25A.

                    6mm to už jsou snad startovací kabely ne? Tak na 80-100A.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 22.09.2012
                    Autor: Bobbob
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                           

                      No, ono kolem 50A už v pohodě svařuješ 2mm bazickou elektrodou (třeba na off-road výpravách vezmeš dvě baterky z auta, 3 start kabely a ruplou poloosu nouzově svaříš). Takže teoreticky ten průřez čím větší tím líp,ale v praxi stačí na elektrokole ta 2,5 , protože jsou to 3 fáze a nejedeš furt naplno, bo bys nikam nedojel. Spojování různých baterek je nesmysl, jsou tam rozdílné křivky vybíjecího proudu a tedy i napětí pod zátěží kolísá u každé jinak, takže jedině bys musel mít baterky chráněné výkonovou diodou, pak snad

                      [ Zpět ]
                      Datum: 22.09.2012
                      Autor: e-totem
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                             

                        Ano pokud to je jiná chemie, ale pokud jsou obě třeba LiFePo4, tak mají stejnou vybíjecí charakteristiku.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 22.09.2012
                        Autor: Robikl
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                         

                    Aha. No ale to se dá vychytat tak, že průřezy budou úměrné té kapacitě. Takže třeba tak, že k plusu první baterky jde jeden drát a k plusu druhé baterky s dvojnásobnou kapacitou půjdou dva dráty. Samozřejmě při stejných délkách. A je po problému, ne? :)

                    [ Zpět ]
                    Datum: 22.09.2012
                    Autor: Robikl
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                           

                      Stále ti ještě chybí vyřešit, jak to provedeš s rozdílným poklesem napětí při stoupajícím proudu, kdy napětí na slabší klesá při provozu víc a ta silnější dorovnává.Křivky Li-onek jsou podobné, ale při rozdílné kapacitě jsou rozdílné i další limitní hodnoty a to hlavně chování článků pod zátěží.
                      Dejme tomu že 10Ah článek při 15A zátěži klesne o 1V , ale 5Ah článek při stejné zátěži klesne o 1,5V

                      [ Zpět ]
                      Datum: 22.09.2012
                      Autor: e-totem
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                             

                        Problém diskuzí na tomto fóru je často podobně jako i v životě to, že dva lidi používají různé termíny a pak si vůbec nerozumí. Takže tedy pokud říkáš, že jedna je slabší a druhá silnější, tak tím myslíš co? Pokud tím myslíš to, že jedna má třeba dvojnásobnou kapacitu, tak z v tom případě při paralelním spojení samozřejmě teče dvojnásobný proud a tedy vybíjí se úměrně svojí kapacitě. Tedy aby to bylo jasné poměr kapacit rovná se při paralelním propojení poměru proudů.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 22.09.2012
                        Autor: Robikl
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                               

                          Tady odkaz kde je to napsaný normál, já to psal jednodušeji, ale tím i nepřesně.
                          Grafy jsou pěkné, modeláři pro které je článek určen, řeší v podstatě totéž co my, balancery od MGM používám i já při servisu loňských typů baterií a jsou v pohodě, pro jarní oživení a průběžnou údržbu k nezaplacení.
                          http://www.mgm-compro.cz/pdf/lipol-vs-a123-v4.pdf

                          [ Zpět ]
                          Datum: 22.09.2012
                          Autor: e-totem
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                             

                        Fakt s Tebou vůbec nesouhlasím. :)

                        [ Zpět ]
                        Datum: 22.09.2012
                        Autor: Robikl
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                               

                          A vo tom to je... :) Píšu článek , ne baterie, myslím článek. Pokud různé baterie jsou osazeny články o rozdílných parametrech, je to problém.
                          Bobbob pokud vím má asi stejné články- cylindrické nejspíš A123 system. Skládají se do sad v serii (do určitého napětí) a serie následně do bloků paraelně (násobí se kapacita).Bloky se dají skládat paraelně do nekonečna, a lze to i společně nabíjet.
                          Ale u pryzmatických článků je to jinak, článek má 4,2V / 10Ah a skládají se do serie na 42V (resp 36V nominální napětí).Napětí pryzmy je vždy 4,2 a mění se kapacita / proudy. Tady bych společný provoz nedoporučoval.

                          [ Zpět ]
                          Datum: 22.09.2012
                          Autor: e-totem
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                                 

                            Samozřejmě ty spojované akumulátory mají mít stejnou vybíjecí charakteristiku, což oři stejné chemii a výrobci očekávám. Ty říkáš, že různě velké prizmatické články z nějakého důvodu stejnou vybíjecí charakteristiku nemají. Ověřit to neumím, ale pokud to tak je a mají nepatrně jinou charakteristiku, tak co se stane? Samozřejmě i u dvou úplně stejných baterií zapojených paralelně se může stát, že na jednu bdue svítit sluníčko a bude pracovat za jiné teploty a bude tím mít trošku jinou charakteristiku. A co se stane? Obě baterie se udržují na stejném napětí a je celkem jedno pokud by v jednu chvíli z jedné teklo o 10% méně než má a z druhé teklo o 10% více než má a to z jakéhokoli důvodu, protože se to v dalším čase zase dorovná. Tím, že je to neustále propojené, tak nehrozí, že v nějakém okamžiku budou spojeny baterie o různých napětích a tím pádem by tam tekly velké proudy.

                            [ Zpět ]
                            Datum: 23.09.2012
                            Autor: Robikl
                            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                             

                        Ja to mám zapojeno takto, viz obrázek

                        [ Zpět ]
                        Datum: 22.09.2012
                        Autor: Bobbob
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                               

                          jasný, ale jezdíš je zároveň? Tady je to podle mě nakreslené tak, že se předpokládá využití po jedné

                          [ Zpět ]
                          Datum: 22.09.2012
                          Autor: e-totem
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                               

                          Zapojení je ok. Máš - li dotatečný průřez vodičů a minimální přechodové odpory tak ok. Těch mnou udaných 6 mm není fór. To že se kabely nehřejí nic neznamená. Nabíjel bych každou zvlášť ale záleží na typu nabíječky a BMS.

                          [ Zpět ]
                          Datum: 22.09.2012
                          Autor: primas
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                                 

                            Jezdím každou zvlášť a nabíjím každou zvlášť. Dráty jsou měď 4mm, teče tam max 25A a to jen ojediněle. Běžne jezdím tak mezi 1A až 12A. BMS nemám ani na jedné baterii. Jističe používám jako vypínače a i jako přepínače.

                            [ Zpět ]
                            Datum: 22.09.2012
                            Autor: Bobbob
                            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                                   

                              BMS bych doporučoval. Na vybíjení ne, tam trpí elektronika velkými proudy.Na to stačí odpojovač při 31 V.
                              Ale na nabíjení ano. Stárnoucí baterie se rozhodí a ten slabší to odnese.
                              Chemické balancování je nesmysl, musel bys mít jen jeden velký článek ale to bys měl jen 4 V.

                              [ Zpět ]
                              Datum: 22.09.2012
                              Autor: primas
                              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                              • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                                     

                                Tak asi to docela nesmysl nebude jelikož kolega je má již třetí rok a jsou neustále 100%.
                                Balancování bych tam ani nedal bez toho abych něco nepoškodil. V 10Ah je 50 článků a v te 18Ah je jich nějakých 80 kusů nemám představu jak by se todalo zapojit. Opojovač vybijení je u mých baterii minimum 29V (nikdy jsem toho nedosáhl).

                                [ Zpět ]
                                Datum: 23.09.2012
                                Autor: Bobbob
                                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                                       

                                  Ještě poznámka, již 6 rok používám baterie (tužkáče) zn. sanyo eneloop a jsou vynikájící.
                                  I po ročním nenabití mají stále více jak 80% puvodního napětí. Kapacita se taky po těch 6 létech příliž nesnížila. To jen tak na okraj, myslím si že je to velmi kvalitní značka, ostatně tomu odpovídá i cena.

                                  [ Zpět ]
                                  Datum: 23.09.2012
                                  Autor: Bobbob
                                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                                       

                                  Asi vážně záleží na tom jaké jsou to články. Já mám tu LiFePo4 od Šikuly a hodně dlouho se tam už nestalo, že by se nějak moc rozhodila, ale v začátcích se to stalo. Prostě při nabíjení jeden za článků dosáhl kritické hodnoty a BMS celou baterku odpojila, ikdyž ještě nebyla plně nabita a zapojila jí až když napětí na tom článku zase kleslo. Nestává se to, když člověk baterku používá každý den, ale po nějaké přestávce. Možná má vliv to, že třeba ty krajní články jsou vystaveny větším výkyvům teplot nebo naopak ty vnitřní že jsou při jízdě hůře chlazeny... Věřím, že u dražších lepších článků to rozhození nemusí být tak velké. Taky asi záleží na tom jestli jsou hned od začátku články správně naformátovány. Měl jsem dojem, že to nějakou dobu trvalo než si ty články jak si říká sedly a ta chemie tam začala fungovat naplno a stejnoměrně. To je další věc.
                                  Na druhou stranu proti téhle zkušenosti stojí zkušenost lidí co mají ty velke LiFeYPo4 a tam je prý zkušenost taková, že se moc nerozhodí. Stačí po nějakém počtu cyklů dobalancovat.

                                  [ Zpět ]
                                  Datum: 23.09.2012
                                  Autor: Robikl
                                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                                • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                                       

                                  Jen bych doplnil, že Tvoje cylindrické články mají jiné vlastnosti než třeba ty pryzmy, je tedy třeba brát v úvahu, že někdo třeba myslí jiný typ článků, pak může mít i pravdu...
                                  Ty rozdíly jsou docela zásadní, ne každý je zná, je to vše nahoře v těch mých odkazech.

                                  [ Zpět ]
                                  Datum: 23.09.2012
                                  Autor: e-totem
                                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

             

        Co se týká Li-pol, tak pokud máš po 150 cyklech a dvou letech pořád plnou kapacitu, tak to gratuluji. Já jsem chtěl právě LiFePo4, protože u Li-Pol jsem četl, že mají chemickou životnost jen 3 roky. Prostě v té baterce běží nějaký chemický proces a bez ohledu na to jak to člověk používá, tak ta baterka odchází. viz třeba tady http://en.wikipedia.org/wiki/Li-pol . Ale je možné, že ta technologie je už nějak vylepšená.

        [ Zpět ]
        Datum: 22.09.2012
        Autor: Robikl
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

               

          Bobbob jezdí, proto má baterky v klidu. U nás , čistě statisticky , jsou největší potíže se zákazníky co jedou jen párkrát do měsíce a nabíjí všelijak. Takoví ti turisti co někde jezdí furt jsou v pohodě. Chemichá životnost je relativní pojem, při správném zacházení a používání se i ta chemie zpomaluje, při přetěžování , přebíjení ,a hlavně podbíjení se naopak rozpad urychluje

          [ Zpět ]
          Datum: 22.09.2012
          Autor: e-totem
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                 

            Tak to ano, ale první asi odejde Li-Pol, pak až Li-Ion a až nakonec LiFePo4.

            [ Zpět ]
            Datum: 22.09.2012
            Autor: Robikl
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                   

              No, tvrdím že někdo kdo hodně jezdí rozdíl nepozná a kdo nejezdí, ten to zas nevyřeší ani článkama z NASA.

              [ Zpět ]
              Datum: 22.09.2012
              Autor: e-totem
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                     

                Pokud jezdí každý den, tak je to pravda, že rozdíl nepozná. Ale tak je asi menšina lidí, co jezdí každý den.

                [ Zpět ]
                Datum: 22.09.2012
                Autor: Robikl
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                       

                  No, to je potíž u všeho s baterkama, proto si třeba nepořizuju aku nářadí. Nedělám sádroše, a vrtačka co použiju párkrát za měsíc bude mít za dva roky baterku po smrti , i když ji budu nabíjet.
                  Nemusí se jezdit denně, stačí jednou do tejdne...
                  Spíš mě zajímá ten zimní provoz , podle údajů co čtu by se měla kapacita dost snižovat, ale kdo jezdí tak tvrdí že to není tak hrozné. Ale asi to bude i tím,že se jede pomaleji, aby člověk nezmrzl a na ledě si nerozbil čenich. A baterka pokud je z tepla, tak asi hned nepromrzne a při provozu se trošku zahřeje v tom kastlíku, takže je vlasně celkem v teple.Akorát nabíjet se Li-xx nesmí pod nulou což některé lepší BMS mají naprogramované a nepustí nabíjení

                  [ Zpět ]
                  Datum: 22.09.2012
                  Autor: e-totem
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                         

                    A jak to řeší elektromobily? Jezdí celou zimu a nabíjí i v -15°C. Nosím v zimě i foťák venku, mam v něm li-ion a fotím v pohodě i ve vetším mraze. Mam ty baterie ve foťáku již čtvrtý rok a stále nafotím stejný počet snímků Nabíjím je jednou za čtvrt až půl roku podle intenzity focení.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 22.09.2012
                    Autor: Bobbob
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                           

                      No , elektromobily co nemají garáž, fungují v zimě bídně, pokud vím.Ale je to hlavně proto, že musí topit, což je ohromná spotřeba. A ten foťák pokud necháváš venku v mrazu v autě, nebo ho nosíš domů, bude asi rozdíl. Až tu baterku budeš jednou likvidovat , tak si ji rozřízni a uvidíš že je většinou v pěně.Ty věci co nosíme po kapsách se až tak moc nezmrazí. Nevím, já když nechám v autě mobil, foťák nebo něco s Lionkou,a je pod -10, tak se tváří že je vybitej. Ale baterka s NiCd tužkama je v pohodě, tu tam mám furt.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 22.09.2012
                      Autor: e-totem
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                           

                      http://www.rozhlas.cz/motozurnal/automoto/...

                      [ Zpět ]
                      Datum: 22.09.2012
                      Autor: e-totem
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                             

                        Dnes na čt2 byl dokument o elektromobilech kde bylo řečeno že např. vůz TESLA ROADSTER

                        http://www.teslamotors.com/goelectric

                        ujede na jedno nabití 350km. Jestli že to jde u tohoto vozu tak proč by to nemělo jít i u ostatních?

                        [ Zpět ]
                        Datum: 23.09.2012
                        Autor: Bobbob
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                         

                    Nojo tohle je neúprosné. Je třeba nepočítat jen počet nabíjecích cyklů, ale taky chemickou životnost. Tam vidím problém, že výrobce plácne, že to má 800 cyklů, které ale byli odzkoušeny během krátké doby někde v laboratoři a skutečnost může být jiná. Ale bohužel už se moc nepíše, jaká je ta chemická životnost. U Li-Pol jsem našel 3 roky, ale proti tomu jsem někde viděl Li-Pol, které jsou nějak vylepšené a mají vyšší životnost. Bohužel je těžké se v tom nějak vyznat.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 22.09.2012
                    Autor: Robikl
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                           

                      Myslím si, že na nĕjakých 1500 a více cyklů můžeme vklidu zapomenout, za 3 roky nám baterie umře a důvodů bude mraky. Přešvihnuté vybíjecí proudy nebo to že nám spadne fo potoka, nesnažím se počítat cykly, protože poté co jsem na bateriích provedl úpravx kabelů stejnĕ záruka fungovat nebude.

                      Bobovi neuznali i když úpravy neprovedl.

                      Navíc, pořád jsou nové baterie, s vĕtší kapacitou a lehčí, tak budu spokojenej, když tabaterka vydrží jen tři roky a budu si muset koupit tu novĕjší a lepší.

                      Moc potom nerozumím nĕjakým paralelním zapojováním, když jedu kousek, kolem 30 km betu jednu baterku, když jedu do 70ti, beru dvĕ a když dál, beru centrálu.

                      Jo jestli nĕkdo chce mojí umřelou baterii 48V/10Ah, má najeto tak 50 cyklů, dejte mi vĕdĕt.Jeto LiPeFo4.

                      Náhle mi umřela v kopci, asi jsem jí ublížil vysokým vybíjecím proudem. Mohlo odejít nejspíš nĕco v tom bms nebo mofset çi jak sr tomu říká, sám to nedokážu opravit a než to nechat udĕlat radĕji koupím novou kapacitnĕjší a lehčí.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 22.09.2012
                      Autor: Jindra8526
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                             

                        To je přesně ono. Všechny typy Li -xx mají rády raději vybití na cca 30 % než 80 %. Proto i na malé vzdálenosti jezdím na obě baterie, menší vybíjecí proud jim méně škodí, proto já osobně tento způsob doporučuji. Taktéž všelijaké rychlonabíjení je hloupost. Jistě pokud nevadí častější výměna baterií tak je to ok.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 22.09.2012
                        Autor: primas
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                               

                          Jindro, pokud budeš za provozu měřit, můžeš jezdit bez BMS... nemyslím že by kleknul článek, to drahý je v pořádku . Bych BMS vystříhal a zahodil ,nabíjel přes balancer servis konektorem kterej tam beztak je a jezdil podle měřáku, cucat tak do 31 V a vydrží ti ještě pár let.

                          [ Zpět ]
                          Datum: 22.09.2012
                          Autor: e-totem
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                                 

                            To je na mĕ moc složitý, jsem vybavenej tak na výmĕnu žárovky, maximálnĕ na oprsvu zásuvky u prodlužovačky, když jí rozšlápnu a stejné jsou imoje znalosti o drátkařinĕ. Učil jsem se za jízdy, dráty v baterii jsem menil na břehu Rýna.

                            Nechci se vtom vrtat, chci mít spolehlivej systém co neuvařím, říkám si jedtli bych max proudy nemĕl posichrovat ještĕ jističem. Vyšší školu dobíjení nechám odborníkům, jestli si s tou baterkou víš rady, je tvoje.

                            [ Zpět ]
                            Datum: 23.09.2012
                            Autor: Jindra8526
                            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                                   

                              Diky za nabídku, ale baterku nepotřebuju , mám jich v práci až dost :D Pokud jí někdo ale zkusí oživit, věřím že ho ještě povozí

                              [ Zpět ]
                              Datum: 23.09.2012
                              Autor: e-totem
                              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                                 

                            To bych nedělal. BMS tam není pro srandu. Napětí celkové si každý ohlídá hravě, ale uhlídat články, aby se nerozhodili může být horší. Hlavně pro nabíjení je to dost podstatné. Pro úplné vybití také, ale přeci jen tomu se člověk může vyhnout. Bez BMS navíc při dobíjení nebudou články balancovány.

                            [ Zpět ]
                            Datum: 23.09.2012
                            Autor: Robikl
                            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                             

                        Jindro pokud máš takovou tu baterku v aluboxu, tak by měla/mohla mít nějakou pojistku. Mrkni na to. Já mám jen obyčejnou LiFePo4 36V/12Ah od Šikuli bez integrované pojistky a mám jí skoro už dva roky a taky už zažila vysoké proudy a přežila to.
                        Jinak souhlasím s Tebou, ež ten vývoj jde a půjde dopředu a taky se těším, až si koupím něco lehčího. I teď je možné si koupit hodně lehkou baterku a to LiPol, ale tam je nevýhoda, že rychle chemicky stárne. Ale kdo ví jak to bdue dál. Třeba tam přidají něco co zpomalí stárnutí.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 24.09.2012
                        Autor: Robikl
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                               

                          Nenašel jsem nic, ještĕ to mají v tom boxu zalitý nĕjakým voskem, ani se mi nepovedlo to z toho dostat ty články.
                          Tak jsem se naštval a strčil to pod skříň a teď dostávám čočku že to překáží..

                          Když nevláčím vozejk, ujedu na dvĕ baterky 120 kiláků, tak ani nemám potřebu s sebou vláčet další. Uvidím příští rok jestli se dostanu do svĕta tak buď koupím dvĕ 12Ah od Šikuli, nebo pojedu po svejch bez motoru.

                          Po dlouhé debatĕ se mĕ podařilo přesvĕdčiz
                          T mou madam aby mipůjčila své kolo, má témĕř nejetýho Authora Reflex, už 1200 let visí na hákách, tak odpoledne vyrážím na Sázavu bez motoru, po 4 tisících smotorem se cejtím, že na to už zase mám.

                          Třeba si motoráče nechám jen na cestu do hospody, jsem zvĕdavej jak to dopadne.

                          [ Zpět ]
                          Datum: 24.09.2012
                          Autor: Jindra8526
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                                 

                            Jen 12

                            [ Zpět ]
                            Datum: 24.09.2012
                            Autor: Jindra8526
                            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                                 

                            Jindro a proč neskusíš tou centrálou nabíjet i za jizdy, tedy pokud to je vůbec možné. Nakopneš ji na vozíku a jedeš dál a přitom si pěkně nabíjíš. Měl by jsi to jako hybridní elektrokolo.:-)

                            [ Zpět ]
                            Datum: 24.09.2012
                            Autor: Bobbob
                            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                            • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                                   

                              To nefunguje. Ta centrála musí stát na rovině, má tam hlídání oleje a jak se nakloní, zjistí že nemaže a automaticky vypíná. Pochopitleně že jsem to vyzkoušel a pak měl bobky, že jsem to zničil :-)

                              Na to abys udělal přímo hybrida, tedy spalovacím motorem vyráběl prod a tím hnal elektromotor ná malý výkon 750W. Navíc vyrábí 230V. Slepá ulička.

                              Jinak s 5A nabíječkou to nafláká naplno za dvě hodiny, takže mám dalších 70 - 100km, to vůbec není špatné, po 80 kilácích si rád na dvě hodiny odpočinu.

                              Ale teď jezdím už bez vozejku, bez centrály se dvouma baterkama, jen na jeden den, ujedu tak kolem 120 a pak se stavím u mámy v Braníku, než si s ní vypiju kafe mám baterie nabitou akorát na těch 25 kiláků domů.

                              U Sázavy mám zase jednu hospodu, kamarádka tam dělá číšnici, a té taky vždycky dobíjím, na výlet pod stan už asi letos nepojedu, tak centrálu zazimuju.

                              Až zase vítr potrhá vedení, bude se mi hodit.

                              [ Zpět ]
                              Datum: 24.09.2012
                              Autor: Jindra8526
                              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Elektrokolo - akumulátory - uložení na zimu

                         

                    Ze zimního provozu s Li-pol mám tuto zkušenost.
                    Kapacita baterií je téměř stejná ale vnitřní odpor je v chladu větší.To znamená že při teplotě 20 stupňů je při odběru 15 A pokles napětí cca 2 V, ovšem při 3 stupních už cca 4 V což má za následek že v kopci to ř.j. odpojí. Při malém odběru třeba 1 A se to neprojeví, to mám změřeno. Tou teplotou míním teplotu baterie, když ji nabiju doma v teple tak je to jiné, při vybíjení vzniká trochu tepla a tak je to lepší.
                    Takže při pomalejší jízdě se sníženým odběrem proudu mám dojezd stejný ale průměrná rychlost klesne.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 22.09.2012
                    Autor: primas
                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklistika z Prahy

22.04.2024
Ahoj, hledám cyklistku pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody, na pohodu

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky
21.04.2024
Hledám kamaráda, nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky, nejlépe z okolí Prahy 6.

Hledám: partnerku na kolo

Hledám: partnerku na kolo
19.04.2024
vysoký, štíhlý, aktivně sportující, mladšího vzhledu hledá sportovně založenou ženu na sdílení společných zájmů,…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

348 cyklistů (2 přihlášení)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024