Rychlé pláště na silnici?

Ahojky
Už nějakou dobu uvažuju o obměně plášťů na Ibexu (s mým přístupem možná chvíli uvažovat budu) a zatím to vypadá na Marathon Racer 26 x 1.5".

Nicméně alespoň teoreticky by mě zajímalo, pokud bych si dal jako prioritu rychlost po asfaltu, co za alternativy by připadalo v úvahu a hlavně jak moc by se to projevilo na výsledné rychlosti?
Sice jsem si přečetl, že valivý odpor na šířce pláště přímo nezávisí, ale aerodynamický už ano a přecijen všechny silničky, co potkávám maji pláště uzonké... :)

Když si třeba představím, že teď na Ibexu po rovině s nějakým úsilím jedu třeba 30 km/h, na jakou rychlost bych se mohl dostat třeba s Schwalbe Kojak 26 x 1.35" ?

Sice by to vzhledem k rozbitosti okolních silnic nebyl dobrý nápad (a jen kvůli několika pokusům o závodění by to byla zbytečná investice), ale aspoň teoreticky by mě to zajímalo, tak třeba už to někdo na lehokole prakticky vyzkoušel...

[ Zpět ]
Datum: 08.05.2012
Autor: Jrr
  • Re: Rychlé pláště na silnici?

         

    U slicků abys s užším srovantelným pláštěm vůbec získal stejný valivý, tak musíš foukat o hodně vyšší tlaky.
    Ten širší má srovnatelný valivý odpor i při o něco nižším tlaku, při stejném už má nižší valivý odpor.

    Takže valivým odporem si můžeš spíše akorát pohoršit, rozdíly budou ale v tomto konkrétním případě naprosto minimální a téměř neznatelné.

    U silniček jsem viděl některá srovnání, kde měřili optimální šířku pro minimální odpor (součet valivého a aerodynamického).
    A vycházelo tam dopředu 21-22mm, dozadu 23mm.
    Ovšem měřeno to bylo pro 40km/h, kde je odpor vzduchu už úplně někde jinde než pro 30km/h.
    K tomu jsou ty uzoučké pláště ještě opravdu lehoučké.
    Pro 30km/h jsem nic takového neviděl, tam to bude posunuté výrazně do větší šířky. O kolik těžko říct.

    Jinak ono mimochodem valivý odpor u silniček není nic moc. Horší silniční pláště se i po nabušení na velký tlak dostávají klidně s valivým odporem lehce přes valivý odpor nejrychlejších bikový plášťů použitých bez duše.
    Valivý odpor je ale nejmenší z těch tří odporů, které je nutné překovát, proto stejně nakonec silnička letí o třídu lépe. Gravitace a aerodynamika i ten nijak zázračný valivý odpor silničky zcela zastíní.
    Jen ty nejlepší jsou na tom o chlup lépe a potřebují k tomu navíc to extrémní nabušení na vysoký tlak.

    Srovnání rychlosti těch plášťů těžko říct. Současný Evo Racer má jak jinou směs, tak jinou ochranu než Kojak. Měření jsem žádné zatím neviděl, co je rychlejší.

    Pokud bys chtěl tu aerodynamiku opravdu vylepšit, co takhle rovnou vyměnit celá kola a dát tam silniční ráfky a silniční pláště?
    Tedy pokud to tam nacpeš, silniční pláště mají průměr zhruba jako 26tkové bikové 2,25-2,4".
    Aha, teď koukám ještě na Ibex a tam máš nejspíš v-čka, tak to pak tohle řešení odpadá.

    Já bych osobně vzal Racer hlavně kvůli roadstar třísměsi. Tam je boční směs měkčí a v náklonu budou držet určitě výrazně lépe.
    Možná budou díky roadstar třísměsi i o chlup rychlejší než Kojak, ale to už spekuluju. Speedgrip směs

    [ Zpět ]
    Datum: 08.05.2012
    Autor: Mlok
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rychlé pláště na silnici?

           

      Moc díky za rozbor.

      S tím, že bych případný užší plášt musel nafouknout na vyšší tlak jsem počítal, ale když to vyznívá tak, že bych si prakticky vůbec nepomohl, nemám co řešit.
      Trochu mě nedávno nahlodal známý se silničkou prostou otázkou, proč si nepořídím nějaké užší pláště, tak jsem přemýšlel, zda by to aspoň z hlediska aerodynamiky nebylo výhodnější, ale je fakt, že zas tak rychle nejezdím.
      To že ale silniční pláště mohou mít dokonce i horší valivý odpor mě překvapilo.

      U Ibexe mám Tektro V brzdy a měnit celá kola určitě nehodlám. To už bych se možná mohl zamyslet, zda před závodem nesundat blatníky a nosič, ale tady určitě zvítězí pohodlnost. :)

      Když celé kolo važí přes 20 kg, už mě určitě nějaké gramy na pláštích nezachrání. Doufám, že když jsem si vyhlédnul IT triatlon, kde není žádný kopec, tak by gravitace velký problém být neměla.
      Těch 30 km/h právě počítám jako pro mě zvládnutelnou rychlost na 20 km, pokud po tom mám ještě běžet, ale při pohledu na loňské výsledky je to docela málo. No nedá se nic dělat, pláště to nevylepší. :)

      Ještě jsi chtěl něco napsat o Speedgrip? Ta poslední věta vypadá nedokončeně.

      [ Zpět ]
      Datum: 08.05.2012
      Autor: Jrr
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rychlé pláště na silnici?

             

        mělo tam být, že speedgrip směs slušně jede, ale nijak extra nedrží.

        [ Zpět ]
        Datum: 09.05.2012
        Autor: Mlok
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rychlé pláště na silnici?

           

      Že mají některé bikové pláště menší valivý odpor než silniční pláště je zajímavá informace. Jenže není to dáno měkčí směsí, která se rychleji sjede?

      [ Zpět ]
      Datum: 10.05.2012
      Autor: snilard
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rychlé pláště na silnici?

             

        To určitě ne. Bikové pláště s měkčí směsí se používají kvůli gripu zejména na mokru a ty mají valivý odpor naopak výrazně vyšší.

        Konkrétní příklad, kde znám měření pro totožný plášť v různé variantě směsi:
        - Hans Dampf pacestar 29,7W
        - Hans Dampf trailstar 41,8W
        Trailstar je výrazně měkčí trojsměs než pacestar a používá se zejména na přední kvůli gripu, na zadní už tolik ne, aby to ještě nějak rozumně jelo.
        Tohle tedy není plášť který by se mohl srovnávat s těmi silničními, už poměrně pomalý pořádný drapák. Dávám jen pro ilustraci co udělá čistě měkčí směs.
        To číslo ve watech je potřebný výkon pro udržení 20km/h pro 50kg (tedy zhruba odpovídá zadnímu kolu 70-75kg jezdce) a 2atm. tlak.

        Životnost těch bikových plášťů na asfaltu bývá ale i při té spíše tvrdší směsi (u těch rychlých XC plášťů, které se bez duší dají srovnávat se silničními) rozhodně znatelně menší než u těch silničních.
        Třeba takový FF (Furious Fred) opravdu dlouhou výdrž nemá. Ani RaR nebo RK, které už jsou mírně pomalejší než FF, ale pořád se dají bez duší srovnávat se silničními plášti nebudou mít výdrž silniční plášťů.

        Celé srovnání je ale jen o rovnoměrné rychlosti, tedy zejména jízda v sedle.
        Pokud se ostře opřeš do pedálů ze sedla, tak ten bikový na nižším tlaku začne pružit a oproti silničnímu nabušenému na vysoký tlak významně ztrácet.

        A rozdíl aerodynamiky (pouze za ty pláště) bude u 23mm x 50mm+ už také hodně velký.

        A rozdíl v hmotnosti taky.

        Proto se pak spoustě jezdců zdá, že bikové pláště mají velký valivý odpor, protože jim to jede o hodně hůře než na silničce. Nerozliší ale že to celé udělají jiné zásadnější faktory (aerodynamika, gravitace).

        Já už jsem nakonec zavrhnul i Marathony Supreme, protože nefungují dobře bez duší. A s dušemi nejedou téměř o nic lépe než právě RaR a RK bez duší a ještě aby to bylo aspoň trochu znatelné, tak se musí na asfalt dost nafoukat.
        Oproti tomu ty RaR a RK bez duší jedou velmi dobře i na velmi pohodlném tlaku kolem 2atm. Jen v těch ostřejších

        [ Zpět ]
        Datum: 10.05.2012
        Autor: Mlok
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rychlé pláště na silnici?

               

          Jen v těch ostřejších, co?

          [ Zpět ]
          Datum: 10.05.2012
          Autor: snilard
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rychlé pláště na silnici?

                 

            Blbý formulář pro zadání příspěvku :-)

            Ukrajuje mi text, taky to může být rovnou omezené při psaní textu.

            ...ostřejší nástupech ze sedla. Tam objemný méně nafoukaný plášť slušně pruží a ztrácí.
            Já na celopevňáku jezdím hodně ze sedla a při mojem výkonu a hmotnosti to ještě moc nevnímám. Nějaké ztráty už tam také budou, ale nic hrozného. I když jezdím hodně ze sedla, tak to ale nejsou žádné spurty, ale delší rovnoměrná jízda ze sedla do kopce.

            [ Zpět ]
            Datum: 10.05.2012
            Autor: Mlok
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rychlé pláště na silnici?

         

    Já mám Kojaky. Ale nemám k čemu to přirovnat, protože když jsem před rokem složíl mé leho, tak jsem hned dal tyto plaště. Jezdi dobře, najeto mám už přes 3000km. Boční stěna mi se jednou protrhla, an nevím jak, tak jsem to zalepil.
    A spousta lid mi říka, že mám už starý plaště, protože nemaji vzorek.

    [ Zpět ]
    Datum: 08.05.2012
    Autor: Tomassac
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rychlé pláště na silnici?

         

    Je asi pravda, že širší pláště mají při stejném tlaku menší valivý odpor, ale zase je nevýhoda, že pak téměř vůbec nepruží, jsou tvrdé. Úzký plášť i na vysoký tlak pruží podstatně lépe (třeba při přejíždění ostré hrany), velké nerovnosti samozřejmě spolehlivě dopruží odpružení kola, takže procvaknutí nehrozí. Mám na azubu celkem dobrou zkušenost s plášti schwalbe stelvio (ty jsou myslím 1,1" a na 6-8 bar), jízda je celkem pohodlná i po záplatovaných silnicích, dlažebních kostách atd. Střídám je s "turistickými" schwalbe hurricane (cca 2" hladké s drapáky na boku, na 2,5-5 bar), ty při plném nahuštění už dost drncají (drobné nerovnosti odpružení kola nepobere tak dobře, jako pneumatiky).
    To jen tak na doplnění k tomu, co píše Mlok výše:-)

    [ Zpět ]
    Datum: 09.05.2012
    Autor: PavelŠ
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rychlé pláště na silnici?

           

      Širší plášť při stejném tlaku (jako ten užší) je samozřejmě tvrdý šutr. Navíc toho stejného tlaku většinou ani dosáhnout nelze (maximální povolený tlak je u širšího pláště nižší a to i omezení pro ráfek).

      Pro srovnatelný valivý odpor ale lze ty široké foukat opravdu dost málo a pohodlím už pak jasně vedou.

      Tím narážím i na to extrémní srovnání silniční pláště x rychlé bikové objemné pláště na nízkém tlaku.
      Co jsem srovnával dle měření, tak ty horší silniční pláště prohrály o při 8,5atm. oproti 2atm. u bikových (ty ale byly bez duší, což jim hodně pomohlo a platí to jen pro ty nejrychlejší bikové maximálně někam k RaR nebo RK).

      Akorát to srovnání objemné bikové pláště x nabušené silniční platí jen pro rovnoměrnou jízdu. Ty objemné s menším tlakem budou v určitých situacích znatelně ztrácet, jako třeba ostrý nástup ze sedla apod., kdy prostě začnou už slušně propružovat.

      Ty úzké pláště totiž mají smůlu v tom, že jim ani to extrémní nabušení už nepomůže, od určité hranice s narůstajícím tlakem už valivý odpor neklesá (platí pro slick + asfalt). Možná už jsem to sem dával, tohle potvrdil tento test a to pomocí dvou různých testovacích metod, takže je to dost věrohodné:
      http://janheine.wordpress.com/2010/10/18...

      Tím celým chci říct, že ty objemné pláště není vůbec třeba foukat na maximum, ale stačí přifouknout jen trochu a už pojedou výborně. A maximální tlak i u objemných slicků nemusí už vůbec valivý odpor snižovat stejně jako to ukázal ten test.

      [ Zpět ]
      Datum: 09.05.2012
      Autor: Mlok
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rychlé pláště na silnici?

             

        no tak to je možné, zas tak podrobnou analýzu jsem nedělal. Srovnával jsem, že stelvio na 8 atm pocitově pruží podobně jako hurricane na 3 atm a jedou pocitově rychleji, což ovšem může být dáno hlavně menším aerodynamickým odporem (ty drapáky na hurikánech jsou asi dost znát..).

        [ Zpět ]
        Datum: 10.05.2012
        Autor: PavelŠ
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rychlé pláště na silnici?

         

    Už nějakou dobu jezdím na Kojacích. Oproti Big Applům je to velký pokrok v rychlosti. Když je hodně nabouchám jedou, na hladkém asfaltu, skvěle.
    Jako jejich základní problém vidím, že vůbec nedrží na mokrém asfaltu a na písku. O víkendu jsem se kvůli Kojakům vysekal. Jel jsem nějakých 20-30 km/h, úplně hladký mokrý asfalt, a vjel jsem do pravoúhlé úzké zatáčky. Když jsem si uvědomil, že jedu moc rychle, tak už jsem ležel a jel po boku. Žádný smyk, prostě jsem najednou ležel. Asi ustřelila obě kola.
    V tomhletom by měly být nové Marathon racery nebo třeba Durana lepší.

    [ Zpět ]
    Datum: 09.05.2012
    Autor: snilard
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rychlé pláště na silnici?

         

    Na Maxovi mám výše uvedené Schwalbe Marathon Racer 26 x 1.5. Mají psáno max 0.6 MPa, foukám to dusíkem a není důvod ke stížnostem. Zatím mě žádný papouch neujel.

    [ Zpět ]
    Datum: 09.05.2012
    Autor: madmax
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rychlé pláště na silnici?

           

      A pozoroval jsi nejaky rozdil mezi nafouknutim normalnim vzduchem a dusikem?
      Umim si treba predstavit, ze po nafouknuti kdovi jakou smesi plynu, se minimalizuje zavislost tlaku na teplote, ale jinak bych cekal ze pri stejnem tlaku to kolo pojede uplne stejne, at je tam plyn jakykoliv.
      Leda pouzit vodik nebo helium, tam by se trochu snizila hmotnost, ale pochybuju, ze by to bylo poznat. :)

      Kdo je papouch?

      [ Zpět ]
      Datum: 10.05.2012
      Autor: Jrr
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rychlé pláště na silnici?

             

        a ked fukate normalym vzduchom, fukate na tolko, kolko je na plasti maximum?
        pytam sa pretoze ked sa vzduch v kolese zohreje, tak ten tlak sa prekroci, nie? alebo s tym vyrobcovia pocitaju?

        [ Zpět ]
        Datum: 11.05.2012
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rychlé pláště na silnici?

               

          dusík zahřátý v konstantním objemu samozřejmě taky zvýší tlak, v tom není rozdíl:-)

          [ Zpět ]
          Datum: 12.05.2012
          Autor: PavelŠ
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rychlé pláště na silnici?

             

        Pardon, přehlédl jsem otázku. Není to můj nápad, ale někde jsem to slyšel nebo četl a zapamatoval jsem si to. Papouch je osoba na vytuněném silničním zábradlí v závodnickém dresu, který hraje všemi barvami.

        [ Zpět ]
        Datum: 12.05.2012
        Autor: madmax
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rychlé pláště na silnici?

           

      Možná blbá otázka ale já to fakt neívím. Jak řešíš defekt? Nafoukáš to normálně pumpičkou nebo máš ten dusík v nějaké tlakové nádobě a po opravě defektu to jen napustíš? To by mě opravdu zajímalo.

      [ Zpět ]
      Datum: 10.05.2012
      Autor: Ozzák
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rychlé pláště na silnici?

             

        Jde o to, že dusík má o trochu menší teplotní roztažnost, takže když to nafoukám naplno, nemusím se tolik bát, že to bouchne.
        (mimochodem, foukají se tak i kola u tryskáčů)
        Defekt se řeší klasicky s pumpičkou, výměna za dusík nastane až při nejbližší návštěvě pneuservisu. Zatím to bylo zdarma.
        A sorry za tu hrubku, mělo tam být:
        "Zatím mně žádný papouch neujel."

        [ Zpět ]
        Datum: 10.05.2012
        Autor: madmax
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rychlé pláště na silnici?

               

          Ach jo, další dusíkář, nejspíš ani u auta to nebude mít nějaký podstatný vliv, ale když jsou lidi ochotni za to platit, proč jim to nedopřát že ? To je jak s růžovým burčákem :o)))

          .... "Složení vzduchu- Základními složkami vzduch je kyslík a dusík. Z celkového objemu vzduchu je 21 % kyslíku, 78 % dusíku a 1 % jiných plynných látek. Jsou to především vzácné plyny (např. neon, argon) a oxid uhličitý."

          [ Zpět ]
          Datum: 10.05.2012
          Autor: Holfi
          Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rychlé pláště na silnici?

                 

            pokud vím, tak dusík se používá kvůli stárnutí gumy. Pokud se vzduch natlakuje, tak je tam najednou o dost vyšší (teoreticky přímo úměrná tlaku (pV=nRT)) objemová koncentrace kyslíku, než v normálním vzduchu. Takže použít místo vzduchu čistý dusík může mít teoreticky nějaký vliv, guma tolik nestárne a třeba déle udrží tlak?

            [ Zpět ]
            Datum: 11.05.2012
            Autor: PavelŠ
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rychlé pláště na silnici?

                   

              S tím bych souhlasil. Vloni jsem to dofoukl na 0.6 MPa před cestou do Příhraz (začátkem září). Před letošním dofukováním v březnu jsem to změřil a bylo tam ještě 0.36 MPa.

              [ Zpět ]
              Datum: 11.05.2012
              Autor: madmax
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rychlé pláště na silnici?

                   

              Pokud vím, tak dusík je dnes jen přebytkem při výrobě kyslíku a foukáním do pneumatik se jen zpeněžuje. Jedná se jen o využití jinak možná nevyužitelného "odpadu" a navíc nemusím pouštět kompresor. Jak píše Holfi, složení vzduchu se 78 % zastoupením dusíku v porovnání s řekněme 99,9 % dusíkem neumožňuje nějakou zaznamenatelnou změnu jízdních vlastností pneumatik. To stárnutí gumy je zajímavý nápad, ale nevím, jestli to nebu spíše pověra.

              [ Zpět ]
              Datum: 11.05.2012
              Autor: PS
              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Natlakovaný vzduch

                   

              Jenže je v tom tedy i poměrně více dusíku ne? Není ta starost zbytečná?

              [ Zpět ]
              Datum: 11.05.2012
              Autor: Arnošt905
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Natlakovaný vzduch

                     

                jenže dusík je na rozdíl od kyslíku inertní, takže je jedno, kolik ho tam je. Když natlakuju vzduchem na 10 bar, je uvnitř pneumatiky toho kyslíku desetkrát víc, než venku. Pokud je guma náchylná na oxidaci vzdušným kyslíkem, tak bude stárnout 10x rychleji. Ale i tak je myslím pumpování pneumatik dusíkem blbost (i když to asi neuškodí:-) )

                [ Zpět ]
                Datum: 12.05.2012
                Autor: PavelŠ
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • starnuti gumy

                       

                  vsechny bezdusove (auto) plaste ktere jsem mel v ruce meli znaky starnuti vyhradne zvenku. Zevnitr byla guma "jako z fabriky". Takze spis degradace vlivem slunce, soli...

                  Pokud se jedna o (cyklo) duse: zevnitr je v nich mastek, a na vyrazenych rozstrihanych na gumicky jsem opet nepozoroval znaky starnuti.

                  Jedina duse kde se projevily priznaky starnuti byla ta co jsem sebou tahal jako zalozni asi dva roky. Kdyz prisla ke cti, prekvapilo mne ze v mistech kde byla slozena je guma mirne rozpraskana (jako boky plastu) Nicmene drzela.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 12.05.2012
                  Autor: cibi
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: starnuti gumy

                         

                    přesně, taky bych řekl, že stárnutí vlivem UV světla bude daleko rychlejší. Jinak na to koukám, čistý dusík má možná pro použití jako náplň do pneumatik trochu lepší některé vlastnosti (např. je lehčí a má vyšší tepelnou kapacitu) než vzduch, ale je to v řádu procent, tedy pro běžné použití zcela zanedbatelné.
                    Mimochodem: někdo zmiňoval, že helium by bylo už možná i měřitelně lehčí. Malé atomy helia ale budou mít daleko lepší prostupnost skrz gumu a další netěsnosti, než velké dvouatomové molekuly kyslíku a dusíku, takže dlouho neudrží tlak. To už je daleko lepší vodík, jehož dvouatomové molekuly jsou větší a navíc je o polovinu lehčí (nemá neutrony)

                    Omlouvám se za off-topic...

                    [ Zpět ]
                    Datum: 12.05.2012
                    Autor: PavelŠ
                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: starnuti gumy

                           

                      No ja teda psal vodik NEBO helium. ;)
                      To ze by byl problem se ztratou tlaku jsem nejak predpokladal, ale ze by na tom mohl byt vodik vyrazne lepe nez helium jsem netusil.
                      Vodik by mel ale zase nevyhodu, ze pokud uz by nekomu bouchla duse, stalo by to za to. :)

                      Kdyz uz jsme tedy u toho, dokazal byste nekdo prosim spocitat, kolik by se u nejakeho bezneho plaste usetrilo, kdyz by se nafouknul cistym vodikem?

                      [ Zpět ]
                      Datum: 12.05.2012
                      Autor: Jrr
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: starnuti gumy

                             

                        Brouk v hlavě někdy dokáže divy:-) Počítám spíš řádově než přesně, takže konkrétních čísel a zaokrouhlování za běhu a aproximace toroidu válcem si nevšímejte
                        objem pneumatiky 26"x1,5" = 65cm x 3,5cm: (65*pi)*((3,5/2)^2)*pi cm^3 = 1965 cm^3 = 0,002 m^3
                        rozdíl hustoty vzduchu a vodíku při normálním tlaku: (1,29 - 0,09)kg.m^-3 = 1,2 kg.m^-3
                        rozdíl hmotnosti vzduchu a vodíku v objemu pneumatiky při normálním tlaku: 1,2 kg.m^-3 * 0,002 m^3 = 0,0024 kg
                        podle stavové rovnice plynu je látkové množství (tedy i hmotnost) přímo úměrná tlaku, tedy těch 2,4 g stačí vynásobit počtem atmosfér.
                        Tedy např. pro 5 bar je to 12 g, pro 2x26" je to tedy 24 g.
                        Přesně by se dalo říci, že jsou to řádově jednotky až desítky gramů (pokud jsem někde neudělal chybu).

                        A už toho nechme:-)

                        [ Zpět ]
                        Datum: 12.05.2012
                        Autor: PavelŠ
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: starnuti gumy

                               

                          Diky, myslel jsem si, ze to moc nebude, ale nemel jsem ani radovou predstavu a byl jsem liny hledat vzorce a pocitat. :)
                          Tohle neni zas tak malo, to uz je meritelny rozdil a nejakemu gramistovi by se treba i vyplatilo castejsi dofukovani kola...

                          Btw, ja coby zakladatel tohohle tematu s offtopicem problem nemam a urcite nikomu nic mazat nebudu... ;)

                          [ Zpět ]
                          Datum: 13.05.2012
                          Autor: Jrr
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: starnuti gumy

                           

                      > vodík, jehož dvouatomové molekuly jsou větší
                      > a navíc je o polovinu lehčí (nemá neutrony)

                      Poprskal jsem si monitor. Díky za večerní obveselení.

                      Vodík by měl být 4x lehčí, ne? Nejběžnější izotop helia má 2 protony a 2 neutrony, zatímco nejběžnější izotop vodíku má jeden proton (ale plnit pláště deuteriem nebo triciem by taky mohlo být zajímvavé).

                      Ale celé je to blbost - jednak neutron je o kousek těžší než proton, a jednak hmotnost (=energie) atomového jádra není rovna hmotnosti jednotlivých jeho částic. Ten rozdíl je to, z čeho žijí hvězdy. O hmotnosti celých atomů nebo dokonce dvouatomových molekul plynu, případně hustotě různých plynů při stejném tlaku nemluvě.

                      Sorry za prodlužování off-topicu.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 12.05.2012
                      Autor: Akito
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: starnuti gumy

                             

                        omlouvám se za off-topic, koho to nezajímá, nečtěte!
                        Ano, atom vodíku je cca 4x lehčí, než atom helia. Ovšem vodík v plynném stavu při běžných teplotách a tlacích se vyskytuje výhradně v molekulách H-H (relativní molekulová hmotnost cca 2), zatímco helium v samostatných atomech (relativní molekulová hmotnost cca 4). Tedy vodík jako plyn je cca 2x lehčí než helium jako plyn.
                        Hmotnost elektronového obalu nebo hmotnost energie jaderných sil, která je o několik řádů jinde (stejně jako rozdíl hmotnosti protonu a neutronu), je myslím pro účely posuzování hmotnosti bicyklových pneumatik plněných tím či oním plynem možno zanedbat:-)

                        [ Zpět ]
                        Datum: 13.05.2012
                        Autor: PavelŠ
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: starnuti gumy

                               

                          omlouvám se za off-topic, koho to nezajímá, nečtěte!
                          ještě doplnění: s tou velikostí molekuly vodíku a atomů helia jsem se opravdu možná sekl, ten rozdíl nebude asi zas až tak zásadní, oba mají dva elektrony v nejnižším orbitalu a jinak nic, takže to bude přibližně stejné (asi vodík větší, ale asi ne řádově). Konkrétní čísla se mi nechce hledat:-)

                          [ Zpět ]
                          Datum: 13.05.2012
                          Autor: PavelŠ
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: starnuti gumy

                               

                          Dobře, jen pro pořádek: dohledal jsem na wikipedii, že při 0 stupních celsia a 325 kPa má vodík 50.32 % hustoty helia při stejném tlaku a teplotě, čili ten rozdíl je v řádu promile od toho dvojnásobku.

                          [ Zpět ]
                          Datum: 13.05.2012
                          Autor: Akito
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: starnuti gumy

                           

                      Ha, pravda, helium je malý, to by usnadno utíkalo.
                      Velkou molekulu má třeba butan, a spolu s propanem je to běžně dostupný plyn. Sice by byly pláště trochu těžší, ale od toho se přece jízda "natěžko" jmenuje. No a v případě nouze by náplň duší posloužila jako palivo na vaření.
                      Ale asi bych měl strach z defektu, podobně jako s vodíkem. Cinkne ráfek o šutr, udělá se jiskra, a celý to exploduje...

                      [ Zpět ]
                      Datum: 19.05.2012
                      Autor: Joe-CUBE
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: starnuti gumy

                             

                        "Cinkne ráfek o šutr, udělá se jiskra, a celý to exploduje..."
                        To je další bonus navíc, raketový pohon...

                        [ Zpět ]
                        Datum: 20.05.2012
                        Autor: Mlok
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rychlé pláště na silnici?

         

    Marathon Racer 26 x 1.5 - 420g
    Kojak 26 x 1.35 295g

    To je rozdil 125g na obvodu kola ktere roztacis.
    na zrychleni se to zarucene projevi, zda na max rychlosti si netroufnu odhadnout.
    Rafek ktery rotuje na prakticky stejnem polomeru ma obvykle 500g. Rozdil v roztacene hmote mezi temito plasti ty bude cca 13%.

    a nevim co mas za plaste nyni...

    [ Zpět ]
    Datum: 09.05.2012
    Autor: cibi
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rychlé pláště na silnici?

           

      100g na obvodu kola při zrychlení odpovídá 200g spojeným s rámem či jezdcem. Dá se to spočítat určitým integrálem, anebo si prostě namaluj jízdní kolo, a podívej se, kde a jak rychle se pohybuje obvod pláště (hint: střed otážení kola vůči zemi není v ose náboje ale v místě styku s podložkou).
      Takže když chceš kompenzovat při zrychlení 2x 125g (na obvodu dvou kol), stačí shodit půl kila tuku:-)))

      To samozřejmě platí jen pro zrychlení. Při rovnoměrné jízdě prudkého do kopce malou rychlostí (zanedbáme odpor vzduchu) se vliv 100g na obvodu kola blíží 100g na rámu. Při jízdě po rovině je hmotnost plášťů v rozumných mezích zanedbatelná.

      Větší hmota na obvodu kola zvyšuje gyroskopický efekt a tedy stabilitu kola.

      A v neposlední řadě - méně hmoty může (pravda, nemusí) znamenat tenčí plášť náchylnější k defektům. Vteřiny ušetřené hbitějším zrychlením se najednou změní v minuty lepení;-)

      [ Zpět ]
      Datum: 09.05.2012
      Autor: Joe-CUBE
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rychlé pláště na silnici?

           

      Při zrychlování se hmotnost na obvodu projeví dvojnásobně než jiná nerotační hmotnost.

      2x125g odpovídá pak 500g nerotační hmotnosti.

      Při hmotnosti soustavy 20kg kolo + 70kg jezdec (možná má více, netuším kolik váží, to jsem vzal jako příklad) se ta hmotnost pláště projeví 0,5%, toho si ani nevšimne.

      On hlavně pojede rovnoměrně a tam rotačním hmotnost je fuk. Tedy ne úplně, protože nikdo nešlape tak ideálně, že je pohyb opravdu zcela rovnoměrný, ale téměř ano.
      Na průměrné rychlosti při rovnoměrné jízdě to bude 100% naprosto neměřitelné.

      [ Zpět ]
      Datum: 09.05.2012
      Autor: Mlok
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rychlé pláště na silnici?

             

        No konkretni hmotnost soustavy bude jeste trochu vyssi, ja mam okolo 75 kg a lehokolo vcetne flasky s pitim a ostatnich drobnosti bude mit asi 22 kg.
        Myslim ze ani 1 kg rozdil bych na rovine nepoznal, jestli do kopce nevim.

        [ Zpět ]
        Datum: 10.05.2012
        Autor: Jrr
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rychlé pláště na silnici?

               

          Do hodně dlouhého a příkrého stoupání poznáš každé deko.

          [ Zpět ]
          Datum: 10.05.2012
          Autor: Ozzák
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rychlé pláště na silnici?

                 

            To těžko. To, že bude dlouhé prudké stoupání hodně náročné nijak nezvýší rozlišovací schopnosti.

            100kg soustav. 100g navíc znamená 0,1%. Ve stoupání budeš potřebovat i cca o tolik větší výkon pro stejnou rychlost.
            A nebo pojedeš o to pomaleji při stejném výkonu.

            Když pojedeš v prudkém kopci 5km/h a přidáš 100g navíc, tak při stejném výkonu (tedy i stejném pocitu) pojedeš rychlostí 4,995km/h.
            A to rozhodně nepoznáš...
            A pokud na ten kopec nemáš, tak brzo "chcípneš" i bez těch přidaných 100g.

            Většina lidí nepozná ani rozdíl prázdná x plná láhev, což je 0,5-1kg.

            [ Zpět ]
            Datum: 10.05.2012
            Autor: Mlok
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rychlé pláště na silnici?

                   

              Ano to s tebou souhlasím. Ale pravda je taková že když člověk jede na těžko do nějakého krpálu (alespon já to tak mám) Tak nadávám na každé deko co sebou vláčím zbytečně. Kor když jsem zvyklý ná nějakou převodovou kombinaci, třeba 2x3 a najednou tam mám 1x3 a příjde mi to pořád těžký.
              Ale to je můj příklad někdo to může mít zcela jinak.

              [ Zpět ]
              Datum: 10.05.2012
              Autor: Ozzák
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rychlé pláště na silnici?

                     

                Jenže ono to s tím převodem nebude váhou kola, ale nohami. Pokaždé jsi trochu jinak unavený...

                [ Zpět ]
                Datum: 10.05.2012
                Autor: snilard
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Rychlé pláště na silnici?

                       

                  Souhlasím s tímto názorem. Jen si dovolím doplnit že při narůstající váze, která může být nárazová (třeba jednou týdne) si tím lehčím převodem pomůžeš, ale příjde mi že je to nepřímo úměrné váze kterou vezeš. Nebo se pletu?

                  [ Zpět ]
                  Datum: 10.05.2012
                  Autor: Ozzák
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Rychlé pláště na silnici?

                         

                    V kopci sedí přibližně přímá úměrnost. Tam je hlavní odpor gravitace a tam potřebný výkon k překonání gravitace narůstá lineárně s narůstající hmotností soustavy.
                    A převody to mění také lineárně.

                    Pokud se to bere dle pocitů, tak to může být výrazně jinak a u každého také jinak. Pocity lineární rozhodně nejsou.
                    Běžně se stává, že pocitově ti přijde, že to vůbec nejede, že pomalu jedeš poloviční rychlostí. A tachometr třeba ukáže jen o pár procent nižší rychlost. A se zvykem se pocit také mění. Když po delší době na lehko vyrazíš na těžko, tak pocit bude, že to je hrozná makačka. Po delší době ježdění na těžko (bez proložení na lehko) už ti to tak napřijde. Přitom potřebný výkon bude pořád stejný, pocit se bude významně měnit.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 10.05.2012
                    Autor: Mlok
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rychlé pláště na silnici?

                     

                Tak se zbytečnou hmotností navíc souhlas, to bych nadával taky. A hlavně když toho táhneš hodně, tak dělá hodně i psychika, že už toho vezeš hodně a ono to obecně pak nejede do kopce (ať už tam těch 100g je nebo není).

                Šokovější jsou ty větší změny typu jedeš sám na lehko x táhneš 30kg vozík. Tam už zvlášť u lehčích jezdců jako já (70kg) je to najednou třetina výkonu potřebná navíc nebo už opravdu hodně znatelné zpomalení (při tom velkém zpomalení pro stejný výkon je pak už najednou i hodně znát, že kopec v horách nejedeš hodinu ale hodinu dvacet).

                [ Zpět ]
                Datum: 10.05.2012
                Autor: Mlok
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Rychlé pláště na silnici?

                       

                  Já jezdím bud nalehko (pouze věci které jsou potřeba pro náhlou opravu kola) a nebo na těžko, kdy vláčím nějakých 15-20kg někdy víc někdy méně pak cítím jak se podemnou rám kola kroutí jak nudle v bandě). Jsou to extrémy ale je pak znát každé kilo které sebou vláčíš.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 10.05.2012
                  Autor: Ozzák
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rychlé pláště na silnici?

                     

                A jeden převod je hrozně moc. Při stejné kadenci jeden převod může udělat třeba 10% rozdíl (může to být jak o něco méně, tak o něco více, dle konkrétních sousedních převodů).
                10% je úplně někde jinde než ta změna 0,1% a bude daná jak píše snilard aktuálním stavem organismu.

                [ Zpět ]
                Datum: 10.05.2012
                Autor: Mlok
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rychlé pláště na silnici?

         

    Marathon Racer mám celkem vyzkoušený a je to docela rychlá gumička. Při své váze s ním nemám poblémy ani na neodpruženém kole, všechny defekty vznikly sklem nebo hřebíkem, nikdy průrazem o hrbol nebo hranu výtluku. V podstatě se mi to ustálilo jako nejlepší volba pro každodenní ježdění do práce, správný kompromis mezi rychlostí a odolností, a odjel jsem na tom i pár závodů. Tlakuju to ovšem naplno.
    Kojak osobně vyzkoušený nemám, ale podle všeho je o chlup rychlejší než Marathon Racer. Podle mě ne zas o moc a většina té rychlosti pochází z lepší akcelerace vlivem nižší váhy pláště.
    Na Ibex bys podle mě mohl obou i něco extrémnějšího, pokud máš přední odpružení. PavelŠ má podobné kolo a uzounké vysokotlaké Stelvio mu zdá se slouží dobře. Stelvio se myslím už nedělá, mám vyzkoušené Durano a podle mě je lepší než Stelvio. Připadá mi, že drží léípe a vydrží víc. Jednou jsem ho na lowraceru prorazil když jsem najel na 10cm retardér rychlostí asi 45km/h, jinak vydrželo zatím všechno. Na Ibexu máš jednak 26" kolo i vpředu a navíc odpružení, takže Durano na plném tlaku by mělo snést i hodně rozbitou cestu.
    Všechny tyhle pláště jsou trošku klouzavější za mokra, musí se dávat pozor mnohem víc než s nějakými Hurricany nebo jinými MTB plášti. Racer mi přijde ne tak špatný na mokrém asfaltu jako Durano, ale i tak se musí dávat pozor.
    Podle mě bys cítil rozdíl, kdybys přezul z Raceru na Durano, ale pokud i Racer považuješ za rychlejší než co máš teď, tak Se myslím dá garantovat, že na Duranech to pojede jako úplně jiné kolo.

    [ Zpět ]
    Datum: 10.05.2012
    Autor: Jirka
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rychlé pláště na silnici?

           

      Nově se dělá v rozměru 26x0,90 i Ultremo ZX , oproti Duranu ušetříš na jedné gumě 60 gr a můžeš hustit o 2 bary víc.

      [ Zpět ]
      Datum: 10.05.2012
      Autor: vladaza
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rychlé pláště na silnici?

           

      Nedokazal bys prosim ten rozdil mezi Racerem a Duranem nejak kvantifikovat? Pokud to mas vyzkousene v ramci jednoho kola, tak idealne porovnani rychlosti pri stejnem usili?

      No ja mam na Ibexu pevnou predni vidli a momentalne na prednim kole je jeste puvodni (asi dratovy) Racer od Azubu, na zadnim je poskakujici Supreme 1.6".
      Dost mozna bude mit ten Racer rekord, protoze ma za sebou minimalne 25 tisic km, ale rano jsem objevil tak velkou trhlinu, ze uz vymenu povazuju za fakt akutni...

      V Azubu mi nabidli Racer plaste (predpokladam dratovou verzi) za peknou cenu s tim, ze mi zkusi zjistit i ten novejsi model. Jenze pak klasicky uz zadna odpoved (fakt nechapu, proc musim odpoved na kazdy mail urgovat). Kdyby meli i novy model za prijatelnou cenu, bylo by to super, protoze CZ eshopy ho zrejme vubec nemaj a kupovat pres ebay se mi nechce (problem s placenim).

      [ Zpět ]
      Datum: 10.05.2012
      Autor: Jrr
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rychlé pláště na silnici?

             

        Řekl bych, že na rychlosti rozdíl mezi Duranem a Marathon Racerem pocitově nepoznáš i když tam nějaký bude.
        Nejvíc je to poznat na akceleraci. Jenže ani tam mi rozdíl mezi Big Applem a Kojakem nepřipadal zas tak výrazný. Asi nejvíc to poznám asi ve větších rychlostech, kde je ten těžký plášť limitující. Jenže to jsou všechno jen moje pocity, protože tachometr nevozím a je možné, že některé rozdíly způsobuje moje aktuální fyzička.

        Pokud vím. Tak má Azub skládací Marathon Racer něco kolem 500 korun.

        [ Zpět ]
        Datum: 10.05.2012
        Autor: snilard
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rychlé pláště na silnici?

               

          Tak jestli to byla cena za skladaci, tak jeste lepsi. Ted uz je jen otazka, zda ten stary se SpeedGrip nebo novy 2012 z RoadStar smesi??

          Ja prave vim, ze pocity dost casto klamou, takze by me zajimalo, jak se to projevi na tachometru. Bud na okamzite rychlosti pri stejnem usili no rovine nebo aspon na prumeru po nejake trase...

          [ Zpět ]
          Datum: 10.05.2012
          Autor: Jrr
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rychlé pláště na silnici?

                 

            To bude určitě starší verze, ta se v zahraničí dala sehnat kolem 20 euro, takže by to odpovídalo.

            2012 verze je znatelně dražší. Tady dobrá cena (oproti jiným obchodům)
            http://www.bike-discount.de/shop/k371/a55317...
            a i tak 32 euro. Poštovné je z bike-discountu 6 euro, takže se tam vyplatí i malé objednávky.

            [ Zpět ]
            Datum: 11.05.2012
            Autor: Mlok
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rychlé pláště na silnici?

                   

              Takova stupidni otazka, jak bych to odtamtud objednal respektive predevsim zaplatil, kdyz nemam kartu, se kterou by slo platit pres net?
              Ma to nejake rozumne reseni?
              Predpokladam, ze bankovni prevod do jiny zeme bude slozity a dost drahy, co?

              [ Zpět ]
              Datum: 11.05.2012
              Autor: Jrr
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rychlé pláště na silnici?

                     

                A co si pořídit kartu, se kterou to jde?

                [ Zpět ]
                Datum: 11.05.2012
                Autor: snilard
                Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Rychlé pláště na silnici?

                       

                  Tak asi by to slo, jenze to bych si musel nastudovat, co to presne potrebuju, kolik to bude stat a pak hlavne stihnout zajit do banky v jejich otviraci dobe, kdo vi jak dlouho jim bude trvat nez kartu vyrobi, pri mem pristupu je to aspon na mesic a stejne vsechno kupuju v CR... :-/

                  Uz jsem nasel, ze PayPal ucet by zrejme mel jit zalozit i bez karty a dobit prevodem z uctu. Jenze to by mi tady asi vubec nepomohlo, co?

                  A pak jeste zbyva problem s dodanim, protoze to urcite budou posilat nejakou zasilkovou sluzbou jako PPL, DPD, DHL... co zasadne jezdi, kdyz nikdo neni doma. U Cesky posty mam aspon sanci zasilku si vyzvednout na poste...

                  No zkusim jeste hledat, treba to nejaky cesky e-shop precijen bude mit.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 12.05.2012
                  Autor: Jrr
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Rychlé pláště na silnici?

                         

                    Rozhodně si udělat kartu. Pokud máš nějakou normální banku, tak kartu jednou uděláš, maximálně jednou navštívíš banku a už dále tam pak nechodíš (ani při obnově karty).

                    Převodem to také jde, ale je to drahé, zdlouhavé, složité. I pro Paypal určitě raději kartu, nemusíš tam převádět žádné peníze, neřešíš, že tam zbývají přebytečné převedené peníze, platíš okamžitě, když se řeší nějaký problém a peníze ti vrací, tak je vrátí zase zpět přes tu kartu na účet a nezůstanou zase na účtu paypalu, atd.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 12.05.2012
                    Autor: Mlok
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Rychlé pláště na silnici?

                         

                    Dnes existují banky, co ti zavedou účet, dají kartu zadarmo,za provoz účtu opět nic neplatíš a vše pořídíš od klávesnice PC.Návod na zřízení PAY PAL je též v češtině a zadarmo. Nic ti tedy nebrání.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 12.05.2012
                    Autor: zazvur
                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Rychlé pláště na silnici?

                       

                  Tak jsem nakonec zjistil, ze s kartou, kterou mam, ve skutecnosti platit pres internet jde, akorat se to musi v internetovym bankovnictvi aktivovat. Cela finta byla v tom, ze u KB je to zrejme nutne udelat z pocitace s Windows, protoze z Ubuntu mi funguji snad vsechny funkce, krome tohohle prepinani, zda lze platit pres internet...

                  Takze plaste z Mlokova odkazu mam uz objednane a ted cekam, kdy a jakym zpusobem prijdou a kolik penez z uctu ubyde...

                  Vycetl jsem, ze DPD by melo udelat 3 pokusy o doruceni, tak predpokladam, ze po prvnim neuspesnym doruceni si vezmu na dalsi den v praci volno. Skoda, ze to nejde postou...

                  [ Zpět ]
                  Datum: 19.05.2012
                  Autor: Jrr
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Rychlé pláště na silnici?

                         

                    Pokud si uvedl při objednávce telefonní číslo (nevím jestli to tam lze) z DPD ti zavolají a domluví se na doručení.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 19.05.2012
                    Autor: Holfi
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Rychlé pláště na silnici?

                           

                      Vyplnil jsem jako Mobile phone, az dodatecne si rikam, ze jsem ho mel dat i do Telephone, protoze tezko rict, ktery radek k adrese vytisknou...

                      Tak uz mam zkusenosti s PPL:
                      - Zazvoni telefon a reknou mi, ze stoji pred domem a maji balik...
                      - Ja jim reknu, ze jsem v praci a doma nikdo neni.
                      - Oni se zeptaji, kde delam, kdyz jim to reknu, tak je to samozrejme mimo trasu.
                      - Smlouvani o prijezd vecer nebo aspon odpoledne konci neuspechem.
                      - Na dalsi den si beru nahradni volno, abych balik prevzal a zbytek mesice nadelavam hodiny....

                      DPD ma z Nemecka do CR uvedeno 1-5 dni, takze uz tuplem nemuzu nic planovat, je fajn, ze maji aspon ty 3 pokusy, ale kdyby to nechali na poste, bylo by to lepsi i pres naprosto silenou otviracku v nasi vesnici...

                      [ Zpět ]
                      Datum: 19.05.2012
                      Autor: Jrr
                      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Rychlé pláště na silnici?

                             

                        Tak u nás to funguje tak, že mi ráno zavolají (většinou mě vzbudí ;o)) a domluvíme se kdy a kam mi to přivezou, ale já pracuji nedaleko bydliště, takže jsem s tím neměl problém.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 19.05.2012
                        Autor: Holfi
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Rychlé pláště na silnici?

                               

                          Mně někdy volají, někdy ne (zkušenost už s více než 100 balíky za posledních více let). Teď myslím při vyplnění adresy domů. Když to posílám rovnou do práce, tak nevolají v podstatě nikdy.

                          [ Zpět ]
                          Datum: 20.05.2012
                          Autor: Mlok
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Rychlé pláště na silnici?

                             

                        Pokud posílám něco přes DPD, PPL, atd. (tedy jinak než ČP, tak rovnou posílám balíko do práce. A když náhodou zapomenu nebo třeba někde nevyčtu typ dopravy a přijde to jinak než čekám, tak při prvním doručování domů (kde nejsem) si domluvím změnu adresy do práce na druhý den (také to nemám na stejné rozvozové trase, takže to jde až na další den).

                        Jinak jak jsem psal níže, tak když dáš DHL, tak to přijde přes ČP a ještě je to o 1 euro levnější.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 20.05.2012
                        Autor: Mlok
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Rychlé pláště na silnici?

                         

                    Kdybys vybral místo DPD doručení DHL, tak to přijde pak Českou poštou.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 20.05.2012
                    Autor: Mlok
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Rychlé pláště na silnici?

                           

                      Skoda, tohle jsem netusil. Koukal jsem na stranky obou sluzeb a u DHL jsem nedokazal najit prakticky nic o tom, jak dorucovani probiha.
                      Tak priste budu chytrejsi...

                      [ Zpět ]
                      Datum: 20.05.2012
                      Autor: Jrr
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rychlé pláště na silnici?

               

          Tak Azub za tu necelou petistovku prodava dratovou verzi, nikoliv kevlarovou/skladaci. Zda dokazou objednat novy model mi nejak zapomneli stale odpoved....

          Nicmene pokud jsem nenasel zadny cesky e-shop, kde by mely novy model, tak uz to bude asi celkem jedno...

          [ Zpět ]
          Datum: 11.05.2012
          Autor: Jrr
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rychlé pláště na silnici?

                 

            Tak konecne mam odpoved z Azubu, pry jim nove Racery zatim Schwalbe nedodava, ale pokousi se ziskat vzorky...

            Takze prakticky bud muzu vzit obycejnou verzi nebo bych fakt musel objednat z Nemecka.

            [ Zpět ]
            Datum: 14.05.2012
            Autor: Jrr
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rychlé pláště na silnici?

                   

              A co něco tenčího? Kojak, Durano, Ultremo ZX?

              [ Zpět ]
              Datum: 14.05.2012
              Autor: snilard
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rychlé pláště na silnici?

                     

                No tak z toho co tu v diskuzi padlo jsem si ujasnil, že užší pláště by mi na rychlosti oproti Raceru pravděpodobně moc nepomohly, určitě ne tolik, aby to vyvážilo nevýhody úzkých plášťů (zvlášť když silnice v okolí jsou plné děr).

                Pokud by třeba někdo seriozně tvrdil, že když teď jedu 30 km/h, tak s nějakým konkrétním pláštěm bych mohl při stejné námaze jet aspoň 32 km/h, pak bych měl dilema...

                [ Zpět ]
                Datum: 14.05.2012
                Autor: Jrr
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rychlé pláště na silnici?

             

        Nějakou dobu jsem se sem nepodíval, ale ještě to teda zkusím doplnit.
        Přímé porovnání Durana s Racerem na stejném kole jsem nikdy nedělal. Nejblíž jsem se k tomu dostal na svém starším lowraceru, co jsem kdysi měl. Ten jsem měl střídavě obutý na klasických Marathonech a na Stelviích. Stelvia byla opravdu rychlejší o tolik, že to člověk pocítil. Težko říct, jestli při dané konstantní rychlosti na rovině přidávala Stelvia třeba z 30 na 31km/h, tak přesně jsem to neměřil. Ale kolo bylo citleně rychlejší. Vyšší tlak Stelvií samozřejmě kompenzoval nárůst valivého odporu s klesající šířkou pláště. To je ale poměrně nedůležité, protože i na lowraceru s 20" předním kolem zatíženým na 70% celkové váhy je furt valivý odpor plášťů (při použití nějakých silničních na plném tlaku) nějakých třeba 5% celkové spotřeby energie kola při 30km/h. Valivý odpor je důležitý u nějakých zubatých mtb plášťů foukaných na dvě atmosféry, tam má výběr gumy podle valivého odporu velký vliv na rychlost kola. Důležitější pro nás je odpor vzduchu těch gum a jejich váha. 28mm hladká versus 42mm lehce vzorkovaná už dělá rozdíl, když její vrchol krájí vzduch 60km/h. Hlavní pocit rychlosti je ale ze zrychlení a stoupání do kopce díky váze. Do toho kopce by se mohlo zdát, že gram na plášti je totéž jako gram na rámu díky konstantní rychlosti. Jenže hlavně do hodně prudkého kopce často nejdedeš konstantní rychlostí, ale slabě zrychluješ a zpomaluješ v rytmu šlapání. A lehké gumy tím pádem přidávají na pocitu že to jede líp, člověku se jakoby lehčeji šlape.
        Pokud to mám shrnout tak bych řekl asi tohle: podle svých zkušeností odhaduju, že Max nebo Ibex přezutý z Marathon Racerů na Durana bude pocitově rychlejší a pojede lehčeji, ale bude se to blbě hledat v záznamech na tachometru. Vliv počasí, oblečení, únavy apod. bude na průměrné rychlosti na dané testovací trase poznat asi víc než rozdíl z toho přezutí gum. Pokud hledáš kompromis mezi něčím, co jede rychle a něčím, co se nezakousne v každé škvírce v

        [ Zpět ]
        Datum: 17.05.2012
        Autor: Jirka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rychlé pláště na silnici?

               

          To je celkem zajímavé. Já mám spíš opačnou zkušenost. Když jsem přezul z Big Apple na Kojaky, tak mi rozdíl na rovině nepřipadal nějak výrazný nebo citelný. Ano kolo lépe zrychlovalo, ale na rychlosti mi to pocitově nepřidalo. Přijde mi, že to člověk pozná až na delší trati, kde není tak unavený. Teď když na těch pláštích už chvíli jezdím, tak mi přijde, že některá místa projedu rychleji než dřív.
          Ale všechno jsou to jen moje pocity, nic ověřeného.

          [ Zpět ]
          Datum: 17.05.2012
          Autor: snilard
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rychlé pláště na silnici?

                 

            Chlapci, pokud nemáte powermetr, je to jenom o pocitech, pokud ten rozdíl není markantní jako třeba mezi nějakým traktorovým vzorkem a galuskou.

            [ Zpět ]
            Datum: 17.05.2012
            Autor: Holfi
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rychlé pláště na silnici?

                   

              Však píšu, že to je pocit. Vzhledem k tomu, že rychlost měřím spíš výjimečně a nezávodím, je třeba pro mně ten pocit celkem důležitý :)
              Stejně jako nemám úplně přesně změřeno, kolik přesně Kojak udrží. Ale od minulého týdne, kdy jsem se vysekal, jezdím trošku opatrněji do zatáček. Všechno pocity.

              [ Zpět ]
              Datum: 17.05.2012
              Autor: snilard
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rychlé pláště na silnici?

                     

                Pocit je důležitý, ale moc se z něj objektivně zjistit nedá.
                Běžně mívám někdy pocit, že to letí a podruhé vůbec a to pořád na tom stejném kole.
                A klidně dle stavu organismu zajíždím stejnou trasu na stejném kole za +- stejných podmínek (typu sucho, teplota, atd.) s rozdílem 2km/h na průměru.

                [ Zpět ]
                Datum: 18.05.2012
                Autor: Mlok
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rychlé pláště na silnici?

                   

              Přesně tak. Pocity jsou hrozně zrádné, ovlivněné aktuálním stavem organismu, atd.
              U menších rozdílů nejsem schopný ani při dlouhodobém sledování stejný úsek, tep x rychlost jednoznačně určit jak moc se dané pláště liší.

              Pomáhám si aspoň testem ve stejném mírném asfaltovém sjezdu. Tam to ale vyžaduju mnoho pokusů pro eliminaci vlivu větru (i když testuju na sjezdu, kde je to schované a fouká tam minimálně), stejnou hmotnost (i třeba 2kg rozdílů jsou moc když se jedná o hodně podobné pláště) a další.
              Mám ten sjezd po cestě při mnoha vyjížďkách, tak to tam téměř vždy "měřím" pro každý průjezd (zvlášť mimo vyjížďku to jezdit dokola, to už by mi fakt nebavilo).

              [ Zpět ]
              Datum: 18.05.2012
              Autor: Mlok
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rychlé pláště na silnici?

                   

              Kdybych hledal jednoznačný důkaz, které pláště mám vzít na daný závod, tak se bez měřáku neobejdu. Pokud hledám plášť, se kterým se mi bude obecně jezdit na daném kole co nejpříjemněji, tak si v klidu vystačím s nějakou dobou pozorování toho, jaký mám z kola pocit. A nebudu se stresovat s měřákem (říká absolvent oboru Kybernetika, automatizace a měřenění :-)).
              Mimochodem zas jednou se tu narazí na to, že lehokola nejsou jako vzpřímená kola. U různých lehokol se dost liší velikosti kol a jejich zatížení (obrovské rozdíly valivého odporu) a míra překrytí horní části kola s rámem a jezdcem při čelním pohledu (změny aero odporu). Třeba na highraceru si hlavně přední kolo řeže vzduch celkem v klidu samo a i zadní je dost vystavené. No a naopak takový NoCom má tok vzduchu kolem kol úplně jinak - splitter plate vpředu a jezdec zcela kryje zadní kolo tělem. Takže typ pláště, který dá nejlepší výsledky na jednom lehokole, nemusí dávat nejlepší na jiném.
              Pro většinu lidí na lehokolech mi proto přijde přístup k problému bez měřáku jen sledováním toho neuchopitelného "jak se mi na tom jede" jako naprosto platný a použitelný. Většina lidí nepotřebuje měřák na to, aby si vybrali gumy a rozhodli se, které jsou rychlejší. A když se ptají, chtějí slyšet čeho si všímat, ne že si mají koupit měřák nebo že je to úplně jedno.

              [ Zpět ]
              Datum: 19.05.2012
              Autor: Jirka
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rychlé pláště na silnici?

                     

                Přijde mi, že jsou případy, kdy jsou pocity důležitější než nějakej měřák. Když nafouknu Kojaky na nějakých 80 psi, tak sice na hlaďoučkém asfaltu jedou asi o trochu lépe, než při 65 psi. Ale pak přijde hrubší asfalt s nějakými trhlinami a kolo poskakuje jak splašená kobyla, což mi rozhazuje šlapání, zhoršuje přenos síly a já nevím co. Ve výsledku tím hrubším asfaltem projedu s tím menším tlakem mnohem plynuleji a s menším úsilím.

                [ Zpět ]
                Datum: 19.05.2012
                Autor: snilard
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Rychlé pláště na silnici?

                       

                  Měřák v zadním kole by naměřil, že s vyšším tlakem mají pláště menší odpor, i na hrubém asfaltu. Někaký hypotetický měřák implantovaný v těle jezdce by naměřil vyšší. Prostě rozvibrovanému tělu klesne účinnost a se stejnou spotřebou energie produkuje menší výkon. Opor jedné části soustavy klesl, ale v jiné části to jako nechtěný vedlejší efekt produkovalo nárůst odporu. Měřák na špatném místě soustavy samozřejmě nemůže ukázat relevantní výsledky. Není to jeho chyba, chybuje člověk provádějící měření když ignoruje systematickou chybu měření.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 19.05.2012
                  Autor: Jirka
                  Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Rychlé pláště na silnici?

                         

                    A ty ztráty na horším asfaltu mohou být obrovské.
                    A k tomu ani na tom hladkém asfaltu už nemusí přifoukáním ani jít valivý odpor dolů a může zůstávat už konstatní a navyšování tlaku už nepomůže.

                    Oboje hezky měřili zde
                    http://janheine.wordpress.com/2010/10/18...
                    Už jsem tenhle odkaz dával, ale ještě ne v souvislosti s těmi nerovnomstmi. V testu si vybrali na test takový extrémnější případ, aby zvýraznili ten rozdíl. Takže na rozbitém asfaltu to nebude až o tolik, v tom testu jsem ale nechápal jak moc to může udělat (290W potřebných navíc oproti hladkému asfaltu, masakr).

                    A tohle je jeden z nejlepší testů, co je k dispozici, valiv odpor x neklesání od určitého navýšení tlaku měřili dvěma rozdílnými metodami (watmetr a dojezd ve sjezdu se stovkami opakování) a na několika různých pláštích. Tím je ten výsledek hodně věrohodný.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 20.05.2012
                    Autor: Mlok
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Rychlé pláště na silnici?

                           

                      Jo, ten odkaz jsem tehdy chytil, a podle něho přehodnotil tlakování zadního kola na lowraceru a opravdu je to lepší. Rozdíl rychlosti samozřejmě není patrný z pohledu na tachometr, ale tak nějak to jede líp a určitě ne pomaleji.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 20.05.2012
                      Autor: Jirka
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Rychlé pláště na silnici?

                             

                        Jen škoda, že tam nejsou uvedeny ty mezní tlaky od kterých už valivý odpor neklesal, zajímalo by mi to konkrétně. Ty jsou dostupné až v placeném tištěném čísle. Na netu jsem je nikde nedohledal.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 20.05.2012
                        Autor: Mlok
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Rychlé pláště na silnici?

                           

                      Jak tak na to koukám, tak 80 psi do 35 mm Kojaka bude pro mně vážně moc. Podle toho grafu mi vychází miň, než výrobcem dané minimum.
                      Ten vysoký tlak taky může být důvod, proč jsem se vysekal, plášť měl malou styčnou plochu.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 21.05.2012
                      Autor: snilard
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Rychlé pláště na silnici?

                             

                        Ten graf je pro 15% drop, což je docela rozumná hodnota kde začít s tlakem a pak lehce přidat/ubrat.

                        Není to ale ještě ta mezní hodnota, od které už valivý odpor neklesá. Ta je o něco výše a bohužel není v tom odkazu dostupné kde přesně.

                        Pokud někdo chce maximální rychlost na pěkném asfaltu, tak oproti tomu grafu je třeba ještě něco přifoukat. Ale moc bych to už nepřeháněl.

                        A kolik vážíš, že by jsi byl pod minimem pro ten plášť? Doporučené minimum je 55psi.
                        Já mám třeba těsně přes 70kg, s kolem a komplet výbavou to bude kolem 85kg.
                        Rozložení váhy mezi kola cca 40:60, takže cca to bude 34kg:51kg.

                        Zhruba to vychází kolem 50psi přední a 60psi zadní. Tedy přední by bylo těsně pod minimem.

                        Přední jezdím pod doporučeným minimem u Schwalbe už roky. Na fullech přední foukám maximálně 25psi pro 2,25". Do 2011 přitom bylo doporučené minimum 30psi, od 2012 je 26psi, tak tam už se skoro vejdu :-)

                        [ Zpět ]
                        Datum: 21.05.2012
                        Autor: Mlok
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Rychlé pláště na silnici?

                               

                          Já mám 60 kg s kolem a tak to bude 78-80 kg. Rozložení přibližně 50/50, to mi vychází 40 kg na jedno kolo a to je pro ten 35 mm Kojak nějakých 45 psi. Vzhledem k tomu, že to je neodpružené lehokolo, je tenhle tlak moc malý. Nerad bych na každé druhé nerovnosti cvaknul duši.
                          Pro jaké to je počítané kolo? Pro silniční 700C? To ovšem znamená, nemílím-li se, že ty hodnoty pro 20" kolo budou jiné neboť 15% stlačení malého kola vyžaduje jiný objem než u kola velkého.
                          U 20" kola s 35 mm pláštěm mi vychází 15% stlačení pneumatiky na výšku jako 0,69% objemové a u 700C kola jako 0,59% objemu.

                          [ Zpět ]
                          Datum: 21.05.2012
                          Autor: snilard
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Rychlé pláště na silnici?

                                 

                            To tam nikde neuvádí, předpokládám, že to vše bude pro velikost 700C. A pro menší kola souhlasím, že to bude o něco posunuté a bude třeba foukat o něco více, aby bylo dosaženo 15%.

                            Navíc je tam i faktor horšího nájezdového úhlu malých kol, u kterých bude cvaknutí duše snadnější.

                            [ Zpět ]
                            Datum: 21.05.2012
                            Autor: Mlok
                            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rychlé pláště na silnici?

                     

                Ale já netvrdím , že měřák je samospasitelný, jen že díky měřáku se dají zjistit nějaké objektivn hodnoty. Abych řekl pravdu, moc ani nechápu nějaké to pitvání rychlých plášťů. Ano doporučit nějaké pláště třeba na základě testů, popřípadě zkušeností, tomu rozumím, ale pitvat jestli pojedu o 2 km/h rychleji mi příde už scestné, pokud se to tvrdí bez změřených podkladů.

                [ Zpět ]
                Datum: 20.05.2012
                Autor: Holfi
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rychlé pláště na silnici?

               

          Diky za informace, mezitim jsem uz objednal novou verzi Marathon Raceru z Mlokova odkazu, snad se jich brzo dockam.

          Pokud plati poucka, ze gram na plasti/rafku ma efekt jako dva gramy na ramu, tak mi prave neni moc jasne, jak bych pri hmotnosti Ibexu mohl poznat nejake stovky gramu?
          Ale i z hlediska vahy si zmenou z dratove verze Raceru na novou skladaci vlastne trosku pomuzu.

          Kazdopadne cela diskuze vyzniva tak, ze zadne plaste uz mi vyrazne zvyseni rychlosti neprinesou. Respektive ne dost, abych akceptoval nevyhody. Jsem rad, ze mam jasno. :)

          [ Zpět ]
          Datum: 19.05.2012
          Autor: Jrr
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rychlé pláště na silnici?

                 

            Ta hmotnost plášť dokud nejsou velké rozdíly typu 0,5kg+ nemůže být téměř vůbec poznat a chtěl bych vidět kohokoliv ve slepém testu jak vůbec pozná, že má např. o 150g na pláštích méně při zachování všeho ostatního.

            Na akceleraci může mít vliv to nabušení užšího pláště. Při větší akceleraci je to jedna ze situací, kdy může být významněji poznat to, že plášť v tu chvíli propruží a tím ztrácí. Při rovnoměrné jízdě se ale tahle výhoda už ztrácí.

            [ Zpět ]
            Datum: 20.05.2012
            Autor: Mlok
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rychlé pláště na silnici?

                   

              A jak se divas na argument, ze v rytmu slapani vlastne porad pravidelne zrychluju a zpomaluju?

              Precijen o rovnomernosti meho slapani si nedelam iluze, i kdyz to snad bude lepsi nez kdyz jsem jezdil bez spd, tak staci kdyz pri slapani sahnu pod sedlo na trubku s retezem a krasne citim, jak napnuti retezu v ramci otacky kolisa....
              Kolik se tak tady muze ztracet energie?

              [ Zpět ]
              Datum: 20.05.2012
              Autor: Jrr
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rychlé pláště na silnici?

                     

                Čím horší kruhové šlapání, tím více se jezdec přibližuje neustálému zrychlování a zpomalování.

                Nemůže se ale stát nic horšího než že se dostaneš do fáze, že zrychluješ pořád, tedy do situace kdy rotační hmotnost na obvodu odpovídá dvojnásobku hmotnosti nerotační.
                A až takový extrém to nebývá nikdy.

                Ztráty pak budou ještě i další a to asi i větší (ty nedokážu určit, to žádným výpočtem bez měření nelze), které už nesouvisející s rotační hmotností.
                U neodpružených kol nebo pokud se odpružení nějak výrazně nepohybuje v rytmu šlapání, tak to nebude nic hrozného.
                Jaké ty ztráty jsou by se ale muselo opravdu změřit a nemám moc tušení.

                Sám jsem kdysi dávno (tak před 20 lety) jezdil klipsny a kruhové šlapání jsem neměl vůbec a šlapal jsem jak do zelí.
                Nejdříve jsem přešel na nášlapy (asi 16 let zpátky) a s těmi trošku zlepšil šlapání.
                A pak jsem o třídu zlepšil kruhové šlapání asi 5 let zpět když jsem odjezdil od podzimu do jara opravdu hodně hodin na válcích.

                A hodně mi to pomohlo na fullech (jezdím 150mm zdvihu, kde je to znát už více).
                Na HTčku a silničce (tu už 2 roky nemám ale mnoho let jsem jezdil) to nějaký malý rozdíl je asi taky, ale nic měřitelného typu, že bych zrychlil o 10% a více.

                [ Zpět ]
                Datum: 20.05.2012
                Autor: Mlok
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Rychlé pláště na silnici?

                       

                  Ono taky kdysi dávno, když jsem jezdil ze začátku jeden převod a pak postupně tříkolečko a pětikolečko a měl jsem hodně nedostatečný rozsah převodů, tak jsem jezdil šíleně nízké kadence a byl na to zvyklý protože to ani jinak s tím rozsahem převodů nešlo (než drtit v kopcích dost těžký převod s nízkou kadencí).

                  Taky přechod na vyšší kadence mi trval téměř rok než jsem to zcela zažil a bylo to lepší.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 20.05.2012
                  Autor: Mlok
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rychlé pláště na silnici?

           

      že stelvio za mokra klouže můžu potvrdit, na flevu se mi jednou podařilo na mokrém jinak čistém asfaltu na rovině zahrabat i při cca 15 km/h:-) a mám trochu pocit, že klouže celkem dost i za sucha. Při brždění a asi i v zatáčkách to chce opatrně. Možná to závisí na směsi a u jiných podobných plášťů to může být jinak.

      [ Zpět ]
      Datum: 11.05.2012
      Autor: PavelŠ
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rychlé pláště na silnici?

           

      Tady jen doplním srovnání 2009 Durano x Racer. Dle měření dopadnul Racer s valivým odporem mírně lépe.
      Takže Durano bylo ve 2009 modelu dokonce pomalejší.

      Jiná věc je pak hmotnost, aerodynamika, akcelerace. Čistě kvůli valivému odporu ale Durano určitě smysl nemá.

      A 2012 Racer bude možná ještě o chlup rychlejší.

      [ Zpět ]
      Datum: 11.05.2012
      Autor: Mlok
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rychlé pláště na silnici?

         

    Možná hloupý dotaz ale zeptám se jaký rozdíl je mezi drátovou a skládací verzí pneumatiky? Případně která vydrží víc při stejném zacházení?
    Nemám možnost zatím porovnat :-( co je lepší, a jaké se zde skrývají výhody a nevýhody.

    [ Zpět ]
    Datum: 12.05.2012
    Autor: Ozzák
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rychlé pláště na silnici?

           

      No rozdily, ktere jsou mi zrejme...
      Skladaci verze (kevlarova patka):
      - lze slozit
      - je lehci
      - vazi mene

      Jak je to s odolnosti a zivotnosti nedokazu posoudit. Pro me je podstatne, ze lepsi verze nekterych plastu se delaji pouze skladaci, treba ten Marathon Racer z novejsi smesi RoadStar se jako dratovy nevyrabi, stejne tak myslim Supreme s dratem neexistuje.

      [ Zpět ]
      Datum: 12.05.2012
      Autor: Jrr
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rychlé pláště na silnici?

             

        Hm...
        Tak ted jsem v rozpacích abych nenapsal nějakou blbost... Nicméně než jsem přezbrojil na marathon tak jsem měl panaracer (nevím jestli to je skládací či drátový plášť), a když jsem měl defekt, a neměl jsem možnost opravy (lepení/výměna duše), a musel jsem tlačit, tak se během několika metrů ta pneumatika zula. A to si myslím že se u drátové verze nemůže stát, a nebo může ale velice obtížně.

        [ Zpět ]
        Datum: 12.05.2012
        Autor: Ozzák
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rychlé pláště na silnici?

               

          Tohle nelze vůbec napsat obecně, ani o drátové verzi, ani o kelvarové.

          Tohle je vždy o konkrétní kombinaci ráfek x plášť. U dnešních plášťů pak navíc hodně dělá jestli je TLR (tubeless ready).

          Celé je to o tom, jak moc jsou těsné patky pláště (jaký má plášť průměr v místě patek). Čím těsnější, tím to lépe drží. Ty TLR jsem zmiňoval proto, že jsou cíleně vyráběny s těsnější patkou aby jak lépe těsnily při použití bez duší a také se bez duší nesvlékly z ráfku.

          A pak druhý faktor je ráfek a zejména jeho tvar patek a středového žlábku.

          Pro představu jak fest může držet konkrétní kombinace plášť + ráfek a to UST ráfek + 2012 Racing ralph snake skin TLR.
          V téhle kombinaci jsem hodinu bojoval z pláštěm než jsem dostal pastky pláště z patky ráfku. Po vypuštění tlaku zcela bez šance rukou vyskočit patky do středového žlábku. Nepomohlo ani upnout plášť do svěráku a větším násilím tlačit na ráfek.
          Nakonec jsem musel použít větší násilí a dva šroubováky, čemuž jsem se chtěl celou dobu vyhnout abych nepoškrával ráfek (samozřejmě jsem ho při to lehce škrábnul).
          Naprosto nemožné aby se při téhle kombinaci plášť při tlačení zul z ráfku.
          Tím jak plášť nemůže vyskočit z patek, tak se nedostane do středového žlábku. Tím se neuvolní napětí patek a nesvlékne se z ráfku.

          Já jsem tedy nikdy plášť z kevlarovou patkou z ráfku nevyzul. A to ani v situacích kdy se mi podařilo zrušit ráfek při defektu.
          To myslím situaci, kdy jsem ve velké rychlosti prorazil duši (když jsem ještě před více lety duše vozil) a jel dost dlouho než se mi podařilo zastavit na prázdném zadním kole (být to přední, tak bych to asi vůbec neustál). A bylo to v pasáži kde byly všude kameny, takže než se mi podařilo zastavit, tak jsem na několika místech více poškodil ráfek. Plášť se přesto z ráfku nezul. A to ještě nebyl ani TLR plášť, ani UST ráfek, takže kombinace kde to tak na fest nedrží jako v tom předchozím uvedeném případě.

          [ Zpět ]
          Datum: 13.05.2012
          Autor: Mlok
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rychlé pláště na silnici?

                 

            Koukám, to je doslova alchimie. Díky

            [ Zpět ]
            Datum: 14.05.2012
            Autor: Ozzák
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rychlé pláště na silnici?

             

        A ted koukam, ze ze tri bodu jsem prakticky napsal jen dva. Mysleno to bylo takhle... :)

        - lze slozit
        - je drazsi
        - vazi mene

        [ Zpět ]
        Datum: 12.05.2012
        Autor: Jrr
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rychlé pláště na silnici?

               

          ... a navíc to s tím skládání není tak úplně jednoznačné: http://sheldonbrown.com/video/tire-folding.mov

          [ Zpět ]
          Datum: 13.05.2012
          Autor: Marble
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rychlé pláště na silnici?

                 

            Btw. Vy to asi všichni víte, ale já to zjistil až teď. On už nějakou dobu Sheldon Brown nežije.

            [ Zpět ]
            Datum: 13.05.2012
            Autor: snilard
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rychlé pláště na silnici?

           

      Samotná patka udělá jen ty tři uvedené rozdíly.

      V praxi je to ale trošku jinak. Drátová verze bývá velmi často naprosto odlišný plášť, protože se neliší jen patkou ale také konstrukcí kostry pláště a směsí.

      Takže je vždy nutné srovnávat konkrétní plášť a všechny jeho parametry.

      Často to bývá tak, že drátová verze má navíc velmi nízké tpi a mizernou směs. Takže v praxi pak ta levná verze je o hodně těžší (těžší je nejen za tu patku, ale za celou konstrukci), hůře jede i hůře drží.
      Mívá pak často jednu výhodu, ty levné verze často vydrží výrazně déle (díky tvrdé obyč směsi, která nedrží a nejede).

      [ Zpět ]
      Datum: 13.05.2012
      Autor: Mlok
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rychlé pláště na silnici?

         

    Celkem pěkná recenze Kojaka: http://mccraw.co.uk/schwalbe-kojak-review/

    [ Zpět ]
    Datum: 11.09.2012
    Autor: snilard
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Prima bikerku z Prahy

08.12.2016
Hledam prima aktivni a atraktivni bikerku z P4, kolem 60, k vyletum na kole kolem Pruhonic a JM. Nevahej a pis 8…

Hledám: Barma v lednu 2017

05.12.2016
Hledá se pohodový,nekonfliktní dobrodruh/dobrodružka,kteří již mají zkušenosti s cestováním na těžko po Asii…

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

137 cyklistů (8 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016