reklama

Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kola

Zlomení drátu ve výpletu kola na cestě nepříjemně překvapí, při drsnějším zacházení v terénu se může poškodit i ráfek. Kdy ráfek končí svoji životnost a jak vyměnit prasklý drát ve výpletu? Jak poznat, že opotřebení od používání ráfkových brzd je kritické, poradí další díl Bike školy.

Datum: 15.04.2012
Autor: Redakce
  • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

         

    Jojo, i toto jsem potřeboval vědět. Moc dík za tento počin (seriál), moc dobrej nápad a bezvadně popsané i pro takové umělce, jako jsem já. Ještě jednou dík.

    [ Zpět ]
    Datum: 15.04.2012
    Autor: Pepíček
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

           

      Tak bacha ať si výplet ještě víc nerozšteluješ, já teda mám niple s pravým závitem, nebo mám hodinky od Krampola.

      [ Zpět ]
      Datum: 15.04.2012
      Autor: HonzaK
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
      • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

             

        A navíc, kam je doleva, když mám nipl zrovna nahoře a kam, když je zrovna dole u země... :-)

        [ Zpět ]
        Datum: 15.04.2012
        Autor: ronda
        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

               

          Je tam pravý závit, takže ten, kdo je aspoň trochu technicky zdatný, ví, že směrem zvnějšku (třeba šroubovákem) je utahování ve směru ručiček, ale při utahování zevnitř (na obrázku) je utahování proti ráfku proti směru ručiček, ať je nipl nahoře či dole. Už jsem potkal i dost žen, které to chápou.

          [ Zpět ]
          Datum: 16.04.2012
          Autor: Pepíček
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
          • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                 

            Já mám už 32 let digitálky :-)
            Normálně ti rozmontuku a smontuju na co ukážeš, ale třeba když vlezu pod auto a mám něco povolit nad hlavou, nebo navíc ještě šikmo stočenýho, tak si už musím krapet víc představovat, kam budu točit.
            A s tím kolem je to podobný - hned si uvědomit kam točit, když je nipl dole, nebo pod bradou...

            A takovýhle zmatek mi nakonec naprosto pozitivně usnadnil rozhodování o novém kole, když mi v kopci prasknul drát a já ho právě s niplem nahoře vyšroubovával tak dlouho, až jsem lepil... :-)

            [ Zpět ]
            Datum: 16.04.2012
            Autor: ronda
            Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
            • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                   

              Na směr utahování existuje jednoduchá a univerzálně fungující (narozdíl od hodinek) pomůcka: Vezmi svojí pravou ruku, prsty stoč kolem šroubu nebo matičky (to je jedno) tak, aby konce prstů ukazovaly směr otáčení. Zvednutý palec ti v tuhle chvíli ukazuje, kam se bude zvolený otáčející se díl pohybovat.
              Funguje to na libovolné straně ráfku, pod autem, kdekoliv. :) Pokud narazíš na levý závit, použiješ (překvapivě :) levou ruku místo pravé. Jinak je postup stejný.

              [ Zpět ]
              Datum: 17.04.2012
              Autor: Marble
              Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                     

                Tak tuhle pomůcku slyším poprvé. BOD+

                Mě tedy nedělá problém si to představit, stovky hodin strávených v dětství se stavebnicí Merkur se prostě musí projevit. To moje děti vyrostlé na Legu to mají horší. :))

                [ Zpět ]
                Datum: 17.04.2012
                Autor: petrp
                Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                     

                A nějaká rada pro ty, co si pletou ruce?!?

                [ Zpět ]
                Datum: 17.04.2012
                Autor: radka
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                       

                  Vezmi si šroubek s matičkou, uchop do náhodně vybrané ruky, zatoč podle prstů a pokud se bude pohybovat podle palce, je to pravá ruka ... :)

                  [ Zpět ]
                  Datum: 17.04.2012
                  Autor: Marble
                  Hodnocení: +7 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                         

                    Ještě že tady nefunguje videodiskuze. Májem jsem si teď ukroutila oba palce :o)))

                    Díky, odteď bez matičky a šrubku nevyjíždím :o)))
                    Jen nevím, nevím, z toho točení amtkou se mi chce blinkat...

                    Nápisy se neosvědčily, jsem schopná ukázat i s popsanou levou rukou, že se má jejím směrem doprava...

                    [ Zpět ]
                    Datum: 17.04.2012
                    Autor: radka
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                       

                  Alternativní postupy: http://xkcd.com/199/ (směr otáčení je od prvního vektoru k druhému)

                  [ Zpět ]
                  Datum: 17.04.2012
                  Autor: Marble
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                       

                  Napiš si na ně fixou "LEVÄ" a PRAVÁ". Nebo si to radši nech napsat od někoho, kdo si to neplete :-)

                  [ Zpět ]
                  Datum: 17.04.2012
                  Autor: ronda
                  Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                       

                  Seno,sláma.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 17.04.2012
                  Autor: zazvur
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                         

                    To se taky motá :o)))

                    Já si nepletu jediné - "ke mě" a "k tobě", ale s tím mají zase problém ostatní, protože nejsou schopni s eorientovat v tom, kdy je co "ke mě" a kdy "k tobě" :o)))
                    V autě to ale funguje celkem bez komplikací :o)))

                    [ Zpět ]
                    Datum: 17.04.2012
                    Autor: radka
                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                           

                      To máš jako s Cimrmanem, když učil žáčky telefonovat. Základní věc je, že se do aparátu nehlásíme "Haló, tady já", protože nejsem pro volaného tady, ale tam !

                      [ Zpět ]
                      Datum: 17.04.2012
                      Autor: ronda
                      Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                           

                      Bod :-D

                      [ Zpět ]
                      Datum: 17.04.2012
                      Autor: zazvur
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                       

                  Tssss. Když předpažíš, hřbety rukou nahoru, tak ta, na které máš palec vlevo, je pravá ;-)
                  Kapišto ? :-)

                  [ Zpět ]
                  Datum: 18.04.2012
                  Autor: Jarda
                  Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                         

                    Tak z tohohle se mi chce blinkat jen když to čtu.
                    Radši to ani zkoušet nebudu, protože tu není nikdo, kdo by mi ty ruce pak rozmotal :o)))

                    [ Zpět ]
                    Datum: 18.04.2012
                    Autor: radka
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                           

                      Beznadějnej případ... :-)))

                      [ Zpět ]
                      Datum: 19.04.2012
                      Autor: Jarda
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                     

                Docela dobrý, zkusím si to uložit do makovice a aplikovat. Já, když už se plazím pod autem (a kolikrát ani na tu matičku nevidím), tak si v momentě zmatku pomáhám tím, že ruku dám do normální polohy, "zatočím" si požadovaný směr a pak zkroucením ruky to "přenesu" na matičku. Takhle to vypadá jak postup pro retarda, ale je to rychlý a i v útlumu to funguje :-)

                [ Zpět ]
                Datum: 17.04.2012
                Autor: ronda
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                     

                No to je sice fajn, ale když já mám obě ruce levý.

                [ Zpět ]
                Datum: 17.04.2012
                Autor: Papji
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                       

                  Naopak, to máš dobrý, aspoň se ti neplete pravá s levou :o)))

                  [ Zpět ]
                  Datum: 17.04.2012
                  Autor: radka
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

                   

              Já zas mám doma hodiny, které jdou opačně, takže nejen že si pletu pravou a levou, ale i řídit se "podle chodu hodinových ručiček" u mě může dopadnout všelijak :o)))

              [ Zpět ]
              Datum: 17.04.2012
              Autor: radka
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

         

    Ve druhém odstavci se píše: "Při měření hloubky probrždění je dobrou pomůckou např. platební karta nebo vizitka přiložená kolmo k brzdné ploše ráfku. Krásně vidíme, kolik materiálu již zmizelo. Máme-li pryč více než 1 až 1,5 mm, je na místě opatrnost, případně rovnou výměna."
    Nepřipadá Vám půl druhého milimetru trochu dost? Myslím, že se nejčastěji uvádí mezní hodnota opotřebení asi 0,35 mm.

    [ Zpět ]
    Datum: 15.04.2012
    Autor: PS
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

           

      Připadá. Viděl jsem bouchnout ráfek, bylo to na zadním kole a jelo se naštěstí pomalu. Milimetr to ani nebylo. U pracovního kola jsem přední ráfek preventivně vyhodil, když jsem naměřil přes 0,4 mm. Možná zbytečně, ale nechtělo se mi to ověřovat v praxi.

      [ Zpět ]
      Datum: 15.04.2012
      Autor: Radek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

         

    Ta finta se stahovacími pásky jako "dorazy" pro centrování kola je dobrá, to jsem neznal.

    [ Zpět ]
    Datum: 16.04.2012
    Autor: Jihra
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

           

      Ja jsem to taky neznal, ale proc nepouzit primo brzdu, kterou utahnu o neco vic nez obvykle? Samozrejme za predpokladu, ze se vraci vzdy do te stejne polohy - na mem byvalem kole jsem musel vzdycky po nechtenem rucnim posunuti brzdy parkrat zmacknout packu, aby se vratila do stredu. Ale vypletl a vycentroval jsem takto nekolikrat kolo bez vetsich problemu. Nekdy jsem jeste pouzil fix prilozeny k vidlici, ktery mi nakreslil presne misto, ktere mam na jedne strane utahovat a na druhe povolovat.

      [ Zpět ]
      Datum: 16.04.2012
      Autor: Akito
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

             

        Toto bych viděl hlavně u kotoučových brzd jako bernou minci. A také né vždy se ti vrátí ráfkové do středu ráfku.

        [ Zpět ]
        Datum: 16.04.2012
        Autor: Ozzák
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

           

      K centrování používám kousek drátu, který omotám kolem vidlice, a konec přihnu k ráfku.
      Kdyby praskly dráty vzadu na straně kazety, vozím v sedlové trubce, kromě normálních drátů, pár upravených tak, že mají zabroušené patky ze stran a zespodu, aby šly prostrčit bez sundání kazety. Není to vůbec nouzové řešení na dojetí, drží docela dobře.

      [ Zpět ]
      Datum: 22.04.2012
      Autor: henry
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

             

        Ak tomu dobre rozumiem, mas upravene draty tak,z e na konci to ma ako keby hacik? A ten prestrcis nejako cez dieru v naboji?Dobry napad. Kolko taketo riesenie vydrzi? Neviem, ci by som takto vydrzal tyzden an cestach.

        [ Zpět ]
        Datum: 23.04.2012
        Autor: Jaroslav
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Nouzové opravy v terénu (5.) – Poškození ráfku a výpletu kol

               

          Ano, je to, fakticky vzato, háček, ale s prodlouženou spodní stranou. Mně dráty nepraskají, takže jsem to ještě nepoužil na cestách, doma jsem drát nasadil a napnul fest, nasadil do vidlice a skákal. Choval se jako ostatní.

          [ Zpět ]
          Datum: 23.04.2012
          Autor: henry
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Kamarádku

16.04.2024
Samotnému se jezdí špatně,hledá se holka na kolo,na věku nesejde.

Hledám: Další parťáky do skupiny - cykloturistika

16.04.2024
Ahoj, hledají se další cyklisté do party z Pardubic a okolí … Věk cca 50 - 60r. … Na pohodu :-)…. WhatsApp 737 184…

Hledám: Parta cyklistů z Prahy

15.04.2024
hledá další do party. Od dubna do září jezdíme 1x za měsíc víkend natěžko, v srpnu máme cykloexpedici na 14 dnů.…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

260 cyklistů (2 přihlášení)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024