Rizika zranění

Je tady první jarní den, a s ním, doufejme, postupné zlepšování počasí, takže bude přibývát začátečníků, kteří se odhodlají k prvním vyjížďkám na kole.
Chtěl bych jim předat pár zkušenosti, zaplacených dokonce zraněními.
Pomíjím základní známé záležitosti: přilba, reflexní vesta, povinné vybavení, technický stav kola, atd.
Doporučuji jezdit v rukavicích, a také použít chrániče na kolena a lokty (třebas přehrnuté staré tlustší podkolenky).


1.Nasedej na kolo a sesedej z něj jen v zastaveném stavu – žádný rozjezd po odrazu obkročením, nebo dojezd s odkročením před zastavením. Hrozí náraz nohy o blatník, nosič, zavazadlo …, a pád.

2. Jezdi takovou rychlostí, abys dokázal zastavit dřív, než kam dohlédneš. Vlastně na poloviční vzdálenost, pokud by proti Tobě jel cyklista, který se něčím takovým nezatěžuje.

3.Před každou nepřehlednou zatáčkou (rohem) předpokládej, že se tam batolí dítě, nebo že odtamtud vystřelí šílený cyklista. V zatáčce měj vždy vnitřní pedál nahoře.

4.Měj neustálý přehled o povrchu cesty před sebou – výmoly, kameny, louže, sklo…

5.Na cyklostezkách lemovaných trávníkem dej pozor na okraj – může tam být zarostlý obrubník. Při najetí na něj následuje pád. Musíš-li vybočit mimo, raději okraj přeskoč.

6.Pozor na ploché, vlhké kameny a kořeny (zvláště přikryté listím). Neuvěřitelně kluzké – smyk. O ledu a blátě ani nemluvě.

7.Tlustší vrstva jemného štěrku, nebo písku, i při jízdě rovně, s tebou notně zamává. V zatáčce na takovém povrchu nelze vůbec brzdit!

8.Při jízdě dolů, na prudším svahu, téměř nelze po zastavení sestoupit z kola. Záď je vysoko pro odkročení (zvláště s nosičem), a horní rámová trubka může poranit rozkrok - velmi obtížné sesedání. Potřebuješ- li nicméně sesednout, po zastavení poklop kolo na došlápnou stranu, a tak došlápni na zem. Přitom pevně drž přední brzdu. Při jízdě ze schodů (když už jsi se k ní odhodlal) nezastavuj, ale dojeď až za ně. Před dojezdem se zakloň, abys nepřepadl přes řidítka.

9.Na svažité, úzké stezce uvolni místo jedoucímu shora.

10.Potřebuješ-li sesednout při jízdě na svahu po vrstevnicí, musíš sesednout na stranu přivrácenou ke svahu, byť by to nebyla Tvoje navyklá strana. Jinak se propadneš, a kolo na Tebe.

11.Při velké rychlostí neškrtni tělem ani o nevinně vypadající větve, nebo keře – hrozí poranění.

12.Narazíš-li nenadále na hrozné výmoly, které Tě „rozhodí”, snaž se za každou cenu držet rovnováhu, brzdit, a „neházet kotvu” jako na lyžích, ledaže bys měl nevyhnutelně narazit na pevnou překážku.

13.Pozor na nesvítící cyklisty ve tmě – jedno z největších nebezpečí!

14.Dej dostatečně včas znát své přibližování zezadu chodcům, jezdcům na onlinech, pomalejším cyklistům, atd.: zvoněním, cvakáním brzdových pák, smykem zadního kola, nebo jinak.

15.Blížíš-li se ke psu, zvyš pozornost. Pokud při agresi nelze ujet, sestup, zaštiť se kolem, nedívej se přímo na něj, neukazuj zuby, natoč se bokem, mluv na něj klidným hlubokým hlasem, a snaž se pomalu přesunout tak, abys měl krytá záda (stromem, plotem, zdí …), jde-li to.

16.Před vjezdem na veřejnou komunikaci musíš znát významy dopravního značení a pravidla silničního provozu (křižovatky, kruhové objezdy, jízda v pruzích …).

17.Před křižovatkou vždy prostuduj dopravní značky. Musíš stoprocentně vědět, kdo má přednost. Pokud si nejsi jist, opusť vozovku, ve městě jdi na přechod pro chodce. Stejně tak učiň, pokud je provoz na Tebe moc hustý, kvůli zamezení případnému střetu s vozidly. Na své právo přednosti příliš nespoléhej (viz bod 25).

18.Blížíš-li se ke křižovatce, dej dostatečně včas znát svůj případný úmysl odbočit. Přeřaď včas na lehký převod před přibrzděním (zastavením), kvůli následnému rychlému rozjezdu. Jinak se může stát, že křižovatku nestačíš včas opustit. Uvolni v předstihu nohu z pedálu, kvůli případnému zastavení. Jde-li o křižovatku s pruhy pro více směrů, musiš se včas zařadit. Pokud jsi se spletl, nemůžeš dodatečně přejíždět plnou čáru - riskoval bys, že na Tebe najede auto zezadu, a taky pokutu za přestupek. Pokračuj přikázaným směrem, a problém řeš až za křižovatkou (npř. převedením kola po přechodu).

19.Zastaví-li auto přijíždějící z jiného směru před křižovatkou, nemusí nutně dávat přednost Tobě, ale jinému autu, kterého sis nevšiml, a to Tě může srazit!

20.Při jízdě po kraji vozovky udržuj rozumný odstup od obrubníku, abys o něj neškrtl pedálem – následuje pád. Při nájezdu na vyšší podélný skok úrovní povrchu taktéž hrozí pád. Také pozor při přejezdu podélných spár na panelovém povrchu – rozdíl pár cm výšky nemusí být patrný, a přitom ho přední kolo nepřekoná! Vyhni se zrádným kanálovým mřížím.

21.Přejezd přes obrubník – pouze kolmo, jinak sesmeknutí a pád. Pedály musí být vodorovně, jinak hrozí škrtnutí o něj a pád.

22.Objeví-li se před Tebou, při větší rychlosti, díra, příčná rýha, nebo práh, kterým se nestihneš vyhnout, stoupni si do pedálů a překonej je skokem.

23.Blížíš-li se k parkujícímu autu, zachovej od něj odstup, mohou se náhle otevřít dveře, nebo auto náhle vyjede do vozovky.

24.Jsi-li vystaven situaci, kdy se bezohledný řidič chystá předjet (nebo míjet) na Tvé úrovní jiné auto (autobus, kamión!), i při nedostatečné šířce vozovky, snaž se zastavit mimo vozovku (sjeď do příkopu). Pořiď si zpětné zrcátko.

25.Mnohdy je cyklista pod rozlišovací schopnosti řidiče auta, takže jím není zaregistrován v silničním provozu. Řidičovy stereotypní reakce jsou nastaveny hlavně vůči jiným autům. Počítej tudíž s tím, že o Tobě neví, a například Tě předjede, aby Ti vzápětí zkřížil cestu svým odbočením doprava, nebo Ti vjede do cesty z vedlejší silnice. Pokud si Tě všimne, může považovat cyklisty na komunikaci za něco nepatřičného, např. jako chodce mimo přechod.

26.Největší nebezpečí, že Tě řidič přehlédne, je za šera: musíš blikat vpředu i vzadu.

27.Je-li možno, použij méně frekventované silničky, i za cenu zajížďky.

28.Požitek z plné rychlosti si dopřej jen na dlouhém, přehledném úseku, s dobrým povrchem, bez živáčka na dohled, ne však na lesní cestě (nečekané přesuny zvěře). Předtím nutně vyzkoušej brzdy! Měj na paměti, že prudké zmáčknutí přední brzdy, bez předchozího přesunu těžiště níže a dozadu (sedem za sedlo), může způsobit pád přes řidítka.

29.Po opravě píchnutého kola na cestě nezapomeň zprovoznit brzdu, pokud není disková! Překvapení, že to v kritickém okamžiku nefunguje, je tak velké, že nemusíš stihnout zabrzdit druhou brzdou.

30.Chceš-li jezdit v terénu za tmy, musíš mít výkonné světlo, nejlépe doplněné čelním reflektorem – zvláště nezbytným pro jízdu lesními stezkami.

31.Byť jenom pro rekreační jízdy, si pořiď aspoň klipsny. V kritických situacích ( např. při nečekaném vjetí na hrboly), i při neutažených klipsnách, Ti nesklouzne noha z pedálu, a nemusí následovat pád. V klipsnách můžeš jezdit i v turistických botách, jinak jsou lepší nášlapy.

32.Trasu vol - s přihlédnutím k délce, převýšení, obtížností terénu, počasí a časovým dispozicím – s ohledem na své reálné možnosti (kondici). Vyčerpaný cyklista má ochablou pozornost, zpomalené reakce, a špatnou pohybovou koordinaci. Je zralý pro malér. Zásadní vliv na výkon má odpovídající velikost rámu, správně nastavené sedlo a řidítka, frekvence a „kruhovost“ šlapání, pitný režim, doplňování kalorií, odpovídající oděv a obuv, a přestávky na odpočinek.

Přeji hodně příjemných jízd bez zranění. Prosím o další postřehy.
Zdravi henry

[ Zpět ]
Datum: 21.03.2011
Autor: henry
  • Re: Rizika zranění

         

    Kdo brzdí, nevyhrává.

    Není důležité vyhrát, ale nasrat toho, kdo vás porazil.

    Lepší mrtvej než druhej.

    Kdo nepadá, jezdí pod svoje možnosti.

    Kdo chvíli čůrá, už čůrá opodál.

    Mozek, nepřítel bajkerův.

    Brzda, nepřítel rychlosti.

    Reba pyčooooo!!!

    Kdo nepadá, ten se nezlepšuje.

    Na brzdy sahá jenom zbabělec.

    Lepší mrtvý frajer než živý sráč.

    Kdo dřív umře, je dýl mrtvej.

    Lepší první v pekle nežli druhej v nebi.

    Brzdí se až před domem!

    Když do pekla, tak na pořádném stroji!!!

    Kdo maže, ten jede. A kdo sype, ten jede ještě víc.

    Lepší bahno v uších než hovno na plášti.

    Kolik máš kol, tolikrát si bikerem.

    Nové kolo dobře jede.

    Jaký pán, takový bike.

    Biker nepadá daleko od kola.

    Komu není shůry dáno, gramařinou nezrychlí.

    Není všechno karbon, co se tříští.

    Co tě nezabije, to tě posílí.

    Není důležitý výkon, ale jak u toho vypadáš!

    Bahno do 3 cm hřeje a pak odpadává...

    Co nejde silou, jde ještě větší silou.

    Když už nemůžeš, můžeš ještě třikrát!

    Co nevyjedu , musím vyskákat.

    Neexistuje kopec, co se nedá vytlačit.

    Lepší hnusnej den na kole, než dobrej den v práci...

    Co nevyjedeš, vytlačíš; co nevytlačíš, to vyneseš.

    I pád na hubu je pohybem vpřed!

    [ Zpět ]
    Datum: 21.03.2011
    Autor: hekynen
    Hodnocení: +16 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      A hlavně:

      CO BOLÍ, TO SÍLÍ!

      ;-)

      [ Zpět ]
      Datum: 21.03.2011
      Autor: hekynen
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        No pain, no gain ;-)

        [ Zpět ]
        Datum: 21.03.2011
        Autor: Jarda
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Dal jsem Ti bod, a nech už toho chlastu :-)

      [ Zpět ]
      Datum: 21.03.2011
      Autor: henry
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        A já tobě taky, tady za to cos právě teď napsal :-))

        [ Zpět ]
        Datum: 21.03.2011
        Autor: básník
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        Jsem právě teď teprve začal! ;-)) Sklenka Müller Thurgau...

        [ Zpět ]
        Datum: 21.03.2011
        Autor: hekynen
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rizika zranění

               

          Frajel Luke právě snědl 50 vajec. Jdu si nalít další skleničku... :-))

          [ Zpět ]
          Datum: 21.03.2011
          Autor: hekynen
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Chybí tam zásadní pravdilo:
      Co se dá vyjet nemá cenu sjíždět.

      [ Zpět ]
      Datum: 23.03.2011
      Autor: Mlok
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Dobrý !

    Ještě bych tam někam zapracoval přejíždění tramvajových kolejí ;-)

    [ Zpět ]
    Datum: 21.03.2011
    Autor: Jarda
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Viz bod 22... ;-)

      [ Zpět ]
      Datum: 21.03.2011
      Autor: hekynen
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        Jestli to pocitam spravne, tak 22 je "Komu není shůry dáno, gramařinou nezrychlí." 8-)

        [ Zpět ]
        Datum: 21.03.2011
        Autor: Murphy
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rizika zranění

               

          Ano. :-)

          [ Zpět ]
          Datum: 21.03.2011
          Autor: hekynen
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Dobrá rada nad zlato!
    Po tom cos tady napsal už střízlivej na kolo nevlezu!

    [ Zpět ]
    Datum: 21.03.2011
    Autor: HonzaK
    Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Ale když se zkombinujou oba seznamy a vzájemně se vyruší protiklady, tak by to snad mohlo jít :-)

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    A kdo si nemůže zapamatovat ani polovinu tvých rad, ať si pořídí lehotříkolku, nejlépe z motorkem. :-))

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: Juras
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Je to dobrý manuál pro začátečníky. Počítám že ten, co už něco najezdil, má tyhle vědomosti, mnohdy z osobní zkušenosti, v malíku. Podle mě to má jen jednu chybu. Jako začínající cyklista si tyhle rady asi nebudu pamatovat a stejně nějakou kravinu udělám. Takže to stejně skončí u osobní zkušenosti. Jo a nedovedu si představit, jak takový začátečník přeskočí na kole nějakou díru či překážku. I kdyby se mu to povedlo, pravděpodobně se vyseká při dopadu za ní.

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: Zden42
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Délka úvodního příspěvku mne přinutila nejprve přečíst reakce a myslím, že mi to stačí :o)))
    Jen mi ještě řekněte (ať to nemusím číst) - má mě to odradit od jízdy na kole nebo je to jen takové bu, bu, bu?!?

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: radka
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      ... neumí šésky ...-

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Autor: pavka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        Kdo?!? Co?!?
        Já tomu už zase nerozumím....

        Hele, jak se dělá plačící smajlík?!?

        [ Zpět ]
        Datum: 22.03.2011
        Autor: radka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Jezděte opatrně, radši vůbec ne. A před každou jízdou nezapomeňte posoudit její nutnost, krvežízniví vrazi za volanty číhají.

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: abernathy
    Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Proti řidičům aut nejsem vůbec zaujatý. Naopak, sleduji, že jsou čím dál víc ohleduplnější. Někdy mě až překvapí svou galantností, kdy musím přistoupit na jejich, mnou neočekávanou, nabídku předností. Během odpolední vyjížďky po silnici mě z mnoha desítek aut "osolí" jen někdy jeden až tři řidiči rychlou jízdou těsně kolem mne, během míjení protijedoucích vozů. Vždy se je snažím zdržovat co nejméně, mnohdy i uhnu na sám okraj krajnice a zastavím. A ve městě, nebo na kruhových přejezdech si dokáži zjednat respekt způsobem, jak tu naznačil Vratislav. Takže žádný problém s auty, jen upozornění pro začátečníky, pro které jediný nezodpovědný řidič může přivodit neštěstí.

      [ Zpět ]
      Datum: 23.03.2011
      Autor: henry
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    26 a) Místo předního světla se smí použít blikačka pouze na souvisle a dostatečně osvětlené vozovce.
    30 a) Čelovka oslňuje ostatní řidiče. Proto je její použití projevem bezohlednosti, a krom toho je zakázaná.
    30 b) Přední světlo má svítit maximálně 20m dopředu. Jinak oslňuje. Pro ty, komu nestačí ohleduplnost je tu opět zákonná úprava.
    33) Chceš-li na silnici, nechlastej.
    34) Na chodníku nemáš co dělat.
    35) V protisměru nemáš co dělat.
    36) Jezdí se při pravém okraji vozovky.
    37) Cyklista na přechodu pro chodce nemá přednost.
    38) Pokud podél silnice vede cyklostezka, musíš ji použít.

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: Joe-CUBE
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      K tomu prednimu svetlu, tech 20m neni max dosvit, ale max stred kuzele. To muze byt dost rozdil... Ale podle popisu ten puvodni bod mi to vyznelo, jako ze mluvi o terenu....

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Autor: E-Ryc
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        To je pravda. V terénu lze vlastně jezdit s libovolným světlem. Při vjezdu na silnici jej stačí zhasnout a rozsvítit světlo vyhovující vyhlášce.

        [ Zpět ]
        Datum: 22.03.2011
        Autor: Joe-CUBE
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rizika zranění

               

          Ne, neni to pravda. Svitit celovkou ti nikdo nezakazuje (pokud s ni neoslnujes), akorat jaksi potrebujes jeste predni svetlo pripevnene na kole.
          Vyhlaska predepisuje, co na kole byt musi, ale na rozdil od aut jsem nikde nenasel zminku, ze bys nesmel mit na kole (natoz na sobe) svetla navic.

          [ Zpět ]
          Datum: 22.03.2011
          Autor: Jrr
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rizika zranění

                 

            Treba modry majacek na hlave? 8-)

            [ Zpět ]
            Datum: 22.03.2011
            Autor: Murphy
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rizika zranění

                 

            To je dobrý. Podle Tebe tedy můžu mít v ruce něco takového:
            http://www.kronium.cz/hid-svitilny...
            a svítit do očí protijedoucím vozidlům? To asi ne, že.

            Skutečnost je taková, že i čelovka je přední světlo a tudíž musí být upevněna na kole tak, aby samovolně ani neúmyslným zásahem jezdce nemohla svítit dál než těch 20m.

            [ Zpět ]
            Datum: 22.03.2011
            Autor: Joe-CUBE
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rizika zranění

                   

              Jak uz zaznelo nize, nemuzes, protoze by ti to znesnadnovalo rizeni a ohrozovalo ostatni ucastniky provozu. To bezna celovka nedela.

              Mimochodem, svitit do oci protijedoucim vozidlum, je moc hezky obrat. ;)

              Je potreba rozlisovat skutecnost a rozumne chovani od pravni teorie. Pokud tvrdis, ze celovka je zakazana, tak to zkus podlozit konkretnim paragrafem. Podle me celovka treba vubec neni prednim svetlem.

              V zakone 361/2000 par 58 je napsano, ze cyklista je povinen za snizene viditelnosti mit rozsvicen svetlomet.... a tady jeste neni nic o umisteni. Z toho rozhodne nevyplyva, ze bys nesmel mit svetlo rozsviceno, v dobe kdy snizena viditelnost neni, ani ze bys toho nesmel mit rozsviceno vic nez jedno svetlo.

              Ve vyhlasce 341, pril 13, v ost 2 mas formulaci "Jizdni kola pro jizdu za snizene viditelnosti musi byt vybavena...", tudis vsechno (napriklad 20m) se tyka vybavy kola nikoliv ridice. Za vybavu kola by tezko slo povazovat neco, co se jen vyskytuje v jeho blizkosti. Na celovku se muzeme divat treba jako na naklad... ;)

              Modry majacek by neprosel, protoze zvlastni vystrazny svetlo a zvuky se nesmi pouzivat ani napodobovat v provozu na pozemni komunikaci, tudis umisteni zrejme nehraje roli.

              [ Zpět ]
              Datum: 22.03.2011
              Autor: Jrr
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rizika zranění

                     

                Přední světlo se tedy podle mne pozná podle toho, že to svítí a že to svítí dopředu. Ať je to čelovka, mnou odkazovaná baterka nebo normální světlo na kolo.

                Přesně jak píšeš, přednostní je rozumné chování. Možná by se ti podařilo nějakou právnickou argumentací dosáhnout rozhodnutí, že čelovka není přední světlo ve smyslu vyhlášky 341 nebo kolik.

                Ale je bezohledné ji vozit na kole, protože pokud má jen trochu použitelný výkon, tak nekontrolovaně oslňuje.

                [ Zpět ]
                Datum: 22.03.2011
                Autor: Joe-CUBE
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Rizika zranění

                       

                  O tom co je už bezohledné a co by se tudíž nemělo provozovat by se dalo docela dlouho diskutovat...

                  A také o příčinách a důsledcích. Myslím, že je jen velmi málo lidí, kteří na kole potřebují svítit ve dne ;) V Praze vozím VELMI výkonné světlo (ačkoliv by mi teoreticky mohla postačovat blikačka). Mimo město ho nepoužívám.

                  Jistě, MUSÍŠ mít jedno přední světlo podle vyhlášky. Není ZAKÁZÁNO mít další přední světlo ;)

                  [ Zpět ]
                  Datum: 22.03.2011
                  Autor: Hrabosh
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Rizika zranění

                       

                  Tahle diskuse o čelovce oslňující řidiče aut je trochu mimo.
                  "Chceš-li jezdit v terénu za tmy ..." je uvedena tato rada.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 23.03.2011
                  Autor: henry
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rizika zranění

                     

                Takze kdyz vyjdu z domu a udelam huiiii-huiii, riskuji perzekuci za napodobovani sanitky? 8-)

                [ Zpět ]
                Datum: 22.03.2011
                Autor: Murphy
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Rizika zranění

                       

                  Netusim, zda existuje predpis nebo metodika, kde by resili napodobovani znameni vozidla s pravem prednostni jizdy... pokud by nestacil zdravy rozum, asi by rozhodl soud. :)

                  Perzekuci riskujes po cely zivot. I kdybys dodrzel vsechny existujici predpisy (ani precist je za zivot nestihnes), stejne muzes narazit na nekoho s jinym nazorem, ktery bude mit prostredky k jeho prosazeni...

                  [ Zpět ]
                  Datum: 22.03.2011
                  Autor: Jrr
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Rizika zranění

                       

                  pokud to budeš dělat pravidelně, riskuješ perzekuci v Bohnicích.

                  A pokud to zvládneš dělat opravdu věrně, máš šanci na zápis do Guinessovy knihy rekordů :)

                  [ Zpět ]
                  Datum: 22.03.2011
                  Autor: Hrabosh
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      39) jezdí se jednotlivě za sebou, ne vedle sebe.

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Autor: Aviatik
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      jedna věc je zákonná úprava druhou věcí jsou rady "jak přežít".

      koukal jsem do vyhlášky a dočetl se:

      2. Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:
      a) světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,

      Kde je ovšem uvedený zákaz používání přídavných světel jsem nenašel.

      HID světlo v ruce samozřejmě mít nesmíš, § 58 Ti to zakazuje.

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Autor: Hrabosh
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        Probíraná vyhláška má jen 44 paragrafů…

        Který §58 máš na mysli?

        [ Zpět ]
        Datum: 22.03.2011
        Autor: Joe-CUBE
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rizika zranění

               

          Pravdepodobne zakon 361/2000, druhy paragraf z kapitoly Jizda na jizdnim kole.

          [ Zpět ]
          Datum: 22.03.2011
          Autor: Jrr
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rizika zranění

                 

            těsně vedle. Paragraf jsem uváděl (58), jedná se o bod 4.

            [ Zpět ]
            Datum: 22.03.2011
            Autor: Hrabosh
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rizika zranění

                   

              Asi jsem pomalejší, co přesně z toho bodu 4 ruční baterka nesplňuje?
              A kdybych si ji přilepil izolepou na předloktí nebo na brašnu nebo třeba na helmu, a tvrdil, že je to náklad, bylo by vše v nejlepším pořádku?
              Asi ne, že. Asi stejně jako s tou čelovkou.

              [ Zpět ]
              Datum: 22.03.2011
              Autor: Joe-CUBE
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rizika zranění

                     

                Nějak si nedokážu představit, že bys DRŽEL V RUCE 2,5kg svítilnu a současně by se nejednalo o předmět "který by znesnadňoval řízení jízdního kola".

                Také by se dalo diskutovat o tom zda řízení jednou rukou je nebo není "jízda bez držení se řidítek"

                [ Zpět ]
                Datum: 22.03.2011
                Autor: Hrabosh
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Rizika zranění

                       

                  Má pěknou rukojeť. Nepochybně by se dala držet současně s řidítky. A já jsem šikovný, mě to řízení nijak neznesnadňuje:-P

                  [ Zpět ]
                  Datum: 22.03.2011
                  Autor: Joe-CUBE
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rizika zranění

                   

              No ze odstavec 4 je urcite zrejme, Joe-CUBE asi narazi na to, ze to uz neni vyhlaska, ale zakon o silnicnim provozu...

              [ Zpět ]
              Datum: 22.03.2011
              Autor: Jrr
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Rizika zranění

                     

                Tak nějak. Tušil jsem to, jen je třeba se ujistit, zda listujeme stejným předpisem;-)

                [ Zpět ]
                Datum: 22.03.2011
                Autor: Joe-CUBE
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rizika zranění

                 

            Akorát že dneska je platný spíše 465/2006 ;-)

            [ Zpět ]
            Datum: 22.03.2011
            Autor: Jarda
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rizika zranění

                   

              Dobre, mas naprostou pravdu. Nastesti tady to na obsahu nic nemeni.

              [ Zpět ]
              Datum: 22.03.2011
              Autor: Jrr
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rizika zranění

                   

              Číslo 361/2000 žije;-) Viz např. zde:
              http://portal.gov.cz/wps/WPS_PA_2001/jsp...

              [ Zpět ]
              Datum: 22.03.2011
              Autor: Joe-CUBE
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Rizika zranění

                   

              Pořád je to zákon č. č. 361/2000 Sb. o silničním provozu, který je platný a účinný ve znění všech změn a doplnění. Pod č. 465/2006 Sb. vydal 11.10.2006 předseda vlády úplné znění zákona č. 361/2000 Sb., který v sobě zahrnuje veškeré změny a doplnění k 11.10.2006. Po tom to datu došlo k řadě dalších změn a doplnění a proto již zákon pod. č. 465/2006 již není platný ve znění, ve kterém byl vydaný.

              [ Zpět ]
              Datum: 24.03.2011
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Já jsem se jednou potkal s nějakým postarším pánem s historickým bicyklem, měl u zadního kola takového špačka, kvůli nasedání. Říkal, že existuje nějaká soutěž v eleganci nasedání. Jestli si to dobře pamatuji, spočívá to v tom, že si dám jednu nohu na špačka, odrazím se a elegantně nastoupím.

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: petrp
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Mne to připomíná typický ženský styl zastavování s městským kolem. Zpomalit na rychlost chůze, seskočit a elegantním doběhnutím kolo zastavit.

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Autor: Aviatik
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        Jo jo, některý to uměj moc půvabně :-))

        [ Zpět ]
        Datum: 22.03.2011
        Autor: básník
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Samozřejmě, elengantní styl "holubička". Už jen vzácně je tenhle styl vidět v běžném provozu.

      [ Zpět ]
      Datum: 24.03.2011
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        Já ho předvádím při zastavování, ale jen když je hojný publikum.

        [ Zpět ]
        Datum: 24.03.2011
        Autor: abernathy
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rizika zranění

               

          Já jen občas hlavně při, ale musí být splněná základní podmínka, široko daleko nikdo nesmý být :-)

          [ Zpět ]
          Datum: 24.03.2011
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Tak pro úplné začátečníky je to snad užitečné, ale pro většinu lidí kteří jezdí častěji to je - aspoň doufám - samozřejmost. Možná až příliš ukecané. Například pravidla pro pohyb po silnici bych shrnul do věty "Chovej se tak, jako by po tobě všichni šli".

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: Aviatik
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Mám jeden skromný dotaz: Proč to není mezi články? :o))

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: Jitka
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      No do článků to asi sám vložit nemůže (nebo jo?), ale do blogů ano.

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Autor: básník
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Omlouvám se, pokud jsem porušil nějaká pravidla. Sám jsem si myslel, že by toto téma mělo být uvedeno jako článek, v záhlaví webu jsem však pod lištou "Článek" našel jen odkazy na články již existující. Takže jsem to v obavě z prodlení (dal jsem tomu konečnou podobu právě prvního jarního dne), umístil jako nové téma. Zřejmě příspěvek typu "Článek" má jiný režim nakládání. Pokud to lze napravit, nebráním se tomu. A děkuji za prostor, za to, že můžeme spolu diskutovat.

      [ Zpět ]
      Datum: 23.03.2011
      Autor: henry
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Velmi dobré, byť poněkud odstrašující :-)

    K některým zásadám bych měl drobné výhrady z pohledu jízdy v provozu (klispny mohou být ve městě při častém stání spíš nevýhoda, vhodný okamžik pro řazení do levého pruhu před křižovatkou může být někdy až v místě, kde je plná čára, protože jinak by člověk jel příliš dlouho v levém pruhu).

    Možná bych k tomu dodal následující:

    39. Na ulici ve městě nejezdi těsně při kraji, kde hrozí čurbes, střepy, kanály a otevírající se dveře - současně získáš možnost udělat si větší boční odstup, když by Tě předjížděli moc těsně.

    40. Jeď tak, aby tě v provozu bylo vidět a chovej se tak, aby ostatní dokázali odhadnout, co v nejbližší chvíli uděláš. Čím víc Tě řidiči budou chápat, tím spíš Tě budou respektovat

    41. V situaci, kdy řidiči nemají jinou možnost než Tě předjíždět příliš těsně, se buďto stáhni co nejvíc ke kraji a modli se, nebo zaber pruh, (jeď tak daleko od kraje, aby řidiči při předjíždění museli do sousedního pruhu) - získáš tím bezpečnější odstup při předjíždění. To ovšem nelze realizovat tam, kde auta jedou výrazně rychleji než Ty, nebo kde jsou velmi široké jízdní pruhy - tam je bezpečnější jet opatrněji u kraje.

    42. Malé kruhové objezdy se jezdí nejbezpečněji středem pruhu - zamezí se tím "zavření" autem, které Tě předjede a vzápětí odbočí vpravo.

    43: Přední blikačka je v městském provozu důležitější než zadní (kterou do jisté míry většinou sekunduje odrazka).

    44: V městském provozu v noci a za nepříznivých světelných podmínek (déšť, sněžení) je vesta důležitější než přilba.

    45: Reflexní páska na nohavici ještě nikoho nezabila.

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: Vratislav
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Reflexní pásky vozím na zápěstích a kotnících při jízdě za tmy do a z práce.

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Autor: abernathy
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Ono se řekne reflexní pásky ale teď řeším kam si je dát na lehokole, aby mne bylo vidět taky zezadu. Sice mám vzadu blikačku a na rámu nalepené nějaké reflexní samolepky ale pořád mi to připadá málo.

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Autor: Aviatik
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        Pro inspiraci - reflexky 3M (s sestiuhelnikovym vzorem): vepredu bila na presmykacove trubce, cervena na zadnim blatniku a nosici, bile prouzky na brasne, trubicky ve vypletu, zepredu bile a vzadu cervene na spodnim rizeni. K tomu par kusu oranzove na bocich ramu. ta je z nejakeho truckshopu, 3M v oranzove nebyla. No a jeste jsem zbytky oranzove omotal tycku praporku, ale ten spis nevozim nez vozim...

        [ Zpět ]
        Datum: 22.03.2011
        Autor: E-Ryc
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        Ja u lehokola lepil bilou zepredu na osu klik (nejvetsi dostupna plocha), kousek nalepky je i na trubce s presmykacem a pak tam mam jeste bile odrazko. Kazdopadne zepredu spoleham hlavne na svetlo.
        Male kousky zlute (fluorescentni a retroreflexni zluta, podle me lepsi nez predepsana autozlut) mam na klikach a po obvodu krytu prevodniku. Dobre misto jsou pedaly, kde klasicky umistena odrazka neplni funkci, ale nalepky na pedalu (z opacne strany nez se slape) by v noci meli upoutat pozornost protijedoucich aut.

        Vsechny nalepky jsem se snazil dat tak, abych na ne primo nevidel, aby pri pouziti celovky neoslnovaly. Sice ji uz vozim jen jako zalozni svetlo, ale kdysi byla nejakou dobu primarnim.

        Vzadu mam krome velkeho cerveneho odrazka nalepky na konci blatniku, v hornich rozich sedadla a na trubce spodniho rizeni (hned vedle gumovych rukojeti). Mam polepene relativne male plochy, nechtel jsem z toho zase delat cirkus.
        Z boku mam jen prouzky na konci vidlice, plaste maji reflexni prouzek, ale pres spinu to uz moc videt neni. Jezdim hlavne mimo mesto, takze viditelnost z boku nepovazuju za prilis zasadni, hrozbu cekam hlavne od predjizdejicich aut.

        [ Zpět ]
        Datum: 23.03.2011
        Autor: Jrr
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Díky za doplnění. Tohle všechno znám a uplatňuji, nechtěl jsem to ještě víc natahovat.

      [ Zpět ]
      Datum: 23.03.2011
      Autor: henry
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Po precteni toho vseho nezbyva snad jedina moznost jak na kole vubec jezdit muzu.
    Kdyz si rozbiju hubu (a preziju to) tak vim jak priste ne, zatim vychazim z tohoto elementarniho pravidla a +- to vychazi, i v jinych oblastech :o)

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: vasek
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    To chce čaj s rumem! A víc rumu!! ;-)

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: hekynen
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    bod 15)pisatel nebo opisovatel zásad asi nezažil na vlastní kůži - kotník. Soustředit se na psa sice můžeš, ale nestačíš vůbec nic, kousne tě do kotníku, něž se stačíš vyháknout z nášlapů. Mám zkušenost z posledního srazu v Českém lese.

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: HMS
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Jojo, to si Hanko pamatuju. Takovej ratlík.

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Autor: básník
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      bod 15a) Blížíš-li se ke psu, pečlivě prostuduj odkud kam vede vodítko. Taky vlastní zkušenost :-))

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Autor: Lanna
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        Náš akční děda ještě dodává pravidlo (taky prověřeno praxí):
        Venčíš-li psa na kole na vodítku, pečlivě prostuduj, zda mezi tebou a psem nejsou kandelábry a jiné záludné překáky.

        [ Zpět ]
        Datum: 22.03.2011
        Autor: Lanna
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Opisovatel zásad - tos mi polichotila:-) .
      Kdepak, všechno zažité na vlastní kůži, s následnými rekonvalescemi až jeden a půl roku. Původně jsem si to před pár lety sepisoval pro sebe, abych příště neopakoval stejnou chybu. Jak se maléry hromadily, tak jsem to postupně doplňoval. Totiž jsem znovu začínal na kole po pauze pár desítek let, když mi byl tehdy ukraden krásný favorit F12. Teď jsem si řekl, že tyto mé zkušenosti by mohly ušetřit aspoň bolest někomu začínajícímu na kole, tak jsem to doplnil o pár praktických věcí, a dal to sem na web.
      S těmi psy jsi se ale strefila! Zatím se mi povedlo všem ujet, takže rady jsem porůznu opsal :-) .

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Autor: henry
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        "...S těmi psy jsi se ale strefila! Zatím se mi povedlo všem ujet, ..."
        Tzn. ze te zadny doposud nechtel kousnout. Oni lidi casto prehaneji, jak vidi psa uz je to hned straslivy krvelacny pitbul a touzi je zmasakrovat hned co je uvidi. Ver mi ze i malemu psu na kole neujedes, pokud to bude myslet vazne.

        [ Zpět ]
        Datum: 24.03.2011
        Autor: vasek
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Rizika zranění

               

          Nemusí hned kousat, stačí hravej zblblej ratlík, kterej ti vlítne pod kolo :-/

          [ Zpět ]
          Datum: 24.03.2011
          Autor: ronda
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Rizika zranění

                 

            Takhle mne poslal jezevcik do 4m rokle a to rovnou sipkou. 8-(

            [ Zpět ]
            Datum: 24.03.2011
            Autor: Murphy
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Ještě bych do toho i nějak vměstnal i další poučku - pokud míjíš rodiče s opodál pobíhajícím, nebo i pouze jdoucím malým dítětem, tak zásadně neprojížděj prostorem mezi nimi, ale objeď je všechny co největším obloukem ;-) Nebo v těchto místech jeď co nejpomaleji abys mohl kdykoli okamžitě zastavit. Dítě si při tvém průjezdu skoro vždy vzpomene co nejkratší cestou přiběhnout zpět k mamině/taťkovi a je zaděláno na problém...

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: Jarda
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Přesně tak, vždy to dodržuji, a to byla také příčina mého pádu přes obrubník přehrnutý vzrostlou trávou, takže pád do trávy skončil jen naraženým kolenem a zeleni na kalhotách.

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Autor: henry
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    No, já si tedy dlouho nebyl jist, jestli to celé není nějaká cimrmanovština. Chrániče ze starých podkolenek, když jedeš ze schodů, nezastavuj atp. - to mě teda fakt položilo a upřímně jsem se zasmál.

    Ale vážně - všechno to platí, o tom žádná. Jen myslím, že zkušený to ví a na začátečníka je toho moc. Poučení, které se nevejde do deseti stručných bodů, je na nic, jak věděl už starej Mojžíš... ;-)

    [ Zpět ]
    Datum: 22.03.2011
    Autor: k.vl
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Ale já se zalekl uprostřed schodů, a zastavil - to byla bolest! A ještě jsem se skácel, naštěstí pomalu.
      Ty chrániče vážně beru občas dodnes :-) .

      [ Zpět ]
      Datum: 22.03.2011
      Autor: henry
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        Jasně, já to fakt nemyslel zle. :-) Jak říkám, je to všechno pravda, přesto mě to pobavilo...

        [ Zpět ]
        Datum: 22.03.2011
        Autor: k.vl
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      S tou stručností máš jistě pravdu. Ale dnes, oproti biblickým dobám, si to může zájemce vytisknout na domácí tiskárně, nebo stáhnout do paměti a využit copy-centra, případně opsat ručně. Já sám si to občas - během těch asi tří let, co byl výčet rizik naplněn - pročítám a fixuji.
      Mínil jsem to jako příruční návod ke studiu.

      [ Zpět ]
      Datum: 23.03.2011
      Autor: henry
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Některé rady jsou ok, dle některých bych musel chodit v terénu ve sjezdech pěšky vedle kola, protože bez porušení více bodů by tam nešlo jet vůbec. A přitom tedy běžně nepadám. Měl jsem jeden ošklivý pád před 5 lety (moje chyba + navíc blbá shoda okolností). Od té doby pouze pár pádů v téměř nulové rychlosti (tzn. do 10km/h) na ledu/sněhu/bahnu nebo v technickém výjezdu (spíš obtížnější vystoupení z kola než pád).

    8) To sesedání znamená jediné. Kolo zcela nevhodné pro jízdu v terénu s příliš vysoko položenou horní rámovou trubkou. Pokud může horní rámová trubka poranit rozkrok, tak je to kolo špatné úplně (koupená nesmyslně vysoká koza) pro daného jezdce.
    Při sesedání v prudkém výjezdu nebo sjezdu s obtížnějším terénem bych tedy kolo nikam moc nenaklápěl (tím akorát často zvětšíš rozdíl výšek místa kde je kolo a kam došlápneš), to zavání opravdu ošklivou držkou.
    Tady pomůže vhodné kolo a případně dát dolu sedlo (ve sjezdu).

    10) Je to většinou sice lepší, ale často není problém ani na druhou stranu. A když řeším nějakou technicky problematickou situaci, tak si většinou vybírat moc nemůžu. Ale je dobře dávat pozor, letět z většího svahu je hodně nebezpečné.

    12) To záleží na kole. Na fullu třeba platí zcela opačné pravidlo. Pokud se dostaneš do náročnější situace na hranici pádu, tak jdi za sedlo a hlavně pusť brzdy a doufej, že to kolo vyřeší. Brzda je v mnoha situacích největší nepřítel a velmi napomůže pádu.

    21) Obrubník se dá skočit (jak nahoru, tak dolu) i téměř v rovnoběžném směru. Jen se to musí umět. Nemám s tím problém.

    22) To je někdy dobré. Ale je třeba si dobře prohlédnout kam případně doskočíš, aby skok nezpůsobil rovnou pád místo vyřešení situace.

    24) Na tohle pomáhá přesně opačný postup. Jezdit dále od kraje vozovky. Pak máš při krizovkou více místa k uhýbání a nemusí skákat do příkopu.

    28) Vidíš a já si požitek jízdy z větší rychlosti užuji právě naopak v pořádném terénu. Stačí aby úsek byl přehledný.
    A prudké zmáčknutí brzdy bez toho, aniž by se šlo za sedlo a následný pád je pouze v případě, že kolo má na to debilní geometrii nebo jezdec neumí brzdit.

    29) Duše jsou přežitek, co je to defekt? :-)

    31) Já bych dnes už napsal, buď nášlapy nebo zatím nic. Přechod na nášlapy po špatném návyku z klipsen je pak mnohem obtížnější. Noha nutně sklouznout nemusí ani bez klipsen. Jednak je to o jezdci a pak mohou pomoct třeba platformy (a pro rekreační netechnické ježdění třeba zvolit nějaké bez pořádných pinů, větší plocha pedálu je super i pro rekreační netechnické ježdění).

    V provozu dodržuju dvě pravidla. Co je větší než já, na to si dej pozor a dej tomu případně přednost i když ho dle pravidel přednost v dané situaci mám já.
    Buď ohleduplný k slabším účastníkům provozu (třeba chodcům).

    [ Zpět ]
    Datum: 23.03.2011
    Autor: Mlok
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      31) prechod z klipsen na SPD mi nedelal vetsi problemy. A kdyz jsem nedavno mel moznost porovnat svoje stare horske s klipsnami a cca stejnou geometrii s platformami, opet bych dal prednost klipsnam. Jezdil jsem je tedy dost volne, ale malinko si pritahnout v krizi jeste slo.

      [ Zpět ]
      Datum: 23.03.2011
      Autor: Murphy
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Pisatel se pokouší obsáhnout velkou skupinu turistů.
      Třeba klipsny + tenisky jsou do města, na nenáročné výlety i na expedice, kde se bude hodně chodit, dobrá a levná kombinace. Není tak složité naučit se z nich bezpečně vystupovat.

      Ještě za Vratislava bych doplnil
      46. Pravidla jsou od toho, aby se porušovala;-)

      [ Zpět ]
      Datum: 23.03.2011
      Autor: Joe-CUBE
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Nojo, Ty začátečníku, to budeš moci všechno uplatnit, až se na kole pořádně otrkáš, a budeš s ním kamarád :-) .

      [ Zpět ]
      Datum: 23.03.2011
      Autor: henry
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    http://www.stream.cz/video/490367-hromadna...

    [ Zpět ]
    Datum: 23.03.2011
    Autor: Jurimír
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Rizika zranění

           

      Snad si nikdo nezatrhl třísku! :-) Ale ne, vypadá to na nějaký umělý povrch, to měli celkem štěstí v neštěstí.

      [ Zpět ]
      Datum: 23.03.2011
      Autor: Juras
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Rizika zranění

             

        Nechápu, proč nejezděj po žíněnkách, když chcou padat:o)

        [ Zpět ]
        Datum: 23.03.2011
        Autor: Joe-CUBE
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Mno opravdu nic ve zlem, ale nejni to nahodou vytazek z toho manualu pro policajty, kde se pise "nestourejte do vosiho hnizda" atd. ??? :-D

    Bezpecnost je ale samozrejme vazna vec a sam jsem se ted na novych skike "kochal rychlosti", tim se plne nesoustredil a na vymolu se (moje) teziste dostalo tak daleko za levou brusli, ze uz jsem jej nedokazal vratit a nez jsem se vzpamatoval, uz jsem se divil, jaky to mam na obou kolenou "pekny silnicni lisej".
    Mno uz jsem nevydrzel cekat, az budou pristi den v Lidlu ty chranice, ale ted uz radeji jezdim jen s nimi a bylo to "poucne", i kdyz jsem zatim spadl jen jednou, ale asi ne naposled, protoze ta stabilita je precejen mnohem horsi, nez na kole ;-) ...

    [ Zpět ]
    Datum: 24.03.2011
    Autor: VladaS
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Rizika zranění

         

    Nevím, jestli jsem to někde v tom věžáku nepřehlídnul, ale přidal bych (z bohatých šoférských zkušeností) ještě toto :

    X) Když někomu uděláš na silnici nechtěně prasárnu a nechce se ti postiženému omlouvat, alespoň mu nenadávej.

    [ Zpět ]
    Datum: 24.03.2011
    Autor: ronda
    Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Barma v lednu 2017

dnes
Hledá se pohodový,nekonfliktní dobrodruh/dobrodružka,kteří již mají zkušenosti s cestováním na těžko po Asii…

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…

Hledám: Skupina na silniční kolo Teplice

28.11.2016
Hledám skupinu silničářů z Teplice a okolí s kterými bych mohl jezdit. Já začátečník amatér. NAJDU?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

183 cyklistů (27 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016