reklama

Koncepce levného velomobilu

Ahoj,

jsem dopravní inženýr a od nedávna pracuji na výzkumném projektu o ekologicky a sociálně údržitelných řešení pro mobilitu na venkově. Jeden z témat projektu jsou nové řešení pro překonání vzdálenosti cca. 1-5 kilometrů do nejblížší stanici atraktivní věřejné dopravy, k obchodům atd. Z hlediska rychlosti a jiždních dob jsou konvenční jízdní kola pro takové účely příjatelné řešení, pro mnohé lidí jsou však nedostatečná odolnosti protí počasí a nedostatečné možnosti přepravy větších nákupů či dvou dětí rozhodujícím nedostatkem, proč pro takové cesty potřebují auto.
Proto bude v projektu zpracovaná koncepce velomobilu pro krátké každodenní cesty, který má splnit následující požadávky:

- nízká cena: S ohledem na to, že rodina místo 1-2 aut by potřebovala 3-4 velomobily, které jsou vhodné jen pro krátké cesty, nesmí být dražší, než 10 až 20 procent cen nejlevnějších aut. Při zohlednění faktu, že takové vozidlo by bylo pro většinu zákazníků určitý experiment, je 20-30 tisíc kč určitě horní mez.

- dost místa, aby přepravovat dvě dětí a větší nákup a to bez složitého sbalování do všech koutu vozidla

- možnost spojení dvou vozidel, aby bylo možně někoho vyzvednout z nebo doprovodit třeba na nádraží.

naopak by ve srovnání se současně nabízeními velomobily nebylo tak důležitá rychlost (aerodynamika, váha) a komfort.

Především je ale otázka, jakou konstrukci a jakou strategie šíření úspěšně výrobit a prodát větší číslo vozidel za odpovídající cenu.
Z hlediska konstrukci myslím na nosní vanu, zestavenou ze šroubovanou, příhradovou konstrukci, asi z hliníkových profilů, doplněná obklady ze vstřikovaného HDPE. Krytí mohlo by být i textilní, a to celé šlo by prodát i jako sáda na montáž svépomoci.