reklama

Elektrokolo jako tahač i mikrobus

O využitelnosti elektrokol jako pomocníků v obtížných cyklistických situacích nebo při zdravotních obtížích jsme psali již dříve. Elektrokola se v Česku rychle ujímají jako pomocníci při převozu těžkých nákladů nebo dokonce osob. Dnes se podíváme, jak vypadá provoz takového „tahače“ v praxi.

Foto: Citybikes

Kolo jako mikrobus

Dítě na zadní cyklosedačce
Foto: NaKole.cz

Bez diskuse, nejvzácnějším nákladem, který lze na kole převážet, jsou děti. Právě rodiče pravidelně přepravující své ratolesti ze školek, kurzů, kroužků a hřišť se často uchylují právě k elektrické výpomoci. Elektromotor, jako pomocník je obzvláště vítaným pracantem, pokud domov a školku nebo školu od sebe dělí několik desítek výškových metrů, které je potřeba nastoupat s přívěsným vozíčkem, sedačkou nebo dokonce s nákladním kolem. I když tatínek to ještě ušlape, drobná maminka elektrickou přípomoc jistě neodmítne, zvlášť když se k dítěti ještě přidá nákup na víkend a celá nákladní souprava opravdu ztěžkne.

Drobnosti mohou rozhodnout

Na první pohled to vypadá jednoduše. Osvědčenou sedačku máme již z dřívějška, stačí koupit nebo přidat ke stávajícímu kolu elektrickou přípomoc, sedačka se přidělá a jede se…
Pozor, ve skutečnosti tomu může předcházet řada komplikací.

U přestaveb vadí hlavně kabely

Podívejme se nejprve na elektrokola – přestavby. Teoreticky by vše mělo sedět, sedačka se přimontuje na kolo, na kterém vždy jezdila, přibude pouze přídavný pohon. U dodatečných přestaveb je ale veškerá kabeláž tažená venkem a mnohdy právě po rámových trubkách, kde by měla být přidělána sedačka. Uchycení sedaček se tak může křížit s vedením kabelu  a ve výsledku je tak upevnění sedačky doslova technickým oříškem. Akumulátor bývá navíc často umístěný vzadu na nosiči. Souboj o místo mezi zadní cyklosedačkou a baterií může montáž také pěkně zkomplikovat, nebo dokonce znemožnit.

Futuristický vzhled si nerozumí s cyklosedačkami

U originálních elektrokol s největší pravděpodobností odpadne přiskřípnutí vodičů objímkou sedačky. U speciálních rámů originálních elektrokol se velmi často používají netypické profily trubek, které mnohdy nejsou ani zdaleka kruhové. Ba naopak, právě v místech, kde se nejčastěji dětská sedačka montuje, bývá často ukryt akumulátor a sedačku se sem prostě namontovat nepodaří.

Jediným řešením je důkladný výběr, který počítá už předem s kombinací sedačky a elektrokola. Rodiče ale v každém případě musí počítat s tím, že úchyt pro připevnění sedačky může razantně zúžit sortiment potenciálního nákupu elektrokol.

Elektrokolo s cyklopřívěsem

Dalším řešením převozu dětí na kole je přívěsný vozík. Největší část u nás prodávaných vozíků se montuje na střed zadního kola. U elektrokol s motorem v zadním kole ale bývá střed masivní a výrobci jednoduše s připevněním vozíku nepočítají. Téměř s jistotou to však bude možné u elektrokol s předním pohonem nebo s motorem umístěným ve středu kola. Právě u přívěsných vozíků se vyplatí ještě před koupí se prodejce důkladně vyptat, případně i osobně vyzkoušet možnost uchycení. Právě u přívěsného vozíku je pomoc elektromotoru více než vhodná.

Prudké stoupání
Na výletě s dětmi se pomoc elektromotoru opravdu vyplatí…
Foto: NaKole.cz

Kolo jako náklaďák

Cargo bike
S pomocí nákladního kola lze převážet i nábytek, jak ukazuje obrázek z dánské Kodaně.
Foto: NaKole.cz

Posuňme se o kus dále, od živého nákladu k převážení nákladů skutečných. Může jít o hromady letáků či jiných tiskovin, krabice s pizzami, nářadím a materiálem pro řemeslníky atd. Zde odpadá jeden problém, který jsme řešili u přepravy dětí, a to maximální bezpečnost a komfort. Nářadí a materiálu je v zásadě jedno, jak jsou vezeny, pokud je ovšem cestou nepoztrácíme. Možností jak převážet náklad je mnohem více, než jak spolehlivě přepravit na elektrokole dítě. Většina elektrokol je již od výrobce vybavena bytelným nosičem, který je připraven nést nejen akumulátor, ale i vaše zavazadla. Další nákladní prostor nabízí košík před řídítky a zapomenout bychom neměli ani na přívěsné nákladní vozíky.

Cargo kult

Nyní se dostáváme do zajímavé a v Čechách poměrně nevyzkoušené oblasti tzv. cargo kol, čili nákladních kol, která sem pozvolna pronikají z Holandska a Dánska, a dokonce jsou již vyráběna i u nás. Provedení je různé, od prodloužených kol, s nákladní korbičkou před řídítky, která přední kolo ovládají pomocí převodů, až po trojkolky s úložným prostorem mezi zadními koly. Co však mají tyto skutečné náklaďáky společného, je jejich takřka předurčení k přestavbě na elektrokolo, a to především pro mnohem jednodušší a elegantnější spojení části elektro a cargo, tedy nákladního prostoru. Tato kola jsou již primárně stavěna k větší zátěži, takže elektrifikační sadu ani „nepoznají".

Tip pro vás:

Letos proběhne v Centru energetického poradenství PRE v období duben – červen již 4. ročník výstavy e-mobility, která je největší svého druhu v České republice. V roce 2012 tu bylo možné důkladně si prohlédnout také elektrifikované cargo kolo. Vstup na výstavu je pro všechny zdarma.

Pozor na rozmístění nákladu

Na závěr se zastavíme ještě u jedné problematiky, která spojuje všechna elektrokola používaná pro přepravu libovolného nákladu. Zde je nutné připomenout tři základní typy umístění elektrotoru a jejich výhody a především nevýhody, které se s naložením nákladu znásobují.

  • Motor v předním kole
    Pokud takovéto kolo zatížíte vzadu, kde obvykle je i akumulátor, dojde k dalšímu odlehčení předního, tedy hnacího kola a k jeho častějšímu prokluzování.
  • Motor v zadním kole
    Takřka veškerá váha (akumulátor, motor, náklad) bude vzadu, kolo bude značně nevyvážené, bude se obtížněji ovládat. Zvláště ženy pravděpodobně budou mít problém dostat takto nevyvážené kolo na vyšší obrubník, či přes jinou překážku. Navíc ráfek a výplet přetíženého zadního kola dostává zabrat. Je tedy dobré s tím počítat a použít masivnější díly.
  • Motor uprostřed
    Zřejmě nejideálnější řešení z hlediska rozložení nákladu, připojení přívěsů. Toto řešení bývá ovšem vykoupeno nejvyšší cenou. Pohon navíc působí přímo na řetěz, který je tak mnohem více namáhán.

Jak z toho ven (nebo jak úspěšně dovnitř)

---Komerční sdělení---

Vyzkoušejte jízdu na elektrokole od PRE! Vybraná elektrokola je možné si zapůjčit včetně dětské sedačky a dalšího příslušenství. 

Navštivte www.prekolo.cz a dozvíte se více.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1

Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Především s chladnou hlavou a po zralé úvaze. Tedy porovnávat, zkoušet, kombinovat. Bezhlavý nákup v nadšení nebo v časové tísni se může vymstít. Vyplatí se promyslet a případně i napsat na papír, co od tohoto způsobu dopravy očekávám, kde budu nejčastěji jezdit, co budu převážet, jaké překážky budu na cestě nejčastěji potkávat. Náš článek rozhodně neměl nikoho odradit, spíš jen upozornit na úskalí, která nemusí být hned na první pohled patrná, ale jsou určitě řešitelná. Elektrokolo je při přepravě dětí a nákladů nesmírně užitečným pomocníkem a setkáme se s ním určitě stále častěji.

Video Liz Canningové ukazuje komunitu uživatel cargo kol ze Spojených států, která může být počátkem nové revoluce v dopravě:

 

Přečtete si také:

Fotogalerie

Na výletě s dětmi a vozíkem v Bavorském lese elektrokolo určitě oceníte... Nákladní kola v Holandsku běžně používají například pekaři. Jednostopá nákladní kola značky Gazelle zvládnou přepravu dětí i nákladu. Elektrifikované nákladní kolo od firmy Citybikes v Praze rozváží zeleninu do restaurací i soukromým zákazníkům.
Světlana Jasná, 06.02.2013
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | dnes

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 42 před 9 minutami
Technické rady Technické dotazy a poznatky II před 11 minutami
Vyjížďky, srazy, akce BIKE SRAZ NA VYSOČINĚ - 21 ROČNÍK dnes v 21:00
NEcyklo Nejlepší vtip 54 dnes v 20:59
Elektrokola CYC PHOTON X1, zkušenosti dnes v 20:39
Komentáře k blogu Z Linze do Budapešti přes Alpy dnes v 18:33
Trénink a zdraví Jak sportujeme dnes v 14:31
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

239 cyklistů (17 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | dnes

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024