reklama

Praha cyklistická se vrací do bodu nula, ostatní města to nechápou

Před dvěma týdny Praha zrušila místo stávajícího cyklokoordinátora jako nadbytečné. Návrh městského rozpočtu, který má přijít na pořad dne zítra, s největší pravděpodobností nepočítá s cyklistickou dopravou. Členové pražské cyklokomise žádají primátora Svobodu o pomoc.

Výdaje na cyklodopravu v Praze již několik let klesají. Příští rok je zatím velkou neznámou.
Výdaje na cyklodopravu v Praze již několik let klesají. Příští rok je zatím velkou neznámou.

Podle některých dotázaných členů komise se Praha doslova vrací do „bodu nula", ze kterého odstartovala před deseti lety, kdy se do podpory cyklodopravy začalo investovat. Rozpočet pražského magistrátu totiž podle předběžných informací pro příští rok vůbec nepočítá s prostředky na výstavbu nových opatření pro cyklisty.

Doslova k ledu by tak šla plánovaná opatření, která Praha slibovala postavit během roku 2013 – příkladem jsou projektované cyklostezky Troja – Ďáblice (3,8 km), Běchovice – Horní Počernice (2,5 km) a (převážně) integrované trasy Můstek – Malešice (12,5 km) nebo Kačerov – Kamýk (5 km). Závažnější je ale promeškání termínů u rekonstrukcí křižovatek, které se budou dělat ať už s cyklistickými úpravami nebo bez nich. Kdo zkusil projet hlavním městem někdy na kole, bezpečně ví, že křižovatky patří k nejkritičtějším místům. „Na většině míst v Praze končí pruhy před křižovatkou, to je nebezpečné," hovoří o svých dojmech z jízdy Prahou bývalý závodník ve fourcrossu Svatopluk Čech.

Rozpočet na cyklisty klesá již několik let. Zatímco kvalifikované odhady hovoří o potřebě minimálně kolem 100 milionů ročně, v letošním roce je to téměř sedmkrát méně a pro rok 2013 jsou zatím výhledy jen velmi nejisté. Popularita jízdního kola přitom stoupá, podobně jako ve všech ostatních českých městech. Podle údajů z městských sčítačů vzrostl v roce 2011 počet lidí na kolech oproti předchozímu roku o neuvěřitelných 51 %.

Zatím posledním krokem, který město Praha má za sebou, je propuštění jediného úředníka, který se cyklodopravou zabýval na plný úvazek jako cyklokoordinátor. Ten byl nahrazen novým koordinátorem bezmotorové dopravy, jež se stará nejen o cyklisty, ale také o pěší a handicapované osoby. Kapacita již tak nestíhajícího úřadu cyklokoordinátora se tím ještě snížila v podstatě na třetinu úvazku. Pro srovnání – ve zhruba stejně velikém Mnichově se cyklistice věnuje na městském úřadě 11 lidí. Cyklokoordinátor je v celém procesu hlavní osobou, která propojuje a koordinuje jednání na nejrůznějších úrovních.

Kvůli poslednímu vývoji se část členů pražské cyklokomise obrátila na primátora Prahy Bohuslava Svobodu a dopisem jej žádá o výměnu na postu svého předsedy. „Například o odvolání cyklokoordinátora jsme vůbec nebyli informováni předem," říká jeden ze signatářů dopisu dopravní projektant Květoslav Syrový. Komise pracuje od roku 2007 jako poradní orgán Rady hl. m. Prahy a schází se v ní na dvě desítky zástupců neziskových organizací, nezávislých odborníků, zaměstnanců městských organizací, samotného úřadu i politiků, do jejichž kompetence spadá cyklistická doprava.

Co řekla Rada hlavního města Prahy ve svém programovém prohlášení v prosinci 2011:

Rada…

* bude podporovat, při respektování požadavků občanů hl. m. Prahy a za použití bezpečnostních auditů kolizních míst, realizaci technických a stavebních opatření vedoucích ke zvýšení bezpečnosti chodců i cyklistů;

* bude pokračovat v propojování izolovaných úseků cyklotras do funkčního celku.

>> Celý text ke stažení

Stávající předsedkyně Monika Krobová-Hášová je v čele této komise zhruba od poloviny loňského roku. Za tuto dobu neprošel jednáním městské rady žádný z navrhovaných podnětů.  „Obáváme se, že další rozvoj pražské cyklodopravy je vážně ohrožen," uvádějí autoři dopisu, pod který se společně podepsalo sedm členů cyklokomise. 

Podle dlouhodobého monitoringu, který provádí agentura Czechtourism, je Praha nejhůře hodnoceným regionem, pokud jde o služby pro cykloturisty v rámci celé republiky.

Poslední události v Praze zaskočily i zástupce dalších českých měst. „To mě překvapuje,„ reagoval na informace o zrušení místa koordinátora starosta pátého pardubického obvodu Jiří Hájek. Město Pardubice naopak plánuje rozšiřovat počet cyklopruhů, v plánu je například i informační kampaň zaměřená na cyklisty i řidiče. „U nás je místo cyklokoordinátora stabilní a osobně doufám, že ještě dlouho zůstane,“ doplnil Jiří Hájek.

Podobně oceňují cyklisty a pěší také v Jihlavě na Vysočině. „Nemotorovou dopravu je třeba podporovat, protože zklidňuje a zlidšťuje města,„ vyjadřuje své přesvědčení primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal  a doplňuje: „V našem městě vidím, jak se i malé pokroky odrážejí na počtu cyklistů, rok od roku přitom lidí na kolech přibývá.“

Přečtěte si také:

Redakce NaKole.cz, 12.11.2012
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Silniční kola délka představce dnes v 17:24
Elektrokola motor bosch nebo ev bike dnes v 16:49
Komentáře k blogu Maďarsko cyklistům (ne)přející dnes v 16:46
Cestování na kole přejezd Česka dnes v 16:39
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 dnes v 16:15
Komentáře k článkům Velo-City 2017: Jak být bohatý a šťastný dnes v 14:57
NEcyklo Nejlepší vtip XXXVIII dnes v 14:31
Ostatní – cyklo Jezdí někdo na tadnemu? dnes v 13:54
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

286 cyklistů (26 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017