Belgický obchodní řetězec láká zákazníky, aby přijeli na kole

Kdo by nechtěl být cyklistou v Belgii? Nejen že belgičtí zaměstnanci dostávají od státu za každý ujetý kilometr na kole finanční odměnu. Před časem navíc oznámila jedna z hlavních značek supermarketů Delhaize, že chce vytvořit lepší podmínky pro zákazníky, kteří přijíždějí na nákup na kole.

Foto: NaKole.cz


Speciální edice cyklotašek Ortlieb se v regálech ohřála jen krátce.
Foto: GRACQ

Řetězec supermarketů Delhaize, který jen v Belgii čítá 800 obchodů, nedávno zahájil procyklistickou kampaň. Před několika týdny začal prodávat vodotěsné nákupní tašky Ortlieb za zvýhodněnou cenu. „Tady v Bruselu jsem se snažil je najít v několika obchodech. Zřejmě byly rozebrané v průběhu několika dní,“ popsal svoji zkušenost Randy Rzewnicki z Evropské cyklistické federace.

Nejde jen o tašky

Dalším krokem bude úprava parkovacích stání, které by měly nahradit stávající nekvalitní stojany. Časté krádeže kol před supermarkety totiž dokázaly odradit od cyklistiky velkou část Belgičanů. Delhaize si najala pro konzultace místní cyklistické sdružení GRACQ. Jeho úkolem je vytipovat služby, které by řetězec měl cyklistům nabízet. Podle informací se řetězec chystá na jaře 2013 spustit informační kampaň, která by měla ukázat výhody nakupování na kolech.

Jak se v Belgii vydělává šlapáním do pedálů

Zaměstnanci dostávají prostřednictvím svých zaměstnavatelů od státu 21 eurocentů za každý ujetý kilometr. Maximální úhrada za den je 3,15 EUR (to odpovídá 15 km), celkem si tak za rok zaměstnanec může přijít až na 665 EUR (tedy v přepočtu 16 625 Kč). 

Zdá se vám to přehnané? Státní pokladna na tom přesto vydělá. Zaměstnanci, kteří používají jízdní kolo, jsou výkonnější, méně často si vybírají nemocenskou dovolenou. Při započtení všech faktorů (včetně možných zranění) se ušetří na zdravotní péči 89 eurocentů za každý kilometr ujetý na jízdním kole. Belgický zaměstnanec, který pobírá maximální možnou podporu, tak každý rok ušetří 2152 EUR (tedy v přepočtu 53 805 Kč).

Cyklozaměstnavatel 

Delhaize se orientuje nejen na svoje zákazníky. Firemní flotila čítá 500 bicyklů a elektrokol, které slouží pro potřeby zaměstnanců. Obchodní řetězec také vyplácí náhrady zaměstnancům, kteří dojíždějí do práce na kole (belgický systém vyplácení náhrad je popsaný v boxu „Jak se v Belgii vydělává šlapáním do pedálů“). 

Proč to dělají

Otázkou zůstává, co vede obchodní řetězec, aby investoval do podpory kol. Obchodníci sledují většinou své zájmy a supermarkety by s altruismem dlouho nevydržely. Delhaize zajímá zřejmě mnohem méně veřejné zdraví, zato musí vykazovat každý rok zisky.

Podle zažité představy cyklisté málo utrácí. Výzkumy i zkušenosti z mnohých cyklistických měst ale potvrzují pravý opak. Možná cyklisté nakupují objemově méně, zato ale do obchodu přicházejí častěji. A se stoupajícími cenami surovin, především ropy, jich bude přibývat. Řetězec Delhaize to velmi dobře ví, a proto se na budoucnost připravuje s předstihem.

Redakce NaKole.cz, s využitím zdrojů ECF, 20.10.2012
Blogy

Brdy

 ()
Dovolená poprvé bez balení a strachu z neznáma, jak bude penzion zařízen, jak daleko bude do hospody, do obchodu pro rohlíky, to jsem letos neřešila. Tak nějak to vyšlo, že nevyšlo odjet ani na pár dní, ale smířila jsem se s tím a dovolenou jsme si užili, vždyť v okolí domova je ještě hodně cest,…
HMS | 27.09.2016

Vltavská

 ()
Není to popis cyklotrasy č. 7 od pramene Vltavy do Mělníka - nebo odbráceně.Naše putování na kole mělo být vyvrcholením předcházejících. První putování jsme uskutečnili v roce 2010 a dále od roku 2013 další 3. Původní plán byl vyjet z domova, tj. z Jižního Města s postupnými cíli Rakovník, Plzeň,…
Mirku | 16.09.2016

Osoblažsko (Krnovský výběžek) na kole ve třech

Dovolená třech chlapů na kole má svá specifika, neřeší žádné velké ubytování, žádné zázemí hlavně je důležité aby se člověk pěkně projel, viděl zajímavé věci a zasmál se. Pro letošní týdenní cyklo dovolenou jsme si vybrali ještě komercí nepolíbenou část naší zemičky region Osoblažsko. Je pravdou,…
ondrapisklak | 14.09.2016

S dětmi na kole do Benátek - 6. část - zazvonil zvonec a výletu je konec

 ()
Po prohlídce historického Grazu (Štýrský Hradec) se na obzoru pomalu opět přibližují Alpy. Víťa začíná remcat jako první; prý se mu vůbec nechce do toho velkého průsmyku. A do toho začíná Luděk s tím, že už má toho Rakouska plné zuby, že jsou všechny ty říční cyklostezky na jedno brdo a že už se…
Peggy | 14.09.2016

S dětmi na kole do Benátek - 5. část - jedeme domů - opět přes Alpy

 ()
Den 26 - 28 Alpe Adria A je to tady. Chvíle, kdy musím přiznat, že jsme celou trasu Těchonín - Benátky - Těchonín neabsolvovali jen na kole. Potřebujeme se nějak dostat do Cervignano del Friuli, kde se napojíme na stezku Alpe-Adria, ale všechny silnice vedoucí k moři (i když po nich jedeme od moře…
Peggy | 12.09.2016

O čem se mluví:

[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

103 cyklistů (4 přihlášení)

Brdy

Dovolená poprvé bez balení a strachu z neznáma, jak bude penzion zařízen, jak daleko bude do hospody, do…
HMS | 27.09.2016

Vltavská

Není to popis cyklotrasy č. 7 od pramene Vltavy do Mělníka - nebo odbráceně.Naše putování na kole mělo být…
Mirku | 16.09.2016

Osoblažsko (Krnovský výběžek) na kole ve třech

Dovolená třech chlapů na kole má svá specifika, neřeší žádné velké ubytování, žádné zázemí hlavně je důležité…
ondrapisklak | 14.09.2016