Cyklosauna: Má Praha světový unikát?

Jednou za čas můžete v okolí Vltavy v Praze spatřit zvláštní oválný předmět na dvou kolech, který uvnitř světélkuje. Pokud máte to štěstí a zahlédnete jej, stali jste se svědky provozu pražské cyklosauny. Nápad na pojízdnou saunu, kterou si každý může připojit ke kolu a přivézt přímo k rybníku nebo řece, vznikl v mezi pražskými cyklisty. Prý jde o světový unikát, který nemá obdoby ani ve Finsku, rodné zemi sauny...

Foto: Jakub Smolík

Cyklosauna vznikla v architektonické dílně H3T na objednávku pražského centra BajkAzyl.cz a několika pražských cyklonadšenců. Myšlenka sauny, kterou si lze přivézt s sebou k vodě, je u nás zatím průkopnická. „Při svém prvním vypuštění do světa jsme testovali přes naše kolegy a známé ve světě, zda něco podobného existuje i jinde. Dostali jsme několik odpovědí i fotek např. s rikšami či obytnými koly z Berlína, ale cyklosaunu nemají ani naši zkušenější finští kolegové," říká jeden z iniciátorů projektu Daniel Mourek.

Foto: Jiří Štrupl

Sauna je postavena z kombinace dřeva a kovu, její horní část tvoří dutinkový makrolon, tedy plast, který se převážně používá jako lehká střešní krytina, skvěle izoluje a lze jej ohýbat. Mobilní cyklosauna pojme až šest osob a lze jí připojit za speciálně upravené jízdní kolo. „Cyklosaunu většinou dopravujeme na místo  pomocí tandemu, po pilotní sezoně chceme cyklosaunu upravit tak, aby šla táhnout jakýmkoli kolem,„ říká o pražské novince Daniel Mourek. Po většinu času parkuje cyklosauna v cyklodílně BajkAzyl.cz, jež sídlí na pražském Smíchově. V sauně se topí dřevem, teplotu uvnitř lze „vyhnat“ až na 80 stupňů, což je příjemná teplota, při které se lze už dobře zapotit. Do sauny se vstupuje zadními dvířky, která jsou stejně jako celý průhledný plášť vyrobena z makrolaminátu.

Za kolem je znát

Cyklosauna váží cca 80 kg a za kolem je tak opravdu znát. Po rovině ji uveze jeden člověk, ale pokud na cestě čeká nějaký kopeček, už je potřeba na její přepravu elektrickou asistenci nebo spolupráci dvou lidí na tandemu.

Podle lidí, kteří cyklosaunu zatím vyzkoušeli, je ideálním místem na saunování vltavská náplavka u Palackého mostu, které kromě přístupu k vodě nabízí také výhled na Pražský hrad.

Sauna na půjčení

Pokud byste měli zájem vyzkoušet si saunování s plaváním ve Vltavě, je to možné po některé z cyklojízd, které se konají každý měsíc. Majitelé nabízejí saunu také k zapůjčení v dílně BajkAzyl.cz, kde je k dispozici za poplatek.

Pokud budete mít štěstí, poplavou zrovna po Vltavě ledové kry a břeh Vltavy bude jako po posledním cyklosaunování zasněžený. A k poslechu Vám zahrají hity jako ze Strašidelného zám­ku…

Další informace:

Daniel Mourek, redakčně upraveno, 26.02.2012

Díky za kdyňský MTB nářez

Jabkoty's mile international – další parádní bajková akce ze západního koutu Čech, která stojí za zmínku a zasloužila by si rozhodně větší pozornost, než jaké se jí dostává. Závod tady máme už pár let, konkrétně letos se jel sedmý ročník a za tu dobu prošel změnami v délkách a počtech tras, jejich…
JohnyB | 26.07.2017

Okolo Slovenska 2017 (1.7.2017 – 13.7.2017)

Cesta kolem hranic Slovenska se nám zdála jako logické pokračování objezdu České republiky, který jsme podnikli s Jardou v roce 2015. V minulém roce jsme z časových důvodů dali „jen" cestu po našich severních rozhlednách. Letos (2017) se nám podařilo skloubit dva týdny volna. Budou nám muset stačit…
vlli2 | 24.07.2017

Dámská proti proudu Ohře a podle tří řek

Dámská měla být čtyřčlenná, podle čtyř řek a ke třem soutokům, ale nemoci nechodí po horách, ale po lidech, takže jsme zůstaly ve stejné sestavě jako vloni, ve třech a vynechaly jsme i čtvrtou řeku a minuly i dva soutoky. Často jsem slyšela o úžasné cyklostezce podél Vltavy i Labe, tak proč ji…
HMS | 20.07.2017

Rumunský Maramureš a kláštery

Nastal čas pozrieť si nové miesta a lokality – čas dovolenkový. Na tento rok pôvodne plánovaná návšteva Balkánu bola – pre narušenie pôvodného termínu odjazdu – odložená z dôvodu vysokých horúčav v neskoršom čase a nahradená cestou po kláštoroch a maľovaných drevených kostoloch rumunského…
bi-cyklista | 20.07.2017

Podél Ohře na kole

Tak začal první prázdninový měsíc a ještě jsem v červenci nebyl na žádném vícedenním cyklovýletě. Využil jsem toho, že vnoučata přijedou na prázdniny až další týden a od 9.7. jsem vyrazil zdolat na kole řeku Ohře. Byla to neděle a vlakem cestovalo dost cyklistů. Do Ústí nad Labem bylo v oddělení 10…
vlakr | 15.07.2017

Fotohádanky Fotohádanky 2017 dnes v 07:58

Díky za kdyňský MTB nářez

JohnyB | 26.07.2017

Okolo Slovenska 2017 (1.7.2017 – 13.7.2017)