Cyklokočárek měl premiéru

Originální český patent na přepravu dětí na jízdním kole byl představen na veletrhu v Brně. Takzvaný cyklokočárek přichází na trh právě v době, kdy českým parlamentem hýbou vášně okolo přívěsných vozíků za kola. První dojmy z nového českého nápadu najdete v tomto článku.

Cyklokočárek měl svoji premiéru na veletrhu GO/Regiontour v Brně.
Cyklokočárek měl svoji premiéru na veletrhu GO/Regiontour v Brně.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

„Český nápad, český výrobek,“ hlásá leták

Nový český patent poprvé představil výrobce kol značky Dandy za Lanškrouna na letošním veletrhu GO/Regiontour v Brně. Tříkolky se u nás už prodávají nějaký ten pátek, na rozdíl od cyklisticky vyspělých zemí si svoje místo na českém trhu zatím nesměle hledají. Značky jako Christiania Bikes, Zigo nebo Taga fungují podobně, tedy na principu tříkolky s umístěním kočárku před řidičem. V českém cyklokočárku se dítě také vozí v korbě upevněné na přední vidlici jízdního kola, na rozdíl od ostatních tříkolek lze kočárek namontovat na libovolné jízdní kolo. Jak tvrdí výrobce, pro tento způsob přepravy dětí by se měla dát využít všechna běžná jízdní kola na trhu s ráfky o průměru 26" až 28".

Vývoj cyklokočárku trval přes dva roky. Jak mi řekl zástupce značky Dandy Ivo Danačík, nejvíce času zabralo odlaďování správných náklonů kol a úhlů zatáčení. „Jako bývalému závodníkovi mi to nedalo, musel jsem zjistit, co cyklokočárek vydrží," řekl o testování výrobku jeho autor s tím, že ho to stálo několik šrámů, když se učil kolo co nejvíce naklonit. Kvůli lepšímu zvládání zatáček jsou kola cyklokočárku zkosená, korba se na jízdní kolo připevňuje k přední vidlici a rámu. Přední kolo bicyklu je přitom nahrazeno dvěma kolečky kočárku a z jízdního kola se tak stane tříkolka.

Protože právní úprava cyklopřívěsů stále ještě neprošla parlamentem a naši zákonodárci se nemohou dohodnout, jestli děti na kolo patří nebo ne, zeptala jsem se také na homologaci tohoto zařízení. „Kabina pro dítě je pevně spojená s jízdním kolem, nejde tedy o přípojné vozidlo. Pro cyklokočárek proto platí stejná ustanovení, která se vztahují k provozu jízdních kol, " řekl mi k tomu prodejce Miloš Krejčí. Tříkolka by podle tohoto zařazení tak měla splňovat pouze požadavky dané vyhláškou 341/2002 Sb., která nařizuje například dvě nezávislé brzdy, barvu a velikost odrazek a světel apod.

Líně do zatáček, v klidu do města

Už v minulosti jsem měla příležitost vyzkoušet si několik nákladních kol, takže jsem si osedlala i cyklokočárek. I když první dojem byl trochu nejistý a hladká výstavní plocha dávala jen omezené možnosti pro skutečné otestování, troufám si odhadnout jízdní vlastnosti v terénu. Stejně jako ostatní tříkolky má Dandy těžiště umístěné hodně nízko a jeho základní vlastností je tak stabilita. Kolo stojí na třech bodech a nejsou tak potřeba žádné stojánky nebo stojany. Převrácení povozu je velmi obtížné, s nákladem prakticky nemožné.

Kola jsou nakloněná, takže první dojem je trochu nejistý a je potřeba chvíli jezdit, než si člověk zvykne na specifické vlastnosti řízení. V porovnání s přívěsnými vozíky bude kolo o něco pomalejší, také váha je v porovnání s nejtěžšími vozíky zhruba o 3 kg výše.  Určitě zajímavá bude jízda pro dítě, které má všechno „z první ruky“ a při jízdě má naprosto bezkonkurenční výhled. Jako rodič bych ocenila možnost, že na dítě uvidím a budu ho mít pod kontrolou. 


Jízdu s cyklokočárkem předvedl autor patentu Ivo Danačík.
Foto: NaKole.cz

Zatímco v některých vlastnostech cyklokočárek vyniká, naopak možnost ovládání mě trochu zklamala. Podle údajů od výrobce by se vozík měl vytočit v kruhu o poloměru 1,7 m, k otočení by mu tedy měla stačit stezka o šířce 3,4 m. Bohužel, to se mi nepodařilo ani náhodou a manévrovací schopnosti tak musím hodnotit jako slabší. I když podle výrobce šlo jenom o špatně nastavené spoje, které dorazily na výstaviště přímo z výroby a ve finále by u prodávaných vozíků mělo být řízení živější, pro zjištění skutečných vlastností by bylo třeba kolo projet trochu více v terénu v prostředí, kde se předpokládá jeho využití.

Co rodiče určitě ocení, to jsou bubnové brzdy na obou kolech cyklokočárku, které mají dobré brzdné vlastnosti i při jízdě po „mejdlíčku" vzniklém smícháním prachu s vodou. Páky brzdy mají navíc možnost aretace, takže kolo je vlastně vybave­né parkovací brzdou a ochráněné tak proti samovolnému rozjetí.

Pro koho a za kolik

Jízdní vlastnosti předurčují cyklokočárek spíše pro cesty do města nebo poklidné výlety s dětmi k nejbližšímu hřišti, do školky či na nákup. Mimochodem, pro poslední uvedenou cestu by se hodil trochu větší nákladní prostor ve vozíku, nákupy bude jinak nutné vozit nejspíš na zadním nosiči kola nebo v batohu na zádech.

Do kočárku se vejde jedno dítě, pro ty nejmenší lze vložit speciální polstrovaná vložka s pevným podkladem, takže děti tu mohou jezdit už od raného věku.

Na závěr ještě důležitá informace o ceně, která je pro začátek nastavená na zaváděcí hladinu 22.490 Kč, podle informací na e-shopu to vypadá, že od začátku března půjde cena nahoru.

Po prvním „oťukání" nového výrobku na brněnském výstavišti mohu mluvit maximálně o dojmech. Pro pořádné seznámení je třeba cyklokočárek důkladně protáhnout všemi možnými situacemi, do kterých se rodič s dítětem při provozu dostane. Snad se tedy podaří dohodnout zapůjčení cyklokočárku Dandy, aby jej mohli proklepnout naši testeři.

Na první pohled

  • Dobrá stabilita.
  • Dítě je pod dohledem.
  • Malý zavazadlový prostor.
  • Horší schopnost manévrovat.

Přečtěte si také:

  • Test cyklokočárku Dandy Joy – Desítky kilometrů na cyklostezkách, mezi auty i po lesních pěšinách, s dítětem i bez něj, důkladně otestovalo vlastnosti cyklokočárku.

Fotogalerie

Cyklokočárek měl svoji premiéru na veletrhu GO/Regiontour v Brně. Jízdu s cyklokočárkem předvedl autor patentu Ivo Danačík. Složení do auta U většiny tříkolek je kolo pevně spojené s korbou pro dítě.
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 19.01.2012
Blogy

Cyklovýlet na Slovensko

 ()
Kopřivnice, Velké Karlovice, Stratenec (památník), Bytča, Žilina, vodní dílo, hrad Strečno, chata pod Suchým (NP Malá Fatra 1075 m.n.m.), Púchov = 284 km (so+ne) Zdravím všechny cyklistické nadšence a rád bych, alespoň krátce, popsal další trasu, „mezinárodní trasu", kam třeba vyrazit a co určitě…
Marťas004 | 24.05.2016

Po rozhlednách na Praděd a zpátky

 ()
Po rozhlednách na Praděd a zpátky (7.5. - 14.5.2016) 1. Den Jablonec - Černý Důl, Turnovská boudaUjeto: 98 kmNastoupáno: 2218mRozhledny: Petřín nad Jabloncem, Křížek Dobrá Voda, Kopanina, Kozákov, Žalý Sraz máme s Jardou na Petříně v devět. Vyrážíme směrem zpátky ke mě domů, k rozhledně na Dobré…
vlli2 | 17.05.2016

Na kole z Brna až do Černé Hory

 ()
Brno - Bratislava - Budapešť - Moháč - Osijek - Valjevo - Podgorica - Budva Plán výletu se zrodil průběhem léta 2015 při utopické představě fotek kol u moře. S určitými obavami, ale jistým pocitem dobrodružství, bylo nakonec rozhodnuto pokusit se dojet k moři do Černé Hory. Jeli jsme já a můj…
bedda.cross | 08.05.2016

Zrovna v sezoně?

Tak nám zavřeli cyklostezku z Děčína do Hřenska, nejnavštěvovanější stezku v Čechách. Zbývá možnost lodí - bere až 30 kol - a v Hřensku přívozem do Německa,pak už stezka funguje nebo podjet most kolem nové knihovny dál a po frekventované vcelku nepříjemné silnici do Hřenska, přívozem do Německa...…
hančule | 03.05.2016

Velikonoční Lužice 2016

 ()
Už v okamžiku, kdy bylo jasné, že Velký pátek bude státním svátkem, začal jsem přemýšlet jak využiji volných dnů k nějaké cestě po Horní Lužici. Kdybych si vzal na Zelený čtvrtek dovolenou, bylo by to krásných pět dní v kuse. Oblast mezi Sprévou a Nisou byla pro mě Terra incognita, tak jsem to…
petrp | 28.04.2016

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Tak jaké to bylo dneska 56. před 6 minutami
Co Vás vytočilo 103 před 8 minutami
Cestování na kole Legálně v Německu a v Dánsku před 14 minutami
Ostatní – cyklo Řidičák pro cyklisty....? před 19 minutami
Rada při výběru kola Nové horské MTB kolo do 30.000,- dnes v 17:39
Ve městě na kole Vytah pro kola v metru dnes v 17:24
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

287 cyklistů (29 přihlášených)

Cyklovýlet na Slovensko

Kopřivnice, Velké Karlovice, Stratenec (památník), Bytča, Žilina, vodní dílo, hrad Strečno, chata pod Suchým …
Marťas004 | 24.05.2016

Po rozhlednách na Praděd a zpátky

Po rozhlednách na Praděd a zpátky (7.5. - 14.5.2016) 1. Den Jablonec - Černý Důl, Turnovská boudaUjeto: 98…
vlli2 | 17.05.2016

Na kole z Brna až do Černé Hory

Brno - Bratislava - Budapešť - Moháč - Osijek - Valjevo - Podgorica - Budva Plán výletu se zrodil průběhem…
bedda.cross | 08.05.2016