Cyklokočárek měl premiéru

Originální český patent na přepravu dětí na jízdním kole byl představen na veletrhu v Brně. Takzvaný cyklokočárek přichází na trh právě v době, kdy českým parlamentem hýbou vášně okolo přívěsných vozíků za kola. První dojmy z nového českého nápadu najdete v tomto článku.

Cyklokočárek měl svoji premiéru na veletrhu GO/Regiontour v Brně.
Cyklokočárek měl svoji premiéru na veletrhu GO/Regiontour v Brně.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

„Český nápad, český výrobek,“ hlásá leták

Nový český patent poprvé představil výrobce kol značky Dandy za Lanškrouna na letošním veletrhu GO/Regiontour v Brně. Tříkolky se u nás už prodávají nějaký ten pátek, na rozdíl od cyklisticky vyspělých zemí si svoje místo na českém trhu zatím nesměle hledají. Značky jako Christiania Bikes, Zigo nebo Taga fungují podobně, tedy na principu tříkolky s umístěním kočárku před řidičem. V českém cyklokočárku se dítě také vozí v korbě upevněné na přední vidlici jízdního kola, na rozdíl od ostatních tříkolek lze kočárek namontovat na libovolné jízdní kolo. Jak tvrdí výrobce, pro tento způsob přepravy dětí by se měla dát využít všechna běžná jízdní kola na trhu s ráfky o průměru 26" až 28".

Vývoj cyklokočárku trval přes dva roky. Jak mi řekl zástupce značky Dandy Ivo Danačík, nejvíce času zabralo odlaďování správných náklonů kol a úhlů zatáčení. „Jako bývalému závodníkovi mi to nedalo, musel jsem zjistit, co cyklokočárek vydrží," řekl o testování výrobku jeho autor s tím, že ho to stálo několik šrámů, když se učil kolo co nejvíce naklonit. Kvůli lepšímu zvládání zatáček jsou kola cyklokočárku zkosená, korba se na jízdní kolo připevňuje k přední vidlici a rámu. Přední kolo bicyklu je přitom nahrazeno dvěma kolečky kočárku a z jízdního kola se tak stane tříkolka.

Protože právní úprava cyklopřívěsů stále ještě neprošla parlamentem a naši zákonodárci se nemohou dohodnout, jestli děti na kolo patří nebo ne, zeptala jsem se také na homologaci tohoto zařízení. „Kabina pro dítě je pevně spojená s jízdním kolem, nejde tedy o přípojné vozidlo. Pro cyklokočárek proto platí stejná ustanovení, která se vztahují k provozu jízdních kol, " řekl mi k tomu prodejce Miloš Krejčí. Tříkolka by podle tohoto zařazení tak měla splňovat pouze požadavky dané vyhláškou 341/2002 Sb., která nařizuje například dvě nezávislé brzdy, barvu a velikost odrazek a světel apod.

Líně do zatáček, v klidu do města

Už v minulosti jsem měla příležitost vyzkoušet si několik nákladních kol, takže jsem si osedlala i cyklokočárek. I když první dojem byl trochu nejistý a hladká výstavní plocha dávala jen omezené možnosti pro skutečné otestování, troufám si odhadnout jízdní vlastnosti v terénu. Stejně jako ostatní tříkolky má Dandy těžiště umístěné hodně nízko a jeho základní vlastností je tak stabilita. Kolo stojí na třech bodech a nejsou tak potřeba žádné stojánky nebo stojany. Převrácení povozu je velmi obtížné, s nákladem prakticky nemožné.

Kola jsou nakloněná, takže první dojem je trochu nejistý a je potřeba chvíli jezdit, než si člověk zvykne na specifické vlastnosti řízení. V porovnání s přívěsnými vozíky bude kolo o něco pomalejší, také váha je v porovnání s nejtěžšími vozíky zhruba o 3 kg výše.  Určitě zajímavá bude jízda pro dítě, které má všechno „z první ruky“ a při jízdě má naprosto bezkonkurenční výhled. Jako rodič bych ocenila možnost, že na dítě uvidím a budu ho mít pod kontrolou. 


Jízdu s cyklokočárkem předvedl autor patentu Ivo Danačík.
Foto: NaKole.cz

Zatímco v některých vlastnostech cyklokočárek vyniká, naopak možnost ovládání mě trochu zklamala. Podle údajů od výrobce by se vozík měl vytočit v kruhu o poloměru 1,7 m, k otočení by mu tedy měla stačit stezka o šířce 3,4 m. Bohužel, to se mi nepodařilo ani náhodou a manévrovací schopnosti tak musím hodnotit jako slabší. I když podle výrobce šlo jenom o špatně nastavené spoje, které dorazily na výstaviště přímo z výroby a ve finále by u prodávaných vozíků mělo být řízení živější, pro zjištění skutečných vlastností by bylo třeba kolo projet trochu více v terénu v prostředí, kde se předpokládá jeho využití.

Co rodiče určitě ocení, to jsou bubnové brzdy na obou kolech cyklokočárku, které mají dobré brzdné vlastnosti i při jízdě po „mejdlíčku" vzniklém smícháním prachu s vodou. Páky brzdy mají navíc možnost aretace, takže kolo je vlastně vybave­né parkovací brzdou a ochráněné tak proti samovolnému rozjetí.

Pro koho a za kolik

Jízdní vlastnosti předurčují cyklokočárek spíše pro cesty do města nebo poklidné výlety s dětmi k nejbližšímu hřišti, do školky či na nákup. Mimochodem, pro poslední uvedenou cestu by se hodil trochu větší nákladní prostor ve vozíku, nákupy bude jinak nutné vozit nejspíš na zadním nosiči kola nebo v batohu na zádech.

Do kočárku se vejde jedno dítě, pro ty nejmenší lze vložit speciální polstrovaná vložka s pevným podkladem, takže děti tu mohou jezdit už od raného věku.

Na závěr ještě důležitá informace o ceně, která je pro začátek nastavená na zaváděcí hladinu 22.490 Kč, podle informací na e-shopu to vypadá, že od začátku března půjde cena nahoru.

Po prvním „oťukání" nového výrobku na brněnském výstavišti mohu mluvit maximálně o dojmech. Pro pořádné seznámení je třeba cyklokočárek důkladně protáhnout všemi možnými situacemi, do kterých se rodič s dítětem při provozu dostane. Snad se tedy podaří dohodnout zapůjčení cyklokočárku Dandy, aby jej mohli proklepnout naši testeři.

Na první pohled

  • Dobrá stabilita.
  • Dítě je pod dohledem.
  • Malý zavazadlový prostor.
  • Horší schopnost manévrovat.

Přečtěte si také:

  • Test cyklokočárku Dandy Joy – Desítky kilometrů na cyklostezkách, mezi auty i po lesních pěšinách, s dítětem i bez něj, důkladně otestovalo vlastnosti cyklokočárku.

Fotogalerie

Cyklokočárek měl svoji premiéru na veletrhu GO/Regiontour v Brně. Jízdu s cyklokočárkem předvedl autor patentu Ivo Danačík. Složení do auta U většiny tříkolek je kolo pevně spojené s korbou pro dítě.
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 19.01.2012
Blogy

Na kole podél Jizery

 ()
První den. Tak zase sedím ve vlaku s kolem a tentokrát se chystám projet podél řeky Jizery z Kořenova v Jizerských horách, až k soutoku Jizery s Labem u Káraného. Využil jsem toho, že konečně nadešlo pár dnů bez deště. Cesta ve vlaku ubíhala dobře, při přestupu v Liberci jsem měl štěstí, že vlak…
vlakr | 21.08.2016

Dovolená v Novohradských horách – na kole s 9 letým klukem

Následující blog není pokusem o beletrii, ale souhrn zkušeností ze sedmidenního puťáku na kolech. Snad pomůže někomu, kdo by chtěl absolvovat něco podobného...Záměr: Vyjedeme z domova, projedeme Novohradské hory a oklikou podél Vltavy se vrátíme zpět. Máme na to sedm dnů. Chceme se projet krásnou…
VLB | 16.08.2016

Jižní hranice 2016

 ()
Pátek 15.7.Ráno dobaluji zbytek věcí a odjíždím na nádraží. Jsem trochu nevyspalý, protože jsem se ve dvě hodiny probudil a rozhodl se namontovat přední nosič, aby všechny věci nebyly jen vzadu. Dobře jsem udělal, docela se zlepšily jízdní vlastnosti, hlavně do kopce už se kolo nemá tendenci zvedat…
malej-jarda | 14.08.2016

Do Děčína

 ()
Autem jezdíme severní cestou přes Liberec nebo jižní přes Mnichovo Hradiště a Českou Lípu.Na kole jsem přijela do Děčína sama nebo s někým několikrát:- z Krušných hor přes Děčínský Sněžník- z Krásné Lípy Kyjovským údolím a údolím Kirnitzschtal- z českého Nordkapu přes Sebnitz - z Jedlové přes Bad…
Quatsch | 13.08.2016

Na skok v Rychlebských horách

 ()
Lepší něco než nic, a tak přišlo rychlé rozhodnutí strávit v červenci 3 dny v Rychlebských horách.Z parkoviště v Lipové - lázních jsem odlovila kešku pod Sněhulákem a nakoukla na začátek Lipovských stezek. Lákaly, ale přívlastek „krosové" je příbuzný se slovem krosit jen gramaticky, navíc moje kolo…
Quatsch | 12.08.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co Vás vytočilo - 104 před okamžikem
Ostatní – cyklo Tak jaké to bylo dneska 58 před minutou
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 134 dnes v 21:10
Technické rady Jaka 20"-skladacka na vylety dnes v 20:46
Ostatní – cyklo Kam jet? Hledání inspirace. dnes v 20:30
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz 2016 - Vítkov, Moravice dnes v 20:29
Elektrokola středový motor 8fun 750W nebo 1000W dnes v 20:22
Trénink a zdraví Ionťáky, sachariďák dnes v 19:07
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

307 cyklistů (30 přihlášených)

Na kole podél Jizery

První den. Tak zase sedím ve vlaku s kolem a tentokrát se chystám projet podél řeky Jizery z Kořenova v…
vlakr | 21.08.2016

Dovolená v Novohradských horách – na kole s 9 letým klukem

Následující blog není pokusem o beletrii, ale souhrn zkušeností ze sedmidenního puťáku na kolech. Snad pomůže…
VLB | 16.08.2016

Jižní hranice 2016

Pátek 15.7.Ráno dobaluji zbytek věcí a odjíždím na nádraží. Jsem trochu nevyspalý, protože jsem se ve dvě…
malej-jarda | 14.08.2016