Recenze světel Roxim RS3 a RX5

Dny se stále krátí a pro cyklisty to znamená jediné – poohlédnout se po dobrých světlech. I když kvalita světel na kola jde nahoru, dnešní test ukazuje, že při hledání dobrého poměru výkon/cena se vyplatí zabrousit i do zahraničních e-shopů...

Světla RS3 a RX5 od firmy Roxim
Světla RS3 a RX5 od firmy Roxim
Foto: Nick Sagen

Začátkem léta jsem začal shánět nějaké kvalitní světlo na kolo. Na webu jsem tehdy narazil na dva výrobky tchajwanské firmy Roxim a velmi mě zaujaly obrázky, podle kterých měly poskytovat mnohem víc muziky za stejné či menší peníze než u konkurence, a to s použitím tužkových baterií. Na diskusním fóru NaKole.cz jsem se ptal, zda s nimi nemá někdo zkušenost, ale odpovědi byly záporné. Nedivil jsem se, firma je v Evropě zatím takřka neznámá a její produkty tu v té době byly k mání pouze v jediném polském e-shopu Unibike. Rozhodl jsem se nicméně obě světla vyzkoušet, a protože mnozí z vás se vyjádřili, že by uvítali víc informací a nějaké praktické zkušenosti, na dalších řádcích se s nimi můžete seznámit.


V balíčku byl plastový blistr se starším modelem RS3 a papírová krabička s novějším výrobkem RX5
Foto: Nick Sagen

K porovnání jsem měl obě světlapře, tedy model RS3 s max. výkonem 35 luxů za 189 polských zlotých (to je v přepočtu cca 1.100 korun) i novější letošní model RX5 s výkonem 55 luxů za 249 zlotých (cca 1.500 korun). V září jsem je vzal s sebou na cyklodovolenou, využíval jsem je hojně při cestě, ale i jako baterku při bivaku v lese. A rovnou prozradím, že jsem byl hodně spokojený.

V zaslaném balíčku byl v poctivém pěnovém polstrování uložen plastový blistr se starším modelem a luxusněji vypadající papírová krabička s novějším výrobkem. Uvnitř obou balení byl kromě světla ještě papírový návod a držák na světlo.

Výkon světel

Model RS3 v nejsilnějším režimu Extreme (35 luxů) nasvítí ovál široký 3–4 a dlouhý 45 metrů, keř po pravé straně cesty je vzdálený 40 metrů (pokud keř nevidíte, zesvětlete si monitor, až se keř objeví, vidíte přesně to, co cyklista). Světlo je přitom souvislé, rovnoměrné a vysvítí všechny hrany a nerovnosti. Například i na vyfocené cestě plné děr se díky dosahu světla a tedy možnosti naplánovat kličkování daleko dopředu lze bez potíží pohybovat i rychlostí přes 25 km/hod.


Model RS3 v nejsilnějším režimu Extreme (35 luxů) nasvítí ovál široký 3–4 a dlouhý 45 metrů
Foto: Nick Sagen

V režimu Power (23 luxů) intenzita světla trochu zeslábne na úkor viditelnosti do šířky, ale na dálku si zachovává pořád slušný dosah kolem 30 metrů. Přitom pořád dostatečně vykresluje nerovnosti a hrany na to, aby šlo o bezpečnou jízdu, při rozumné rychlosti i v neznámém terénu.


Model RS3: V režimu Power (23 luxů) intenzita světla trochu zeslábne na úkor viditelnosti do šířky, ale na dálku si zachovává pořád slušný dosah kolem 30 metrů.
Foto: Nick Sagen

Model RX5 v nejvyšším režimu 55 luxů dopřává ještě úchvatnější zážitek – díky trochu odlišné geometrii reflektoru je schopen skvěle pokrýt i okrajové pasáže tak, že výsledkem je perfektně a rovnoměrně nasvícená oblast o šířce 5 metrů, která má stejnou hladinu světla na 40 metrů a pak teprve začíná slábnout, zcela se vytratí až někde kolem 55 metrů.


RX5 v nejvyšším režimu dělá z jízdy úchvatný zážitek.
Foto: Nick Sagen

Pokud jsou přitom v cestě reflexní prvky, jako třeba dopravní značky nebo odrazky zaparkovaného auta, ty se přihlásí o slovo i na vzdálenost přes 100 metrů. Při pokusu osvítit v noci panelák vzdálený zhruba 60 metrů pak výkon stačil k tomu, aby byly za okny vidět skříně a lustry!


Díky tvarování reflektoru se světlo rozptýlí do pruhu, nikoli do kužele.
Foto: Nick Sagen

Ve slabším režimu Power (30 luxů) je RX5 pocitově prakticky totožný s nejvyšším výkonem RS3. Má sice lehce nižší intenzitu světla, ale díky zmíněnému odlišnému tvarování reflektoru je zase o něco širší jeho rozptyl – a větší osvícená plocha z hlediska komfortu jízdy tento mírně nižší výkon vykompenzuje. Důležité přitom je právě to, že tvarování reflektoru, které označuje výrobce termínem SERT (Superior Efficiency Reflector Technology) a nechal si ho patentovat, rozptýlí světlo skutečně do obdélníkového či lichoběžníkového tvaru, nikoli do kužele jako klasická světla ve tvaru válce, a nasvícená oblast začíná přímo pod předním kolem. Při jízdě tak mezi osvícenou plochou a bicyklem není žádný tmavý prostor, stejně jako po pravé a levé ruce, takže člověk nemá pocit, že jede v tunelu, ale skoro jako normálně za světla. Pro oči i celkový pocit z jízdy je to nesmírně příjemné a pohodlné.


Mezi osvícenou plochou a bicyklem není žádný tmavý prostor
Foto: Nick Sagen

 

Pro lepší představu a srovnání i s dalšími světly jsem si zavedl vlastní osobní stupnici:

  1. nepoužitelné,
  2. nouzový dojezd,
  3. bezpečná jízda,
  4. komfortní jízda,
  5. luxusní zážitek.

    Jakékoli halogenové světlo spadá do kategorie nepoužitelné. Nasvítí většinou jen obdélník 2×1 metr, vše okolo je ve tmě. Kolo je vidět z protisměru, ale cyklista samotný nevidí takřka nic. Běžně prodávaná 5diodová světla v cenách kolem 500 korun bych označil jako vhodná pro nouzový dojezd.

    Roxim RS3 bych přiřadil ve slabším/silnějším režimu k termínům bezpečná/komfortní jízda, pro model RX5 se pak hodí označení komfortní jízda, resp. luxusní zážitek. To už není světlo pro případ nutnosti trochu vidět, když padne tma, ale pro cyklisty, kteří záměrně chtějí jezdit v noci a užít si to.

    Technologie

    O paprsky se stará u obou modelů jedna dioda typu Cree XPE s výkonem až 3 watty a max. světelným tokem 263 lumenů. Ten se nemusí zdát nijak oslňující, ale právě díky SERT technologii je světlo pocitově lepší a účelnější než lampy, které sice mají třeba 700 lumenů, ale veškerý výkon soustředí jen do úzkého a přepáleného kuželu.

    RX5 má navíc ještě dvě malé diodky pro režim DRL (Daily Running Light). Slouží pro denní svícení, aby byl cyklista vidět zejména v protisvětle, zapnout je lze samostatně či v kombinaci s prostředním Power režimem.

    Ve fóru NaKole.cz se ozval i názor, že vypadá podezřele, když jsou světla plastová a mají mít výkon, u kterého jiní výrobci kvůli chlazení používají tělo z kovu. Poptal jsem se u Roxim, jak je to možné, a firma prozradila své šalamounské řešení. Zatímco prý jiní výrobci zapojí diodu na plný výkon nebo ji dokonce přetaktují na více než 100 % doporučeného výkonu, čímž se s levnější diodou přiblíží výkonu dražšího typu, ale musí chladit, zde je použitá silnější 3W dioda, ale řízeně se využívá na cca 60, resp. 70 procent výkonu. Nutnost chlazení tím odpadá a navíc to prý šetří životnost diody. Roxim uvádí, že s jeho řešením průměrná doba, po níž spadne výkon diody na 70 %, je 50 tisíc hodin. Tady nezbývá než věřit, tohle se dá ověřit jen těžko :)

    Model RS3 funguje na dvě, model RX5 na čtyři tužkové baterky. Kvůli tomu je docela cvalík, zatímco první světlo má cca 120 gramů, druhé už zhruba čtvrt kila. Protiváhou je ale už zmíněný výkon a hlavně výdrž, která je ale další silnou stránkou obou světel.

    Doba provozu

    Ještě před uvedením konkrétních hodnot je nutné poznamenat, že při vybíjení baterek se obě světla chovají rozdílně. Zatímco RS3 přechází při sníženém napájení z nejsilnějšího výkonu postupně do slabšího a následně do tzv. Economy režimu o hodnotě 12 luxů (kategorie nouzový dojezd), novější model RX5 si drží co nejdéle zvolenou nejvyšší nebo prostřední intenzitu, a následně přepne se rovnou do Economy.

    Dobu svícení uvádí Roxim u modelu RS3 ve slabším/silnějším režimu 2/3 hodiny, u modelu RX5 6/9,5 hodin. V druhém případě je doba provozu poněkud nadhonocená, ale nijak výrazně. V prvním případě si zase výrobce kupodivu trochu ubližuje.

    Při opakovaném měření svítil model RS3 na nejvyšší výkon 2.20 hodiny + 45 minut na prostřední, pak se teprve přepnul do Economy a vydržel ještě zhruba 3 hodiny. RX5 svítí na nejvyšší výkon 4.40 hodiny + dalších 1.10 hodiny na economy. Pokud je od začátku zapnutý na prostřední výkon, vydrží 7.45 hodiny + 35 minut economy.

    Měření probíhalo jak za provozu přímo na kole při teplotě cca 15 stupňů, tak v domácím prostředí při 22 stupních, a to s bateriemi GP2700 a nabíječkou GP PowerBank, která dobije tyhle články za 8 hodin, tedy ani rychlo, ani pomalonabíječka, ale běžný model, který je nejčastěji k vidění v obchodech. Z hlediska spolehlivosti je příjemné zjištění, že na výsledky mělo jen zanedbatelný vliv prostředí a teplota.

    Pro srovnání jsem změřil výdrž ještě s klasickými modrými tužkovkami Varta High Energy. U modelu RS3 to bylo docela zklamání, nejvyšší výkon je „vyšťavil" už za 40 minut, zato na Economy pak svítily ještě 4.30 hodiny. Model RX5 je na tom lépe, v high módu vydržel slušných 3.20 hodiny + ještě téměř 9 hodin Economy.

    Pozor jen na tlačítko

    Ovládání režimů probíhá pomocí jediného tlačítka na horní straně světla. To je taky v případě modelu RX5 jedinou výraznou slabinou – nemá dostatečně tuhý zdvih na to, aby nedošlo k náhodnému stlačení. K zapnutí přístroje je sice potřeba držet ho 0.5 sekundy, ale když světlo třeba při nákupu uložíte do batohu, kde na něj něco může tlačit, může se lehce zapnout a tím přijdete o část kapacity baterií.

    Pro někoho může být nevýhodou ještě třeba absence integrované dobíječky přímo v těle světla, takže baterie je nutné při každém nabíjení vysunout a vložit do nabíječky. Posouzení této vlastnosti ale už je opravdu čistě individuální.

    Celkové hodnocení

    Testovaná světla RS3 a RX5 dávají velmi slušný výkon, který zajišťuje bezpečnou až komfortní jízdu. Člověk, který se každých okolností vždy hodlá vrátit domů z cesty nejpozději za šera a potřebuje tedy jen něco, aby byl viděn, tato světla vzhledem k jejich ceně nevyužije.

    Na bezpečné přejetí z města do města, byť třeba i skrze les, poskytne model RS3 komfortní službu. Modelu RX5 už se pak nemusí bát ani ti, kteří se chtějí cíleně projíždět v noci anebo potřebují vysloveně cestovat přes noc, a to jak otevřenou krajinou po silnici, tak po lesních cestách v uzavřené klenbě lesa, výkon a výdrž tohoto světla to nejen zajistí, ale doslova k tomu vybízí a zvyšuje chuť.

    P.S.: Budete-li si chtít přečíst o těchto světlech i víc, ještě o něco obsáhlejší recenzi najdete na autorově webu, kde je i mnohem rozsáhlejší fotogalerie.

     

    • vynikající světelný výkon 
    • slušná výdrž
    • kvalitní zpracování i pěkný design 
    • montáž držáku bez nářadí
    • světlo lze natočit do stran
    • provoz na tužkové baterie
    • nemá integrovanou nabíječku
    • u modelu RX5 příliš měkké tlačítko vypínače – může se zapnout např. v batohu

    Technická specifikace RS3

    Název: Roxim RS3
    Výkon (W): 1,7 W
    Intenzita osvětlení (lux):
    35/23/12
    Hmotnost: 120 g včetně baterií
    Napájení: 2× AA baterie (tužkové) 
    Počet režimů osvětlení  3 (Extreme, Power, Economy) 
    Doba provozu uváděná výrobcem: 2/3/7 hodin (podle jednotlivých režimů)
    Umístění: na řídítka (držák je součástí balení) 
    Cena: 189 PLN (v přepočtu cca 1100 Kč) 

    Technická specifikace RX5

    Název: Roxim RX5
    Výkon (W): 2 W
    Intenzita osvětlení (lux):
    55/30/12
    Hmotnost: 270 g včetně baterií
    Napájení: 4× AA baterie (tužkové)
    Počet režimů osvětlení 4 (Extreme, Power, Economy, DRL – daily running)
    Doba provozu uváděná výrobcem: 6/9,5/23/45 hodin  (podle jednotlivých režimů)
    Umístění: na řídítka (držák je součástí balení)
    Cena: 249 PLN (v přepočtu cca 1500 Kč) 

    Další odkazy:

     

    Fotogalerie

    Světla RS3 a RX5 od firmy Roxim V zaslaném balíčku byl v poctivém pěnovém polstrování uložen blistr se starším modelem a luxusněji vypadající krabička s novějším výrobkem. Model RS3 v nejsilnějším režimu 30 luxů nasvítí pás široký 3-4 a dlouhý 45 metrů. RS3: V režimu 23 luxů intenzita světla trochu zeslábne na úkor viditelnosti do šířky, ale na dálku si zachovává pořád slušný dosah kolem 30 metrů. Model RX5 v nejvyšším režimu 55 luxů dopřává ještě úchvatnější zážitek. Tvarování reflektoru rozptýlí světlo skutečně do obdélníkového či lichoběžníkového pruhu. Při jízdě mezi osvícenou plochou a bicyklem není žádný tmavý prostor. RX5 - viditelnost značky. RX5
    Nick Sagen, 30.11.2011
    Blogy

    Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

     ()
    Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
    mirekbik | 14.01.2017

    Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

     ()
    Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
    mirekbik | 11.01.2017

    7001

     ()
    3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
    Quatsch | 04.01.2017

    Za mrazíky do Jizerských hor

     ()
    Sice ne kolmo takže to sem asi moc nepatří, ale byl to moc fajn zimní přechod Jizerek - krásně jsem si tam vyčistil hlavu a taky zavzpomínal.********************************************* Rosničky už zase hlásí inverzi, nejlepší čas na pár dnů vyrazit z gloomy-doomy pošmourných nížin za sluníčkem…
    cyklo-poustevnik | 27.12.2016

    První kilometry na elektrokolech

     ()
    Rozhodli jsme se naše stávající kola Author Reflex a Corsa elektrifikovat. V odborném servisu je vybavili středovými motory a my vyrazili na cestu domů. Po doplnění výstroje, kterou jsme před úpravou sundali a hlavně dobití baterií už druhý den využíváme hezkého počasí a jedeme k vodě. Tradiční…
    Mirku | 18.12.2016

    O čem se mluví:

    Cestování na kole Hodonín - Carnuntum v sedle - cyklostezkou podél Moravy před 17 minutami
    NEcyklo Co pobavilo, Co potěšilo 117 dnes v 09:41
    Hlašte teplotu :-) dnes v 09:20
    Ostatní – cyklo Použitelnost mapek z infocenter dnes v 08:47
    Technické rady Zakázaný drafting? dnes v 08:14
    Satelitní telefon dnes v 07:29
    [ Nahoru ]
    e-mail:
    heslo:
      zapamatovat

    NaKole.cz se právě projíždí

    192 cyklistů (20 přihlášených)

    Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

    Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
    mirekbik | 14.01.2017

    Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

    Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší …
    mirekbik | 11.01.2017

    7001

    3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v…
    Quatsch | 04.01.2017