reklama

Dobře sedět je základ

Následující článek není určen osobám pravomocně odsouzeným do vězení, kterým bychom chtěli radit, jak si ulehčit výkon trestu. Text je určen milovníkům jízdních kol a měl by jim pomoci při správném posedu na jejich milovaném stroji, protože od správného posedu se odvíjí nejen pohodlí, ale i výkon.

Když to dobře sedne...
Když to dobře sedne...
Foto: redakce NaKole.cz

Jak správně sedět na kole? Jaké to má vlivy a důsledky? Jak se tato zdánlivě prostá věc stará o dobrý pocit z jízdy? Na tyto a darlší otázky se pokusíme odpovědět a přidat i několik rad, či informací, které možná neznáte.

Fatální „maličkost


Foto: Světlana Jasná

Jde o věc zdánlivě zanedbatelnou, prostě si sednu a jedu, ale pro mnohé potenciální cyklisty jde o okamžiky fatální. Od správného posedu na jízdním kole se odvíjí mnohdy samotný vztah (jezdím rád či nikoliv) k tomuto stroji. Jistě si mnohý vzpomíná na své cyklistické začátky v době minimálního výběru jízdních kol, tedy v době, kdy byl člověk rád, že vůbec něco sehnal, natož aby si vybíral geometrii svého kola, druh sedla, délku představce, tvar řídítek atd. Na takovýchto strojích pak probíhalo výše uvedené lámání chleba, člověk se buď stroji doslova přizpůsobil a u cyklistiky vydržel, či naopak díky nepohodlnému posedu, bolestem v zádech a otlačeným hýždím vše vzdal.

Naštěstí doba se pohnula k lepšímu a nyní je nepřeberně možností, jak si přizpůsobit své kolo svému způsobu jízdy, ale především své postavě.

Pánev je základ

Dobrá pánev je základ nejen dobré kuchyňské výbavy, ale ta naše živočišná pánev je i klíčovým místem při jízdě na kole. Nohy se na jedné straně opírají do pedálů a na opačné straně jim oporu tvoří pánev, ke které se upínají ohybače a natahovače kyčle. Ovšem i pánev potřebuje mít oporu, o tu se stará vzpřimovač bederní páteře společně se svaly břišními. Lidské tělo lze tak rozdělit na dvě poloviny:

  • dolní polovinu, šlapající a stabilizovaná,
  • horní polovinu, volnou, pružnou.

U kola je základem rám

Opusťme anatomii a podívejme se na kostru, tentokrát tu od kola, tedy na jeho rám. Právě správná velikost rámu je základním předpokladem pro správný posed. Při výběru rámu platí jedno pravidlo: menším zlem je rám mírně menší než naopak velký. Menší rám se dá doladit vysunutím sedla či delším představcem. Příliš velký rám nabízí jen minimální šanci na zmenšení. Určit správnou velikost rámu je sice teoreticky snadné, ale co člověk to originál, především poměry končetin a trupu se liší. Správně by se měla sledovat výška a délka rámu, ale také délka klik. Vše pak směřuje ke správnému rozložení zatížení na tři místa: sedlo, pedály a řídítka. Ke slovu se rovněž hlásí samotná geometrie rámů, která se liší nejen u jednotlivých výrobců, ale především podle toho, k čemu je kolo určeno. Ovšem zde si jistě poradíte sami, protože při koupi kola určitě víte, k čemu jej budete potřebovat.

Co vše se nastavuje

Nastavení kola má směřovat především ke správnému rozložení těla na sedle a správné poloze nohou v pedálech. K tomuto lze, kromě již zmiňovaného výběru rámu, dopomoci:

  • výškou sedla a jeho posunutím vřed či vzad a rovněž jeho rovina
  • délkou představce, úhlem jeho sklonu
  • šířkou a tvarem řídítek
  • umístěním páček brzd a řazení

Nastavení sedla


Někdy může být sedlo příliš nízko.
Foto: Světlana Jasná

Pokud máte správně nastavené sedlo, nebudete na něm kupodivu sedět, ale vlastně ležet. Styk se sedlem totiž nezajišťuje zadek, ale hráz. Trup je předkloněn, mírně pokrčené ruce tlumí nárazy a chrání tak páteř. Pokud je toto špatně nastavené, budete se v sedle pohybovat ze strany na stranu, případně se budete komíhat dopředu a dozadu. Výška sedla (vzdálenost od horní plochy sedla k pedálu v dolní úvrati, případně se měří ke středové ose) se odvíjí od délky nohou a k jejímu správnému určení slouží několik metod:

  • Naboso patou stoupněte na pedál v jeho dolní poloze. Kontrolujte vodorovnost kyčlí. Nyní se obujte do treter či bot, v kterých jezdíte a šlapejte pozpátku. Kyčle by se nyní neměly kymácet.
  • Při rozkročení asi 10 cm si změřte vnitřní délku nohy od rozkroku až na zem. Tento rozměr vynásobte koeficientem 0,853. Vyjde vám vzdálenost od vršku sedla k středové ose.
  • Změřte úhel v koleně, pokud máte nohu v poloze, jako když jedete a pedál je dole, v přímce s rámovou trubkou (tedy nikoliv v dolní poloze). Změřený úhel by měl být v rozmezí 25 až 35 stupňů, doporučuje se hodnota 32 stupňů.
  • Jednoduchou a přibližnou pomůckou je následující postup: zasuňte si sedlo do podpaží a natáhněte ruku dolů. Nejdelší prst by měl dosáhnout na úroveň středové osy.

Posunutím sedla ve vodorovném směru zajistíte další správné nastavení, které se kontroluje s pedály ve vodorovné poloze. Nyní by kolmice spuštěná z čéšky kolena měla procházet osou pedálu.

Sedlo by mělo být takřka vodorovné, ale zde hodně záleží na individuálním vkusu, ovšem sedlo příliš nahoru ohrožuje nervy, sedlo směřující dolů vás nutí více se opírat do řídítek.

Nastavení řídítek


A tady je nastavení v pořádku.
Foto: Světlana Jasná

Zřejmě nejčastější chybou je příliš velký či naopak malý rozdíl mezi výškou sedla a řídítek. Zde je univerzální rada poněkud obtížná, protože existuje velká škála tvarů řídítek od silničářských „beranů“ až po řídítka zcela rovná a navíc je zde ještě řada nejrůznějších nástavců. A opět narážíme na individuální rozměry postav. Lze však vyzkoušet následující postup:

Změřte rozdíl mezi horní plochou sedla a nejvyšším místem řídítek. Tento údaj by měl být v rozmezí:

  • 0 až 2 cm pro výšku postavy pod 163 cm
  • 3 až 6 cm pro 163 až 173 cm
  • 4 až 8 cm pro 173 až 183 cm
  • 6 až 10 cm pro výšku postav nad 183 cm.

Šířka řídítek se opět liší podle použití kola, u sjezdových kol mnohem je až o 10 cm širší než u běžného MTB. Obecně se šířka řídítek odvíjí od šířky ramen, oba rozměry by měly být totožné.

Představec

Jeho délka ovlivňuje jak ovladatelnost kola, tak samozřejmě vzdálenost řídítek od sedla, a tím i sklon trupu a pokrčení rukou. Ruce by měly být mírně pokrčeny. Předklon trupu se liší podle stylu jízdy, zde se uvádí hodnoty:

  • 30 stupňů pro sportovní jízdu
  • 40 stupňů pro neutrální jízdu
  • 50 stupňů při rekreační jízdě

Pokud budete sedět příliš vzpřímeně, nadměrně zatěžujete páteř při přejezdech terénních nerovností. Příliš natažená (předkloněná) pozice pak omezuje dýchání a přetěžuje některé svalové partie.

Nebuďte strnulí

Neustrňte jak při jízdě na kole, tak i při hledání správného posedu. Univerzální poloha neexistuje, každý má tu svou za tu správnou, hlavně, když jej nic nebolí. Nebojte se experimentovat. Změna výšky sedla, jeho poloha, či nastavení řídítek, to vše je otázkou povolení rychloupínáku nebo jednoho či dvou šroubů. V některých případech však bude muset dojít k výměně komponentů, nejčastěji představce (zde jsou mnohdy vhodné typy s proměnným úhlem), sedla (případně jeho doplnění o gelový potah) a řídítek (zde se často dokupují tzv. rohy). Naprosto precizní doladění vašeho stroje a jeho motoru, tedy vašeho těla, tak aby vše jako celek podávalo maximální výkon při co největším komfortu, je věc velmi individuální, ale také choulostivá, při které jde nejen o samotnou jízdu, ale i o vaše zdraví. Zkrátka správný posed na kole je věda a snad vám náš článek přinesl pár dobrých rad při jeho hledání.

 

Fotogalerie

Když to dobře sedne... Dobře nebo špatně, hlavě když se jezdí s radostí. To zde se jezdí raději pohodlněji. Tady je vše v pořádku. Někdy může být sedlo příliš nízko.
Světlana Jasná, 03.05.2011
Blogy

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

 ()
Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých kilometrů, z toho přes Bělorusko jich bylo 900.Věděli jsme, že mezi Ruskem a Běloruskem by měly hranice být otevřené, což umožnila vzájemná dohoda, resp. konfederační rusko-běloruské…
Peggy | 15.02.2018

Bilance roku 2017

Nikdy jsem nepatřil k polykačům kilometrů, spíše než cyklista se prezentuji jako cykloturista, ale loňské kilometry, řekl bych, zavání skoro ostudou. Tak málo už jsem dlouho nenajel. A protože si vedu podrobnou knihu jízd v excelu, tak se s vámi mohu podělit o tu bídu. Ale prosím…
Stanley58 | 11.02.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (2/2)

 ()
Den šestý: kemp - Linz 27 km (M 7,5 km) Ranní obloha pod mrakem, hurá! Roman kontroluje kola a zjišťuje hnutou brzdu na Májině kole. Jak dlouho asi takhle šlape, nevíme. Důležitý bod každého rána, doteď zanedbávaný a omezený na zjištění defektů - kontrola funkčnosti kol! U elektrárny před…
PetuVan | 23.01.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (1/2)

 ()
Po krátké přestávce jsme se vrátili k dovolené s bicyklem. Muž se po letech vybabral z bolestí zad, chtěli jsme něco akčnějšího. Jenže Jáchym (2r) byl lenoch, chodit se mu nechtělo a na delší nošení byl celkem těžký. Z cest do školky jsme měli ověřenou jeho "snášenlivost" vozíku. Mája po 4.…
PetuVan | 23.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

 ()
Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | 18.01.2018

O čem se mluví:

NEcyklo Nevzdáváme, hubneme! před 3 minutami
Zaujalo 184. před 9 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 70 dnes v 09:18
Kamera dnes v 08:57
NEcyklo Pobavilo - potěšilo 135. dnes v 08:37
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

257 cyklistů (23 přihlášených)

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých…
Peggy | 15.02.2018

Bilance roku 2017

Nikdy jsem nepatřil k polykačům kilometrů, spíše než cyklista se prezentuji jako cykloturista, …
Stanley58 | 11.02.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (2/2)

Den šestý: kemp - Linz 27 km (M 7,5 km) Ranní obloha pod mrakem, hurá! Roman kontroluje kola a zjišťuje…
PetuVan | 23.01.2018