Pražské cyklojízdy

„Metropole cyklistům velmi fandí“, takový je název článku z posledního vydání Listů hlavního města Prahy. Sami cyklisté si to ale nemyslí. Ze sedla kola vypadá Praha jinak než od psacího stolu. Zapomeňte na to, jak jste Prahu až doposud znali – na kole objevíte novou, neznámou a vzrušující tvář metropole.

Jízda městem
Foto: Martin Mach, Ekolist

„Teď už jezdím dva roky a našel jsem si svoje cesty, kudy se dá jezdit poměrně bezpečně“, říká k tomu Jan Bouchal z občanského sdružení Oživení. Vaše řidičské zkušenosti jsou k ničemu, většina silnic je pro jízdu na kole nebezpečná právě kvůli silnému automobilovému provozu. Nerovné podmínky pro cyklisty jsou jedním z důvodů, proč vznikly Pražské cyklojízdy.

Proč Cyklojízdy v Praze

„Smyslem Cyklojízd je poukázat na to, že cyklistika je plnohodnotný druh dopravy, ne jen rekreační a sportovní aktivita. Domníváme se, že současná smutná realita, kdy v Praze na kole opravdu jezdí víceméně jen skalní příznivci a sportovci, je pouze důsledkem přetíženosti Prahy automobily“ , říká o smyslu Cyklojízd Daniel Mourek, jeden z pražských zastupitelů.

„Kdyby nebyl na každém kroku ohrožován automobilovou dopravou, byl by podle mého názoru cyklista v Praze mnohem více rozšířeným druhem. Cyklistiku považujeme za zdravou a příjemnou formu dopravy, pokud jsou pro ni vytvořeny zdravé a důstojné podmínky. Ty právě v současné době v Praze neexistují, protože je jako dopravní prostředek značně přehlížená – na cyklistiku se v Praze vynakládá pravidelně 0–0,2% dopravního rozpočtu.

Jak vypadá typická Pražská cyklojízda?

Účastníci se pravidelně scházejí každý třetí čtvrtek v měsíci v 17:45 na nám. Jiřího z Poděbrad před kostelem, po šesté pak peloton vyjíždí do ulic. Trasu si navrhují účastníci sami buď spontánně na místě, nebo se dohodnou na vedení trasy předem na cyklokonferenci. Po vybraných cyklojízdách se pořádají koncerty s promítáním.

Cyklojízdy nejsou jenom o jízdě na kole

Již přes dva roky spolupracují organizátoři na propagaci cyklojízd s projektem Auto*Mat, který vznikl jako iniciativa mladých pražských filmařů, výtvarníků a hudebníků s cílem upozornit na problémy automobilismu v naší metropoli.
Čím dál více lidí volá po tom, aby Praha byla přátelská nejenom k řidičům aut, ale také k cyklistům, k maminkám s kočárky, k seniorům a handicapovaným, k dětem i lidem na bruslích či koloběžkách. I příští dubnová jízda se proto uskuteční s přispěním projektu Auto*Mat, který má širší záměr než pouhou propagaci cyklistické dopravy.

Nejbližší cyklojízda

Příští jízda se uskuteční ve čtvrtek 21.4. Pokud chcete podpořit městskou cyklistiku nebo jenom poznat Prahu trochu jinak, přijeďte tento čtvrtek na náměstí Jiřího z Poděbrad i vy.

Související odkazy:
Jak jsem viděl cyklojízdu

Jízda městem Jízda městem Jízda městem Jízda městem
Daniel Mourek a Jitka Vrtalová, 18.04.2005

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | včera

Polsko 2014 - 4.část

13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas tolik nevadí. K autu to máme nějakých sto třicet kilometrů vzdušnou čarou a času dostatek. Na modré obloze se opět začínají objevovat osamocené černé mraky a stále hodně fouká. Odjíždíme až…
Santi | 14.01.2018

Za sluníčkem na Hebridy (2017)

Celý měsíc kolmo-tlačmo-pěšmo po ostrovech západní Vysočiny, krásné počasí skoro bez deště, žádné úmorné tropy, žádné kousavé midges, úžasná krajina, divoká příroda, daleko od přelidněné civilizace, klid, pohoda,... Byl by hřích tu spěchat a jen nahánět kilometry, nezastavit, neposedět, nevychutnat…
cyklo-poustevnik | 14.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (2.)

... aneb co tam, kurwa, będziecie szukać v tej Rosiji? (část 2) Wieliczka, Krakow a Szlak Orlich gniazd Projíždět jihovýchodním Polskem a nezastavit se v bývalém solném dole Wieliczka nebo v historickém Krakově? Nemožné! Wieliczka byla první na řadě. Vystáli jsme frontu na prohlídku v polském…
Peggy | 10.01.2018

Polsko 2014 - 3.část

8. den (52 km, Jája 27 km)O půlnoci nás probudil liják a od té doby pršelo až do sedmi ráno. Jakmile déšť ustal, vstáváme. Obloha je jednolitě šedá a od moře k nám doléhá silné hučení.Voda na čaj se nechce vařit, je čas vyměnit baterii ve dřívkáči. Tím údržba nekončí. Šárka hlásí trochu odlepenou…
Santi | 08.01.2018

NEcyklo První kolo ............ (voleb) :-) před 3 minutami
Technické rady Mazání řetězu před 8 minutami
NEcyklo OT: LAN kabel před 17 minutami
Zaujalo 181 dnes v 13:26
S dětmi na kole Kočárek a kolo dnes v 13:08

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

Peggy | včera

Polsko 2014 - 4.část

Santi | 14.01.2018

Za sluníčkem na Hebridy (2017)