reklama

Test vodotěsné brašny Ortlieb Back-Roller

Ani nemusíte vidět logo a okamžitě víte, na čem jste. Typická červená barva, způsob připevnění na nosič, systém zavírání „zaroluj a zacvakni“ – to jsou charakteristické znaky brašen Ortlieb. I když tradičně se s nimi setkáme hlavně u návštěvníků z Německa, na chuť jim přicházejí také Češi. Zadní brašny jsme testovali na dálkové expedici i v každodenním městském provozu.

Vodotěsné brašny Ortlieb Back-Roller
Vodotěsné brašny Ortlieb Back-Roller
Foto: NaKole.cz

Příběh značky Ortlieb

Čím brašna prošla během testování:

– cesta do Finska a zpět
 – plavba v potoce
 – naplnění 15 kg tiskovin
 – vystavení celodennímu dešti

Příběh značky Ortlieb se začal psát v roce 1981, kdy si mladý německý cestovatel Hartmut Ortlieb ušil své první cyklobrašny z materiálu, ze kterého se vyráběly plachty na nákladní automobily. Vlna zájmu, kterou jeho výrobek vyvolal mezi přáteli a příbuznými, si vyžádala ušití dalších kusů a během několika měsíců byla na světě nová značka. Dnes vyráběné brašny vypadají už zcela jinak než ty původní. Automobilové plachty nahradila speciální neprůrazná fólie (používá se mj. i pro samonafukovací karimatky) s přídavkem neoprenu a silikonu.

Testování

Zadní brašny Ortlieb Back-Roller o objemu 40 l, které jsem měl možnost vyzkoušet, jsou doslova vlajkovou lodí značky Ortlieb. Po jejich důkladném otestování v nejrůznějších situacích mohu potvrdit, že se hodí nejen pro daleké expedice, ale také pro každodenní dopravu městem na kole.

Na první pohled

Typická červená barva a bytelný vzhled, který rušila snad jen obava z plastových háčků – to byly první dojmy po rozbalení objemné krabice, která obsahovala zadní brašny. Jak se nakonec ukázalo, háčky, kterými se připevňují brašny na nosič, byly jednou z hlavních výhod testovaných brašen.  Nejenže se dají připevnit na kterýkoli z běžně užívaných nosičů, ale bez problémů při testování unesly zatížení přesahující 15 kg na jednu brašnu. Přestože Ortlieby se prodávají v několika barevných variantách, symbolem této značky je barva červená. Barevnou kombinaci červená-černá doplňují reflexní osmihrany, nastříkané na předním i zadním konci brašny. Jednotlivé brašny je díky tomu možné vozit podle potřeby na pravé nebo levé straně jízdního kola.

Co se do nich vejde

Ortlieb Back-Roller na expedici po severní Evropě
Mechanickou odolnost jsme testovali také na měsíční expedici po severní Evropě. Foto: NaKole.cz

Brašny o objemu 40 l absolvovaly společně se mnou měsíční expedici po severní Evropě. Kombinace zadních a předních brašen, doplněných o horní vak na nosič, pojala kompletní vybavení včetně stanu, spacáku, samonafukovací karimatky a polní kuchyně.

Vnitřní strana každé brašny je ušita z pevného plastu, takže v ní lze převážet nejen oblečení, ale také různé dokumenty, sešity a knihy. Prostor oddělený síťovinou, která těsně přiléhá k vyztužené stěně, poslouží nejlépe k převážení dokumentů formátu A4 a případně menších. Další vnitřní síťovaná kapsička je určená pro malé nezbytnosti, které je třeba mít neustále po ruce, jako jsou třeba doklady nebo klíče.

Nejen barva, ale i způsob zavírání je typický. Zarolování horní nenaplněné části brašnu utěsní, obsah je pak ještě zajištěný křížem pomocí dvou západek. Jak jsme vyzkoušeli, ani celodennímu dešti se nepodaří prosáknout k obsahu brašny a věci zůstávají suché i po namočení do tekoucí vody.

Manipulace s brašnou

Při koupi brašen bych vždy doporučil položit si otázku „jak snadné nebo naopak obtížné je sejmutí brašny? Jde to udělat pouze jednou rukou, když druhá musí podpírat kolo?“ Někdy jde doslova o vteřiny, pomyslné stopky se spouštějí například při nastupování do vlaku, kdy je třeba brašny bleskurychle sundat a podat kolo do nákladního vagonu. Nešikovné úchyty mohou ale potrápit i při běžné cestě do práce spojené s nákupem.

Brašny Ortlieb se na nosič připevňují pomocí dvou háčků, které jsou vybaveny ještě bezpečnostní západkou. K jejímu uvolnění dojde po zatažení za ucho brašny – sejmutí brašen z kola je tak bez nadsázky otázka jednoho pohybu rukou. Doporučení ohledně Ortliebů rozhodně zní: i při krátkých přestávkách nenechávat na kole, ale všude nosit s sebou. Snadno odnímatelné brašny jsou příležitostí pro zloděje a ukradená brašna je vysoká cena za chvíli nepozornosti. Snadná manipulace je ale výhodou, kterou jsem v praktickém používání často ocenil.

Kromě úchytu „do ruky“ je standardním doplňkem také popruh přes rameno, který se upíná po stranách brašny. Bohužel, u naší testovací sady chyběl, takže nemůžeme hodnotit jeho funkci.

Přizpůsobení úchytů na Ortlieb Back-Roller
Nastavení je snadné a bez pomoci nářadí, foto: NaKole.cz

Přestože brašny jdou z kola snadnou sejmout, rozhodně to neznamená, že by při jízdě nějak povlávaly nebo dokonce padaly. Kromě horních háčků totiž brašny jistí ještě otáčivá páčka v dolní části brašen.

Na míru kolu

Patenty, které připevňují brašny ke kolu, jsou nastavitelné a lze je tak přizpůsobit na míru všem obvykle užívaným nosičům. Jak horní háčky, tak i adjustovací páčka v dolní části brašny, jsou totiž vybavené kolejnicemi, po kterých je lze posunovat a nastavit tak jejich polohu a úhel. Inbusový klíč potřebujete pouze k povolení a dotažení úchytů na horní kolejnici. K manipulaci dolní páčky už žádné nářadí nepotřebujete, závity lze ovládat pouhou rukou.

Ortlieb Back-Roller při testu vodotěsnosti
Test odolnosti proti vodě, foto: NaKole.cz

Nastavení úchytů jsem ocenil především při střídání několika kol, která používám pro různé účely. Ortlieby seděly jak na skládacím kole s 20palcovými ráfky, na cestovním trekkingovém i na městském kole. Díky posouvání úchytů jsem se vyhnul kopání patami do brašen, které rozčiluje a občas i ohrožuje při jízdě.

Když začne pršet

Testování brašen Ortlieb opět ukázalo, jak marnivé je počasí. Znáte to – když si vezmete s sebou opalovací krém, celý den je zamračeno. Potřebujete otestovat voděodolné brašny – a ono ani nezaprší. Po celý měsíc, který jsem strávil společně s kolem a brašnami na cestě, svítilo sluníčko jako o závod. Skutečným testem se tak staly až podzimní plískanice a vytrvalé deště.

Ortlieb Back-Roller
Do takhle uzavřené brašny, tedy i s popruhem, který nám v testovací sadě chyběl, by se voda dovnitř údajně dostat neměla. foto: Azub Bike

Pro všechny případy prošly brašny také testováním v laboratorních podmínkách. K tomu posloužila koupelna a důkladné prověření uzavřených brašen pod tekoucí sprchou. Po několikaminutovém sprchování ze všech možných směrů brašny opět vydaly suchý obsah. Švy, které jsou spojované vysokofrekvenčním 3D svařováním, tak prokázaly výbornou odolnost proti vodě.

Trochu vody se dovnitř podařilo dostat až poté, kdy jsem brašnu asi dvě hodiny nechal stát ve zpola naplněné vaně. Podle informací od dovozce je však plná vodotěsnost zaručena pouze při správném zapnutí včetně popruhu, který jsme bohužel neměli šanci vyzkoušet.

Závěr

Zadní brašny Ortlieb mají široké spektrum použití – hodí se nejen pro dálkové cesty, ale také pro každodenní dojíždění do práce v městském provozu. Kromě výborné ochrany proti vodě je jejich hlavní předností také snadný způsob, kterým se brašny připevní na kolo.

  • Jednoduchá manipulace
  • Dokonalá ochrana proti vodě
  • Uchycení na všechny běžné typy nosičů
  • Pětiletá záruka od výrobce
  • Vyšší cena

Technická specifikace

Název: Vodotěsné zadní brašny Ortlieb Back-Roller
Objem: 40 litrů/pár
Uzavírání: Rolovací, se zajištěním přezkou
Cena: 2 790 Kč/pár
Dovozce: Azub Bike

Přečtěte si také

Fotogalerie

Vodotěsné brašny Ortlieb Back-Roller Ortlieby dobře seděly na různých typech kol i nosičů. Vodotěsná brašna Ortlieb Back-Roller o objemu 40 l Vodotěsná brašna Ortlieb Back-Roller o objemu 40 l Posuvná a otáčivá páčka v dolní části zajistí, aby brašna při jízdě nepovlávala. Nastavení je snadné a bez pomoci nářadí. Na nosiči visí brašna na dvou háčcích z pevného plastu. Zatažením za ucho brašny se uvolní bezpečnostní západka … …a během chvilky můžete brašnu z nosiče sejmout. Vpředu i vzadu jsou nastříkané velké reflexní plochy. Mechanickou odolnost jsme testovali také na měsíční expedici po severní Evropě. Odolnost proti vodě jsme testovali i pod sprchou, … …na vodě, … … a pod vodou. Trochu vody se dovnitř podařilo dostat až poté, co brašna stála asi dvě hodiny ve vodě. Při běžném sprchování voda dovnitř nepronikla. Do takhle uzavřené brašny, tedy i s popruhem, který nám v testovací sadě chyběl, by se voda dovnitř údajně dostat neměla.
Václav Vrtal, 08.02.2011
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

Trénink a zdraví Jak sportujeme dnes v 01:37
NEcyklo Ukrajina 44 dnes v 00:14
Technické rady Springer vidlice na fatbika včera v 22:17
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 21:30
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 19:03
Technické rady Nový gravel včera v 14:23
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 12:24
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

315 cyklistů (6 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024