reklama

Zima cyklisty neodradí, v Rakousku jezdí na kole každý třetí

Stále více lidí jezdí na kole po celý rok a ani sníh a déšť pro ně nejsou překážkou – alespoň tedy u našich sousedů v Rakousku. Letos v zimě tu kolo vytáhl každý třetí cyklista.

Foto: Michal Křivohlávek

Podle nedávno zveřejněného výzkumu společnosti VCŐ jezdí celoročně na kole více než půl milionu Rakušanů. Počet lidí, kteří své kolo nenechají zahálet ani v zimě, dlouhodobě stoupá – v roce 2005 to byl jeden cyklista z pěti, v roce 2007 jeden ze čtyř. Ve Vorarlbersku, které bylo vyhlášeno za cyklisticky nejpřátelštější část Rakouska, je to dokonce téměř polovina cyklistů (45 % dotázaných jezdí na kole v zimě i denně nebo několikrát týdně).


Foto: Milan „Zajda“ Zajíc

Výsledky výzkumu s velkou pravděpodobností ovlivnil nezvykle teplý listopad, který svými teplotami připomínal spíše babí léto. Na druhou stranu je třeba uznat, že lidé se postupně učí základní návyky pro jízdu v zimě a objevují výhody jízdního kola jako dopravního prostředku na každodenní cesty. Martin Blum, odborný spolupracovník VCŐ, je přesvědčen, že jízda v zimě je stejně bezpečná jako v létě, pokud se kolo určitým způsobem upraví. „Základem jsou dobře fungující brzdy, které je potřeba pravidelně zkontrolovat, a také dobře namazaný řetěz s ochranou proti soli. Pro zimní jízdu je také potřeba kola trochu podhustit a dát sedlo níže," vypočítává Blum.

Samostatnou kapitolou je osvětlení a používání odrazek – v zimě je brzy tma a dobré osvětlení zvyšuje šance na bezpečný návrat domů. Městská kola, která bývají dodávána s kompletním osazením, proto stále častěji využívají dynamo v náboji, které dodává energii světlům. Ta mohou být vybavena i malým akumulátorem, díky němuž světla svítí i několik minut po zastavení kola, např. na křižovatce. O tom, že se obyvatelé Rakouska postupně učí jezdit na kole bezpečněji, svědčí i statistiky dopravních nehod. Oproti roku 2009 se snížil počet usmrcených cyklistů na rakouských cestách o 29 %.


Důvody obliby jízdního kola v Rakousku
Zdroj: VCŐ, internetový výzkum mezi 2000 cyklisty

 

10 tipů pro bezpečnou jízdu na kole v zimě

  1. Snižte tlak v pneumatikách.
  2. Dejte si níže sedlo.
  3. Používejte správné osvětlení, zadní světlo s akumulátorem (při použití dynama, svítí i po zastavení).
  4. Namontujte na kolo co nejvíce reflexních ploch. Kromě odrazek předepsaných zákonem udělají dobrou službu také nalepovací reflexní fólie.
  5. Pravidelně kontrolujte brzdy.
  6. Častěji mažte řetěz.
  7. Pomalejší a opatrnější jízdou nic nezkazíte.
  8. Pozor na prudké brzdění, může způsobit smyk.
  9. Při jízdě na sněhu nebo jiném kluzkém povrchu v zatáčkách nebrzděte.
  10. Bezpečnější je upravená silnice než neprotažená cyklostezka.

Zdroj: VCŐ 2010

 

redakce NaKole.cz, 30.01.2011
Vyzkoušejte
 (CK Victoria)

Kolem jezer Solné komory

Rakousko
27.05.2024 - 4 dny
cyklistický
Autobusem
6 990 Kč
 (CK Victoria)
cyklistický
Autobusem
5 990 Kč
 (CK Mamut tour)

Alpe Adria na kole

Itálie, Rakousko
03.06.2024 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
15 750 Kč
 (CK Cyklotur)

Rakousko-slovinské pomezí na kole

Rakousko, Slovinsko
05.06.2024 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
10 660 Kč
 (CK Mamut tour)

Slovinsko a Rakousko na kole

Rakousko, Slovinsko
13.06.2024 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
13 500 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 21:30
Technické rady Springer vidlice na fatbika dnes v 19:47
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 19:03
Technické rady Nový gravel dnes v 14:23
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 dnes v 12:24
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky dnes v 10:51
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 21:12
NEcyklo Ukrajina 42 včera v 19:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

362 cyklistů (12 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024