Houten - město vymyšlené kvůli cyklistům

Co si představíte, když se řekne Holandsko? Rovinatou krajinu, výborné sýry a spousty jízdních kol. V nizozemském městě Houten se jezdí zima nezima. (aktualizace: 24. 1. 2011, 13:12)

Foto: Zbyněk Sperat

Ospalá lednová nálada

Hned po příjezdu do města jsem si na nádraží vypůjčil kolo. Půjčovny kol OV-fiets provozované státními drahami najdete po celém Nizozemsku. Za 5 eur jsem měl kolo na celý den a mohl jsem se vypravit prozkoumat město. U železničního nádraží je kromě parkovacího domu pro auta i několik tisíc parkovacích míst pro kola.

Město Houten působí zvláštním dojmem, není to ale tím, že ho projíždím na začátku ledna za ponurého dne. Celé město se svou nízkou zástavbou a velkými zelenými plochami vypadá tak trochu jako předměstí. Přestože je leden, všude jsou k vidění lidé na městských kolech s vlaštovkami, s přimontovanými košíky vepředu nebo vzadu. Tipuji, že většina kol má nejvíce tři převody, v Nizozemsku nejčastěji umístěné v planetové převodovce. Převody se zde využijí častěji při silném větru než při jízdě do kopců, i kolo s jedním převodem, na jakém jedu já, plně dostačuje.  Díky příjemnému sklonu u cyklistických podjezdů a nadjezdů to není žádný problém. Jeden z mála kopečků, které cestou potkávám, je uměle vytvořený.

Nizozemsko je známé oblibou jízdních kol, kterých tu je víc než obyvatel. Sezónnost zde v tomto smyslu téměř neexistuje, jezdí se v každé roční době. Ale zpět k Houtenu, který je i mezi nizozemskými městy kuriozitou. Ještě před 40 lety to byla středně velká vesnice s necelými 3000 obyvateli. Na základě vládního rozhodnutí vzniklo „město pro chodce a cyklisty“, kde v současnosti žije 47.000 obyvatel.

Jak to funguje

Na rozdíl od tradičních měst, která nesou stopy postupného růstu, vznikl Houten v sedmdesátých letech na kreslicím prkně urbanistů. Původní historické centrum obklopila nová zástavba, díky které počet obyvatel vzrostl více než 15krát.

Plánek vpravo ukazuje dopravní tepny města. Černě jsou vyznačeny silnice, žlutě páteřní cyklistické stezky a černá diagonální přímka je železnice. Jak je vidět, hlavni silnice tvoří okruh okolo celého města. I když každý dům je přístupný automobilem, pro motorovou dopravu není umožněn průjezd městem skrz naskrz. Pokud tedy chce motorista projet např. z východní části města do západní, musí vyjet na vnější silniční okruh, objet polovinu města a vjet do příslušné obytné čtvrti. Cesta autem je tedy značně delší (z hlediska vzdálenosti i času) než cesta na kole, případně pěšky. Krátké cesty jsou hlavním důvodem, proč obyvatelé města sedají na kola místo do aut.

V centru města se nachází hlavní městské instituce, nádraží, obchody, sportoviště a kulturní zařízení. Dále je v centru města parkovací dům pro automobily, je přístupný ze 2 přístupových komunikacích trasovaných souběžně se železnicí. Město má i své průmyslové zóny, které se nalézají mimo město za silničním okruhem. Vzhledem k tomu, že motorová doprava je vymístěna na okruh, je Houten velmi tiché město. Až nepřirozeně tiché. Je to docela nezvyk, jezdit centrem města a neslyšet žádná auta a dopravní ruch.

Cyklista má přednost

Lednová pohoda na stezce
Foto: Zbyněk Sperat

Jak ukazuje plánek, uvnitř centra se lze nejrychleji dopravovat na kole. Ve městě je vybudovaná síť cyklostezek, které více než cokoli jiného připomínají silnice pro cyklisty. Na  křižovatkách s motorovou dopravou mají hlavní cyklistické stezky vždy přednost v jízdě.

Společná doprava cyklistů a motoristů je pouze v obytných zónách, kde je rychlost jízdy omezena na 30 km/h. Faktem je, že za celou dobu existence „nového“ Houtenu tu nezaznamenali žádnou smrtelnou dopravní nehodu. Podle Herberta Tiemense z městského úřadu se dopravní nehody mezi cyklisty a automobily stávají nejčastěji při couvání vozidla z garáže, kdy řidič přehlédne projíždějícího cyklistu. Nehodovost je v Houtenu 2 x nižší než v ostatních nizozemských městech srovnatelné velikosti.  Zatímco průměrný počet automobilů na domácnost je (oproti očekávání) stejný jako u ostatních měst, obyvatelé Houtenu používají automobil o 25% méně, pro cesty uvnitř města pak naprosto minimálně.

Podívejte se také:

Cesta městem začíná na nádraží, kde je možné si půjčit kolo za 5 eur. Každých 15 minut jezdí vlak do nedalekého Utrechtu. Zima nezima, Nizozemci jsou na kolo zvyklí. Podíl cyklistické dopravy tvoří v Houtenu neuvěřitelných 42 %. Křížení dvou páteřních stezek, i když podoba odpovídá spíše silnici pro kola. Automobily jsou vymístěny z města, jejich místo zaplnil společenský život. Cyklistická ulice. Auto sem může jet, ale je pouze hostem. Při mimoúrovňovém křížení nepotřebujete horské kolo s 21 převody, abyste se vyšplhali z podjezdu. Sklony jsou příjemné a počítají i se staršími lidmi, dětmi a těžkými městskými koly. Kruhový objezd cyklistický pod kruhovým objezdem motorovým. Cyklistické stezky jsou v naprosté většině lemovány chodníky. Pěší se tak nepletou cyklistům pod kola. Školy jsou situovány u hlavních cyklistických stezek. Díky síti bezpečných stezek dojíždí většina dětí do školy na kole. V Nizozemsku moc přírodních kopců není. Tyhle jsou umělé. Takhle by mohl vypadat pohled z Nizozemí. I cyklistický ráj má slabé místo. Někteří urbanisti vytýkají Houtenu, že podél páteřních stezek do centra nejsou žádné budovy. Prostoru podle kritiků chybí život a uživatelé se tu necítí bezpečně.
Zbyněk Sperat, 24.01.2011
 (CK Bondo)

Holandsko na kole: Rovinkami za větrnými mlýny

07.06.2024 - 10 dní

Holandsko na lodi a na kole – střed

01.08.2024 - 10 dní
plavba na lodi

Severní Holandsko na lodi a na kole