Češi jezdí za lepšími službami do zahraničí

Dovolenou na kole si čeští cykloturisté nenechají vzít – jde jen o to, kde a s kým. Jaká byla letošní sezóna v číslech, které destinace patří mezi nejoblíbenější a jaký je český klient, jsme hledali ve statistikách i v rozhovorech s cestovními kancelářemi.

Nepopulárnější stezkou v Evropě je Dunajská cyklostezka.
Foto: redakce NaKole.cz

Krize byla vloni

Už druhou sezónu straší český trh přízrak jménem krize. Zatímco členové vlády až do vánoc roku 2008 zůstávali v klidu a tvrdili, že nám se krize zaručeně vyhne, lidé začali pro jistotu raději šetřit a omezovat svoje výdaje. Jedním z prvních sektorů, kde se to projevilo, byly přirozeně dovolená a volnočasové aktivity obecně. Zaplatit předem zálohu na zahraniční zájezd s nejistou budoucností bylo pro mnoho lidí příliš riskantní, a tak vyrazili v roce 2009 na dovolenou raději do Čech a výrazně omezili svoje výdaje. Změna chování se promítla do statistik cestovního ruchu. „Vloni absolvovali Češi 10,4 mil. dovolených, z toho bylo 4,5 mil. v zahraničí, což znamenalo meziroční pokles o 10 % a 5,9 mil. v tuzemsku, což znamenalo nárůst o 20 %. Po mnoha letech tak kvůli krizi klesla zahraniční dovolená a stoupla tuzemská, řekl k tématu mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří pan Tomio Okamura.

Dalším způsobem, jak ušetřit, se staly výjezdy na kolech, které nabízejí nejrůznější spolky, sdružení nebo jednoduše skupinky přátel. Tomuto tématu se budeme věnovat v samostatném článku.

Jsou Čechy levné?

V letošním roce se situace změnila. „Podle našich analýz zaznamenala letos dovolená v Česku mírný pokles, naopak více lidí letos směřovalo do zahraničí,“ komentuje čísla Okamura. Největší nárůst zaznamenaly Chorvatsko, severní Itálie nebo Slovensko, které jsou zároveň dlouhodobě nejoblíbenější.  Podle Okamury souvisí pokles zájmu o tuzemsko s bořením mýtů o „levné české dovolené“. S přibližováním cen v České republice ve vztahu k zahraničí jsou dovolené v tuzemsku a v dojezdových vzdálenostech Evropy mnohdy cenově srovnatelné. Česko navíc nenabízí služby, které mnoho lidí považuje za standard.

Renesanci zájmu o zahraniční dovolené potvrzuje i řada našich cestovních kanceláří, které se specializují na aktivní dovolené. „Dovolené v Česku v nabídce postupně omezujeme, raději lidem nabídneme kvalitní cyklostezky v zahraničí s dobrým ubytováním. To bývá v Čechách problém sehnat, nároky klientů přitom rostou, říká k tomu ředitel CK Eurocykl Herdegen Ivan Vančata  s tím, že zvýšený zájem o zahraničí je znát.

Lidé se chtějí hýbat

Nechtějí už jen ležet u moře.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Domácí cestovní kanceláře, které se specializují na aktivní dovolenou, se po sečtení výsledků letošní sezóny netají úlevnou spokojeností. Propad příjmů z roku 2009 se zastavil a počet klientů opět narostl.

To potvrzuje i Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR. „Celkově roste zájem o aktivní rodinnou dovolenou. Rodiče kolem 35–40 let jsou stále ještě velmi aktivní lidé a nechtějí pouhou odpočinkovou dovolenou, chtějí aktivní dovolenou, do které chtějí zapojovat i své rostoucí děti,“ zmínil jeden z trendů v trávení volného času. Cestovní kanceláře se také učí vycházet vstříc další skupině, která má stále větší význam, a sice aktivním důchodcům. „Zaznamenali jsme nárůst specializované turistiky pro seniory,“ potvrzuje to Papež. Jak dodává, celkově se sportovním dovoleným daří.

To ostatně pozorují i jednotlivé cestovní kanceláře, které mají v nabídce klasické pobytové zájezdy u moře, stejně jako aktivní turistiku. „Nárůst počtu klientů v aktivní turistice a cykloturistice tu určitě byl,“ říká za všechny Jiří Olbert z CK Victoria, která před dvěma lety přidala cyklozájezdy ke stávající nabídce pobytů u moře a lyžování.

Také z hlediska portálu NaKole.cz šlo o rekordní sezónu. V nabídce letních dovolených bylo přes 600 zájezdů od celkem 32 cestovních kanceláří. Spolupráci jsme navázali se všemi hlavními hráči na trhu a v sekci Zájezdy tak je každoročně k dispozici reprezentativní výběr dovolené v Čechách, Evropě i v zámoří.

Čeští klienti: chceme víc

Na kole nebo in-line bruslích.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Nárůst zájmu samozřejmě každého podnikatele v oboru cestovního ruchu potěší. Cestovní kanceláře si ale zároveň uvědomují, že noví klienti čekají mnohem lepší služby, než tomu bylo před několika lety. Kromě kvalitních cyklostezek a ubytování pod střechou vyžadují dobrou stravu s ochutnávkou místních specialit a třeba také servis svého kola. „Lidé si dnes raději zaplatí za komfort, domnívá se Soňa Kaloušková z cestovní kanceláře Poznání s tím, že dlouhodobě sleduje pokles zájmu o čistě outdoorové dovolené pod stanem.

Podle Ivana Vančaty z CK Eurocykl Herdegen je minimálně stejně důležitá dobrá síť bezpečných tras na kola: „Zaznamenali jsme zájem o výjezd do Polska, my jsme tam ale zatím zájezd nevypravili. Před lety jsme tam zájezdy sice pořádali, ale silniční provoz postupně narostl. Ta oblast je krásná, nejsou tam ale v současnosti bezpečné cesty nebo cyklostezky, nedala by se tam udělat dobrá trasa,“ prozradil nám o standardech, kterými se řídí jeho cestovní kancelář.

Synonymem komfortu však zůstává spaní pod střechou. „Třeba Balkán byl původně čistě outdoorový, nebyla tu možnost ubytovat se jinak než pod stanem. Jakmile měl klient možnost ubytování v penzionu, okamžitě toho využil,“ vzpomíná Soňa Kaloušková z CK Poznání. Každým rokem se tak rozšiřuje nabídka pohodových dovolených s pohybem, avšak s kvalitním ubytováním a často návaznou nabídku wellness.

Kam se jezdí

Redakce NaKole.cz se aktivním dovoleným věnuje už osmým rokem. Z databáze více než třiceti cestovních kanceláří už tradičně pravidelně připravujeme přehled nejoblíbenějších destinací pro české cykloturisty.  V letošním roce bylo pořadí nejpopulárnějších zemí následující (podle počtu vypravených zájezdů, které sem směřují):

1. Rakousko – láká především svojí blízkostí a dobře připravenými produkty (Dunajská cyklostezka, Ennská stezka, Innská stezka, Vídeň a okolí, Alpy, Neziderské jezero, Solná komora,  Tauernská stezka, Murská stezka, Drávská stezka, Zell am See, Alpentour). Rakousko má několik turisticky zajímavých oblastí, ze kterých si vybere adrenalinový sportovec i maminky s vozíčky.
  2. Německo – Bodamské jezero, které leží na hranicích s Rakouskem a Švýcarskem. Oblíbeným jezerem, u kterého je vybudována síť cyklostezek, je Chiemsee. Populární jsou i cyklostezky podél Mosely, cyklostezka Odra-Nisa, in-line stezky v okolí Berlína či legendární in-line trasy Flaeming-Skate v celkové délce 210 km. Nejpopulárnější německá stezka podél Labe „Elbe Radweg“ je cílem především prodloužených dovolených.
  3. Itálie – nejznámější je bajkový ráj v oblasti Lago di Garda, který však nabízí i nenáročné trasy v okolí stejnojmenného jezera. Cílem tisíců bajkerů je každoročně oblast Dolomitů. Velkou oblibu si získaly ostrovy Sardinie, Sicílie a Liparské ostrovy. Gastronomie a dobré víno je zase doménou Toskánska.
  4. Francie – snad nejoblíbenější destinací z hlediska aktivní dovolené je Korsika, v těsném závěsu za ní následuje Provence. Milovníky architektury lákají zámky na Loiře, příznivci vojenské historie zase rádi navštíví Normandii.
  5. Švýcarsko – pro české turisty jsou synonymem alpských velikánů s lyžařskými středisky a lanovkami. Kromě alpských sedel si ale turisté mohou projet stezky v okolí Bodamského jezera či podél řeky Rýn.

Pokud se již rozmýšlíte, kam vyrazit příští léto na kola, inline brusle nebo na vodu, zkuste se inspirovat v souhrnném přehledu. V současné době se finalizují katalogy a od poloviny prosince tu již budou zadané údaje pro celou letní sezónu 2011.

Nepopulárnější stezkou v Evropě je Dunajská cyklostezka. Bezpečných stezek je v Česku zatím málo.. ...proto čeští cykloturisté směřují spíše za hranice. Švýcarsko nabízí systém Schweizmobil s dobrou sítí značených cest, návazností na veřejnou dopravu a navazujícími službami. Aktivní důchodci - nová skupina klientů pro cykloturistiku. Na kole nebo inlinech Sami nebo s dětmi Rodiny s dětmi nechtějí jen ležet u moře. Takovéto obrázky jsou stále častější.
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 28.10.2010

Francouzská riviéra na kole

Francie
27.04.2024 - 10 dní

Dunajská cyklostezka – Wachau na kole

Rakousko
28.04.2024 - 4 dny
 (CK Extrem Tour)

Toskánsko na kole – agrofarma s polopenzí

Itálie
03.05.2024 - 10 dní
 (CK Victoria)

Napoleonův ostrov Elba na kole

Itálie
05.05.2024 - 8 dní
Labská cyklostezka – Míšeň (CK Victoria)