reklama

Airbag pro cyklisty – výstřelek nebo nový trend?

Se svým příspěvkem k diskuzi o povinném nošení přileb aktuálně přicházejí dvě mladé švédské návrhářky. Airbag pro cyklisty, který představily minulý týden na veletrhu ve Stockholmu, si vysloužil také označení „neviditelná helma“. Už žádné zpocené vlasy nebo sportovní cyklistické přilby ke společenskému oblečení, slibují výrobci cyklistické helmy Hövding.

Foto: www.hovding.com

Nová ochrana hlavy byla vyvinuta na stejném principu, na kterém fungují airbagy u automobilů. Nafukovací helma je ukryta ve speciálním límci. Po srážce s automobilem nebo pádu na zem se velmi rychle aktivuje ochranný štít, který zabrání poraněním hlavy. Límec je vybavený malou bombičkou s héliem, jež tento skládací airbag dokáže nafouknout za desetinu sekundy. Zařízení se začne prodávat ve Švédsku počátkem jara za necelé tři tisíce švédských korun, což je v přepočtu okolo sedmi a půl tisíce korun českých.


Foto: www.hovding.com

Autorkami konceptu jsou návrhářky Anna Haupt and Terese Alstin, které mají za sebou studium oboru průmyslového designu na univerzitě v Lundu. Mladé Švédky otevřeně přiznávají, že pro myšlenku „neviditelné helmy“ byly rozhodující debaty okolo zákona o zavedení povinného nošení přileb. Ve Švédsku jsou přilby v současné době povinné pouze pro děti do 15 let a mnoho lidí si přeje, aby to tak zůstalo i nadále. „Žádný zákon by nás nedonutil vzít na hlavu helmu ze Styrofoamu,“ říkají návrhářky k tomuto tématu. Stejně jako Anna a Terese existuje ve Švédsku celá řada lidí, kteří helmu odmítají.

Tvůrkyně nové myšlenky ovšem nejsou vůbec proti nošení cyklistických přileb. Uvědomují si pouze, že za rozhodnutím nenosit helmu stojí často zmačkaný účes nebo osobní styl. „Cyklistika je silně spojená s pocitem svobody,“ to je základní závěr průzkumu, který předcházel rozhodnutí o vývoji nového produktu. Městským cyklistům nabízí stylový vzhled, který se nevylučuje s osobní bezpečností. Cesta od nápadu k zahájení prodeje trvala celých šest let, během kterých se testoval límec, do něhož airbag lze ukrýt, senzory, které jsou aktivovány při pádu či nárazu, i speciální systém nafouknutí límce a jeho tvar. Nový koncept dostal označení Hövding, což znamená v překladu „náčelník“ či „vojevůdce“.


Foto: www.hovding.com

Možná že airbag pro cyklisty je dalším z výstřelků, který povede do slepé uličky cyklistiky. Ukazuje však minimálně jeden důležitý trend, kterým je přizpůsobení se potřebám jednotlivců a vysvobození z uniformní šedi. „Podle nás je lepší cestou nabídnout helmu, kterou budou lidé nosit s potěšením, než nutit je k tomu zákonem,“ vypovídají na webu www.hovding.com autorky konceptu.

Podívejte se, jak systém funguje v případě, že dojde ke srážce s automobilem nebo pádu na zem:

 

Další informace:

Fotogalerie

Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 26.10.2010
Blogy

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

 ()
Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých kilometrů, z toho přes Bělorusko jich bylo 900.Věděli jsme, že mezi Ruskem a Běloruskem by měly hranice být otevřené, což umožnila vzájemná dohoda, resp. konfederační rusko-běloruské…
Peggy | 15.02.2018

Bilance roku 2017

Nikdy jsem nepatřil k polykačům kilometrů, spíše než cyklista se prezentuji jako cykloturista, ale loňské kilometry, řekl bych, zavání skoro ostudou. Tak málo už jsem dlouho nenajel. A protože si vedu podrobnou knihu jízd v excelu, tak se s vámi mohu podělit o tu bídu. Ale prosím…
Stanley58 | 11.02.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (2/2)

 ()
Den šestý: kemp - Linz 27 km (M 7,5 km) Ranní obloha pod mrakem, hurá! Roman kontroluje kola a zjišťuje hnutou brzdu na Májině kole. Jak dlouho asi takhle šlape, nevíme. Důležitý bod každého rána, doteď zanedbávaný a omezený na zjištění defektů - kontrola funkčnosti kol! U elektrárny před…
PetuVan | 23.01.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (1/2)

 ()
Po krátké přestávce jsme se vrátili k dovolené s bicyklem. Muž se po letech vybabral z bolestí zad, chtěli jsme něco akčnějšího. Jenže Jáchym (2r) byl lenoch, chodit se mu nechtělo a na delší nošení byl celkem těžký. Z cest do školky jsme měli ověřenou jeho "snášenlivost" vozíku. Mája po 4.…
PetuVan | 23.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

 ()
Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | 18.01.2018

O čem se mluví:

NEcyklo Nevzdáváme, hubneme! před 14 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 70 dnes v 20:43
NEcyklo Zaujalo 184. dnes v 20:27
Lehokola Oblečení do deště dnes v 19:47
Technické rady Bude tohle dobře řadit? :-) dnes v 19:05
Elektrokola Baterie Li-Ion 36 V kde koupit dnes v 18:21
Lehokola Kola Štercl dnes v 11:19
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

230 cyklistů (18 přihlášených)

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých…
Peggy | 15.02.2018

Bilance roku 2017

Nikdy jsem nepatřil k polykačům kilometrů, spíše než cyklista se prezentuji jako cykloturista, …
Stanley58 | 11.02.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (2/2)

Den šestý: kemp - Linz 27 km (M 7,5 km) Ranní obloha pod mrakem, hurá! Roman kontroluje kola a zjišťuje…
PetuVan | 23.01.2018