Co kus to originál

Rozhledny dnes zažívají svoji renesanci. V posledních letech vyrostly nebo byly otevřeny desítky těchto staveb, které přitahují turisty jako magnet. Podívejme se nyní na několik zajímavých nebo přímo kuriózních staveb. Třeba některé z nich stojí nedaleko vašeho domu a vy o tom ani nevíte....

Rozhledna nad vodojemem Ocmanice u Náměšti nad Oslavou
Foto: www.tesarske-prace.cz

Rozhledny například vyrostly na zemních vodojemech a využívají tak výhody jejich umístění na nejvyšším místě v okolí. Příkladem tohoto řešení je rozhledna Bohdalice na Vyškovsku. Pokud nebudete vědět, že konstrukce na vodojemu je vyhlídkou, snadno ji minete.

Foto: Klub přátel rozhleden

Pyramida rozhledny u Ocmanic u Náměšti nad Oslavou rovněž stojí na vodojemu, ale je již z dálky dobře viditelná.

Foto: www.tesarske-prace.cz

Velmi originální rozhlednou se může pyšnit Dům dětí a mládeže v Praze Modřanech, využívá totiž jako nosnou konstrukci komín, který obtáčí schodiště zakončené vyhlídkou.

Foto: Martin Špád

Nová, velká, pěkná, s krytým víceúčelovým prostorem, tak to je rozhledna na Křížové hoře nad Červenou Vodou. Rozhledna od roku 2007 důstojně pokračuje v historii známého poutního a výletního místa. Věž je vysoká 25 m a velký přístřešek u její paty slouží k pořádání kulturně společenských akcí.

Foto: Obec Červená Voda

Rozhledna jako splněný sen úspěšného rodáka, tak se dá pojmenovat Bukovanský mlýn. Jedná se o věrnou kopii větrného mlýna z Holandska, jehož horní patro slouží k rozhlížení se po okolí Kyjova.

Foto: Josef Nekula

Zcela unikátní rozhledna se tyčí ve Starém Městě u Uherského Hradiště, neboť se jedná o jediný maják (a rozhlednu), který střeží souš.

Foto: www.kovosteel.cz

Zřejmě nejavantgardnější rozhledna nese dívčí jméno Romanka a stojí u Hrubého Jeseníku u Nymburka. Je postavena v pozoruhodné kombinaci dřeva, kovu a kamení.

Foto: rozhledny.web­zdarma.cz

18.07.2018 - 5 dní

Na kole ke hvězdám

Jiří Grygar a kol.
Průvodce po hvězdárnách a planetáriích
Co to je EBICYKL Tipy na týdenní cykloputování Průvodce po hvězdárnách a planetáriích Astrofyzika RNDr. Jiří Grygara, CSc. není třeba…

Každý kopec stojí za … TO

Milan Silný
Volné pokračování knihy „Každý kopec má své ... NEJ“, oceněné 3. místem mezi cestopisy v mezinárodní soutěži TOURMAP 2010
Motto knihy: „Ti, kdož kopce vynechávají, polovičními cyklisty zdají se býti, neb zejména kopce pepřem a solí cyklistiky jsou.“ …

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…