Cestou necestou kolem nekolem?

Předem bych chtěl konstatovat, že moje úvahy o cestováním nejsou a nemohou být nezávislé, chtěl bych spíše vyprovokovat zamyšlení nad tím zda je lepší cestovat po těch našich hezkých českých komunikacích na kole či raději autem.

Foto: NaKole.cz

Jako cyklista bych samozřejmě s chutí smazal všechny auta z povrchu světa, protože krom toho že páchnou a ucpávají silnice, způsobují i ošklivé úrazy sobě a všem ostatním účastníkům provozu s poněkud menší pohotovostní hmotností a „měkčí schránkou“ – což jsou zejména cyklisti. Vlastně bych měl rovnou říct, že jsem tento názor sdílel až do okamžiku, kdy jsem si začal víc všímat chování cyklistů samotných a snad ani ne vůči autům (laskavý řidič promine) ale spíše vzájemně vůči sobě. Chtěl bych proto nabídnout k posouzení kritické momenty, se kterými jsem se při cestách na kole setkal a se kterými se dříve či později setká každý cyklista (záleží čistě na době, jakou stráví v sedle).

Začnu tím jaké jsou možnosti cyklistů u nás dle mých zkušeností.

Cyklostezka je mýtus

Může na ni každý, tedy i děti, psi, bruslaři, chodci, běžci, maminky s kočárky, úchylové v dlouhých kabátech – upřímně nechápu proč se to jmenuje „cyklostezka“. Snad mi to jednou někdo vysvětlí. Viděl jsem i absurdně značené cyklostezky v malých obcích, které vedly po levé straně silnice asi v délce 20 metrů a sloužily v podstatě jako vycházkové korzo s lavičkami na odpočinutí. Pominu Vyhlášku která praví, že máte povinnost takovou stezku přednostně použít. Pominu i bezpečnost, kdy kvůli pár metrům musíte 2× křižovat silnici. Zřejmě někdy zvítězí dotace z rozpočtu nad zdravým rozumem.

Cyklostezka je riziko

Tak toto je moje zkušenost z cest, kdy první potíž vzniká s nerozlišením typu cyklostezky. Začnete na asfaltu a skončíte na polní cestě rozježděné od traktorů. Marně si lámete hlavu nad tím, jestli je to legrace nebo to opravdu někam povede. Naštěstí každá cyklostezka jednou dosáhne silnice a dá se pak pokračovat „lidštěji“. Snad jen na okraj pokud někdo z vás zkusil vyjet po Znojemské vinařské stezce, udělal si obrázek o jejím stavu. Úzká rozmlácená silnice, kde místy i náklaďák má problém projet a neurvat kolo. Život cyklisty je tvrdej.

Cyklostezka není bezpečná

Tak tohle odvážné tvrzení asi vyvolá trochu polemiku. Samozřejmě bezpečnost je relativní. Ale pokud budete slečna a pojedete za soumraku třeba po cyklostezce na Bystrc, která vede místy lesem, rozhodně si zopakujte základy sebeobrany a zkontrolujte nabití paralyzéru. Pokud Vás někdo přepadne s největší pravděpodobností se do rána pomoci nedočkáte – na silnici s provozem je přece jen šance, že někdo zastaví a pomůže větší.

Je vůbec cyklostezka potřeba?

Podle mě určitě je. Ale měla by být, stejně jako třeba poslední dobou tak diskutovaná dálnice D1, dimenzovaná na plánované „zatížení“ a mít např. vyhrazené pruhy pro pěší a pro kola. Obvykle budovaný laciný úzký chodníček sice vyhovuje normám ale způsobuje útoky psů, kteří se pochopitelně vyděsí, když těsně kolem nich projede kolo (a nejenom psi) a úrazy, pokud dojde ke srážce. Měla by vést plánovaně odněkud někam a bezpečně spojovat uzlové body. Snad si někdo z radních města uvědomí, že stejně jako poškozené auto na špatné vozovce, které může být důvodem k žalobě a vymáhání náhrady škody po Správě silnic, tak i zranění na cyklostezce vlivem jejích špatných bezpečnostních parametrů může vést v vymáhání náhrady škody či bolestného. Asi i toto je důvod, proč Brno buduje nové cyklostezky tak pomalu.

S melancholií a slzou v oku vzpomínám na svoji první návštěvu Vídně v roce 1989, kde na řadě míst vedl podél silnice speciální pruh pro kola. Tehdy jsem vůbec nechápal, proč tam ten pruh vlastně je, dokud na mě nezazvonilo první kolo. Vůbec nemluvím o Dánsku, které jsem navštívil dvakrát a které je v oblasti cestování na kole o několik generací dál. Pás pro kola je zde samozřejmostí i na nejfrekventova­nějších křižovatkách a jeho využití při cestě na kole do zaměstnání je nevídané.

Jaké je chování cyklistů vůči sobě?

Bohužel jsem se zklamal, věřil jsem, že jsou cyklisté „neposkvrnění“. To až do doby, kdy se kamarádku snažil srazit z kola jiný „cyklista“ prostě za to, že ho předjela (najezdí ročně přes 5000km a těžko se jí konkuruje). Zřejmě to měla být osobitá legrace. Dopadla dobře, náraz ustála a šok rozšlapala. Takže už nepodléhám omylu i mezi námi jsou špatní řidiči. Na druhou stranu mi několikrát nabídli cyklisté pomoc a já sám jsem tak několikrát učinil také (defekty apod.). Asi bych ještě neměl cyklistický národ zatracovat.

A co k motoristům?

Naše chování vůči motoristům komentovat nebudu. Já sám jsem zastáncem názoru, že platím daně (ostatně jako každý řidič) a mám proto právo užívat vozovku stejně jako motoristé. Takže pokud na mě někdo divoce troubí, protože zrovna objíždím výmol a nemůže mě předjet, pak má prostě smůlu. Pomalu proto začínám chápat cyklisty, kteří jezdí se sluchátky na uších. Pokud do nich narazí auto, stejně tomu nezabrání a aspoň se tak neleknou.

Jak se chovají motoristé k nám?

Neznám případ, kdy by cyklista zabil motoristu. Bohužel sám jsem byl svědkem toho, jak je to snadné naopak. Auto mělo pouze promáčklé přední sklo a rozbitý reflektor. Cyklista ležel pod plachtou. Mnohokrát jsem byl v situaci, kdy se mě někdo pokoušel srazit autem z kola, řidiči na mě úmyslně najížděli, sprostě mi nadávali, jeden se chtěl i prát. Přesto všechno miluji jízdu na kole a beru ji se vším co k ní patří. Tedy i s autobusy a kamióny, které vás v 90% případů přirazí v půlce předjíždění na obrubník či strčí do příkopy, protože „už jim tam něco jede“. Pomůže pořízení zbrojního pasu, kde následně může být střelba v takových situacích přiměřená obrana při ochraně života? Nebo lze raději doporučit pořízení diskmena s pořádným antišokem (speciálně na české silnice) a začít si to ježdění užívat „bez aut“.

Připadá Vám to poněkud ironické ? Snad ano. Jenže kdo by chtěl vyměnit kolo za motor?

Petr, klub Bicybo, www.bicybo.cz, 17.07.2005
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Zaujalo 144 dnes v 00:39
Máte někdo dron? dnes v 00:20
Lehokola Homebuilders lehokol 10 včera v 23:18
NEcyklo Co vás pobavilo nebo potěšilo 115. včera v 22:33
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 61 včera v 22:15
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

87 cyklistů (5 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016