reklama

Cestou necestou kolem nekolem?

Předem bych chtěl konstatovat, že moje úvahy o cestováním nejsou a nemohou být nezávislé, chtěl bych spíše vyprovokovat zamyšlení nad tím zda je lepší cestovat po těch našich hezkých českých komunikacích na kole či raději autem.

Foto: NaKole.cz

Jako cyklista bych samozřejmě s chutí smazal všechny auta z povrchu světa, protože krom toho že páchnou a ucpávají silnice, způsobují i ošklivé úrazy sobě a všem ostatním účastníkům provozu s poněkud menší pohotovostní hmotností a „měkčí schránkou“ – což jsou zejména cyklisti. Vlastně bych měl rovnou říct, že jsem tento názor sdílel až do okamžiku, kdy jsem si začal víc všímat chování cyklistů samotných a snad ani ne vůči autům (laskavý řidič promine) ale spíše vzájemně vůči sobě. Chtěl bych proto nabídnout k posouzení kritické momenty, se kterými jsem se při cestách na kole setkal a se kterými se dříve či později setká každý cyklista (záleží čistě na době, jakou stráví v sedle).

Začnu tím jaké jsou možnosti cyklistů u nás dle mých zkušeností.

Cyklostezka je mýtus

Může na ni každý, tedy i děti, psi, bruslaři, chodci, běžci, maminky s kočárky, úchylové v dlouhých kabátech – upřímně nechápu proč se to jmenuje „cyklostezka“. Snad mi to jednou někdo vysvětlí. Viděl jsem i absurdně značené cyklostezky v malých obcích, které vedly po levé straně silnice asi v délce 20 metrů a sloužily v podstatě jako vycházkové korzo s lavičkami na odpočinutí. Pominu Vyhlášku která praví, že máte povinnost takovou stezku přednostně použít. Pominu i bezpečnost, kdy kvůli pár metrům musíte 2× křižovat silnici. Zřejmě někdy zvítězí dotace z rozpočtu nad zdravým rozumem.

Cyklostezka je riziko

Tak toto je moje zkušenost z cest, kdy první potíž vzniká s nerozlišením typu cyklostezky. Začnete na asfaltu a skončíte na polní cestě rozježděné od traktorů. Marně si lámete hlavu nad tím, jestli je to legrace nebo to opravdu někam povede. Naštěstí každá cyklostezka jednou dosáhne silnice a dá se pak pokračovat „lidštěji“. Snad jen na okraj pokud někdo z vás zkusil vyjet po Znojemské vinařské stezce, udělal si obrázek o jejím stavu. Úzká rozmlácená silnice, kde místy i náklaďák má problém projet a neurvat kolo. Život cyklisty je tvrdej.

Cyklostezka není bezpečná

Tak tohle odvážné tvrzení asi vyvolá trochu polemiku. Samozřejmě bezpečnost je relativní. Ale pokud budete slečna a pojedete za soumraku třeba po cyklostezce na Bystrc, která vede místy lesem, rozhodně si zopakujte základy sebeobrany a zkontrolujte nabití paralyzéru. Pokud Vás někdo přepadne s největší pravděpodobností se do rána pomoci nedočkáte – na silnici s provozem je přece jen šance, že někdo zastaví a pomůže větší.

Je vůbec cyklostezka potřeba?

Podle mě určitě je. Ale měla by být, stejně jako třeba poslední dobou tak diskutovaná dálnice D1, dimenzovaná na plánované „zatížení“ a mít např. vyhrazené pruhy pro pěší a pro kola. Obvykle budovaný laciný úzký chodníček sice vyhovuje normám ale způsobuje útoky psů, kteří se pochopitelně vyděsí, když těsně kolem nich projede kolo (a nejenom psi) a úrazy, pokud dojde ke srážce. Měla by vést plánovaně odněkud někam a bezpečně spojovat uzlové body. Snad si někdo z radních města uvědomí, že stejně jako poškozené auto na špatné vozovce, které může být důvodem k žalobě a vymáhání náhrady škody po Správě silnic, tak i zranění na cyklostezce vlivem jejích špatných bezpečnostních parametrů může vést v vymáhání náhrady škody či bolestného. Asi i toto je důvod, proč Brno buduje nové cyklostezky tak pomalu.

S melancholií a slzou v oku vzpomínám na svoji první návštěvu Vídně v roce 1989, kde na řadě míst vedl podél silnice speciální pruh pro kola. Tehdy jsem vůbec nechápal, proč tam ten pruh vlastně je, dokud na mě nezazvonilo první kolo. Vůbec nemluvím o Dánsku, které jsem navštívil dvakrát a které je v oblasti cestování na kole o několik generací dál. Pás pro kola je zde samozřejmostí i na nejfrekventova­nějších křižovatkách a jeho využití při cestě na kole do zaměstnání je nevídané.

Jaké je chování cyklistů vůči sobě?

Bohužel jsem se zklamal, věřil jsem, že jsou cyklisté „neposkvrnění“. To až do doby, kdy se kamarádku snažil srazit z kola jiný „cyklista“ prostě za to, že ho předjela (najezdí ročně přes 5000km a těžko se jí konkuruje). Zřejmě to měla být osobitá legrace. Dopadla dobře, náraz ustála a šok rozšlapala. Takže už nepodléhám omylu i mezi námi jsou špatní řidiči. Na druhou stranu mi několikrát nabídli cyklisté pomoc a já sám jsem tak několikrát učinil také (defekty apod.). Asi bych ještě neměl cyklistický národ zatracovat.

A co k motoristům?

Naše chování vůči motoristům komentovat nebudu. Já sám jsem zastáncem názoru, že platím daně (ostatně jako každý řidič) a mám proto právo užívat vozovku stejně jako motoristé. Takže pokud na mě někdo divoce troubí, protože zrovna objíždím výmol a nemůže mě předjet, pak má prostě smůlu. Pomalu proto začínám chápat cyklisty, kteří jezdí se sluchátky na uších. Pokud do nich narazí auto, stejně tomu nezabrání a aspoň se tak neleknou.

Jak se chovají motoristé k nám?

Neznám případ, kdy by cyklista zabil motoristu. Bohužel sám jsem byl svědkem toho, jak je to snadné naopak. Auto mělo pouze promáčklé přední sklo a rozbitý reflektor. Cyklista ležel pod plachtou. Mnohokrát jsem byl v situaci, kdy se mě někdo pokoušel srazit autem z kola, řidiči na mě úmyslně najížděli, sprostě mi nadávali, jeden se chtěl i prát. Přesto všechno miluji jízdu na kole a beru ji se vším co k ní patří. Tedy i s autobusy a kamióny, které vás v 90% případů přirazí v půlce předjíždění na obrubník či strčí do příkopy, protože „už jim tam něco jede“. Pomůže pořízení zbrojního pasu, kde následně může být střelba v takových situacích přiměřená obrana při ochraně života? Nebo lze raději doporučit pořízení diskmena s pořádným antišokem (speciálně na české silnice) a začít si to ježdění užívat „bez aut“.

Připadá Vám to poněkud ironické ? Snad ano. Jenže kdo by chtěl vyměnit kolo za motor?

Petr, klub Bicybo, www.bicybo.cz, 17.07.2005
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Komentáře k článkům Proč chtějí v Nizozemsku více kol? před 2 minutami
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 před 6 minutami
Pobavilo, potěšilo 126. před 7 minutami
Cestování na kole Jakou navigaci vybrat? dnes v 13:56
Komentáře k blogu Galdhøpiggen 2017 dnes v 13:45
Vyjížďky, srazy, akce Moravskoslezské setkání lehokol dnes v 13:37
Lehokola LEHOKOLOVÝ KALENDÁŘ 2017 dnes v 13:25
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

345 cyklistů (31 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017