Cestovní kanceláře si pochvalují, obavy se nevyplnily

Loňskou letní sezónu očekával sektor cestovního ruchu s nervozitou. Všeobecně se očekávalo, že Češi kvůli pokračující hospodářské krizi omezí výjezdy do zahraničí a další cestovní kanceláře se ocitnou na pokraji bankrotu. Připravili jsme krátkou anketu mezi cestovními kancelářemi, své zkušenosti nám napsali také čtenáři NaKole.cz. Jaká byla dovolená v roce 2009?

Z cesty po Murské cyklostezce
Foto: CK Traces

Když není peněz nazbyt, bývá dovolená jednou z prvních investic, která musí jít stranou. Analytici proto vloni předpovídali až 20procentní propad v prodeji zájezdů. Podle statistik Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK) výsledná čísla ale nakonec nevypadají tak dramaticky. U tradičně oblíbených turistických cílů jako je Řecko, Chorvatsko a Itálie zůstal počet prodaných zájezdů prakticky na stejné úrovni jako v předchozím roce, pouze došlo k velmi mírnému snížení ceny jednotlivých zájezdů. „Přestože počet turistů zůstal zhruba stejný, lidé si vybírali levnější zájezdy. Mám dojem, že hlavně rodiny s dětmi se bály vydat z peněz,“ říká o uplynulé sezóně Alice Vrchlavská z cestovní kanceláře Intertrans. Podle ní se krize v cestování projevila, ne však příliš výrazně.

Z údajů ACK vyplývá, že mnozí Češi volili kratší trvání dovolené, případně místo vycestování do zahraničí zůstali raději v Čechách. Zákazníci cestovních kanceláří také kvůli nižší ceně často využívali nabídek „First Moment“ a „Last Moment“. Na popularitě získávají především slevy za časné objednávky First Moment. „Jedním z důvodů je, že mnoho z nás musí dopředu sdělit zaměstnavatelům, kdy bude čerpat svojí letní dovolenou, a tedy objednává zájezd v předstihu. Ukazuje to ale také fakt, že spokojený zákazník se v současné době vrací,“ komentuje trend Jan Papež z ACK. Objednávky s časovým předstihem totiž z velké části realizují zákazníci z předchozích let, kteří tím projevují důvěru cestovní kanceláři.

Pokud jde o aktivní turistiku, číslem jedna mezi českými cykloturisty zůstává Rakousko.  „V období od května do října zaznamenal rakouský turismus 217 500 příjezdů hostů z České republiky, to je nárůst o 8,9%,“ napsala nám Petra Macháčková z rakouské turistické centrály Österreich Werbung. Podle ní je Česká republika pro rakouský cestovní ruch 7. nejdůležitější zemí (podrobné informace jsou k dispozici zde). Kromě Rakouska si čeští cykloturisté také velmi oblíbili Francii, Itálii a Německo. Rostoucí oblibě se těší Švýcarsko

„Žádné výkyvy způsobené krizí jsme nezaznamenali, říká o loňské sezóně Vladimír Vančata, ředitel cestovní kanceláře Eurocykl Herdegen. Podle něj to může být způsobené mimo jiné i skladbou zákazníků – zájezdů této cestovní kanceláře se účastní především cykloturisté ve starším věku, často aktivní důchodci. Starší lidé také už nemají tolik závazků a investice do dovolené je u nich velmi důležitá. Navíc, případná krize se důchodců dotkne velmi málo.

Podobné výpovědi zazněly i od dalších cestovních kanceláří. „Krize se u nás výrazně neprojevila, lidé cestovali do zahraničí zhruba ve stejné míře jako v uplynulých letech,“ odpověděla Markéta Lomská z cestovní kanceláře Extremtour. Některé cestovní kanceláře si dokonce uplynulou sezónu pochvalují: „Cyklistické zájezdy šly nahoru, vyšší byl počet zájezdů i jejich obsazenost,“ řekla Marie Klementová z cestovní kanceláře Kudrna.

Spokojenost potvrzují i sami klienti. Velká část čtenářů serveru NaKole.cz strávila v loňském roce alespoň část dovolené za hranicemi ČR. Pokud nestály v cestě zdravotní komplikace nebo osobní problémy, šlo většinou o jeden delší pobyt v zahraničí, který doplňovaly cykloturistické víkendy v Česku.

Stejně jako v uplynulých letech, shromažďuje NaKole.cz nabídku cestovních kanceláří. V loňském roce bylo možné si vybrat z více než 600 cykloturis­tických zájezdů. V sezóně 2010 jsou navíc rozšířené o další sporty (in-line, pěší túry, rafty, kanoistika, sjezdové lyžování a snowboarding). Přehled je k dispozici v sekci „Zájezdy“.

Kde najdete inspiraci – veletrhy cestovního ruchu

14. – 17. ledna 2010: GO/REGIONTOUR, Brno Výstaviště

(AGM Travel)
plavba na lodi
 (CK Extrem Tour)

Toskánsko na kole – agrofarma s polopenzí