Na cestu do práce je nejrychlejší kolo a vlak

Dnes ráno se v Praze uskutečnil závod dopravních prostředků. Jízdní kolo bylo tak jako v loňských letech jedním z nejrychlejších způsobů, jak se dostat z předměstí do centra Prahy. Na startu se jako novinka objevilo skládací kolo.

Na startu na parkovišti P+R v Radotíně
Na startu na parkovišti P+R v Radotíně
Foto: České dráhy

Závod dopravních prostředků na ranní cestě do práce se uskutečnil v rámci Evropského týdne mobility v Praze. Organizace se ujal ROPID, tedy Regionální organizátor Pražské integrované dopravy. Na start v Radotíně dorazilo sedm závodních týmů, které měly na cestě na pražský Anděl použít různé druhy dopravy.

Trasa mezi Radotínem a Andělem umožňuje kombinovat různé druhy dopravy. Z radotínského nádraží vyjíždějí směrem do centra Prahy vlaky každých deset minut. Souběžně s kolejemi vede rychlostní silnice Strakonická, po které pendlují příměstské autobusy a samozřejmě automobily. Silnice Strakonická je však pravidelně paralyzována dopravními zácpami – tentokrát díky náhodě (dopravní nehoda u Lahovic) zůstala průjezdná. Nabídku doplňuje páteřní cyklotrasa A1, která je dnes už z velké části postavena jako samostatná cyklostezka, takže jezdci na kolech prakticky nepřijdou do kontaktu s motorovou dopravou.

Závod odstartoval v 8:15 na parkovišti P+R v Radotíně, které se nachází v těsném sousedství železniční zastávky. Šance všech zúčastněných byly velmi vyrovnané, nikdo z dotázaných si netroufal odhadnout předem výsledek závodu. Na cestovatele čekalo 10 km vlakem, resp. 11 km autobusem na Smíchovské nádraží. Zbývající 1,5 km mohli účastníci urazit na kole, tramvají, metrem nebo pěšky. Přepravní časy jsou velmi podobné, proto záleželo hlavně na štěstí při chytání následných linek metra či tramvaje. A jak ukazují výsledky, na prvních místech se výsledky rozhodovaly skutečně „o prsa“. Vítězem se nakonec stal pražský radní Petr Štěpánek na svém kole.

Skládačka ve vlaku
Ve vlaku lze skládací kolo přepravovat jako běžné zavazadlo

1. kolo 19 min.
2. vlak + skládací kolo 22 min.
3. vlak + metro 24 min.
4. vlak + tram 24 min.
5. auto 25 min.
6. vlak + pěšky 39 min.
7. bus+ metro 43 min.

Co ukázaly výsledky

  • Na vzdálenosti okolo 10 km bezkonkurenčně vítězí kolo. Důležité je, že kolo vyhrálo ve srovnání s vlakem či MHD, a to na trase s minimálními čekacími dobami.
  • Jako velmi svižné a zároveň pohodlné je skládací kolo v kombinaci s vlakem. Kolo se po složení vejde do limitů pro příruční balík a není tedy nutné za něj platit.
  • Cestování vlakem z pražských předměstí je poměrně bezpečné, pokud jde o odhad času. Na rozdíl od něj zůstávají automobily a autobusy často vězet v dopravních zácpách, které se během ranní špičky už pravidelně tvoří na pražských výpadovkách. Na trase Radotín – Smíchov jezdí velmi často moderní klimatizované soupravy City Elephant.
  • Umístit kolo do vlaku je stále poměrně komplikované. Příměstské vlaky nabízejí nejčastěji zjednodušenou přepravu jízdních kol, kdy je kolo opřené o vstupní dveře a je třeba u něho celou cestu stát a hlídat jeho stabilitu. Navíc, poplatek za jízdní kolo ve vlaku je 25 Kč. Obě tyto nevýhody odpadají u skládacího kola, které je možné uložit pod sedačku nebo nahoru do prostoru pro zavazadla.
  • Automobily a autobusy jsou sice pohodlné, ale časově poměrně nespolehlivé dopravní prostředky. Během dnešního rána paradoxně dopravní nehoda zlepšila průjezdnost, protože kolony stály až od Lahovic směrem ven. Úzký trychtýř směrem do centra udržoval výpadovku dobře průjezdnou. Jiný den by automobily vyšly ze srovnání pravděpodobně ještě hůře.
  • Při výběru mezi tramvají a metrem na vzdálenost jedné stanice metra vychází časově úplně nastejno. Nižší rychlost tramvaje vyvažuje na druhé straně nutnost sejít po schodišti do metra a opět absolvovat stejnou cestu nahoru. Ve výsledku měli však cestující metrem a tramvají na trase Smíchovské nádraží-Anděl naprosto stejný čas.

ROPID doporučuje vyzkoušet další příměstské vlaky na trasách:

  • Uhříněves – Praha hl. n. – intervaly 15 minut
  • Horní Počernice – Praha Masarykovo nádraží – intervaly 15–30 minut
  • Praha-Klánovice – Praha Masarykovo nádraží – vlaky jezdí každých 30 minut kvůli rekonstrukci na trati, dobrá alternativa k ucpané Českobrodské ulici

Fotogalerie

Na startu na parkovišti P+R v Radotíně Vlakem jely i děti ze základní školy v Radotíně. Filip Drápal z ROPIDu se přidal k závodu v kategorii vlak+metro.
redakce NaKole.cz, 21.09.2009
Do vaší knihovny

Cyklistické maso v české kotlině

Milan Silný
Čtvrtá kniha Milana Silného pojednává o nejdelších, nejdobrodružnějších a možná i nejúchylnějších cyklistických akcích v ČR
Ve světě se jezdí spousta extrémních cyklistických akcí. I u nás se jezdí závody, které dávají lidskému životu jiný rozměr, závody, při …
389 Kč

333 výletů po rozhlednách Čech, Moravy a Slezska

Jiří Štekl
Čtvrté, rozšířené a aktualizované vydání knihy RÁJEM ROZHLEDNOVÝM
po rozhlednách ČR na kole, pěšky, vlakem, lanovkou i tramvají čtvrté, rozšířené a aktualizované vydání knihy Rájem rozhlednovým vložena…
333 Kč
Blogy

Paříž

 ()
Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda? Každý to vnímá jinak, když se mi naskytla příležitost odjet v polovině února na pár dní do Paříže, neváhala jsem ani chvilku. Vstávání uprostřed noci není příjemné, ale termoska s kávou se na…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

 ()
Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký příspěvek. Předem se omlouvám ortodoxním bikerům. Oravareitti Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce 57 km v srdci jezerní oblasti. Tato stezka je…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

 ()
3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
Quatsch | 04.01.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Kdo se vlastně v Evropě integruje 11 před 4 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 63. dnes v 10:03
Chci vylepšit NaKole.cz Co chci vylepšit na Kole VII. dnes v 09:55
NEcyklo Co vás zaujalo 153 dnes v 07:37
Rada při výběru kola Jaké MTB 29" za 20 - 25 tisíc Kč? dnes v 00:52
Fotohádanky Fotohádanky 2017 včera v 21:44
Technické rady Na těžko, s přívěsem.. včera v 21:38
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

239 cyklistů (21 přihlášených)

Paříž

Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda?…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
mirekbik | 14.01.2017