Povinná výbava jízdního kola

První jarní den je za dveřmi. S jarní předsezónní prohlídkou bychom si mohli znovu zkontrolovat, zda naše kolo splňuje zákonné podmínky. Jaké je povinné vybavení jízdního kola, to se dočtete v našem dnešním článku.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Jízdní kolo a jeho povinné vybavení

Nezapomeňte, že i cyklista je řidič a jízdní kolo je vozidlo, na kterém nesmí chybět žádná součást povinného vybavení. Cyklista mladší osmnácti let (od 1.7.2006) je povinen používat cyklistickou přilbu schváleného typu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.

Technické požadavky jízdního kola

Vybavení kola je upraveno vyhláškou č.341/2002 sb. Podle této vyhlášky byste na kole měli mít:

• Dvě na sobě nezávislé brzdy,
  • zadní červenou odrazku nebo reflexní plochy s podobnými vlastnostmi (mohou být i na oblečení),
  • přední bílou odrazku nebo reflexní plochy (mohou být i na oblečení),
  • oranžové odrazky na obou stranách pedálů, můžou se nahradit jinými reflexními plochami na botách nebo v jejich blízkosti,
  • oranžová odrazka v paprscích předního nebo zadního kola po obou stranách. Odrazky se můžou nahradit reflexními plochami na koncích blatníků, na bocích kola nebo bocích ráfků.

Při snížené viditelnosti musíte také mít:

• Přední bílé světlo nebo blikačku, musí vydržet svítit alespoň hodinu a půl,
  • zadní červené světlo nebo blikačku, která také musí vydržet svítit alespoň hodinu a půl.

Kola vyrobená po 1.1.2003 musí mít na rámu vyražené výrobní číslo nebo být jinak identifikováno.

Doplňkové vybavení jízdního kola

Je-li kolo vybaveno nosičem zavazadel, musí být nosič spolehlivě připevněn a nesmí ovlivňovat bezpečnost jízdy. Do povinné výbavy jízdního kola nepatří blatníky, dokáží však ochránit obličej i oděv před blátem nebo jinými nečistotami. Rovněž zvonek a účinný kryt řetězu, které také nepatří do povinného vybavení kola, doporučují policisté z hlediska vlastní bezpečnosti používat.

Další informace:

Kompletní znění vyhlášky o povinném vybavení jízdního kola

redakce NaKole.cz, 19.03.2009

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…