Dnes byla spuštěna „Praha cyklistická“

Dnes odpoledne odstartovala svoji vernisáží putovní výstava „Praha cyklistická - návod k použití města“. Pomyslnou pásku přestřihl primátor hlavního města Pavel Bém.

Foto: NaKole.cz

„Podíl cyklistické dopravy se v Praze v posledních letech výrazně zvyšuje,“ řekl v úvodním uvítání pražský primátor a svoje tvrzení hned doplnil několika čísly. „V roce 2002 jezdilo v pražských ulicích na kole 0,4 % lidí. O šest let později v roce 2008 jezdí 1,5 % lidí, celkový průměrný počet cyklistů byl v roce 2008 18 150.“ Protože začlenění do stávající uliční sítě může působit problémy, je podle pražského magistrátu nutné šíření osvěty mezi samotnými cyklisty, ale i řidiči a chodci.

Výstava přináší praktické informace pro jízdu Prahou na kole i bez něj. „Praha cyklistická není seznamem úspěchů při budování pražské cyklistické infrastruktury. Je o tom, proč červené pruhy končí uprostřed Štefánikova mostu, jak se chovat v těch podivných cyklochlívcích na křižovatkách nebo proč je cyklostezka někdy cyklotrasa a někdy zase ne,“ píše v pozvánce Komise Rady HMP pro cyklisticku dopravu. Autoři výstavy sami pravidelně kolo na cesty po Praze používají, a tak vycházeli kromě manuálů také ze svých vlastních zkušeností.

Otevírání výstavy se zúčastnil také pražský radní Petr Štěpánek, který používá jízdní kolo pravidelně ke svým cestám do práce. „Vývoj cyklistiky v Praze za posledních několik let jasně ukazuje, že se posouváme od rekreační aktivity k plnohodnotné dopravě,“ řekl před slavnostním zahájením.

Výstava je členěna do 12 panelů podle jednotlivých témat, např. chování cyklisty v dopravním prostoru, cyklotrasy, cyklostezky, vyhrazené jízdní pruhy a prostory a další používaná řešení při tvorbě cyklistické infrastruktury. Součástí výstavy je také její sešitová verze ve formátu A4, která bude k dispozici zájemcům o tuto problematiku jednak na výstavě, a dále v informačních centrech magistrátu a městských částí.

První instalace putovní výstavy bude přístupná od 16.3. do 30.4.2009 ve výstavním prostoru budovy Magistrátu hl. m. Prahy v Jungmannově ulici (u vchodu z Charvátovy ulice od stanice metra a zastávek tramvají „Národní třída“). Následně bude postupně instalována ve vestibulech metra po dobu několika měsíců.

O hodnocení jsme požádali Pavla Poláka, předsedu Komise pro cyklistickou dopravu HMP, která se stará o realizaci cyklistické infrastruktury v Praze. „Je to potřebná a dobrá akce,“ řekl nám o právě zahájené výstavě. Podle něj právě vznikl v českých podmínkách první manuál, který radí, jak se chovat ve sdíleném dopravním prostoru. „V současné době oslovujeme školy, tištěnou verzi dostane k dispozici policie a všechny městské části. Myslím, že to je dobrý start pro další rozvoj,“ dodal ještě.

Další informace:
Pozvánka na výstavu
Aktuální čísla ke stavu cyklistické dopravy v Praze

Výstavu zahájil primátor Pavel Bém. V pozadí je Pavel Polák, předseda Komise pro cyklistickou dopravu HMP Otevření se zúčastnil i radní Petr Štěpánek Pavel Polák, předseda Komise pro cyklodopravu Pan primátor vyzkoušel také jedno z přítomných kol.