reklama

Jízda ve sněhu a ledu

Sníh a led nejsou překážkou pro jízdu na kole. Radíme, jaké pláště jsou vhodné v zimě, aby nás sníh a led nevyhodily ze sedla.

Jízda v zimě vyžaduje dobré obutí a vypilovanou techniku jízdy.
Jízda v zimě vyžaduje dobré obutí a vypilovanou techniku jízdy.
Foto: Jiří Ptáček

Na kole zimním městem

Globální oteplování cyklistice v našich zeměpisných šířkách přeje. V české kotlině se dá na kolo jezdit prakticky celoročně. Přesto každou zimu přijdou týdny, kdy se vozovka pokryje sněhem a ledem a jízda na kole se změní v riskantní manévrování. Uklouznutí a následný pád může mít hrozivé následky, a proto je pro cyklisty ve městě užitečné zamyslet se nad vhodným „obutím“ pro svoje kolo.

To je důležité hlavně ze dvou důvodů:

  • Na silnici sdílí cyklista prostor s automobily. Pokud se kvůli uklouznutí na ledu zachová nepředvídatelně a okolní řidiči automobilů včas nezareagují, může taková situace skončit vážnými zraněními nebo dokonce smrtí. Srážka s automobilem končívá obvykle hůř než prostý pád z kola.
  • I když cyklista využívá pro svoji cestu převážně cyklostezky, chodníky nebo parkové cesty, stále nemá vyhráno. Tyto jindy tak příjemné cesty totiž obvykle nebývají v zimě udržované. I když v tomto případě hrozí „jen“ pád z kola, také nejde o nic příjemného.

Ale jak ukazují příklady z Kodaně, Trondheimu nebo Drážďan, jezdit se dá vesele po celý rok, sníh nesníh.


Centrum Kodaně v zimě. Foto: Michal Křiohlávek

Ve městě obvykle převládá asfaltový povrch, někdy také dlažba a výjimečně i přírodní povrch. V zimě jsou nebezpečné hlavně námrazy vzniklé táním a následným zmrznutím odhrnutého sněhu. Kolo s běžnými plášti se na nich chová zcela nevypočitatelně, a proto je dobré se jim zdaleka vyhnout. Bohužel, vyskytují se právě u okrajů vozovek, které jsou obvyklým prostorem kolařů. Další nástrahou, která na cyklisty číhá, jsou uklouzané koleje od automobilů. Také proto se doporučuje jet při námraze raději středem jízdního pásu, v prostoru mezi vyježděnými kolejemi. Jízda vrstvičkou čerstvého sněhového poprašku je nejméně riskantní.

Na čem jezdit v zimě po městě

Před několika lety se jako novinka objevily na českém trhu pláště s hřeby, určené speciálně na sníh a led.


Plášť Snow Stud od Schwalbe má hřeby po stranách, takže jejich vliv oceníte hlavně v zatáčkách.

Většina lidí, kteří je otestovali, se ale shodují na tom, že mají smysl prakticky jenom pro jízdu na zamrzlých jezerech či rybnících. Ve městě zpomalují jízdu vysokým třením, obtěžují hlukem a při počtu studených dní v roce je většina městských cyklistů nevyužije.

Přesto existuje jeden plášť s hřeby, který může i ve městech udělat dobrou službu. Je to Snow Stud od značky Schwalbe, jehož vlastnosti je možné upravit různým nahuštěním. Hroty jsou u těchto plášťů umístěny po stranách, v místech největšího přítlaku. Při normálním tlaku lze s pláštěm jezdit po asfaltovém povrchu, snížením tlaku potom plášť optimálně zabírá na zmrzlém povrchu, a to hlavně při zatáčení a smyku. „Pořídil jsem si tyhle pláště poté, co jsem se jednou vymlel na kruhovém objezdu, protože nikde námraza nebyla a v tom jednom místě z nějakého důvodu ano,“ říká o svých důvodech pro jízdu s hřeby redaktor serveru Prahounakole.cz Hynek Hanke. Detailně se těmto typům plášťů věnujeme v dalších kapitolách.

Pro jízdu při námraze obecně platí, že lepší stabilitu zajiští široké pláště z měkčí směsi, která má lepší přilnavost (např. pláště Toro Hutchinson).

Na kole do terénu

Také zimní výlety do terénu mají mnoho příznivců. V našich podmínkách se nejčastěji utkávají s blátem a rozbředlým sněhem.

Tady je několik tipů na pláště, které pomohou při jízdě v rozbředlém sněhu nebo v blátě:

MTB pláště – 26“

Pláště 28“

Na kole ve sněhu

Hluboký sníh je pro cyklistu skutečným oříškem. Naštěstí u nás jsme nuceni prodírat se na kole sněhovými závějemi jen velmi zřídka. Bohaté zkušenosti s jízdou ve sněhu má extrémní biker Jan Kopka, který si pro zimní závod napříč Aljaškou nechal vyrobit kola se dvěma slepenými ráfky k sobě. Široké pneumatiky tady zároveň fungují jako sněžnice, aby se jezdec do sněhu příliš nebořil. Takový speciálně upravený povoz pak může vypadat třeba takto:

Pláště s hřeby

Podle Tomáše Rejmana, který zastupuje výhradního dovozce plášťů Schwalbe, si pláště s hřeby kupují hlavně účastníci závodů na ledě a také vyznavači jízdy na kole zamrzlou krajinou. Pro tyto pláště je ideálním povrchem led nebo ušlapaný sníh, který klouže. Jsou tak vhodné nejenom pro jízdu po sněhu, ale také na zamrzlých řekách a jezerech. Záměrně se tyto pláště vyrábějí užší, aby se zařízly a dosedly pevný povrch. Nejsou proto vhodné do hlubokého sněhu.

Mnoho uživatelů je nicméně zavrhuje jako těžké, pomalé a hlučné (tady je o tom docela vtipný článek). „Pláště s hřeby jsou dobré opravdu jenom pro jízdu po ledě, ve sněhu se chovají ještě hůř než bez nich,“ říká Vašek Zavřel, závodník a člen klubu Terre Rouge Bikers v Lucembursku. Na zledovatělém povrchu, pro který byly vytvořeny, se nicméně chovají skvěle.

Hřebové pláště jsou u nás zastoupeny značkami Schwalbe nebo Kenda:

Schwalbe

Ice Spiker – 26“ plášť



Ice Spiker Pro – odlehčený, skládací 26“ plášť s lepším záběrem

Kenda

Klondike (MTB a trek)

redakce NaKole.cz, 10.02.2009
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 před okamžikem
Cestování na kole Jakou navigaci vybrat? před 3 minutami
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 126. před 17 minutami
Elektrokola jaký výkon? dnes v 11:34
Ostatní – cyklo Jakou cyklonavigaci dnes v 11:03
K24 2017 dnes v 10:35
Komentáře k článkům Proč chtějí v Nizozemsku více kol? dnes v 10:04
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

340 cyklistů (25 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017