reklama

Jízda ve sněhu a ledu

Sníh a led nejsou překážkou pro jízdu na kole. Radíme, jaké pláště jsou vhodné v zimě, aby nás sníh a led nevyhodily ze sedla.

Jízda v zimě vyžaduje dobré obutí a vypilovanou techniku jízdy.
Jízda v zimě vyžaduje dobré obutí a vypilovanou techniku jízdy.
Foto: Jiří Ptáček

Na kole zimním městem

Globální oteplování cyklistice v našich zeměpisných šířkách přeje. V české kotlině se dá na kolo jezdit prakticky celoročně. Přesto každou zimu přijdou týdny, kdy se vozovka pokryje sněhem a ledem a jízda na kole se změní v riskantní manévrování. Uklouznutí a následný pád může mít hrozivé následky, a proto je pro cyklisty ve městě užitečné zamyslet se nad vhodným „obutím“ pro svoje kolo.

To je důležité hlavně ze dvou důvodů:

  • Na silnici sdílí cyklista prostor s automobily. Pokud se kvůli uklouznutí na ledu zachová nepředvídatelně a okolní řidiči automobilů včas nezareagují, může taková situace skončit vážnými zraněními nebo dokonce smrtí. Srážka s automobilem končívá obvykle hůř než prostý pád z kola.
  • I když cyklista využívá pro svoji cestu převážně cyklostezky, chodníky nebo parkové cesty, stále nemá vyhráno. Tyto jindy tak příjemné cesty totiž obvykle nebývají v zimě udržované. I když v tomto případě hrozí „jen“ pád z kola, také nejde o nic příjemného.

Ale jak ukazují příklady z Kodaně, Trondheimu nebo Drážďan, jezdit se dá vesele po celý rok, sníh nesníh.


Centrum Kodaně v zimě. Foto: Michal Křiohlávek

Ve městě obvykle převládá asfaltový povrch, někdy také dlažba a výjimečně i přírodní povrch. V zimě jsou nebezpečné hlavně námrazy vzniklé táním a následným zmrznutím odhrnutého sněhu. Kolo s běžnými plášti se na nich chová zcela nevypočitatelně, a proto je dobré se jim zdaleka vyhnout. Bohužel, vyskytují se právě u okrajů vozovek, které jsou obvyklým prostorem kolařů. Další nástrahou, která na cyklisty číhá, jsou uklouzané koleje od automobilů. Také proto se doporučuje jet při námraze raději středem jízdního pásu, v prostoru mezi vyježděnými kolejemi. Jízda vrstvičkou čerstvého sněhového poprašku je nejméně riskantní.

Na čem jezdit v zimě po městě

Před několika lety se jako novinka objevily na českém trhu pláště s hřeby, určené speciálně na sníh a led.


Plášť Snow Stud od Schwalbe má hřeby po stranách, takže jejich vliv oceníte hlavně v zatáčkách.

Většina lidí, kteří je otestovali, se ale shodují na tom, že mají smysl prakticky jenom pro jízdu na zamrzlých jezerech či rybnících. Ve městě zpomalují jízdu vysokým třením, obtěžují hlukem a při počtu studených dní v roce je většina městských cyklistů nevyužije.

Přesto existuje jeden plášť s hřeby, který může i ve městech udělat dobrou službu. Je to Snow Stud od značky Schwalbe, jehož vlastnosti je možné upravit různým nahuštěním. Hroty jsou u těchto plášťů umístěny po stranách, v místech největšího přítlaku. Při normálním tlaku lze s pláštěm jezdit po asfaltovém povrchu, snížením tlaku potom plášť optimálně zabírá na zmrzlém povrchu, a to hlavně při zatáčení a smyku. „Pořídil jsem si tyhle pláště poté, co jsem se jednou vymlel na kruhovém objezdu, protože nikde námraza nebyla a v tom jednom místě z nějakého důvodu ano,“ říká o svých důvodech pro jízdu s hřeby redaktor serveru Prahounakole.cz Hynek Hanke. Detailně se těmto typům plášťů věnujeme v dalších kapitolách.

Pro jízdu při námraze obecně platí, že lepší stabilitu zajiští široké pláště z měkčí směsi, která má lepší přilnavost (např. pláště Toro Hutchinson).

Na kole do terénu

Také zimní výlety do terénu mají mnoho příznivců. V našich podmínkách se nejčastěji utkávají s blátem a rozbředlým sněhem.

Tady je několik tipů na pláště, které pomohou při jízdě v rozbředlém sněhu nebo v blátě:

MTB pláště – 26“

Pláště 28“

Na kole ve sněhu

Hluboký sníh je pro cyklistu skutečným oříškem. Naštěstí u nás jsme nuceni prodírat se na kole sněhovými závějemi jen velmi zřídka. Bohaté zkušenosti s jízdou ve sněhu má extrémní biker Jan Kopka, který si pro zimní závod napříč Aljaškou nechal vyrobit kola se dvěma slepenými ráfky k sobě. Široké pneumatiky tady zároveň fungují jako sněžnice, aby se jezdec do sněhu příliš nebořil. Takový speciálně upravený povoz pak může vypadat třeba takto:

Pláště s hřeby

Podle Tomáše Rejmana, který zastupuje výhradního dovozce plášťů Schwalbe, si pláště s hřeby kupují hlavně účastníci závodů na ledě a také vyznavači jízdy na kole zamrzlou krajinou. Pro tyto pláště je ideálním povrchem led nebo ušlapaný sníh, který klouže. Jsou tak vhodné nejenom pro jízdu po sněhu, ale také na zamrzlých řekách a jezerech. Záměrně se tyto pláště vyrábějí užší, aby se zařízly a dosedly pevný povrch. Nejsou proto vhodné do hlubokého sněhu.

Mnoho uživatelů je nicméně zavrhuje jako těžké, pomalé a hlučné (tady je o tom docela vtipný článek). „Pláště s hřeby jsou dobré opravdu jenom pro jízdu po ledě, ve sněhu se chovají ještě hůř než bez nich,“ říká Vašek Zavřel, závodník a člen klubu Terre Rouge Bikers v Lucembursku. Na zledovatělém povrchu, pro který byly vytvořeny, se nicméně chovají skvěle.

Hřebové pláště jsou u nás zastoupeny značkami Schwalbe nebo Kenda:

Schwalbe

Ice Spiker – 26“ plášť



Ice Spiker Pro – odlehčený, skládací 26“ plášť s lepším záběrem

Kenda

Klondike (MTB a trek)

redakce NaKole.cz, 10.02.2009
Blogy

Poslední cesta

 ()
S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

 ()
Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…
Martynka | 04.10.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Úpadek výbavy na hory před 4 minutami
Pobavilo- potěšilo 131 před 15 minutami
NEcyklo Co právě čtete II . dnes v 18:31
Cestování na kole Jaké to bylo dneska 70. dnes v 17:55
Ostatní – cyklo Kamera dnes v 16:56
NEcyklo Zaujalo 175 dnes v 16:52
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

244 cyklistů (18 přihlášených)

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc",…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky.…
Lelek-nakole | 05.11.2017