S Bobem na cestách

Nákladní vozík za kolo mi vždycky připadal spíše humorným nápadem všelijakých kutilů. Moje představa staré kárky s basou piv, připojená za stařičkou ukrajinu, rychle vzala za své. Vozík Bob Yak je už několik měsíců mým společníkem na cestách.

Vozík Bob Yak
Vozík Bob Yak
Foto: Jaroslav Paznocht

Bob Yak

O tom, že se dělají vozíky za kolo sériově, jsem se dozvěděl, když si takový pořídila jedna diskutující NaKole.cz, v akci jsem ho ale nikdy předtím neviděl. Až vloni na jaře, kdy jsem přívěsný vozík vyhrál v soutěži NaKole.cz.
Jmenuje se Bob Yak a vyrábí ho firma Zwei plus zwei (u nás Dvě plus Dvě). Prodává se ve dvou provedeních: Bob Yak (takový mám já) a Bob Ibex, který má navíc odpružení. Vozíky se vyrábějí jak za horská, tak i za crossová kola – zájemce si musí tedy vybrat podle velikosti svého kola 26 nebo 28 palců. Tomu potom odpovídá geometrie vozíku.

Montáž

Krabice s vozíkem byla nečekaně malá a ještě překvapivější byla nízká hmotnost. Uvnitř bylo jedno kolo s nábojem, hromada návodů, blatník s odrazkou, prodloužená osa, vlaječka a dva gumicuky vprostřed spojené průhlednou gumou, které slouží k převázání nákladu.
Smontování vozíku není vůbec náročné, přidá se kolo, namontuje přední „vidlice“, sloužící k uchycení ke kolu a případně i blatník.Smon­tovaný vozík váží 6 kg (včetně všeho vybavení), jeho délka záleží stupni složenosti, v nejdelší možné variantě má 150 cm, bez přední vidlice a blatníku má 95 cm. V nejvyšším místě (mimo zadní kolo) má 28 cm,ale směrem dozadu se snižuje. Stejně tak se šířka nákladní plochy zužuje ze 43 cm vepředu do 38 cm vzadu, je dlouhá 65 cm, což stačí i na přeložený oblek. Maximální nosnost je podle návodu 30 kg (odzkoušeno s 29 kg). Vozík je kvalitně zpracovaný a dokonce hezký. Pěkně řešený je i rám, za který ho lze lehce nosit. Když je vozík připojený ke kolu, nákladní plocha je vodorovná.

Uchycení

Důležitou vlastností, která zásadně ovlivní jízdní vlastnosti, je způsob přichycení ke kolu. K tomu slouží vidlice, přiroubovaná k přední části svisle, takže se může otáčet v horizontálním směru. Pohyb vertikálním směrem zajišťuje způsob chycení ke kolu. K vozíku je dodávána prodloužená osa. Na jejích koncích jsou zesílené plochy k přichycení. Vidlice z vozíku se jen položí na rozšířenou osu.
Vše perfektně drží a otáčí se do všech směrů. Standardně jsou k vozíku dodávány i náhradní pojistky. Přidělávání vozíku je velmi jednoduché. Zvládne ho každý a při troše šikovnosti je to otázka několika desítek vteřin.

Jízda s Bobem

První jízdy s Bobem jsem se trochu bál, proto jsem ho jen minimálně zatížil. Nenaložený sice skákal na každém hrbolu, ale jinak jsem skoro necítil, že ho mám. Při dalším přidání zátěže se vozík stále choval velmi dobře, seděl na silnici a dokonale kopíroval moji stopu. Jízdní vlastnosti se výrazně změnily jen, když jsem vezl z prudkého kopce 29 kg těžkou várnici s čajem, která byla hodně vepředu. Přesto mi to nevadilo, protože na nosič bych ji nikdy nepřidělal. Várnice zapadla do vozíku jako by byl na ni konstruován.
Při naložení cca 17 kg bagáže různého typu se vozík choval, jako by za kolem snad ani nebyl. Lehce se s ním jelo po asfaltu i v lehčím terénu. Tím, že je váha lépe rozložena, těžiště je níže a odpor vzduchu je menší, má vozík při srovnatelných podmínkách lepší vlastnosti než brašny. Bob je jednostopý, a proto téměř dokonale kopíruje dráhu zadního kola. Není problém ani s otáčením, poloměr otáčení zvětšuje jen o trochu. Problém jsem měl s postavením kola někde, kde nešlo o nic opřít, potom se kolo muselo opatrně položit a nejlépe vozík odepnout. Není problém kombinovat vozík s brašnami. Díky rozložení váhy na dvě kola netrpí osa zadního kola tolik, jako s hodně naloženými brašnami.

Čistota a údržba

O svůj náklad se člověk nemusí bát ani ve velmi deštivém a blátivém počasí. Jakékoliv cákance jdou eliminovat blatníky. Dno vozíku je síťované, takže voda proteče a vozík lze lehce omýt. Mokré oblečení se navíc dá po něm hezky rozvěsit. Hodně zabahněný vozík stačilo ponořit do jakékoliv tekoucí vody a byl dokonale čistý.

S Bobem ve vlaku

Cestování vlakem s vozíkem nebyl také žádný problém. Vozík je během pár minut odpojený od kola a sundat zadní kolo je otázka okamžiku. Rozložený vozík s nákladem uvnitř není větší než prostornější kufr. Bez problému se dá naložit na horní poličku v kupé. S brašnami jsem v minulosti problém měl – jejich odepínání trvalo déle a vadila mi i jejich nepravidelnost. Plně naložený vozík se nedá dlouho nosit v jedné ruce. Pro cestování vlakem by bylo výhodnější přidání více platových špalíků proti odření.
Zajímavou vlastností vozíku je, že je schopný sjet i poměrně příkré nádražní schody z nástupiště. Proto se s ním snadno jezdí po eskalátoru nebo se dá vytáhnout za kolem do schodů. To je podstatná výhoda v porovnání s brašnami. Když je vozík příliš těžký, lze ho odpojit a odnést zvlášť. Díky uchycení blatníku na rámu nedochází k jeho tření o zem ani při velkém sklonu.
Co se mi naopak nelíbí, je dno vozíku, které je přivařené zespoda rámu. Ale jsem přesvědčen, že takto svařený dural vydrží opravdu hodně. A také zadní vidlice, jejíž úchyt na náboj nemá mezeru směrem dolů, ale směrem dozadu. Takže pokud se povolí osa, tak se může stát, že kolo ujede. Pak by pravděpodobně došlo k pádu.

Příslušenství

K vozíku se dá zakoupit speciální brašna z vodotěsného materiálu a zavíráním jako má lodní vak. Její objem je 80 l a je šitá přímo na míru vozíku. Moje zkušenost se vztahuje jen na různé typy zavazadel, které jsem pevně upevnil gumicuky. I několik zavazadel lze naskládat přehledně a bez nebezpečí ztráty do vozíku. Při největším zatížení měl vozík přes 30 kg a vezl horní brašnu na nosič, velký pytel se spacákem a karimatkou, menší pytle s botami a přes to všechno ještě vak s oblekem. S takto naloženým vozíkem se jelo opravdu pohodlně.

Závěrečné hodnocení

Já jsem si svůj vozíček oblíbil. Mohu ho doporučit všem, kteří cestují často a potřebují větší množství vybavení. V porovnání s brašnami jde o vyšší investici – vozík Bob Yak přijde na 8 990 Kč, brašny o objemu 70 l lze pořídit za zhruba 1 700 Kč. Porovnání vozíku s brašnami ale není úplně korektní – některé náklady do brašen jednoduše nedostanete a vozík tak zůstává jediným řešením.

Výhody a nevýhody vozíku v porovnání s brašnami

  • Lepší rozložení váhy
  • Nižší těžiště a proto větší stabilita kola s nákladem a nižší odpor vzduchu (i bočního větru)
  • Možnost mít náklad na vozíku i na kole
  • Pohodlné cestování vlakem
  • Přehlednost nákladu ve vozíku
  • Možnost převážet objemnější náklad
  • Vyšší cena
  • Vozík se doma hůře skladuje
  • Vyšší váha

 

Fotogalerie

Vozík Bob Yak Vozík Bob Yak Detail uchycení k jízdnímu kolu Detail uchycení k jízdnímu kolu Zadní kolo vozíku - úchyt má mezeru směrem dozadu
Jaroslav Paznocht, 27.01.2009
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

Technické rady Jaka 20"-skladacka na vylety včera v 23:16
Komentáře k článkům Bikesharing Rekola v roce 2017 poroste, investuje do nich… včera v 22:49
Vyjížďky, srazy, akce Antivánoční anticyklojízda 2016 aneb Hekynenův memoriál včera v 21:40
Cestování na kole Bělorusko na kole? včera v 21:32
NEcyklo Co pobavilo/Co potěšilo 116 včera v 20:09
Co vás vytočilo 109 včera v 19:34
Ostatní – cyklo Zaujalo 145 včera v 19:19
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

134 cyklistů (7 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016