reklama

Moped nebo kolo?

Elektrokola jsou u nás zatím k vidění jen zřídka. Jejich baštou je především Holandsko, Německo nebo Anglie. Prodejci ale mluví o objevu letošní sezóny – zájem o elektrokola překvapil samotné výrobce a už v březnu byly některé sklady zcela vyprodané. Vyzkoušeli jsme několik typů těchto kol a Jakubu Ditrichovi ze společnosti ekolo.cz jsme položili několik všetečných otázek.

Kola na výlety, do města i skládací kola - to všechno je nyní k dispozici s vestavěným motorem.
Kola na výlety, do města i skládací kola - to všechno je nyní k dispozici s vestavěným motorem.
Foto: NaKole.cz

„Už to nejsou ta prapodivná kola pro babičky, ale skutečná alternativa k automobilům,“ napsal o elektrokolech server ExtraEnergy.com. Rostoucí podíl elektrokol na trhu ukázaly už letošní mezinárodní veletrhy Eurobike a IFMA. V roce 2007 se těchto kol prodalo na evropském trhu 250 000, letošní čísla budou pravděpodobně ještě vyšší.

Je to kolo nebo ne?

„Není to kolo, je to moped,“ říká na adresu elektrokol cyklista František Konopný. Zákon ale říká něco jiného – i když je kolo vybavené pomocným motorem s baterií, jedná se stále o kolo. Podmínkou je pouze konstrukční rychlost do 25 km/h a maximální výkon motoru 1 kW. S elektrokolem se tak může na stezky pro cyklisty či na cesty s vyloučením motorových vozidel.

Obvykle má cyklista na elektrokole dvě možnosti – asistované šlapání (tzv. pedelecs) nebo plný pohon. V prvním případě řídící jednotka vyhodnocuje rychlost šlapání a za pomoci elektrického motoru pomáhá cyklistovi tak, aby udržel konstatní rychlost okolo 25 km/h. Ve druhém případě jezdec na kole nešlape a jen se veze. Rychlost se reguluje „plynem“ na řídítkách kola. A je tu samozřejmě i třetí možnost. Motor je možné vypnout a cestu si poctivě odšlapat jako na klasickém kole.

Představa o těžkých a nákladných strojích bere za své – nejnovější baterie váží kolem 3 kg, váha celého kola se pohybuje mezi 19–30 kg. Nejlehčí „drobeček“ v nabídce, kolo s názvem Devět a půl, začíná na 9,5 kg. Cena od 16.000 Kč obstojí v porovnání s klasickými koly.
Na jedno nabití baterie lze dojet zhruba 50 km. Pokud se baterie vybije, je možné zbývající vzdálenost došlapat jako na klasickém kole.

Do města i do přírody

„Obecně zažitá představa říká, že je to kolo jen pro babičky nebo pro Holanďany,“ říká o elektrokolech Jakub Ditrich z firmy ekolo.cz. „My se snažíme představit elektrokola těm, kteří nemají jízdu do kopce jako sportovní zážitek, ale potřebu se někam dostat.“ V nabídce jsou elektrické skládačky, klasické městské koráby i kola do terénu.
Kola by mohla oslovit lidi mladšího a středního věku, kteří žijí ve městě, chtějí jezdit do práce a být při tom elegantní, nezpotit se a jezdit třeba v obleku. „Mám třeba přítele bankéře, který kolo používá na přepravu a zároveň si při tom vyčistí hlavu,“ vyjmenovává Ditrich. Druhou skupinou jsou lidé staršího věku, kteří mají pohybové problémy a kolo používají jako užitečnou pomůcku při překonávání vzdáleností.

Skládačky

Skládací elektrokolo SilverGo

Do auta, do vlaku nebo MHD, všude tam se hodí elektrické skládačky. Základním modelem je Silver Go, o který je největší zájem. S váhou 22 kg, lithium-polymer baterií a motorem v zadním náboji kola je to praktický dopravní prostředek pro cesty do města. Složený v tašce (nebo i bez ní) je užitečným průvodcem na cesty v kufru auta nebo ve vlaku.
Podle přepravních podmínek pražské MHD není možné tuto skládačku (její velikost ve složeném stavu je 90×60×40 cm) považovat za zavazadlo a není tedy možné si ji vzít do autobusu či tramvaje. V praxi jsme ovšem nezaznamenali žádný problém – pokud není vůz k prasknutí plný, je možné si složené kolo vzít s sebou dovnitř zcela běžně.
Již zmíněný drobeček Devět a půl má speciální použití. Je vhodný především na přesun na krátké vzdálenosti, se stoupáním maximálně 8 stupňů. „Kolo je ideální pro přesuny mezi bytem a třeba garáží, nebo ve velkém výstavním areálu. Pro přepravu na delší vzdálenosti je už horší jízdní pohoda,“ říká o tomto kole Jakub Ditrich.

Městská kola

Kdo chce být stylový, může si koupit některé z městských elektrokol. V nabídce je reprezentují především značky Giant Twist, Gepida nebo ShopMate. Kola mají vše, co se od městských kol požaduje – vzpřímený posed, masivní kryt řetězu, široké a pohodlné sedlo a masivní pláště. Mohutná a pohodlná kola vycházejí především ze zkušenosti holandského či dánského trhu.

Kolo na výlety

„Mám rád ježdění po kopcích, ale když jezdím s dětmi na tyči Trail Gator, je to těžké a moc neujedeme,“ vypráví Jakub Ditrich. „Vloni jsme v Novohradských horách s elektrokolem dali denně 60 kilometrů v kopcích a bylo to príma.“ Kola do terénu začínají na váze pod 20 kg. Jsou zastoupená především modely Wisper a RapidGo.

Vyzkoušeli jsme za vás

Během prvních pár šlápnutí do pedálů překvapí zrychlení kola – to když začne fungovat elektromotor. Kolo je hodně živé a člověk si rychle zvykne na to, že s malým úsilím jede docela rychle. Po pěti minutách jízdy si zvykám na ovládání a nezvyklou lehkost pohybu. Po tesovací jízdě mi šlapání na klasickém kole připadá těžké a neohrabané. Elektrokolo je návyková záležitost.

Užitečné odkazy:

pedelecs.co.uk (anglicky) – fórum uživatelů elektrokol, hodnocení modelů
ExtraEnergy.com (anglicky) – elektromobily, elektrokola
ekolo.cz (česky)
cyclestar.cz (česky)

Fotogalerie

Kola na výlety, do města i skládací kola - to všechno je nyní k dispozici s vestavěným motorem. Skládací elektrokolo SilverGo Giant Twist
redakce NaKole.cz, 27.10.2008
Blogy

Poslední cesta

 ()
S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

 ()
Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…
Martynka | 04.10.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Zaujalo 178. před 14 minutami
Myanmar neboli Barma dnes v 21:13
Technické rady Jak vybrat pedály dnes v 21:04
Cestování na kole Jaké to bylo dneska 70. dnes v 20:59
NEcyklo Radování ze sněhu 2017 - 2018 dnes v 20:52
Lehokola Životnost rámu lehokola dnes v 19:56
Vyjížďky, srazy, akce Nepetche 2017 dnes v 19:36
Trénink a zdraví diplomka, help! dnes v 17:35
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

190 cyklistů (24 přihlášených)

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc",…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky.…
Lelek-nakole | 05.11.2017