Zamknout kolo a jít

Když jezdíte na kole po městě, potřebujete jej každou chvíli někde zaparkovat a opustit. Je to překvapivě snadné. Rozhlédnete se kolem, popojedete pár metrů, cvaknete zámkem, odepnete aktovku, sundáte světla a můžete jít. Abyste se nemuseli o své kolo bát, řiďte se následujícími radami.

Foto: NaKole.cz

Jaký zámek a jak jej použít

Nejlépe osvědčený je zámek „typu U“ neboli taky „podkova“. Skládá se z ohnuté tyče, kterou nasunete přes rám a předmět, ke Dva typy zámků kterému kolo zamykáte, nasadíte příčný nástavec a otočíte klíčkem. Takový zámek je docela robustní a nelze jednoduše přeštípnout. Ačkoliv téměř všechny tyto zámky vypadají podobně, významně se liší jak bytelností, tak cenou. Lepší zámky z tvrdšího materiálu s dobře vyřešenými západkami a zamykacím mechanismem nutně budou stát víc a především pro zamykání dražších kol na nich podle amsterdamského motivu nedoporučujeme příliš šetřit. Používejte tento zámek tak, aby uvnitř nezůstalo příliš volného místa, které zloděj potřebuje pro zasunutí různých nástrojů, ideální je zamykat rám spolu se zadním nebo předním kolem.

Naproti tomu jako primární způsob zabezpečení velmi nevhodné jsou zámky lankové (svinovací) ve většině svých variant. Většinu těchto atrap lze většími či menšími kleštěmi přešmiknout v jediném okamžiku. Jsou účinné proti náhodnému kolemjdoucímu, možná proti bezdomovci, ale pro skutečné zloděje představují jen minimální překážku. Různé statistiky opakovaně ukazují, že zdaleka nejvíce ukradených kol bylo „zabezpečeno“ právě jen těmito nedostatečnými lankovými zámky.

Úplně nejlepší je vozit zámky dva a použít je následovně. Primárním bytelným zámkem, kterému věříme, zabezpečit rám kola oproti jakékoliv pevné konstrukci tak, aby se nedal nijak vyvléknout. K tomu kolem něj stejně ještě protáhnout svinovací lankový zámek a chytit si do něj helmu přes jeden z větracích otvorů. Pro parkování za tmy nebo na odlehlejších místech vezmeme do U zámku i zadní kolo bicyklu a lankový zas provlečeme předním kolem. Krom možnosti zabezpečit i obě kola a zamknout si helmu to má velkou výhodu v tom, že případný zloděj by musel překonávat překážku na dvakrát a potřeboval by k tomu různé typy nástrojů.

Uvědomte si, že pokud vaše kolo není zvlášť extra luxusní, je velmi nepravděpodobné, třeba i v noci, že by si zloděj vybral právě tohle nadvakrát zamčené pečlivě vybranými zámky, oproti všem těm ostatním, které se ve městě válejí přišněrované směšnými kablíky.

Existují i další varianty. Prodávají se lankové zámky s alarmem, messengeři rádi vozí kolem krku řetěz s visacím zámkem napůl jako vyjádření osobního stylu. Zabezpečovací „zařízení“ lze také stupňovat až po takřka nerozebratelné (ale odpovídajícím způsobem těžké) zámky motorkářské. Na druhou stranu, když si jdete do krámu pro rohlíky, nemá cenu zajišťovat se s kolem delší dobu, než jakou budete uvnitř. Pokud si bicykl postavíte přímo před výlohu, abyste ho během nákupu neztratili nadlouho z očí, postačí bohatě zamknout podkovou zadní kolo. Městská kola jsou vybavena integrovaným zamykáním, které vám kolo znehybní během vteřiny.

Kde kolo nechat

Když řekneme „nechávejte kolo tam, kde je hodně lidí“, nemyslíme tím „nechte ho v centru a pak jděte tři kilometry pěšky.“ Myslíme tím, nechte ho přímo na ulici raději než v průjezdu, lépe ve středu náměstí než na jeho okraji. Cyklistické stojany jsou v Praze často nainstalovány na podivných před zraky lidí uklizených místech kdesi v rohu – nepoužívejte je tedy. Vůbec nepřemýšlejte o tom, pakovat kolo tak, „aby si jej zloději nevšimli.“ Naopak, nechte kolo stát na takovém místě, kde si každý všimne především zloděje s pilou a bude jej velmi zaujatě pozorovat.

Parkovací sedmero Michala Křivohlávka

Motto: Spolehlivost parkování kola na ulici je vždy rovnicí mezi jeho prodejní cenou na jedné straně a obtížností na ukradení na druhé straně. V praxi to znamená, chcete-li mít větší jistotu, snižte prodejnost kola a zvyšte obtížnost krádeže. Zde je 7 bodů jak:

1) Jezdíte-li na dobrém kole, ať je co nejvíc výjimečné, odlišující se od stejných ostatních (samolepky, vlastní zbarvení či úpravy).

2) Parkujte na nejlidnatějších, nejviditelnějších místech nebo místech s intenzivním celodenním provozem (na křižovatkách, náměstích, stanicích veřejné dopravy, před policejními služebnami apod.)

3) Používejte těžce překonatelný zámek (typ „U“) od kvalitního výrobce (cena cca 600–2000Kč). Kvalitní „U“ zámek nejde překonat pilou na železo ani většinou pákových kleští. Zprávy o zlodějích, kteří rozklepávají zámky zmražené tekutým dusíkem se v Čechách dosud nepotvrdily.

4) Přivazujte k pevným překážkám (např. klasické červenobílé zábradlí). Pozor na dopravní značky, jsou vysunovatelné (i když pro krátkodobé parkování při troše štěstí dostačující).

5) Přivazujte prostrčením podkovy přes vidlici zadního kola: i kdyby se zloději podařilo překonat překážku, ke které jste upoutali, na kole neodjede. (Druhý důvod: neukradou vám zadní kolo).

6) Zvažte, zda na kole nechávat věci, které jdou snadno odmontovat. Pořiďte si klasický šroub na sedlovku a klidně i osy kol. Rychloupínáky fungují i pro zloděje. Vždy sundávejte blikačky.

7) Necháváte-li kolo stát přes noc, parkujte na místech s celonočním provozem a kamerovým systémem (většina velkých křižovatek v Praze). Kolo umístěte od překážky (ideálně zábradlí) směrem do vozovky. Vandalové vám ho nebudou z chodníku demolovat.

Hodně štěstí! Pamatujte že, ke svobodě na jízdním kole patří i svoboda se kola v potřebný okamžik zbavit :-)

Nekažte si ale radost z ježdění dlouhým hledáním parkovacího místa, jako to musí dělat lidé v automobilech. Zamkněte kolo tam, kam dojedete. Vhodných objektů je všude ve městě dost a nemusíte proto chodit nikam daleko.

Dávejte jen pozor, aby vaše kolo ostatním lidem nepřekáželo. Nezamykejte ho před vjezdy, nezamykejte ho ke značce „přechod pro chodce“, nenechávejte jej stát napříč chodníkem a zapomeňte na těsné okolí brány místní polikliniky. Pro kola nejsou zákazy stání ani parkovací zóny, je proto slušné i nutné se nad tím vždy alespoň trošku zamyslet.

Neparkujte raději kolo venku přes celou noc (i rušná místa se nad ránem vyprázdní) a uvědomte si, že nejen zloději, ale i vandalové jsou vašimi nepřáteli.

K čemu zamykat

Ze stojanů používejte jen ty dobré, pevně ukotvené (o stojanech např. články Hitparáda stojanů na kola, Jaký stojan a Optimální cyklistický stojan). Docela dobrá jsou i všemožná zábradlí. Jsou pevná a bytelná, nedají se vyndat, vaše kolo nikomu nepřekáží, dobře se k nim zamyká. Nejčastěji ale asi budete zamykat bicykl k dopravní značce. Je to pohodlné a praktické – značky jsou všude. Jen dejte pozor na to, aby značka alespoň na pohled dobře v zemi držela. Jestli se kývá, případný zloděj ji snadno vytáhne ze země a zámek je vám rázem k ničemu. V případě nouze se k zamknutí kola hodí i dveřní mříže, hromosvody, sloupky – cokoliv, s čím nejde snadno hnout a z čeho nejde váš zámek vytáhnout.

Brašny, světla a ostatní

Obecně platí, že málo hodnotné věci můžete klidně na kole nechat a nikdo je brát nebude. Někteří lidé běžně nechávají i půl dne někde stát kolo a přitom na něm nechají brašny, v nich svetr, nářadíčko, lékárničku, knížku nebo svačinu. Nebuďte paranoidní.

Nejelegantnější variantou zavazadla je připínací kabela na nosič, kterou můžete po zastavení pohodlně odepnout a jít. Můžete ale mít i obyčejné brašny a v nich batoh se svými věcmi nebo třeba tašku v košíku.

Světla si raději berte s sebou, jejich vycvaknutí je otázkou vteřin. Nejlepší jsou samozřejmě přišroubovaná světla městských kol napájená dynamem. Zda měnit rychloupínáky za klasické šrouby je ze všeho nejvíc vaší volbou mezi praktičností a bezpečností. Rozhodně to není nutné, ale měli byste počítat s tím, že pokud máte rychloupínáky, jednou za pár let vám i to sedlo možná někdo odnese.

Pro zloděje neatraktivní?

Je zřejmé, že významný faktor, kterým snížíte pravděpodobnost krádeže svého kola, je jeho vzhled. Levné a ošuntělé kolo neláká zručnější zloděje zdaleka tak, jako bicykl zářící novotou. Rozmyslete se proto, jak chcete kolo využívat. Někdo si koupí krásné elegantní městské kolo a potom se o něj při parkování více stará, jiný si zas pořídí do města starší kolo a nestará se o něj vůbec – má svobodu kdykoliv a kdekoliv ho zamknout a vrátit se pro něj třeba až za několik dní. Můžete si také pořídit kolo růžové. Můžete si kolo různě zdobit a personifikovat.

Druhá cesta je pořídit si kolo natolik atypické, že by případný zloděj měl značné potíže s jeho udáním. Lehokola, cruisery, choppery a podobné lahůdky (jejichž majitelé se navíc skoro všichni znají) také nejsou zrovna v popředí zlodějského zájmu.

Zkrátka, čím individuálněji bude vaše kolo vypadat, tím méně důkladně ho budete muset zamykat.

Registrace kola

Městská policie vede v Praze registr jízdních kol. Každý zájemce může bezplatně své kolo do tohoto registru přihlásit na vybraných služebnách MP na základě dokladu o koupi. Příslušný policista na počkání bicykl vyfotí, opíše si výrobní číslo nalézající se obyčejně na rámu pod pedály a poznamená si jeho důležité charakteristiky. Vy pak dostanete kopii protokolu a několik samolepek s logem městské policie a textem, že kolo je evidováno v registru.

Bohužel registr je pouze regionální (pražský) a tak smysl celé té věci je asi spíš preventivní. A proto až budete dostávat ty samolepky, požádejte si, zda můžete dostat více, protože ty jsou na tom celém asi to nejdůležitější. Pokud jí zloděj na vašem kole hned na viditelném místě spatří, proč by riskoval, když o ulici vedle stojí další tři kola, o kterých policie neví ani ťuk?

Více informací na stránkách městské policie.

Uvnitř

Na stálých místech jako třeba v práci, ve škole nebo při sportovních zařízeních se možná dá parkovat i někde uvnitř. V boudě na zahradě, ve vedlejší budově nebo u stojanů v chodbě. Ptejte se. Různé instituce jako například vysoké školy často i pro cyklisty něco dělají, ale lidé se bojí zeptat a dobrá řešení tak často leží ladem.

Ptejte se i v knihovně, v kavárně, na úřadě, na poště, v kině. „Dobrý den, přijel jsem na kole, ale nemám si ho tu kam odložit. Neporadili byste mi něco prosím?“ Neděláte to jen pro sebe – soustavný zájem o parkování kol může vést instituci k tomu, že podmínky pro návštěvníky na kolech časem vylepší.

Závěr

Budeme-li respektovat několik hlavních zásad bezpečnosti, není žádný problém kolo kdekoliv ve městě i na delší dobu odstavit. Na kole můžete jet do kavárny, do kina i do samoobsluhy. Je k tomu potřeba dobrý zámek typu „podkova“ a kolo jím zamknout přes rám k něčemu pevnému na nějakém pokud možno rušnějším místě.

Hynek Hanke, www.prahounakole.cz, 15.10.2008
Blogy

Hostýnské vrchy – Rozhledna Kelčovský Javorník

 ()
Jeden z mých dalších výletů směřoval právě na Kelčovský Javorník (865 m. n. m.). Ten zejména v poslední době láká turisty a cyklisty na novou rozhlednu. Ta je 35 metrů vysoká a bezpochyby zapadá do okolní přírody. Na horu vede točité schodiště se 156 schody. Slavnostně otevřena byla 15. září 2015 a…
Marťas004 | 26.06.2016

Trans Slovakia 2016

 ()
Slovensko, jak ještě pojmout cestování do země nám nejbližší? Váchal tu s Calmetem pod paží a Tarzanem po boku hledal wampýry. Nevrlý zaskočen civilizací zatratil „Horní zemi uherskou" pro množství zákazů, zápachů, tlusťochů, cizinců a asfaltu, sbalil se a odešel dál po karpatském oblouku. Šmíd…
mirekbik | 16.06.2016

RUNDREISE 2016: Donau - Lech - Zugspitze - Isar - Donau

 ()
V roce 2014 při cestě z Brennerského průsmyku podél řeky Eisack - italsky Isarco - k jejímu soutoku  s Adigí u Bolzana jsem ještě nevěděla, že existuje řeka podobného jména - ISAR, která pramení také v Tyrolsku a podél které vede cyklotrasa pro "Kilometerfresser" i "Geniesser", že je to cesta…
Quatsch | 05.06.2016

S lehokolem na Eposurvival 2016

 ()
To, že rozhodně chci jet na závod Eposurvival, jsem věděl dlouho, akorát bylo potřeba vyřešit jeden problém. Jelikož jde o přírodní víceboj dvojic, bez parťáka nebo parťačky se přihlásit nelze, což se ukázalo být kamenem úrazu. V roce 2015 jsem přes veškerou snahu neukecal nikoho, pouze jsem dostal…
Jrr | 05.06.2016

Cyklovýlet na Slovensko

 ()
Kopřivnice, Velké Karlovice, Stratenec (památník), Bytča, Žilina, vodní dílo, hrad Strečno, chata pod Suchým (NP Malá Fatra 1075 m.n.m.), Púchov = 284 km (so+ne) Zdravím všechny cyklistické nadšence a rád bych, alespoň krátce, popsal další trasu, „mezinárodní trasu", kam třeba vyrazit a co určitě…
Marťas004 | 24.05.2016

O čem se mluví:

Cestování na kole Dobří holubi - a zase na Paříž... před 3 minutami
NEcyklo Co Vás pobavilo - potěšilo? - 106 před 11 minutami
Co Vás zaujalo - 131 dnes v 11:13
Co vás zaujalo 126 dnes v 10:05
Ve městě na kole cyklo priatelsky spomalovac dnes v 09:30
Rada při výběru kola Jaké kolo pro 6 letého syna dnes v 09:20
Vyjížďky, srazy, akce Cyklobrodění dnes v 08:28
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

264 cyklistů (16 přihlášených)

Hostýnské vrchy – Rozhledna Kelčovský Javorník

Jeden z mých dalších výletů směřoval právě na Kelčovský Javorník (865 m. n. m.). Ten zejména v poslední době…
Marťas004 | 26.06.2016

Trans Slovakia 2016

Slovensko, jak ještě pojmout cestování do země nám nejbližší? Váchal tu s Calmetem pod paží a Tarzanem po…
mirekbik | 16.06.2016

RUNDREISE 2016: Donau - Lech - Zugspitze - Isar - Donau

V roce 2014 při cestě z Brennerského průsmyku podél řeky Eisack - italsky Isarco - k jejímu soutoku  s Adigí…
Quatsch | 05.06.2016