reklama

Praha dostala na vysvědčení čtyřku, radní si pro něj nepřišel

Dnes zveřejnilo občanské sdružení Auto*Mat vysvědčení pro pražský magistrát. Dokument hodnotí pokroky při plnění výzvy „Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům“. Ačkoli známky pro městské politiky nebyly příliš lichotivé, výzva způsobila v jistém smyslu revoluci.

Michal Křivohlávek a Tereza Vohryzková
Michal Křivohlávek a Tereza Vohryzková
Foto: NaKole.cz

Na podzim 2007 zveřejnila iniciativa Auto*Mat výzvu 5 bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům. Výzva obsahovala pět konkrétních požadavků určených hlavnímu městu a žádala jejich splnění během jednoho roku. Výzvu podpořilo do dnešního dne 3 300 lidí.

Vysvědčení slovně hodnotí splnění jednotlivých bodů a detailně je vysvětluje. I když město úplně v hodnocení nepropadlo, celková známka je jen „prospěl“, tedy za čtyři.

„Naším prvním pocitem je spokojenost. V centru vznikly historicky první cyklistické pruhy a to hned na několika místech – na Štefánikově mostě, v Pobřežní, Chotkově a Vršovické ulici. Byla založena pracovní skupina pro pěší dopravu a městská rada rozhodla o přípravě koncepce,“ říká Tereza Vohryzková ze sdružení Auto*Mat.

Právě veřejná, pěší a cyklistická doprava je dnes světovým trendem, který řeší hned několik problémů současně. „Lidé se ve městě pohybují zpravidla na krátké vzdálenosti, které mohou urazit i jinak, než autem,“ vysvětluje její kolega Michal Křivohlávek. „Pokud lidé chodí pěšky a jezdí na kole, vyhrávají všichni. Ve městě se sníží znečištění ovzduší a hluková zátěž, lidé jsou zdravější a méně nemocní. Navíc ožívají ulice a veřejný prostor, rozkvétá i podnikání,“ říká Křivohlávek.

V Praze ale stále přetrvává nedostatek politické vůle k zásadním krokům. „Dobře je to vidět například na již zmiňovaném Štefánikově mostě. Pruhy pro cyklisty jsou ukončeny před rušnými křižovatkami a neobsahují ani předsazené prostory pro kola,“ vysvětluje Křivohlávek. Polovičaté řešení, které sami cyklisté často kritizují, vychází z potřeby zachovat kapacitu křižovatek pro automobily. Právě křižovatky jsou přitom pro cyklisty nejrizikovější­mi místy.

Druhým přetrvávajícím problémem je neexistence koncepce cyklistické dopravy, která by byla závazná. „Mnoho cyklistických řešení prosadila svépomocná skupina cyklistů, kteří volají do kanceláří, prosazují svoje požadavky a hledají další spřízněné cyklisty,“ říká k tomu Křivohlávek. „Zatímco radnice města Vídně má jako politický program zlepšení kvality života snížením automobilové dopravy, Praha nemá koncepci žádnou,“ dodal.

Radní Radovan Steiner, který měl jako zástupce pražského magistrátu původně vysvědčení přebrat, se nakonec na schůzku nedostavil. Těsně před plánovaným setkáním s novináři svoji účast zrušil a prostřednictvím své asistentky se omluvil.

Iniciativa Auto*Mat slibuje, že bude trvat na požadavcích výzvy, které město dosud nesplnilo. U příležitosti Evropského týdne mobility navíc zveřejní další nové body pro Prahu na školní rok 2008/2009.

Co se povedlo?

  • Magistrát začal zpracovávat Zásady pěší dopravy a založil pracovní skupinu pro tuto činnost.
  • Byl aktualizován plán na postupné zřizování páteřních a hlavních cyklotras.
  • Magistrát zřídil nové prostory pro cyklisty v křižovatkách (např. v Pobřežní ulici v Karlíně, Voctářově v Libni a v Otakarově ulici v Nuslích).
  • V centru Prahy vznikly historicky první cyklopruhy – na Štefánikově mostě a v Pobřežní ulici.

Co se nepovedlo?

  • Chybí koncepce cyklistické dopravy.
  • Pro cyklisty nebyla zprůjezdněna ani jedna z požadovaných jednosměrek. Magistrát sice příslušné povolení vydal, ale nejednal s městskými částmi o jeho naplnění.
  • Nevznikla představená stání pro cyklisty na žádné z pěti požadovaných frekventovaých křižovatek.
  • Magistrát zřejmě nehodlá řešit optimalizace zelené pro chodce na požadovaných křižovatkách, protože by si to vyžádalo zkrácení zelené pro automobily.
  • Cyklistických pruhů v centru je vzhledem k počtu rekonstrukcí žalostně málo. Magistrát i projektanti na ně stále zapomínají.

Další odkazy:

Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům – kompletní text
 – Podrobné vyhodnocení naplnění Pěti bodů pro Prahu
 – Vysvědčení pro pražského radního Radovana Steinera
 – Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat

redakce NaKole.cz, 19.09.2008
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 44 dnes v 23:24
Technické rady Springer vidlice na fatbika dnes v 22:17
NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 21:30
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 19:03
Technické rady Nový gravel dnes v 14:23
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 dnes v 12:24
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky dnes v 10:51
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 21:12
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

320 cyklistů (10 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024