Praha dostala na vysvědčení čtyřku, radní si pro něj nepřišel

Dnes zveřejnilo občanské sdružení Auto*Mat vysvědčení pro pražský magistrát. Dokument hodnotí pokroky při plnění výzvy „Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům“. Ačkoli známky pro městské politiky nebyly příliš lichotivé, výzva způsobila v jistém smyslu revoluci.

Michal Křivohlávek a Tereza Vohryzková
Michal Křivohlávek a Tereza Vohryzková
Foto: NaKole.cz

Na podzim 2007 zveřejnila iniciativa Auto*Mat výzvu 5 bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům. Výzva obsahovala pět konkrétních požadavků určených hlavnímu městu a žádala jejich splnění během jednoho roku. Výzvu podpořilo do dnešního dne 3 300 lidí.

Vysvědčení slovně hodnotí splnění jednotlivých bodů a detailně je vysvětluje. I když město úplně v hodnocení nepropadlo, celková známka je jen „prospěl“, tedy za čtyři.

„Naším prvním pocitem je spokojenost. V centru vznikly historicky první cyklistické pruhy a to hned na několika místech – na Štefánikově mostě, v Pobřežní, Chotkově a Vršovické ulici. Byla založena pracovní skupina pro pěší dopravu a městská rada rozhodla o přípravě koncepce,“ říká Tereza Vohryzková ze sdružení Auto*Mat.

Právě veřejná, pěší a cyklistická doprava je dnes světovým trendem, který řeší hned několik problémů současně. „Lidé se ve městě pohybují zpravidla na krátké vzdálenosti, které mohou urazit i jinak, než autem,“ vysvětluje její kolega Michal Křivohlávek. „Pokud lidé chodí pěšky a jezdí na kole, vyhrávají všichni. Ve městě se sníží znečištění ovzduší a hluková zátěž, lidé jsou zdravější a méně nemocní. Navíc ožívají ulice a veřejný prostor, rozkvétá i podnikání,“ říká Křivohlávek.

V Praze ale stále přetrvává nedostatek politické vůle k zásadním krokům. „Dobře je to vidět například na již zmiňovaném Štefánikově mostě. Pruhy pro cyklisty jsou ukončeny před rušnými křižovatkami a neobsahují ani předsazené prostory pro kola,“ vysvětluje Křivohlávek. Polovičaté řešení, které sami cyklisté často kritizují, vychází z potřeby zachovat kapacitu křižovatek pro automobily. Právě křižovatky jsou přitom pro cyklisty nejrizikovější­mi místy.

Druhým přetrvávajícím problémem je neexistence koncepce cyklistické dopravy, která by byla závazná. „Mnoho cyklistických řešení prosadila svépomocná skupina cyklistů, kteří volají do kanceláří, prosazují svoje požadavky a hledají další spřízněné cyklisty,“ říká k tomu Křivohlávek. „Zatímco radnice města Vídně má jako politický program zlepšení kvality života snížením automobilové dopravy, Praha nemá koncepci žádnou,“ dodal.

Radní Radovan Steiner, který měl jako zástupce pražského magistrátu původně vysvědčení přebrat, se nakonec na schůzku nedostavil. Těsně před plánovaným setkáním s novináři svoji účast zrušil a prostřednictvím své asistentky se omluvil.

Iniciativa Auto*Mat slibuje, že bude trvat na požadavcích výzvy, které město dosud nesplnilo. U příležitosti Evropského týdne mobility navíc zveřejní další nové body pro Prahu na školní rok 2008/2009.

Co se povedlo?

  • Magistrát začal zpracovávat Zásady pěší dopravy a založil pracovní skupinu pro tuto činnost.
  • Byl aktualizován plán na postupné zřizování páteřních a hlavních cyklotras.
  • Magistrát zřídil nové prostory pro cyklisty v křižovatkách (např. v Pobřežní ulici v Karlíně, Voctářově v Libni a v Otakarově ulici v Nuslích).
  • V centru Prahy vznikly historicky první cyklopruhy – na Štefánikově mostě a v Pobřežní ulici.

Co se nepovedlo?

  • Chybí koncepce cyklistické dopravy.
  • Pro cyklisty nebyla zprůjezdněna ani jedna z požadovaných jednosměrek. Magistrát sice příslušné povolení vydal, ale nejednal s městskými částmi o jeho naplnění.
  • Nevznikla představená stání pro cyklisty na žádné z pěti požadovaných frekventovaých křižovatek.
  • Magistrát zřejmě nehodlá řešit optimalizace zelené pro chodce na požadovaných křižovatkách, protože by si to vyžádalo zkrácení zelené pro automobily.
  • Cyklistických pruhů v centru je vzhledem k počtu rekonstrukcí žalostně málo. Magistrát i projektanti na ně stále zapomínají.

Další odkazy:

Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům – kompletní text
 – Podrobné vyhodnocení naplnění Pěti bodů pro Prahu
 – Vysvědčení pro pražského radního Radovana Steinera
 – Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat

redakce NaKole.cz, 19.09.2008
Blogy

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

 ()
3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
Quatsch | 04.01.2017

Za mrazíky do Jizerských hor

 ()
Sice ne kolmo takže to sem asi moc nepatří, ale byl to moc fajn zimní přechod Jizerek - krásně jsem si tam vyčistil hlavu a taky zavzpomínal.********************************************* Rosničky už zase hlásí inverzi, nejlepší čas na pár dnů vyrazit z gloomy-doomy pošmourných nížin za sluníčkem…
cyklo-poustevnik | 27.12.2016

První kilometry na elektrokolech

 ()
Rozhodli jsme se naše stávající kola Author Reflex a Corsa elektrifikovat. V odborném servisu je vybavili středovými motory a my vyrazili na cestu domů. Po doplnění výstroje, kterou jsme před úpravou sundali a hlavně dobití baterií už druhý den využíváme hezkého počasí a jedeme k vodě. Tradiční…
Mirku | 18.12.2016

O čem se mluví:

Cestování na kole Prozradíte Vaše cykloplány na rok 2017 před 3 minutami
Ostatní – cyklo Použitelnost mapek z infocenter před 7 minutami
Co vás vytočilo 111. dnes v 12:33
Elektrokola Baterie a cokoliv o nich dnes v 12:24
Technické rady Netradiční sdílení kola dnes v 12:09
NEcyklo Hlašte teplotu :-) dnes v 10:37
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

209 cyklistů (28 přihlášených)

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší …
mirekbik | 11.01.2017

7001

3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v…
Quatsch | 04.01.2017