Sella Ronda Bike Day - Dolomity na silničce nebo MTB

Úzké silničky, které se šplhají až do nebe. Pestrobarevný proud cyklistů se vine před vámi jako had. Není to závod, je to Sella Ronda Bike Day.

Dolomity v celé své kráse
Foto: NaKole.cz

Když se řekne Dolomity, většina lidí si vybaví lyžování nebo horská kola. Zhruba polovina návštěvníků sem ale přijíždí na silničních kolech, aby se projeli po úzkých silničkách, které vedou po úbočích hor a překračují vrcholy v alpských sedlech.

Sella Ronda Bike Day je každoroční setkání cyklistů. Tuto neděli se jich do oblasti kolem horského masivu Sella sjelo přes dvanáct tisíc. Nezávodí, užívají si výhledů na Dolomity s přáteli a dětmi. Cesty jsou na jeden den v roce uzavřeny pro motorovou dopravu a cyklistům se otevírá okružní trasa v délce 65 km. Není to sváteční vyjížďka – cestou musejí nastoupat 1900 m a překonat čtyři sedla v nadmořské výšce 1900–2250 m.n.m. Trasa vede okolo horského masivu Sella. Ať už účastníci startují odkudkoli, celou cestu je provází nádherný výhled na skalní stěny s vrcholky zahalenými mlhou.

Zdroj: www.sellaronda­bikeday.com

Lyžařský ráj v létě

Všechna městečka, přes která vede trasa Sella Ronda, jsou proslulými lyžařskými středisky. Alta Badia bude letos v zimě hostit světový pohár v alpském lyžování. Také městečka Val Gardena či Arabba jsou ikony lyžařského světa – tři čtvrtiny turistů sem přijíždí právě v zimě, aby si užili místních sjezdovek. Svátek Sella Ronda je ale zasvěcený cyklistům.

Byli jsme při tom

„u nás jsou jen dva typy cest – nahoru nebo dolů“, usmívá se Maximilian Alber z jihotyrolské turistické centrály. Musím s ním souhlasit. Marně vzpomínám na nějaký úsek, který by vedl po rovině. Stoupání není prudké – cesty se klikatě vinou po úbočích hor a překračují masiv v některém ze čtyř sedel – Passo Gardena (2121 m.n.m.), Passo Campolongo (1875 m.n.m.), Passo Pordoi (2239 m.n.m.) či Passo Sella (2240 m.n.m.).
Jede se dobře, slunečné počasí střídá občas sprška deště pro ochlazení. Při cestě do kopce je to víc než příjemné. Batoh mám přilepený na zádech a zpod přilby mi kape pot. Před sebou vidím sedlo. Cedule je oblepená vzkazy z celého světa. Většina cyklistů se tu zastavuje a vychutnává pohledy do údolí. Před ukazatelem s nadmořskou výškou se staví cyklisté do fronty – každý chce mít svoji fotku s hlavním hrdinou – nadmořskou výškou.
Desítky minut stoupání pak vystřídá prudký sjezd do údolí. Nohy mám ztuhlé, jsem docela ráda, když se cesta obrací zase směrem k nebi. Celkem nás čekají čtyři stoupání a sjezdy. Cestou mě předjíždějí cyklisté na „silničkách“, vesele na sebe pokřikují a dávají se do hovoru. Zahlédnu i několik malých dětí v sedačkách, na závěsných tyčích nebo na vlastních kolech. Rodiče s nimi ale zřejmě nejedou celý okruh a využívají na část kyvadlovou autobusovu dopravu. Ta má jako jediná výjimku ze zákazu vjezdu do oblasti. Policie u zátarasů je nekompromisní.
V posledním Passo Sella se počasí náhle mění. Obloha zčerná, slyšíme hřmění hromu. Spouští se prudký déšť a teplota padá pod deset stupňů. Sjezd do Wolkensteinu (Val Gardena), během kterého spadneme o 700 výškových metrů, je skoro utrpení. Celý trup mám v teple a suchu – naštěstí jsem si ještě nahoře vzpomněla na starou radu vzít si pod oblečení staré noviny. Horší je to ale s rukama a nohama. Cestou dolů mi postupně znecitliví prsty u rukou, tak tak zvládám umrtvenými prsty brzdit. Oči mám plné vody, která stříká od předního kola. První domky Wolkensteinu jsou jako vysvobození. Teprve horká sprcha mě vrací zase zpátky do života.

Trasa Sella Ronda Bike Day s profilem

Nejen silnicí živ je člověk

Dolomity jsou rájem pro bajkery, a tak má Sella Ronda Bike Day přirozeně i svojí MTB alternativu. Během 54 km nastoupají cyklisté 3700 m. Na cestě jim pomáhají čtyři lanovky.
Ještě před pár lety tu byli cyklisté na horských kolech k vidění jen výjimečně. Jejich podíl ale prudce roste. Alta Badia, Sarntal a Gröden (Val Gardena) jsou baštou opravdové horské cyklistiky.
Kromě už zmíněné Sella Ronda Bike Day pořádá tato oblast pro bajkery řadu dalších událostí, především etrémně náročný MTB maraton Dolomity Superbike a mistrovství světa v MTB.

Sella Ronda – okruh pro vyznavače MTB

Informace o oblasti

Jižní Tyrolsko (Südtirol) – oblast v severní Itálii, v blízkosti rakousko-italských hranic. Hlavními městy regionu jsou Bozen (Bolzano), Meran (Merano), Brixen (Bressanone) a Bruneck (Brunico). Jižní Tyrolsko je známé především svými vinicemi a ovocnými sady. Velkou část pokrývají Dolomity, které jsou proslulé lyžařskými středisky. V letním období sem směřují milovníci silniční i MTB cyklistiky.

Další informace:

Oficiální stránky Sella Ronda Bike Day
Cyklistické trasy v Jižním Tyrolsku
GPS cyklistické trasy v Jižním Tyrolsku

Dolomity v celé své kráse Zástup cyklistů se šplhá do jednoho ze čtyř sedel v okolí masivu Sella Byly k vidění i úplně malé děti... ...nebo i trochu větší děti. Zahájení ve Val Gardena (Gröden). Jednoznačně dominují silniční kola. Překonání sedla bylo vždy důvodem k malé oslavě. Ani my jsme neodolali, abychom se nevyfotili. Do sedla Pordoi jsme šplhali asi hodinu. A když oslava, tak s pravým jihotyrolským špekem (Speck) a tradičním chlebem (Schüttelbrot)... ..a typickým italským macchiatto. Italové pijí po jídle téměř výhradně maličké espresso nebo právě macchiatto s mléčnou pěnou. A po celou dobu se nad námi vypínají majestátní štíty italských Dolomitů. V posledním sedle Passo Sella se najednou obloha hrozivě zatáhla, začalo pršet a teplota klesla na sedm stupňů.
Jitka Vrtalová, www.NaKole.cz, 09.07.2008

Slovinsko a Rakousko na kole

Rakousko, Slovinsko
13.06.2024 - 6 dní

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…