reklama

Evropská „Cyklostezka“

V létě 2004 byla v Praze 6 podél Evropské ulice vybudována 2,5 km dlouhá dělená pěší a cyklistická stezka, kterou pražská radnice hrdě prezentovala v rámci Evropského týdne mobility jako důkaz podpory cyklistické dopravy. Pojďme se tedy na Evropskou podívat...

Cyklostezka na Evropské
Cyklostezka na Evropské
Foto: Štěpán Boháč

Cyklistická stezka podél Evropské je velmi potřebná, ale v daném případě funkční stezka nevznikla. Projektant se neřídil příslušnými normami, ale ani zdravým rozumem.

Materiálové rozlišení povrchů a oddělení stezky taktilním pásem je provedeno jasně a srozumitelně, byť by bylo žádoucí použít dlažbu bez zkosených hran, která při jízdě klade menší odpor (viz přednádraží v Olomouci). Avšak pruh pro cyklisty šířky 1,50 m odpovídá jednosměrnému provozu, zatímco zde je uvažován jako obousměrný!

Dělení stezky na pěší a cyklistický pás při takto stísněných podmínkách (šířka 2,80 m) není funkční, protože na pěším pásu šířky 1,00 m se nevyhnou ani dva chodci a nutně musí vstoupit do cyklistického pásu. Zrovna tak šířka 1,50 m nestačí pro míjení se protijedoucích cyklistů (navíc když keře přerůstají do stezky).

Správným řešením by zde byl smíšený provoz v celé šířce, tím spíše že zde vchody do domů neústí přímo na chodník. Pro zdůraznění pravostranného provozu je vhodné zvýraznit střední dělící čáru.

Druhou možností je řešit pruh pro cyklisty jako jednosměrný šířky 1,00 m, takže by na chodce zbylo již použitelných 1,50 m, a zřídit opět jednosměrný pruh v opačném směru po druhé straně Evropské.

Vedení obousměrné cyklostezky po jedné straně komunikace je obecně nevhodné řešení, protože na křižovatkách vznikají nebezpečné kolizní situace, protože řidič neočekává cyklistu jedoucího v opačném směru než auta na komunikaci.

Dalším rizikovým faktorem jsou rozhledové poměry. Cyklista jedoucí ve směru záběru nemá díky vysokým keřům šanci včas uvidět auto přijíždějící zleva z Arabské a naopak. Situace je o to horší, že cyklista jede z kopce.

Samostatnou kapitolou je vodorovné dopravní značení. Cyklista by na přechodu měl teoreticky sesednout a převést kolo pěšky.

Již tradičním pražským folklórem je umísťování sloupů veřejného osvětlení, dopravních značek, označníků zastávek apod. do cyklistického pásu, pokud možno na jeho osu. Nebo je snad účelem důrazněji oddělit směry cyklistického provozu?

A aby toho nebylo málo, projíždí stezka přímo autobusovou zastávkou. Cestující tak z autobusu vystupují přímo do cyklistického pásu.

Je neuvěřitelné, že takovýto paskvil vyprojektoval autorizovaný dopravní inženýr, a následně byl projednán a schválen…

Fotogalerie

Cyklostezka na Evropské Pruh pro cyklisty šířky 1,50 m odpovídá jednosměrnému provozu, zatímco zde je uvažován jako obousměrný! Cyklista by zde měl teoreticky sesednout a převést kolo pěšky Sloupy veřejného osvětlení a označníky zastávek v cyklistickém pásu Cestující z autobusu vystupují přímo do cyklistického pásu
Štěpán Boháč, 18.05.2005
Blogy

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

Východní Balkán - 8. část - Rumunsko, Maďarsko - ZÁVĚR

 ()
Po probuzení v Transylvánii, nedaleko města Reghin, jsme si na snídani opět dojeli do první vesnice. Oproti Bulharsku jsme tady to kafe do kelímku dostali zdarma. Luděk k tomu obdržel i pivo, takže snídal jogurt a lahváče. Kamarád z Těchonína, když jsem mu poslala fotku, nám tuto stravu pochválil.…
Peggy | 15.12.2023

7. část - Do Rumunska!

 ()
Zastavili jsme hned v další vesnici Zachari Stojanovo, že si tam dáme kafe. Stálo 0,4 leva, takže se cena pořád snižovala. Vypili jsme opět každý dvě. Ani jsme nic kupovat nepotřebovali, jídlo jsme měli, akorát jsme na sluníčko vyskládali usušit pasy a to, co zbylo z lékárničky. Začali jsme si…
Peggy | 01.12.2023

O čem se mluví:

Lehokola Mám tříkolku a co dál, z dovolením 2 před 19 minutami
Trénink a zdraví Jak sportujeme dnes v 12:43
NEcyklo Ukrajina 42 dnes v 11:12
Elektrokola Výměna BMS dnes v 09:56
Technické rady Výměna destiček dnes v 09:15
Cestování na kole Zase na cestě dnes v 08:29
Technické rady Technické dotazy a poznatky II včera v 23:16
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

378 cyklistů (10 přihlášených)

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023,…
Stanley58 | 02.01.2024