Evropská „Cyklostezka“

V létě 2004 byla v Praze 6 podél Evropské ulice vybudována 2,5 km dlouhá dělená pěší a cyklistická stezka, kterou pražská radnice hrdě prezentovala v rámci Evropského týdne mobility jako důkaz podpory cyklistické dopravy. Pojďme se tedy na Evropskou podívat...

Cyklostezka na Evropské
Cyklostezka na Evropské
Foto: Štěpán Boháč

Cyklistická stezka podél Evropské je velmi potřebná, ale v daném případě funkční stezka nevznikla. Projektant se neřídil příslušnými normami, ale ani zdravým rozumem.

Materiálové rozlišení povrchů a oddělení stezky taktilním pásem je provedeno jasně a srozumitelně, byť by bylo žádoucí použít dlažbu bez zkosených hran, která při jízdě klade menší odpor (viz přednádraží v Olomouci). Avšak pruh pro cyklisty šířky 1,50 m odpovídá jednosměrnému provozu, zatímco zde je uvažován jako obousměrný!

Dělení stezky na pěší a cyklistický pás při takto stísněných podmínkách (šířka 2,80 m) není funkční, protože na pěším pásu šířky 1,00 m se nevyhnou ani dva chodci a nutně musí vstoupit do cyklistického pásu. Zrovna tak šířka 1,50 m nestačí pro míjení se protijedoucích cyklistů (navíc když keře přerůstají do stezky).

Správným řešením by zde byl smíšený provoz v celé šířce, tím spíše že zde vchody do domů neústí přímo na chodník. Pro zdůraznění pravostranného provozu je vhodné zvýraznit střední dělící čáru.

Druhou možností je řešit pruh pro cyklisty jako jednosměrný šířky 1,00 m, takže by na chodce zbylo již použitelných 1,50 m, a zřídit opět jednosměrný pruh v opačném směru po druhé straně Evropské.

Vedení obousměrné cyklostezky po jedné straně komunikace je obecně nevhodné řešení, protože na křižovatkách vznikají nebezpečné kolizní situace, protože řidič neočekává cyklistu jedoucího v opačném směru než auta na komunikaci.

Dalším rizikovým faktorem jsou rozhledové poměry. Cyklista jedoucí ve směru záběru nemá díky vysokým keřům šanci včas uvidět auto přijíždějící zleva z Arabské a naopak. Situace je o to horší, že cyklista jede z kopce.

Samostatnou kapitolou je vodorovné dopravní značení. Cyklista by na přechodu měl teoreticky sesednout a převést kolo pěšky.

Již tradičním pražským folklórem je umísťování sloupů veřejného osvětlení, dopravních značek, označníků zastávek apod. do cyklistického pásu, pokud možno na jeho osu. Nebo je snad účelem důrazněji oddělit směry cyklistického provozu?

A aby toho nebylo málo, projíždí stezka přímo autobusovou zastávkou. Cestující tak z autobusu vystupují přímo do cyklistického pásu.

Je neuvěřitelné, že takovýto paskvil vyprojektoval autorizovaný dopravní inženýr, a následně byl projednán a schválen…

Fotogalerie

Cyklostezka na Evropské Pruh pro cyklisty šířky 1,50 m odpovídá jednosměrnému provozu, zatímco zde je uvažován jako obousměrný! Cyklista by zde měl teoreticky sesednout a převést kolo pěšky Sloupy veřejného osvětlení a označníky zastávek v cyklistickém pásu Cestující z autobusu vystupují přímo do cyklistického pásu
Štěpán Boháč, 18.05.2005
Blogy

Na kole podél Jizery

 ()
První den. Tak zase sedím ve vlaku s kolem a tentokrát se chystám projet podél řeky Jizery z Kořenova v Jizerských horách, až k soutoku Jizery s Labem u Káraného. Využil jsem toho, že konečně nadešlo pár dnů bez deště. Cesta ve vlaku ubíhala dobře, při přestupu v Liberci jsem měl štěstí, že vlak…
vlakr | 21.08.2016

Dovolená v Novohradských horách – na kole s 9 letým klukem

Následující blog není pokusem o beletrii, ale souhrn zkušeností ze sedmidenního puťáku na kolech. Snad pomůže někomu, kdo by chtěl absolvovat něco podobného...Záměr: Vyjedeme z domova, projedeme Novohradské hory a oklikou podél Vltavy se vrátíme zpět. Máme na to sedm dnů. Chceme se projet krásnou…
VLB | 16.08.2016

Jižní hranice 2016

 ()
Pátek 15.7.Ráno dobaluji zbytek věcí a odjíždím na nádraží. Jsem trochu nevyspalý, protože jsem se ve dvě hodiny probudil a rozhodl se namontovat přední nosič, aby všechny věci nebyly jen vzadu. Dobře jsem udělal, docela se zlepšily jízdní vlastnosti, hlavně do kopce už se kolo nemá tendenci zvedat…
malej-jarda | 14.08.2016

Do Děčína

 ()
Autem jezdíme severní cestou přes Liberec nebo jižní přes Mnichovo Hradiště a Českou Lípu.Na kole jsem přijela do Děčína sama nebo s někým několikrát:- z Krušných hor přes Děčínský Sněžník- z Krásné Lípy Kyjovským údolím a údolím Kirnitzschtal- z českého Nordkapu přes Sebnitz - z Jedlové přes Bad…
Quatsch | 13.08.2016

Na skok v Rychlebských horách

 ()
Lepší něco než nic, a tak přišlo rychlé rozhodnutí strávit v červenci 3 dny v Rychlebských horách.Z parkoviště v Lipové - lázních jsem odlovila kešku pod Sněhulákem a nakoukla na začátek Lipovských stezek. Lákaly, ale přívlastek „krosové" je příbuzný se slovem krosit jen gramaticky, navíc moje kolo…
Quatsch | 12.08.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Islám nechceme před 4 minutami
Ostatní – cyklo Tak jaké to bylo dneska 58 před 18 minutami
NEcyklo Co vás pobavilo 107 dnes v 08:15
CO VÁS ZAUJALO 134 dnes v 08:06
Technické rady Sekačka na baterii z elektrokola včera v 23:47
Trénink a zdraví Ionťáky, sachariďák včera v 13:47
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz 2016 - Vítkov, Moravice včera v 13:12
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

210 cyklistů (14 přihlášených)

Na kole podél Jizery

První den. Tak zase sedím ve vlaku s kolem a tentokrát se chystám projet podél řeky Jizery z Kořenova v…
vlakr | 21.08.2016

Dovolená v Novohradských horách – na kole s 9 letým klukem

Následující blog není pokusem o beletrii, ale souhrn zkušeností ze sedmidenního puťáku na kolech. Snad pomůže…
VLB | 16.08.2016

Jižní hranice 2016

Pátek 15.7.Ráno dobaluji zbytek věcí a odjíždím na nádraží. Jsem trochu nevyspalý, protože jsem se ve dvě…
malej-jarda | 14.08.2016