Pohlednice z Londýna

Londýn v posledních několika letech změnil svou tvář a stal se městem přívětivým k cyklistům. Diana Maroufová (mezi Nakoláky známá pod přezdívkou Arabice) tu strávila tři měsíce a nedávno nám poslala fotopohled z města nad Temží.

Foto: Diana Maroufová

Před několika měsíci jsme s Dianou zveřejnili rozhovor o tom, jak se jezdí na kole neslyšícím. Tehdy jsme ještě netušili, že se vypraví na vlastní pěst do Londýna. Ještě před svým příjezdem nám poslala malý obrázek poskládaný z postřehů, jak se jezdí v Londýně.

Celé město je protkané sítí cyklistických pruhů:

Běžnou součástí jsou i předsunuté prostory pro cyklisty na světelných křižovatkách. Umožňují bezpečné odbočování cyklistů, omezují kolize při rozjezdu a navádějí cyklisty do prostoru, který není tak zamořen výfukovými plyny:

Londýn má svoji cyklozáchranku – Cycle Response Unit:

Ukázkový příklad Bike&Ride – lidé přijedou k metru, zaparkují kolo a pokračují dále metrem do práce:

Nejčastěji jsou k vidění bytelné zámky „účka“. Na některých místech lidé parkují zřejmě pravidelně, proto nechávají bytelné a těžké zámky na místě, aby je nemuseli stále převážet:

Častou pojistkou proti odcizení kola je vytažené sedlo a odmontované přední kolo:

Parkovací automaty na kola – odsud ho nikdo neukradne:

Návod na parkování v automatech. Návod začíná textem „Zkus den bez auta – dojeď si ke stanici metra na kole a bezpečně zaparkuj!“:

Bezpečnost především – řada lidí nosí výrazné žluté oblečení…:

…výstražnou vestu…

…nebo alespoň reflexní pruhy:

K vidění jsou i reflexní ozdoby na dráty kol:

V Londýně jsou často k vidění běžci v ulicích:

Nejen sport, ale i elegance – dáma v kostýmku:

Muž ve smokingu na skládacím kole. Skládaček je po Londýně také poměrně dost:

Na kole jezdí i řada poslanců britského parlamentu. Jen tak mimochodem, čerstvý starosta Londýna Boris Johnson nedávno zažil horké chvíle, když byl zachycen fotografem Evening Standard cestou do práce na kole – bez helmy:

redakce NaKole.cz, 28.06.2008

Kolosální cesta ke Koloseu

Milan Martinec
a další cyklocesty po Evropě – Moldavsko, Britské ostrovy, Kurská kosa, Malta
Druhá kniha Milana Martince o jeho cestách na kole Evropou. Milan sice není profesionální cyklocestovatel, ale na kole už ujel 350 000 km,…

Vodňansko

Do Vodňan jsem za svých více jak 50 let života prvně zabloudila loni v létě cestou na poutní místo Lomec, kde je unikátní oltář tzv. baldachýnového typu. Jde o zmenšenou napodobeninou Berniniho papežského oltáře z chrámu sv. Petra v Římě, a na světě jsou pouze tři - v Římě, ve španělském městě…
radka | včera

Vysoké Tatry – Nízké Tatry – pěšky i na kole

Bez plánu, kam letos vyrazit jsme na poslední chvíli oprášili předloňské prozkoumávání Nízkých Tater v okolí Ďumbieru. Ubytování sháníme na poslední chvíli a nikde není volno. Nakonec nacházíme volný apartmán v Pribylině, Západní Tatry - Roháče tu končí, Vysoké Tatry začínají a Nízké jsou také na…
HMS | 12.09.2017

Dovolená na kole s 10 letým klukem: Veselí n.Luž.- Pálava– Veselí

Plán Vyjedeme z domova z Veselí nad Lužnicí přes Jindřichův Hradec, Českou Kanadu, Dačice, Jemnici, Vranov, podél hranic Podyjím, Šobes, Šatov, Hevlín, Mikulov, Valtice, Lednici, objedeme Pálavu a vrátíme se o něco severněji přes přehradu Nové Mlýny, Pohořelice, Moravský Krumlov, kolem Dalešické…
VLB | 01.09.2017

Krušné hory - poslední třetina

Na Klínovec, nejvyšší horu Krušných hor, jsme vyjeli na kolách 5. 8. 2008. První noc v Krušných horách jsme strávili U Meluzíny.   srpen 2008: my 4 + Nick, auto v Perštejně, 5 dnů, 232 km, tudy:Údolíčko - Horní Halže - Klínovec - Boží Dar - Horní Blatná - Luby - Františkovy Lázně - Cheb - Jesenice…
Quatsch | 15.08.2017

Polsko – cesta majáků aneb na Hel za tuleni

„Tati, kdy mě konečně vezmeš k moři?“ ptá se můj syn, a tím tohle všechno vlastně začalo. Kam k moři? Předloni jsem byl na kole na Jadranu (Grada) a v horkách 40+ prohlásil, že k moři už mě nikdo nedostane. Takže musíme na sever – k Baltu. Při plánování cesty z ČR na sever Polska, jsem na netu…