reklama

Citybikes: kola do města

Městské kolo – v mnoha evropských zemích hlavní proud, u nás kuriozita, která budí pozornost. Jak dnes vypadají městská kola, jsme se zeptali Jakuba Širokého, prodejce městských kol pod značkou Citybikes.

Jakub Široký, majitel prodejny Citybikes
Jakub Široký, majitel prodejny Citybikes
Foto: NaKole.cz

Sedíme spolu v nově otevřené prodejně, která se specializuje na městská kola a příslušenství k nim. Co je tedy vlastně městské kolo a jak se liší od kol turistických?
Městská kola byla vytvořena s důrazem na eleganci, pohodlí jízdy a bezpečí. Jak už sám název napovídá, jsou určena především do města. Mezi jejich charakteristické prvky patří kryt řetězu, blatníky, rovnější řidítka, nábová převodovka.

Jak se kola vypořádají s městským terénem?
Většina kol má pneumatiky „balóny“, které vychytají většinu nerovností na asfaltu nebo na jemnější šotolině. U dražších modelů se přidává odpružení. Všechna kola mají navíc široká sedla s vinutými pružinami. O pozadí a páteř je tak dokonale postaráno.

A co pověstný pražský kopcovitý reliéf?
Používáme čtyři základní druhy planetových převodovek, které jsou umístěny v náboji. Kromě několika málo kol s klasickými převodovkami máme převodovky s třemi, pěti, sedmi a osmi stupni. Sedmistupňová převodovka je přitom ekvivalentní s 21ti převody horského kola. Já sám jsem s takovým kolem vyjel z Malé Strany na Petřín a nebyl to problém.

U nás je městská cyklistika dnes v plenkách. V Holandsku se městských kol prodá ročně 59 %, v Německu 25 %, u nás je jejich podíl podstatně nižší – pouhá 3 %. Proč si myslíte, že u nás zatím městská kola nejsou příliš vidět?
Důvod je historický. Za socialismu se individuální sport moc neřešil, lidé nebyli zvyklí pro sebe něco dělat. To se ale v současnosti mění.
Tradičně jezdí Češi hodně na kole do přírody na výlety nebo o dovolené na zájezdy. Cyklistika jako forma dopravy se teprve rozvíjí. V současné době je to hlavně záležitost vesnic a středních měst, velká města jsou na tom až na výjimky (jako třeba Hradec Králové) špatně. Podíl cyklistů ve městech ale roste. Ten trend je zřetelný a pozitivní.

Jaký je zájem o městská kola podle vaší zkušenosti?
Zájem rozhodně roste, to vím i od ostatních prodejců kol. Zabýváme se mimo jiné i velkoobchodem a sami prodejci už nás kontaktují a zajímají se o městská kola. Mají možnost vidět je například na veletrhu EuroBike v německém Friedrichshafenu. V porovnání s předchozím rokem byl narůstající trend městské cyklistiky jasně znát.
Lidé mají trochu potíž s tím, že byli zvyklí na kolo ze supermarketu za 3 tisíce, takže očekávají městské kolo do pěti tisíc korun. My nabízíme spíš kvalitnější zboží.

Máte čtyři produktové řady. O kterou z nich byl největší zájem?
Nedokážu to říct, je to vyrovnané. Třeba před vánoci byl velký zájem o Deep Entry, protože lidé kupovali svým rodičům a prarodičům kola. Deep Entry je určený právě pro seniory.
Někteří lidé zase vyhledávali Old Fashion pro nevšednost designu. Celkově je ten zájem vyrovnaný, každý si najde to své.

Teď bych se Vás ráda zeptala na charakteristické rysy městských kol. Asi hlavním rozdílem je pro mě převodovka v náboji.
To je pro lidi něco nového a často se na to ptají. Její hlavní výhodou je bezúdržbovost a snadnost obsluhy pro cyklistu. Dá se totiž přehazovat bez šlapání. Když potřebujete náhle zastavit před neočekávanou překážkou, dá se na místě přeřadit z nejtěžšího převodu na úplně nejlehčí. Potom se hladce rozjedete.
Pokud jde o údržbu, nábové převodovky se nemusí čistit a prakticky se nemusí seřizovat. I životnost je velmi dlouhá.

Většina vašich kol je vybavena dynamem…
Vzhledem k prostředí, kde se to kolo bude používat, se klade důraz na osvětlení. To je součástí základní výbavy. Většina našich modelů má tak zvané Standlicht, tedy světlo, které svítí i po zastavení. Světla jsou napájená dynamem, aby se majitel nemusel starat o baterky. U většiny typů je to modernější nábové dynamo. Kola mají také odrazky a reflexní pásky na bocích pláštů.

Jak Standlicht funguje?
U starších typů se používaly akumulátory, dnes jsou to čím dál častěji kondenzátory. Kondenzátory déle vydrží, světlo je pak menší a lehčí.
Při jízdě se kondenzátor nabíje, takže světlo svítí i po zastavení několik minut. Je to kvůli situacím, kdy cyklista potřebuje něco vyndat z kapsy, upravit se a podobně.

Napadne Vás ještě nějaká zajímavost v souvislosti s městskými koly?
Zákazníci se hodně ptají na váhu. Jsou zvyklí měřit tento parametr, jsou zvyklí na silniční nebo trekingová kola vážící 11 kg. V segmentu městských kol je váha vyšší a dokonce se ani nesleduje. Ze začátku, když jsme dostávali tuto otázku, měli jsme snahu kontaktovat výrobce a zjišťovat to. Ale oni nám řekli, že tenhle parametr se neuvádí a jestli to potřebujeme, můžeme si kola zvážit sami.

Děkuji za rozhovor.

Fotogalerie

Jakub Široký, majitel prodejny Citybikes Městská kola v nově otevřené pražské prodejně Městská kola v nově otevřené pražské prodejně Planetová převodovka v zadním náboji Světla mají obvykle dynamo v předním náboji… …tady je méně obvyklá varianta - přítlačné dynamo. Široká a pohodlná sedla patří k dalším typickým rysům městských kol Masivní kryt na řetězu také patří ke standardnímu vybavení Aby se sukně nezapletly do drátů... Tento nosič prý vydrží vše, co ráfek zadního kola Reflexní pásky na bocích plášťů zvyšují bezpečnost při noční jízdě. A něco pro dámy
redakce NaKole.cz, 25.03.2008
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Cestování na kole Jakou navigaci vybrat? před 9 minutami
NEcyklo Nejlepší vtip 38 před 12 minutami
Komentáře k článkům Proč chtějí v Nizozemsku více kol? před 13 minutami
CO VÁS ZAUJALO 160 dnes v 06:24
Technické rady Výměna řazení Nexus - Alfine dnes v 05:43
Komentáře k blogu Svařování blatníků dnes v 04:42
NEcyklo Inline brusle - tři nebo 4 kolečka? včera v 23:53
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

238 cyklistů (16 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017