Děti ve vozíku – co vzít s sebou na výlet?

Blíží se jaro a s ním doba prvních cyklistických výletů. V redakci se nám množí dotazy na výlety s dětmi. Jedním z nejčastějších je doporučené vybavení na cesty.

Vozík použijete na krátké vyjížďky v zimě…
Foto: NaKole.cz

S přívěsným vozíkem jezdíme už pátý rok. Od pikniku v blízkém háječku až po dvouměsíční putování Evropou na vlastní pěst, výlety s našimi dvěma dětmi byly vždy báječné.
Na cestách dáváme důraz na kvalitní vybavení, které nás nenechá „na holičkách“. Postupně jsme si vytvořili seznam věcí, který upravujeme podle věku dětí a délky cesty. Jak jde čas, odpadají pleny a naopak přibývají hračky a knížky, rukávky na plavání a podobně.

Když jsem v diskuzi seznam nabídla, začali se na mě obracet rodiče s prosbou o jeho zaslání. Zájem byl veliký, a proto jsem se rozhodla pro jeho zveřejnění s krátkým komentářem.

Předem upozorňuji, že jde o vybavení na minimálně týdenní cykloputování, kdy se na cestách snažíme být co nejvíce soběstační. Pokud se vypravíte na jednodenní výlet po okolí, budete zřejmě potřebovat jen zlomek z následujícího seznamu. Berte tedy, prosím, tento text spíše jako inspiraci a upravte si seznam tak, aby vyhovoval vašemu stylu cestování na kolech.

Oblečení pro dítě:

Věci na spaní
Trička s krátkým rukávem 3–4×
Trička s dlouhým rukávem 3×
Mikina 2×
Bundička
Komplet nepromokavý – bunda + kalhoty – dříve jsme brávali pláštěnky, ty se ale ukázaly jako nedostatečné. Na delších cestách je potřeba, aby děti byly suché zespodu.
Svetr/teplá mikina
Kalhoty krátké 3×
Tepláky, kamaše nebo plátěné kalhoty 3×
Punčocháče 2× – v poslední době bereme spíš funkční spodní kalhoty, které jsou k dispozici v dětských velikostech. Punčocháče nejsou moc praktické kvůli často špinavým nebo mokrým šlapkám.
Šatičky/šatové sukně 2× – i na cestách můžeme být krásné
Klobouček, čepice s kšiltem 2× – je velmi důležitý, v horku je to hlavní ochrana proti úžehu
Rukavice – vícekrát se osvědčily při jízdě v chladném počasí.
Ponožky 5×
Spodní kalhotky 5×
Boty – sandály, tenisky, holinky, přezuvky – to je základní osvědčené kvarteto.
Kartáček na zuby + pasta
Plavky, plavací kruh, rukávky
Tmavé brýle
Zástěrka na jídlo – hlavně malé děti se při jídle dokážou neuvěřitelně umazat. Staré triko nebo zástěrka přehozená přes oblečení je na cestách vždy velmi vděčným kouskem.
Hračky – na cestu není třeba brát velké množství hraček. Okolí je většinou zajímavější. Bereme proto jen oblíbeného plyšáka, hračky na písek, pastelky a sešit na kreslení. Naše děti si navíc obvykle přivážejí nějaké hračky, které dostanou cestou.

Hygiena, servis kol:

Šňůra (gumicuk), kolíčky – většinu času se vzadu na vozíku houpalo mokré oblečení; vždy bylo co sušit.
Hřeben, sponky, gumičky, ozdoby – jsme přece jenom holky.
Mýdlo
Ručníky malé
Cykloláhve s vodou – výborně fungují i jako sprcha.
Montážní brašna – lepení, rezervní duše, pumpička, montpáky, nýtovač řetězu, centrovací klíč a rezervní dráty do výpletu, náhradní brzdové a řadící lanko, sada imbusů, nejčastěji používané klíče, olej na řetěz.
Hadr na ruce – často opomíjená, ale přesto jedna z nejčastější používaných věcí, a to nejen při defektech kola.
Toaletní papír
Nůž – skládací nůž obsahuje také otvírák na konzervy a na láhve, párátko a vývrtku.
Šitíčko
Prací prostředek – pro praní v ruce
Taška/batůžek – když se někde zastavíme, ustájíme kola a chceme se podívat po okolí.
Pláštěnky na brašny – nepromokavé kryty na brašny se hodí, pokud právě nemáte nepromokavé brašny Vaude nebo Ortlieb. V každém případě ale vozíme všechno oblečení zabalené v igelitech, ani pláštěnky nefungují stoprocentně.
Zámek na kola

Potraviny a vaření:

Naše mladší dcera má docela slušný soubor potravinových alergií, což nás donutilo na cestách poctivě vařit. Na cestách nás proto doprovází kompletní polní kuchyně. Vařit na cestách není tak obtížné, jak to na první pohled vypadá. Základní vybavení zahrnuje:
Vařiče, bomby, zapalovač
Sada skládacích kastrolů, talíře, hrnky
Příbory
Utěrka, houbička, ekologický mycí prostředek na nádobí
Prkénko, struhadlo
Láhve na vodu – na uvaření a umytí nádobí stačí kolem 3–5 l vody
Potraviny – docela dlouhý seznam základních potravin, koření, čerstvé věci jako mléko, ovoce a zeleninu, maso a vejce kupujeme průběžně cestou.
Gumičky, náhradní igelitové pytlíčky se „zámkem“ – nikdy nevíte, na co se mohou hodit…

Doklady:

Opalovací krém
Repelent
Ochranná mast na rty
Náplasti, nůžky, obinadla + sterilní krytí, izolepa
Teploměr
Vitamíny, přípravky na výživu kloubů
Desinfekce na odřeniny nebo hnisavé rány
Sirup na kašel
Tišící prostředek na poštípání včelou
Prostředky proti bolesti a pro snížení horečky
Masti na suchou kůži

Spaní:

Dobře se najíst a vyspat – to je základ spokojenosti na každé cestě, ať trvá jakkoli dlouho. Proto jsme velkou pozornost věnovali výběru dobrého stanu, karimatek a spacáků.
Stan – dvouplášťový
karimatky – používáme samonafukovací
Spacáky – děvčata mají spacáky ušité na míru, hlavně ale oceňují, že si mohly vybrat přesně barvu. Při cestě jsou přes den spacáky zabalené do velkého igelitového pytle, aby nenavlhly.
Baterka – stejně dobře poslouží přední světlo z kola

To je tedy základní seznam, který upravujeme podle situace. Je v zásadě jedno, jestli jste na cestách jeden týden nebo dva měsíce – na objemu věcí se to příliš neprojeví.

Vozík použijete na krátké vyjížďky v zimě… …na lyžích,… …v létě na sportovní projížďku,… …nebo jako nákladní vůz pro delší cykloputování. Co všechno se do takového vozíku vejde! Sušíme po dešti Polní kuchyně v provozu Nepromokavé oblečky jsme si přivezli z Dánska. Děti jsou v suchu za každého počasí.

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…