Lidé by na silnicích uvítali více kontrol a restrikce

Více kamer na měření rychlosti aut, více policistů v terénu a okamžité odebrání řidičského průkazu při vážných přestupcích – to jsou opatření, které by podle lidí nejvíce přispěly k posílení bezpečnosti na českých silnicích.

Foto: NaKole.cz

Pravidla jsou v pořádku, nedaří se vymáhat jejich plnění

Před rokem a půl vstoupila v platnost tolik diskutovaná novela silničního zákona. Statistiky nehodovosti jako by dávaly za pravdu jejím odpůrcům. V roce 2007 zemřelo na českých silnicích téměř stejný počet lidí jako v roce 2005. „Bodový systém nemá vliv na chování řidičů, je potřeba ho zrušit,“ konstatují jeho odpůrci.

Už v prvních měsících, kdy nový systém začal platit, se přitom v nejrůznějších médiích objevovaly články „na co si dát pozor“. Řidiči tu dostávali návody, na které přestupky se Policie zaměřuje nejvíc. V kursu byly také rady, jak se v případě přistižení vyhnout odpovědnosti.
Bodový systém přinesl větší agendu. Už tak přetíženým policistům přibylo další papírování. A tak se policie soustředila na „bezpečné“ přestupky – nesporné, jednoduše prokazatelné, snadno měřitelné. Řidiči si rychle spočítali, že třeba překračovat povolenou rychlost, jezdit pod vlivem alkoholu nebo vozit děti bez dětské autosedačky se jim nemusí vyplatit. Na druhou stranu, nepouštění chodců na přechodu, telefonování za jízdy bez hands-free nebo ohrožování cyklistů při neopatrném předjíždění, to jsou přestupky zcela běžné.
Před českou policií stoji teď otázka. Dokáže zajistit, aby pravidla nezůstala pouze na papíře, ale řidiči se jimi skutečně řídili?

Podporu lidí mají kontroly a restrikce na silnicích

K podobnému závěru došel i rozsáhlý reprezentativní výzkum firmy GfK Praha. Zúčastnilo se ho 3029 respondentů z celé ČR ve věku 15–79 let.
Bodový systém si nezískal velkou podporu, celá polovina respondentů by souhlasila s jeho zrušením. Na druhou stranu, otázka bezpečnosti silničního provozu je pro Čechy velmi důležitá. O problematiku se velmi zajímá ¾ všech dotázaných.
Jak ukázal uvedený výzkum, lidé se vyslovili pro posílení odpovědnosti řidičů za své jednání, důsledné vymáhání zákona policií a zaměření se na skutečně nebezpečné jednání.

Z výzkumu GfK Praha vyplynulo, že opatření k posílení bezpečnosti by se obecně setkala s pozitivní odezvou. Většina opatření by získala nadpoloviční podporu a s řadou z nich souhlasí dokonce tři čtvrtiny lidí.
Přehled testovaných opatření je uveden v následujícím grafu. Dotazovaní se přitom u každého z uvedených návrhů zvlášť rozhodovali, zda by jej podpořili či ne.

Jste pro zavedení následujících opatření?


Zdroj: GfK Praha

Zelenou u lidí mají v první řadě opatření, která by zajistila vymahatelnost zákona (kamerový systém, více policistů). Nadpoloviční většina se také vyslovila pro přísnější tresty, a to zejména pro řidiče, kteří způsobí svým chováním smrt nebo invaliditu někoho jiného (odebrání řidičského průkazu na několik let, zveřejňování jmen viníků, doživotní zákaz řízení, vyšší pokuty, zákaz řízení do uhrazení škody).
Kromě represivních opatření získalo velkou podporu i jedno preventivní – řidičský průkaz na zkoušku pro začátečníky.

Majitelé exkluzivních aut: Zrušte bodový systém!

Zajímavé jsou také závěry studie, které ukazují na rozdíly v názorech podle značky automobilu v domácnosti. Majitelé starších škodovek (Felicia, Favorit, Forman, Š105/120) souhlasili s nejvíce z dotazovaných opatření (v průměru s 8 z 15), ještě více opatření by odsouhlasili majitelé aut asijských značek. Nejmenší podporu měla navrhovaná opatření mezi majiteli exkluzivních značek (pouze necelých 6 z 15 opatření). Ti by také nejvíce uvítali zrušení bodového systému.

Zdroj: tisková zpráva GfK Praha

Redakce NaKole.cz, 13.01.2008
Blogy

Paříž

 ()
Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda? Každý to vnímá jinak, když se mi naskytla příležitost odjet v polovině února na pár dní do Paříže, neváhala jsem ani chvilku. Vstávání uprostřed noci není příjemné, ale termoska s kávou se na…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

 ()
Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký příspěvek. Předem se omlouvám ortodoxním bikerům. Oravareitti Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce 57 km v srdci jezerní oblasti. Tato stezka je…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

 ()
3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
Quatsch | 04.01.2017

O čem se mluví:

Hirtshals včera v 22:31
Komentáře k blogu Paříž včera v 22:08
NEcyklo Co na klouby Ii včera v 21:38
Chci vylepšit NaKole.cz Co chci vylepšit na Kole VII. včera v 21:30
Ostatní – cyklo Blikačka na přilbu včera v 21:27
Lehokola Homebuilders lehokol 11 včera v 21:07
Elektrokola Oprava BBS02 včera v 20:12
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

120 cyklistů (4 přihlášení)

Paříž

Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda?…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
mirekbik | 14.01.2017