reklama

Lidé by na silnicích uvítali více kontrol a restrikce

Více kamer na měření rychlosti aut, více policistů v terénu a okamžité odebrání řidičského průkazu při vážných přestupcích – to jsou opatření, které by podle lidí nejvíce přispěly k posílení bezpečnosti na českých silnicích.

Foto: NaKole.cz

Pravidla jsou v pořádku, nedaří se vymáhat jejich plnění

Před rokem a půl vstoupila v platnost tolik diskutovaná novela silničního zákona. Statistiky nehodovosti jako by dávaly za pravdu jejím odpůrcům. V roce 2007 zemřelo na českých silnicích téměř stejný počet lidí jako v roce 2005. „Bodový systém nemá vliv na chování řidičů, je potřeba ho zrušit,“ konstatují jeho odpůrci.

Už v prvních měsících, kdy nový systém začal platit, se přitom v nejrůznějších médiích objevovaly články „na co si dát pozor“. Řidiči tu dostávali návody, na které přestupky se Policie zaměřuje nejvíc. V kursu byly také rady, jak se v případě přistižení vyhnout odpovědnosti.
Bodový systém přinesl větší agendu. Už tak přetíženým policistům přibylo další papírování. A tak se policie soustředila na „bezpečné“ přestupky – nesporné, jednoduše prokazatelné, snadno měřitelné. Řidiči si rychle spočítali, že třeba překračovat povolenou rychlost, jezdit pod vlivem alkoholu nebo vozit děti bez dětské autosedačky se jim nemusí vyplatit. Na druhou stranu, nepouštění chodců na přechodu, telefonování za jízdy bez hands-free nebo ohrožování cyklistů při neopatrném předjíždění, to jsou přestupky zcela běžné.
Před českou policií stoji teď otázka. Dokáže zajistit, aby pravidla nezůstala pouze na papíře, ale řidiči se jimi skutečně řídili?

Podporu lidí mají kontroly a restrikce na silnicích

K podobnému závěru došel i rozsáhlý reprezentativní výzkum firmy GfK Praha. Zúčastnilo se ho 3029 respondentů z celé ČR ve věku 15–79 let.
Bodový systém si nezískal velkou podporu, celá polovina respondentů by souhlasila s jeho zrušením. Na druhou stranu, otázka bezpečnosti silničního provozu je pro Čechy velmi důležitá. O problematiku se velmi zajímá ¾ všech dotázaných.
Jak ukázal uvedený výzkum, lidé se vyslovili pro posílení odpovědnosti řidičů za své jednání, důsledné vymáhání zákona policií a zaměření se na skutečně nebezpečné jednání.

Z výzkumu GfK Praha vyplynulo, že opatření k posílení bezpečnosti by se obecně setkala s pozitivní odezvou. Většina opatření by získala nadpoloviční podporu a s řadou z nich souhlasí dokonce tři čtvrtiny lidí.
Přehled testovaných opatření je uveden v následujícím grafu. Dotazovaní se přitom u každého z uvedených návrhů zvlášť rozhodovali, zda by jej podpořili či ne.

Jste pro zavedení následujících opatření?


Zdroj: GfK Praha

Zelenou u lidí mají v první řadě opatření, která by zajistila vymahatelnost zákona (kamerový systém, více policistů). Nadpoloviční většina se také vyslovila pro přísnější tresty, a to zejména pro řidiče, kteří způsobí svým chováním smrt nebo invaliditu někoho jiného (odebrání řidičského průkazu na několik let, zveřejňování jmen viníků, doživotní zákaz řízení, vyšší pokuty, zákaz řízení do uhrazení škody).
Kromě represivních opatření získalo velkou podporu i jedno preventivní – řidičský průkaz na zkoušku pro začátečníky.

Majitelé exkluzivních aut: Zrušte bodový systém!

Zajímavé jsou také závěry studie, které ukazují na rozdíly v názorech podle značky automobilu v domácnosti. Majitelé starších škodovek (Felicia, Favorit, Forman, Š105/120) souhlasili s nejvíce z dotazovaných opatření (v průměru s 8 z 15), ještě více opatření by odsouhlasili majitelé aut asijských značek. Nejmenší podporu měla navrhovaná opatření mezi majiteli exkluzivních značek (pouze necelých 6 z 15 opatření). Ti by také nejvíce uvítali zrušení bodového systému.

Zdroj: tisková zpráva GfK Praha

Redakce NaKole.cz, 13.01.2008
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 před 6 minutami
Ukrajina 43 před 15 minutami
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky dnes v 10:51
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 21:12
NEcyklo Ukrajina 42 včera v 19:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

310 cyklistů (21 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024