reklama

Lidé by na silnicích uvítali více kontrol a restrikce

Více kamer na měření rychlosti aut, více policistů v terénu a okamžité odebrání řidičského průkazu při vážných přestupcích – to jsou opatření, které by podle lidí nejvíce přispěly k posílení bezpečnosti na českých silnicích.

Foto: NaKole.cz

Pravidla jsou v pořádku, nedaří se vymáhat jejich plnění

Před rokem a půl vstoupila v platnost tolik diskutovaná novela silničního zákona. Statistiky nehodovosti jako by dávaly za pravdu jejím odpůrcům. V roce 2007 zemřelo na českých silnicích téměř stejný počet lidí jako v roce 2005. „Bodový systém nemá vliv na chování řidičů, je potřeba ho zrušit,“ konstatují jeho odpůrci.

Už v prvních měsících, kdy nový systém začal platit, se přitom v nejrůznějších médiích objevovaly články „na co si dát pozor“. Řidiči tu dostávali návody, na které přestupky se Policie zaměřuje nejvíc. V kursu byly také rady, jak se v případě přistižení vyhnout odpovědnosti.
Bodový systém přinesl větší agendu. Už tak přetíženým policistům přibylo další papírování. A tak se policie soustředila na „bezpečné“ přestupky – nesporné, jednoduše prokazatelné, snadno měřitelné. Řidiči si rychle spočítali, že třeba překračovat povolenou rychlost, jezdit pod vlivem alkoholu nebo vozit děti bez dětské autosedačky se jim nemusí vyplatit. Na druhou stranu, nepouštění chodců na přechodu, telefonování za jízdy bez hands-free nebo ohrožování cyklistů při neopatrném předjíždění, to jsou přestupky zcela běžné.
Před českou policií stoji teď otázka. Dokáže zajistit, aby pravidla nezůstala pouze na papíře, ale řidiči se jimi skutečně řídili?

Podporu lidí mají kontroly a restrikce na silnicích

K podobnému závěru došel i rozsáhlý reprezentativní výzkum firmy GfK Praha. Zúčastnilo se ho 3029 respondentů z celé ČR ve věku 15–79 let.
Bodový systém si nezískal velkou podporu, celá polovina respondentů by souhlasila s jeho zrušením. Na druhou stranu, otázka bezpečnosti silničního provozu je pro Čechy velmi důležitá. O problematiku se velmi zajímá ¾ všech dotázaných.
Jak ukázal uvedený výzkum, lidé se vyslovili pro posílení odpovědnosti řidičů za své jednání, důsledné vymáhání zákona policií a zaměření se na skutečně nebezpečné jednání.

Z výzkumu GfK Praha vyplynulo, že opatření k posílení bezpečnosti by se obecně setkala s pozitivní odezvou. Většina opatření by získala nadpoloviční podporu a s řadou z nich souhlasí dokonce tři čtvrtiny lidí.
Přehled testovaných opatření je uveden v následujícím grafu. Dotazovaní se přitom u každého z uvedených návrhů zvlášť rozhodovali, zda by jej podpořili či ne.

Jste pro zavedení následujících opatření?


Zdroj: GfK Praha

Zelenou u lidí mají v první řadě opatření, která by zajistila vymahatelnost zákona (kamerový systém, více policistů). Nadpoloviční většina se také vyslovila pro přísnější tresty, a to zejména pro řidiče, kteří způsobí svým chováním smrt nebo invaliditu někoho jiného (odebrání řidičského průkazu na několik let, zveřejňování jmen viníků, doživotní zákaz řízení, vyšší pokuty, zákaz řízení do uhrazení škody).
Kromě represivních opatření získalo velkou podporu i jedno preventivní – řidičský průkaz na zkoušku pro začátečníky.

Majitelé exkluzivních aut: Zrušte bodový systém!

Zajímavé jsou také závěry studie, které ukazují na rozdíly v názorech podle značky automobilu v domácnosti. Majitelé starších škodovek (Felicia, Favorit, Forman, Š105/120) souhlasili s nejvíce z dotazovaných opatření (v průměru s 8 z 15), ještě více opatření by odsouhlasili majitelé aut asijských značek. Nejmenší podporu měla navrhovaná opatření mezi majiteli exkluzivních značek (pouze necelých 6 z 15 opatření). Ti by také nejvíce uvítali zrušení bodového systému.

Zdroj: tisková zpráva GfK Praha

Redakce NaKole.cz, 13.01.2008
Blogy

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku

 ()
Kam vyrazíme v létě na rodinnou dovolenou řešíme většinou už v zimě
PetuVan | včera

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

 ()
Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | 18.01.2018

Polsko 2014 - 4.část

 ()
13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas tolik nevadí. K autu to máme nějakých sto třicet kilometrů vzdušnou čarou a času dostatek. Na modré obloze se opět začínají objevovat osamocené černé mraky a stále hodně fouká. Odjíždíme až…
Santi | 14.01.2018

Za sluníčkem na Hebridy (2017)

 ()
Celý měsíc kolmo-tlačmo-pěšmo po ostrovech západní Vysočiny, krásné počasí skoro bez deště, žádné úmorné tropy, žádné kousavé midges, úžasná krajina, divoká příroda, daleko od přelidněné civilizace, klid, pohoda,... Byl by hřích tu spěchat a jen nahánět kilometry, nezastavit, neposedět, nevychutnat…
cyklo-poustevnik | 14.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (2.)

 ()
... aneb co tam, kurwa, będziecie szukać v tej Rosiji? (část 2) Wieliczka, Krakow a Szlak Orlich gniazd Projíždět jihovýchodním Polskem a nezastavit se v bývalém solném dole Wieliczka nebo v historickém Krakově? Nemožné! Wieliczka byla první na řadě. Vystáli jsme frontu na prohlídku v polském…
Peggy | 10.01.2018

O čem se mluví:

NEcyklo Volíme prezidenta před 3 minutami
Komentáře k blogu Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku dnes v 03:24
NEcyklo Radování ze sněhu 2017 - 2018 dnes v 01:23
Ostatní – cyklo Zaujalo 182 včera v 23:55
NEcyklo Nejlepší vtip XXXVIII včera v 21:24
Ostatní – cyklo Co vás vytočilo 117. včera v 20:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

163 cyklistů (21 přihlášených)

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku

Kam vyrazíme v létě na rodinnou dovolenou řešíme většinou už v zimě
PetuVan | včera

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo…
Peggy | 18.01.2018

Polsko 2014 - 4.část

13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas…
Santi | 14.01.2018