Co znamená Schengen pro cykloturisty?

Česká republika se koncem roku 2007 stane součástí Schengenského prostoru. Bez hraničních kontrol se bude cestovat do dalších devíti zemí EU včetně Česka. Co tato skutečnost znamená pro cykloturisty, kteří by si chtěli vyrazit na výlet do příhraničí?

Hraniční přechody budou od 21.12.2007 v ČR minulostí
Foto: NaKole.cz

Na konci letošního roku vstupuje Česká republika do Schengenského prostoru. Neformální politická dohoda ministrů vnitra oznámila jeho rozšíření k 21. prosinci 2007. V praxi to znamená, že z našich hranic zmizí hraniční kontroly a hraniční přechody už člověk pozná jen podle tabule, oznamující, že vjíždí na území jiného státu. Dříve bylo možné překročit hranice pouze na hraničních přechodech, nově to bude povoleno kdekoli.

Některá místa však zůstanou veřejnosti nedostupná, přestože leží na státní hranici. Půjde především o I. zóny národních parků a národní přírodní rezervace, kde není dovoleno vstupovat mimo vyznačené cesty. Na celém území národních parků, chráněných krajinných oblastí a národních přírodních rezervací je navíc zakázáno vjíždět motorovými vozidly mimo silnice a místní komunikace. „Tato omezení zůstávají samozřejmě nadále platná. Ať už jde o zvláště chráněná území uvnitř České republiky nebo na hranicích. Náš vstup do Schengenu na tom nemění vůbec nic,“ vysvětluje náměstek ministra životního prostředí František Pelc.

Omezení se týká všech čtyř českých národních parků (Šumava, Podyjí, Krkonoše a České Švýcarsko), 12 chráněných krajinných oblastí a řady národních přírodních rezervací na českých státních hranicích. „Připravujeme do tisku informační leták s mapou, kde jsou všechna území na hranicích, kterých se omezení vstupu nadále týká, pro turisty vyznačena. Leták bude vydán čtyřjazyčně – česko-anglicko-německo-polsky, a bude k dispozici v informačních střediscích chráněných území i elektronicky na stránce MŽP,“ říká tiskový mluvčí ministerstva Jakub Kašpar. Pro návštěvníky chráněných území také budou přímo v terénu připraveny informační tabule.

Další informace:

Cyklistika Krnov
Euroskop
MVČR

Hraniční přechody budou od 21.12.2007 v ČR minulostí Hraniční přechody budou od 21.12.2007 v ČR minulostí
TZ MŽP a redakce NaKole.cz, 22.11.2007

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…