Na kole po centrálním Švýcarsku

Do Švýcarska jsem se letos podíval už potřetí. Dřív jsem se tudy projížděl na domorodé „plečce“, tentokrát jsem si s sebou vzal poprvé vlastní kolo.

Cyklotrasa č.9 - pod Wichelsee
Foto: Josef Waters

Města jsou pro cyklisty jako dělaná

Ve Švýcarsku má cyklistická doprava velkou podporu a perfektní infrastrukturu. Všude ve městech jsou na vozovkách oddělené cyklopruhy a spousty různých typů stojanů, nebo jen vodorovným značením vyhrazená stání pro kola (stejně tak pro mopedy, které mohou používat vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy). Ve městech potkáte hodně cyklistů na všech možných strojích, od perfektních biků, po letitá rezavé kola s jediným převodem.

Na výlety po Švýcarsku

Mimo města na rovinách kolem řek a jezer jsou snad podél všech hlavních silnic oddělené „dopravní“ asfaltové cyklostezky a „výletní“, většinou štěrkové, někdy i úzké cesty. Značení je precizní, červenými cedulkami a směrovkami, stejně jako značení náročnějších cykloturistických tras odlišených obrázkem bikera ve stoupání. Mimo město jsem potkával hodně rychlých silničářů na švihu a dokonce dva lehokolisty. Během pár dní v Davosu jsem při pěších výletech potkával i „opravdové“ bikery na těžkých kamenitých trasách ve výškách okolo 2500–3000 mnm.

Povinné ručení pro cyklisty

Specialita Švýcarska je nutnost mít „povinné ručení“ na kolo, tedy zakoupenou a na rámu nalepenou nálepku „Fahrrad Vignette“ pro daný rok (k dostání za 5 CHF na každé poště). Nevšiml jsem si ale, že by to někdo kontroloval. Policisty jsem za tři pobyty a naježděné tisíce km od Ženevy po Davos viděl jen jednou u drobné nehody.

Jak jsem to viděl

Fotografie k tomuto článku pocházejí z několika výletů z mojí základny v městě Luzern. Používal jsem část hlavní trasy č.9, která vede mezi Luzern a Interlaken a mimo to dvě náročnější cyklotrasy (schwere bikeroute). Obtížnost spočívala ve velkém převýšení, jinak vedly skoro celé po asfaltu. Ze Sarnenu na sedlo Langis jsem vystoupal zhruba 1000 m převýšení a na Tannalp okolo 1500 m.

(Další fotky z vyjížďky na Tannalp)

Cyklotrasa č.9 - pod Wichelsee Sarnen Luzern Luzern Luzern Luzern Luzern Cykloznačení Před stoupáním na Langis Cyklotrasa č.9 - stoupání k Lungern See Cyklotrasa č.9 - pod Wichelsee Cyklotrasa č.9 - okolo Wichelsee Cyklotrasa č.9 - okolo Lungern See
Josef Waters, 03.09.2007

02.06.2017 - 3 dny
pěší turistika
Vlastní doprava
Solná komora – Salzkammergut (Salzkammergut Tourismus)

Solná komora na kole s polopenzí

Rakousko
03.06.2017 - 8 dní
 (CK Victoria)
14 900 Kč 13 950 Kč

Na kolech pod Mt. Blanc

Michal Ivasienko
Putování se třemi malými dětmi k nejvyššímu vrcholu Evropy
Ještě rok před popisovanou cestou k nejvyššímu vrcholu Evropy neměli účastníci této expedice naprosto žádné zkušenosti s cykloturistikou a…

Z útulku až k moři

Lucie Kovaříková a Michal Jon
aneb Jak se Ernest učil plavat
DOTISK úspěšného titulu s novou podobou obálky Málokterý pes u nás je tak velkým cestovatelem jako Ernest. Vždyť jen na cestě popisované v…

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

Poutník a Elphi

Já vím, že název zní trochu jako pohádka, ale vlastně to byl takový pohádkový víkend. Vždycky jsem chtěl do Hamburku, který kluk by nechtěl, jako malý jsem si prozpěvoval písničku W+V Strýček Jack a při plánování cesty podél Labe jsem si říkal, že konečně k tomu dojde. Pak to s Labskou bylo jinak…
petrp | 04.05.2017

Vrchařská koruna Valašska

VKV - Vrchařská koruna Valašska ...VKV poprvé a určitě ne naposled... Téměř hned po novém roce jsem začal opět plánovat akce na nový rok. Rok 2017. A to i přes to, že letošní zima byla „delší" jako obvykle a nakonec se ani v druhé polovině dubna nechce vzdát své vlády. O tom ale ještě později...Asi…
Marťas004 | 02.05.2017

Maďarsko a Chorvatsko na kole

Skončila zima nezima. Vypnul jsem lyžařský vlek, naštípal dříví na zimu příští, zabalil vše potřebné, rozloučil se z Gorolemi... „paždziernik dowidzenia"... a usednul natěšený na bicykl. Má mysl je již týdny někde na cestách... První kilometry vedou Moravou V kalendáři je datum 8. května 2014.…
pavelv | 20.04.2017

Paříž

Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda? Každý to vnímá jinak, když se mi naskytla příležitost odjet v polovině února na pár dní do Paříže, neváhala jsem ani chvilku. Vstávání uprostřed noci není příjemné, ale termoska s kávou se na…