Cyklistická konference Velké Karlovice 2007

Velké Karlovice – menší vesnička na úpatí Beskyd, jen pár kilometrů od Vsetína. V květnu 2007 se sem sjeli na celostátní konferenci lidé, kteří mají co říci k dalšímu rozvoji cyklostezek a cyklotras v České republice.

Jaroslav Martinek, hlavní organizátor konference
Jaroslav Martinek, hlavní organizátor konference
Foto: NaKole.cz

Koho jste tu mohli potkat

Největší část ze zhruba 200 účastníků tvořili zástupci měst, obcí a krajů, kteří mají ve své kompetenci cyklistiku jako součást dopravy nebo turistického ruchu. Celorepublikové projekty tu představily organizace jako Czechtourism, Klub českých turistů nebo Nadace Partnerství (Cyklisté vítáni, stezky Greenways). Mezi účastníky a přednášejícími se objevili také zástupci mikroregionů, sdružení obcí, profesionálních asociací a dodavatelských fi­rem.

Příjemný začátek, netradiční průběh

Konference byla pětidenní, z toho tři dny se jezdilo na kolech. I když se ale účastníci uzavřeli do konferenčních sálů, o překvapení nouze nebyla. „Toto nebude obyčejná konference,“ přivítal všechny na úvod Jaroslav Martinek z CDV, hlavní duše a organizátor celé konference. „Vítejte na dvoudenní pracovní poradě!“ Hned také vysvětlil, k čemu by měla vést. Ve strukturálních fondech EU na léta 2007–2013 je připraveno až 26,69 mld. eur, tedy přibližně 752,70 mld. Kč. Kdo je již dnes připravený, má velkou šanci na úspěch. A že to jde, ukázaly exkurze po nově vybudovaných úsecích cyklostezkách na Vsetínsku a Slovácku.

Držet pohromadě se vyplácí

Dotace z evropské unie, to byla červená nit, která se táhla celou konferenci. Jako mnohem důležitější než peníze byla ale hodnocena schopnost táhnout za jeden provaz. Například prezentace regionu Orlicko-Třebovsko jasně ukázala, že společně se dají zvládnout i zdánlivě nepřekonatelné problémy. A že vybudování cyklostezky je opravdu běh na dlouhou trať – od výkupů pozemků či dohod s majiteli, přes různé stupně plánovací dokumentace, shánění peněz až po vlastní realizaci. Prakticky všechny kraje (na konferenci se objevili zástupci všech krajů s výjimkou dvou – Libereckého a Moravskoslezského) dnes chápou cestovní ruch jako samostatný výdělečný obor, který může obcím a regionům přinést lepší životní úroveň.

Průměrný cyklista neexistuje

Konference mimo jiné také ukázala, jak barevný a různorodý je národ cyklistů. Obecně zažité jsou už minimálně dvě základní podoby kola – jako dopravního prostředku především ve městech a kola jako prostředku oddychu a rekreace. Zatímco zástupci měst mluvili hlavně o dopravních řešeních, v krajích a mikroregionech šlo zase o cykloturistiku jako důležitou součást turistického ruchu a trávení volného času. Obě formy existují paralelně jedna vedle druhé, navzájem se nedají oddělit jedna od druhé. Rekreační cyklostezky mezi městy a obcemi mohou využívat místní k dopravě na kolech a naopak, cyklostezky v městských parcích jsou přirozeně vhodné také k rekreaci.
Čím dál tím silněji ale zaznívá i volání: „Cyklisté nejsou jednolitou masou, ve které mají všichni stejné potřeby!“ Zatím je možné vytipovat následující skupiny:
 – rodiny s dětmi
 – pohodoví cyklisté
 – dálkoví cyklisté
 – bikeři
 – závodníci.

Každá z těchto skupin má odlišné požadavky na délku tras, kvalitu povrchu, převýšení, relativní bezpečnost a navazující služby. Při návrhu cyklistické infrastruktury by měli projektanti zvážit potřeby všech uvedených skupin.
(typologie s použitím materiálů Radky Žákové, cykloprůvodkyně)

Nová metodika pro stavbu terénních tras

Téměř tříhodinový workshop byl věnovaný terénní cyklistice. Sdružení ČEMBA přineslo na konferenci ucelenou metodiku s konkrétními návody, jak budovat v lesích šetrné a udržitelné trasy pro MTB jezdce. Současné živelné používání lesních cest není právě ideální a není divu, že někteří lesní správci k němu mají své výhrady. Vytyčení MTB tras podle určitých zásad přitom může být ohleduplné k přírodě a zároveň přinášet příjemný zážitek pro jezdce. Své zkušenosti s budováním a provozem takových cest v posledních více než deseti letech tu představil zástupce z Walesu.

Cyklistika pro města aneb do školy i do práce na kole

Zástupci Uherského Hradiště, Vsetína a dalších měst hovořili o cyklistice jako o rovnocenném způsobu dopravy ve městech. Kolo má dobrý potenciál při cestách do 5 km, největší šanci na rozvoj cyklistické dopravy tedy mají města střední velikosti. Že cyklistickou dopravu má smysl podporovat i ve větších městech, ukazují příklady Pardubic, Hradce Králové, Zlína nebo zahraničních Brém, Vídně nebo Basileje.
Mnoho starostů nebo městských úředníků hovoří již dnes o nutnosti přerozdělení dopravního prostoru ve prospěch cyklistů. V praxi to znamená, že cyklistický pruh nebo samostatná cyklostezka se objevují na místě, kde dříve parkovala nebo jezdila auta. Taková řešení jsou často bezpečnější a efektivnější než vykazování cyklistů na chodníky.
Předvedené statistiky jasně dokazují, že při rostoucím počtu kilometrů cyklostezek jezdí více cyklistů.

Co nejvíce chybí v ČR

Jak se ukázalo, města a obce, stejně jako mikroregiony mají obecně zájem budovat síť přátelských a bezpečných cest pro cyklisty. Z několika přednášek ale zazníval jeden důležitý požadavek. V porovnání s jinými evropskými státy u nás citelně chybí celostátní koordinace budování stezek a tras, ať už ze strany státu nebo celonárodní cyklistické asociace. Například v Německu ADFC (Allgemeine Deutscher Fahrrad Club) se stará o vytvoření sítě páteřních tras a jejich jednotnou propagaci, podporu cyklistické kultury, osvětové akce a podobně.

Možná přijde i…

Na závěr dvoudenního přednáškového a diskusního maratonu se na konferenci zastavil i ministr pro místní rozvoj Jiří Čunek. Jeho proslov směřoval k hlavní výzvě: „Kdo má zájem o získání financí z fondů SROP, ten musí mít připravené projekty co nejdříve.“ Pan ministr všem posluchačům také slíbil, že zváží vytvoření nové funkce – celostátního koordinátora pro cyklistickou infrastrukturu.

Je jasné, že před městy, obcemi a regiony leží nové výzvy na vytvoření udržitelného systému dopravy a zachování naší krajiny budoucím generacím. Dnes jsou k dispozici i průvodci, kteří vědí, jak na to. Mnoho zkušeností máme sami, učit se můžeme i v zahraničí. Důležitější než finance je dobrá vůle ochota měst a regionů udělat maximum pro bezpečnost cyklistů.

Fotogalerie

Jaroslav Martinek, hlavní organizátor konference Sál hotelu Horal přivítal účastníky cyklokonference z celé republiky Na cyklokonferenci zavítal také ministr Jiří Čunek Účastníci konference vyrazili také na exkurzi po okolních cyklostezkách
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 09.06.2007
Vyzkoušejte
 (CK Hoška Tour)

Bavorské zrušené železnice na kole

Česko, Německo
14.06.2017 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
5 450 Kč
 (CK Hoška Tour)

Cyklostezka z Prahy do Míšně

Česko, Německo
19.07.2017 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
4 950 Kč
 (CK Hoška Tour)

Bavorské zrušené železnice na kole

Česko, Německo
02.08.2017 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
5 450 Kč
Do vaší knihovny

Pestrý život cyklotrempa

Jan Vlasák
Čtvrtá kniha svérázného cestovatele a spisovatele
Čtvrtá kniha je výjimečná tím, že si autor kromě textu a fotografií do ní sám nakreslil obrázky uvádějící jednotlivé kapitoly a je také…
278 Kč

Ze života cyklotrempa

Jan Vlasák
Kniha, oceněná za originalitu v soutěži GO KAMERA
Tímto titulem završujeme souborné vydání všech povídání z cest Honzy Vlasáka. Tři cykloturistické a jedna horolezecká kniha dostaly…
299 Kč
Blogy

Paříž

 ()
Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda? Každý to vnímá jinak, když se mi naskytla příležitost odjet v polovině února na pár dní do Paříže, neváhala jsem ani chvilku. Vstávání uprostřed noci není příjemné, ale termoska s kávou se na…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

 ()
Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký příspěvek. Předem se omlouvám ortodoxním bikerům. Oravareitti Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce 57 km v srdci jezerní oblasti. Tato stezka je…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

 ()
3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
Quatsch | 04.01.2017

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Blikačka na přilbu před 5 minutami
NEcyklo Kdo se vlastně v Evropě integruje 11 před 6 minutami
Technické rady Na těžko, s přívěsem.. dnes v 15:26
Rada při výběru kola Jaké MTB 29" za 20 - 25 tisíc Kč? dnes v 15:15
MTB a krosová kola Alpina Eco C05 nebo Leader Fox Away 2014 dnes v 14:32
Elektrokola Oprava BBS02 dnes v 12:33
NEcyklo Co vás vytočilo 112 dnes v 12:32
Silniční kola 700x23c vs. 700x25c dnes v 12:07
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

272 cyklistů (17 přihlášených)

Paříž

Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda?…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
mirekbik | 14.01.2017