Jak jsem viděl cyklojízdu

O cyklojízdách v Praze jsem si před pár lety povídal se spolumajitelem známého sportovního časopisu. „No jo, to jsou ty dredaři. Hlavně že můžou proti něčemu protestovat“, zhodnotil stručně celou akci. Pár dní předem se rozjela celkem živá diskuse na bike-forum.cz. Zastánci a odpůrci se tam sekali hlava nehlava. Tak jsem se jel 21. dubna podívat osobně.

Jízda městem
Foto: Michal Křivohlávek

Věkové složení účastníků je hodně rozmanité – od teenagerů až po důchodce. Kola všech typů od vykopávek z bazaru až po nejnovější modely. Zajímavá byla dvě ležatá kola, koloběžka, in-line brusle a přišli dokonce i chodci.

Kolaři od začátku postávají v hloučcích, skupinu nikdo neorganizuje. Trasa se obvykle domlouvá na místě nebo předem na internetové konferenci, jak jsem se dověděl z letáčku. Nakonec přece jenom vystupuje na podstavec muž ve středním věku, který navrhuje trasu, opakuje pravidla, vysvětluje pro nové účastníky smysl akce.

Cílem je ukázat jízdní kolo jako vhodný dopravní prostředek do města a upozornit na práva a bezpečnost cyklistů. Jede se pod heslem Neblokujeme dopravu – jsme doprava. Jízda je z principu nekonfliktní a nenásilná akce. Po celou cestu jsem neviděl nikoho, kdo by urážel řidiče a zdálo se mi, že většina řidičů měla pro akci pochopení. Žádné blokování magistrály, jako bylo na starších fotkách, se nekonalo. Na magistrále se jelo pouze v jednom pruhu a to jen z třídy Politických vězňů na Václavák. Na Václavském náměstí jeden z účastníků píchnul, takže skupina si udělala kolečko kolem náměstí. Na zalepení to nestačilo, takže ještě jedno kolečko přidáváme a pokračujeme dál.

Chodci jsou nedotknutelní – mají před námi vždy přednost. Zastavujeme na přechodech, nikdo nejede po chodníku. Blokována nebyla ani MHD, autobusy i tramvaje necháváme volně projet.

Jediný, koho zpomalujeme, jsou řidiči aut. Občas to některý z řidičů neunese a nahlas zatroubí. Většina z nich to ale bere sportovně. Možná si aspoň někteří uvědomují, kolik metrů prostoru zabírá každé auto na přepravu jednoho až dvou lidí. Podle zdrojů MŽP má průměrný osobní automobil dvanáctkrát větší nároky na prostor v porovnání s kolem. Také je možné, že většina řidičů je na zácpy v centru už zvyklá. Jinak by přeci nejezdili do centra autem a přestoupili na MHD. Docela by mě zajímalo, kolik by peloton zabral místa, kdybychom nejeli na kolech, ale každý v jednom autě.

Úžasné byly ohlasy lidí z chodníků. „Hele, to je koleček“, ukazuje nás tatínek svému synovi. „Hned bych jel s váma, škoda že teď nemám čas!“, volá mladík, který vede kolo po chodníku. Někdo mává, někdo povzbuzuje, někdo se jenom usměje. Reakce chodců jsou ale celkem jednoznačně pozitivní. Celé to rozhodně nepůsobí jako „protestní akce“ nebo „demonstrace“, spíš pohodový výlet s kamarády, co si rozumí. Jízda na kole je koneckonců jenom jedna a šlapat do pedálů musí každý stejně.

A jak dlouho budou pražští cyklisté na sebe ještě upozorňovat? Zřejmě do té doby dokud nezmizí z oficiálních míst předsudky, že do centra Prahy se cyklistické pruhy nevejdou, že kopcovitá Praha je pro budování cyklistické sítě nevhodná apod. Podívejme se například do Vídně, která je naší metropoli z hlediska architektury nejblíž. Nikoho tam nepřekvapí, když potká na kole úředníka v obleku s kufříkem, maminku s dítětem v sedačce nebo malého školáka. Jak je možné, že to tam jde?

Pokračovat

Jízda městem Sraz účastníků na nám. Jiřího z Poděbrad Sraz účastníků na nám. Jiřího z Poděbrad Sraz účastníků na nám. Jiřího z Poděbrad Sraz účastníků na nám. Jiřího z Poděbrad Sraz účastníků na nám. Jiřího z Poděbrad Sraz účastníků na nám. Jiřího z Poděbrad Sraz účastníků na nám. Jiřího z Poděbrad Sraz účastníků na nám. Jiřího z Poděbrad Sraz účastníků na nám. Jiřího z Poděbrad Sraz účastníků na nám. Jiřího z Poděbrad Sraz účastníků na nám. Jiřího z Poděbrad Jízda městem Jízda městem Jízda městem Jízda městem
Václav Vrtal, NaKole.cz, 25.04.2005

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

Poutník a Elphi

Já vím, že název zní trochu jako pohádka, ale vlastně to byl takový pohádkový víkend. Vždycky jsem chtěl do Hamburku, který kluk by nechtěl, jako malý jsem si prozpěvoval písničku W+V Strýček Jack a při plánování cesty podél Labe jsem si říkal, že konečně k tomu dojde. Pak to s Labskou bylo jinak…
petrp | 04.05.2017

Vrchařská koruna Valašska

VKV - Vrchařská koruna Valašska ...VKV poprvé a určitě ne naposled... Téměř hned po novém roce jsem začal opět plánovat akce na nový rok. Rok 2017. A to i přes to, že letošní zima byla „delší" jako obvykle a nakonec se ani v druhé polovině dubna nechce vzdát své vlády. O tom ale ještě později...Asi…
Marťas004 | 02.05.2017

Maďarsko a Chorvatsko na kole

Skončila zima nezima. Vypnul jsem lyžařský vlek, naštípal dříví na zimu příští, zabalil vše potřebné, rozloučil se z Gorolemi... „paždziernik dowidzenia"... a usednul natěšený na bicykl. Má mysl je již týdny někde na cestách... První kilometry vedou Moravou V kalendáři je datum 8. května 2014.…
pavelv | 20.04.2017

Paříž

Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda? Každý to vnímá jinak, když se mi naskytla příležitost odjet v polovině února na pár dní do Paříže, neváhala jsem ani chvilku. Vstávání uprostřed noci není příjemné, ale termoska s kávou se na…