Na veliké cestě – část 6. – Jak jsme spali

Jak už jsem zmínila, dobře se najíst a vyspat, to byly dva hlavní úkoly naší Velké cesty. Jídlu a vaření byl věnovaný zvláštní díl povídání. Bylo by tedy poctivé, abych něco řekla také o tom, jak jsme trávili noci na Velké cestě, tedy kde a jak jsme spali.

Naše tlupa a její vybavení
Foto: Tomáš Kolínský

Spacáky na hraní i na spaní

Už před odjezdem jsme do obýváku postavili stan a zkusmo v něm přespali. Každý z nás dostal kvalitní spacák do mínus devíti stupňů. Jak se později ukázalo, toto léto bylo jedno z nejteplejších, takže jsme spali ve spacáku skoro nahatí. Holčičkám jsme nechali ušít spacáčky na míru, každý v jiných barvách. Spaní v nich si tak oblíbily, že svoje spací pytle vyžadovaly i po návratu doma ve svých postelích. Zvláštní úspěch měla večer ve stanu hra „na housenku“. Hra spočívala v tom, že jedna z holek zalezla do spacáku hlavou napřed a potom se plazila po podlážce a křičela: „Já jsem housenka!“

Spali jsme pod střechou i ve stanu

I když jsme se snažili spát kvůli nákladům hlavně na divoko ve stanu, podle statistik to bylo půl na půl. Tedy zhruba patnáct nocí jsme spali pod střechou a patnáct nocí pod stanem. Bylo to díky našim kamarádům a příbuzným, kteří nás nechali přespat ve svých domech a bytech a kterým patří naše velké díky.

Kryté spaní jsme volili i tehdy, když bylo ošklivé počasí nebo příliš tma na stavění stanu. V mnoha případech nás čekalo příjemné překvapení a lidský přístup. Třeba jako na jižní Moravě – plán přespat v Uherském Hradišti nám nevyšel a než jsme se nadáli, byla téměř půlnoc. Holky spaly ve vozících a my jsme se ocitli mezi poli. Všude kolem tma, stavět stan nepřicházelo v úvahu. Hradiště jsme nechali dávno za sebou a jeli směrem na jih do Veselí. Už to vypadalo, že snad takhle pošlapeme do ranních červánků, když jsme napravo v polích zahlédli světlo. Po chvíli hledání jsme našli příjezdovou cestu k aeroklubu v Kunovicích, kde nás nechali zadarmo přespat v buňce i s holkami. A ještě nám nabídli k dispozici kuchyňku a sprchu.

Obvykle ale večer znamenal hledání rovného plácku pro stan a vaření, rozkládání stanu a spacáků a naopak balení všeho ostatního do brašen a krytování proti dešti. Hodně se nám osvědčily pláštěnky na brašny, které v noci zvládly i velkou bouřku a poryvy větru. Hygienu jsme odbyli ostříkáním z cyklistických lahví, a pak už jen zabalit se do spacáků, pohádku a pusu na dobrou noc a spát, spát a spát.

A tím končí naše povídání o Velké cestě. Trvala měsíc a ujeli jsme během ní 1300 km. Hlavně nám ale dala spoustu zážitků, které snad holkám i nám zůstanou po celý život.

Seriál Na veliké cestě:

1. část – Přípravy
2. část – Trasa
3. část – Jak to snášely děti
4. část – Jídlo a vaření
5. část – Zdraví
6. část – Jak jsme spali

Naše tlupa a její vybavení U Kolinů v kuchyni Hledáme plácek na spaní Ideálním místem k postavení stanu bylo obvykle fotbalové hřiště. Anička se místním odvděčila tím, že jim vytřela do čista celou tribunu. Holky a jejich spacáky Holky a jejich spacáky Spaní a snídaně v Aeroklubu Kunovice neměly chybu Na rakouských dětských hřištích se nám taky spalo dobře. Vyzkoušeli jsme i týpí. Bivak pod temelínskými věžemi
Jitka Vrtalová, 15.01.2007

Česko, Německo
13.07.2018 - 10 dní
Vlastní doprava
Donaustauf – památník Walhalla (CK Cyklotur)

Regensburg a okolí na kole

Německo

Vlastní doprava

Rájem rozhlednovým – 77 nejnovějších rozhleden ČR

Nejnovější rozhledny České republiky, dotisk obohacený o 12 nových rozhleden
Rozhledny stále přibývají. Od minulého vydání této knihy jich bylo postaveno dalších 12. Celkem tedy za tři a půl roku přibylo 77 …

Cyklistické maso v české kotlině

Milan Silný
Čtvrtá kniha Milana Silného pojednává o nejdelších, nejdobrodružnějších a možná i nejúchylnějších cyklistických akcích v ČR
Ve světě se jezdí spousta extrémních cyklistických akcí. I u nás se jezdí závody, které dávají lidskému životu jiný rozměr, závody, při …

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…