Na veliké cestě – část 6. – Jak jsme spali

Jak už jsem zmínila, dobře se najíst a vyspat, to byly dva hlavní úkoly naší Velké cesty. Jídlu a vaření byl věnovaný zvláštní díl povídání. Bylo by tedy poctivé, abych něco řekla také o tom, jak jsme trávili noci na Velké cestě, tedy kde a jak jsme spali.

Naše tlupa a její vybavení
Foto: Tomáš Kolínský

Spacáky na hraní i na spaní

Už před odjezdem jsme do obýváku postavili stan a zkusmo v něm přespali. Každý z nás dostal kvalitní spacák do mínus devíti stupňů. Jak se později ukázalo, toto léto bylo jedno z nejteplejších, takže jsme spali ve spacáku skoro nahatí. Holčičkám jsme nechali ušít spacáčky na míru, každý v jiných barvách. Spaní v nich si tak oblíbily, že svoje spací pytle vyžadovaly i po návratu doma ve svých postelích. Zvláštní úspěch měla večer ve stanu hra „na housenku“. Hra spočívala v tom, že jedna z holek zalezla do spacáku hlavou napřed a potom se plazila po podlážce a křičela: „Já jsem housenka!“

Spali jsme pod střechou i ve stanu

I když jsme se snažili spát kvůli nákladům hlavně na divoko ve stanu, podle statistik to bylo půl na půl. Tedy zhruba patnáct nocí jsme spali pod střechou a patnáct nocí pod stanem. Bylo to díky našim kamarádům a příbuzným, kteří nás nechali přespat ve svých domech a bytech a kterým patří naše velké díky.

Kryté spaní jsme volili i tehdy, když bylo ošklivé počasí nebo příliš tma na stavění stanu. V mnoha případech nás čekalo příjemné překvapení a lidský přístup. Třeba jako na jižní Moravě – plán přespat v Uherském Hradišti nám nevyšel a než jsme se nadáli, byla téměř půlnoc. Holky spaly ve vozících a my jsme se ocitli mezi poli. Všude kolem tma, stavět stan nepřicházelo v úvahu. Hradiště jsme nechali dávno za sebou a jeli směrem na jih do Veselí. Už to vypadalo, že snad takhle pošlapeme do ranních červánků, když jsme napravo v polích zahlédli světlo. Po chvíli hledání jsme našli příjezdovou cestu k aeroklubu v Kunovicích, kde nás nechali zadarmo přespat v buňce i s holkami. A ještě nám nabídli k dispozici kuchyňku a sprchu.

Obvykle ale večer znamenal hledání rovného plácku pro stan a vaření, rozkládání stanu a spacáků a naopak balení všeho ostatního do brašen a krytování proti dešti. Hodně se nám osvědčily pláštěnky na brašny, které v noci zvládly i velkou bouřku a poryvy větru. Hygienu jsme odbyli ostříkáním z cyklistických lahví, a pak už jen zabalit se do spacáků, pohádku a pusu na dobrou noc a spát, spát a spát.

A tím končí naše povídání o Velké cestě. Trvala měsíc a ujeli jsme během ní 1300 km. Hlavně nám ale dala spoustu zážitků, které snad holkám i nám zůstanou po celý život.

Seriál Na veliké cestě:

1. část – Přípravy
2. část – Trasa
3. část – Jak to snášely děti
4. část – Jídlo a vaření
5. část – Zdraví
6. část – Jak jsme spali

Naše tlupa a její vybavení U Kolinů v kuchyni Hledáme plácek na spaní Ideálním místem k postavení stanu bylo obvykle fotbalové hřiště. Anička se místním odvděčila tím, že jim vytřela do čista celou tribunu. Holky a jejich spacáky Holky a jejich spacáky Spaní a snídaně v Aeroklubu Kunovice neměly chybu Na rakouských dětských hřištích se nám taky spalo dobře. Vyzkoušeli jsme i týpí. Bivak pod temelínskými věžemi
Jitka Vrtalová, 15.01.2007

Na kolech pod Mt. Blanc

Michal Ivasienko
Putování se třemi malými dětmi k nejvyššímu vrcholu Evropy
Ještě rok před popisovanou cestou k nejvyššímu vrcholu Evropy neměli účastníci této expedice naprosto žádné zkušenosti s cykloturistikou a…

Rájem rozhlednovým – 70 nejnovějších rozhleden ČR

Jiří Štekl
• 70 nejnovějších rozhleden České republiky • vložena mapa VŠECH rozhleden ČR
Kniha je určena především pro ty zájemce, kteří už vlastní první, druhé nebo třetí vydání této úspěšné knihy a nechtějí si kvůli nově…

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

Technické rady Jaka 20"-skladacka na vylety včera v 23:16
Komentáře k článkům Bikesharing Rekola v roce 2017 poroste, investuje do nich… včera v 22:49
Vyjížďky, srazy, akce Antivánoční anticyklojízda 2016 aneb Hekynenův memoriál včera v 21:40