Na veliké cestě – část 2. – Trasa

V této části najdete popis trasy, kterou jsme s našimi dětmi projeli v létě roku 2006.

Vyznačení trasy na mapě
Foto: Václav Vrtal

Ostřílení cestovatelé se možná usmívají pod vousy. Nazvat Podunajskou stezku, jednu z nejznámějších a nejbezpečnějších tras v Evropě „Velkou cestou“, to chce notnou dávku entuziasmu. Velikost téhle cesty ale byla daná něčím jiným – tím, co udělala pro naši rodinu.

Celkem jsme našlapali 1 300 km. Hlavním motivem trasy byly řeky – cesta vedla z Prahy podél Labe směrem na východ. V Zábřehu na Moravě jsme se otočili směrem na jih podél řeky Moravy, přes Hanou a Slovácko na Slovensko a dále k Dunaji. Velká řeka Dunaj vedla naše kola od Stockerau až na rakousko-německé hranice a z Německa přes Šumavu opět domů do Prahy. Kromě několika přívozů na vodní cestě jsme si nepomáhali jinými prostředky a trasu poctivě odšlapali na kolech.

Těžké vybavení nás navedlo k výběru cesty s minimálním převýšením. Ale Česko má takovou šikovnou polohu, díky které se nevyhnete evropskému rozvodí. Prakticky je to taková střecha Evropy, ze které stékají vody na jednu stranu do Černého, na druhou do Severního a na třetí do Baltského moře. Přechody jsme zaplatili skřípěním zubů, kolen a přehazovaček. Střecha Evropy nám dala zabrat. Na vrcholu prvního kopce kousíček před Zábřehem jsme do sebe nasypali pytel datlí, při stoupání z dunajského údolí jsme si už preventivně práskli cukr předem. Díky tomu jsme nakonec zvládli obě rozvodí celkem dobře.

Výběr trasy je vůbec vždycky trochu oříšek. Mapám rozumím asi tak jako koza petrželi, to mi ale nezabrání, abych nemluvila neustále do výběru cesty. Václava svými otázkami doháním k šílenství. I když musím uznat, že za těch třináct let co jsme spolu, si už trochu zvykl. A když se navíc začnu zajímat, jestli jsme náhodou nemohli jet nějakou cestou, která je kratší, méně kopcovitá nebo má lepší povrch, začínají vzduchem lítat elektrické výboje. Na předchozích cestách jsme se tak různě rozcházeli, hledali a zase nacházeli, házeli po sobě vším možným a dávali si názvy, která se obvykle v literatuře vytečkovávají. Letos to bylo jiné. Díky holkám jsme přece jen elektřinu udrželi na uzdě a hádek bylo minimum.

Nikam jsme nespěchali, a tak jsme se posouvali jenom zvolna. Už během příprav jsme si řekli, že nejsou důležité nějaké normy, denní dávky kilometrů nebo tak něco podobného. Hlavní bylo táhnout za jeden provaz a všem situacím čelit společně. Museli jsme jenom velmi málo věcí – najít si dobré místo ke spaní, uvařit a být spolu.

Než jsme si zvykli na pořádek věcí v zavazadlech, hodně dlouho jsme každý den ráno balili. Za celou cestu se nám až na malé výjimky nepodařilo vyrazit za méně než tři hodiny od probuzení. Přesouvali jsme se navíc většinou v době, kdy holčiny spaly. To znamená, že v sedlech kol jsme denně netrávili víc než 3–4 hodiny. Občas jsem se propadala do pocitů zoufalství. My se snad nikdy neposbíráme a nevyjedeme! Než jsme se sbalili po snídani, byl skoro čas na přípravu oběda. Skoro se až divím, že jsme se při tom všem hraní, blbnutí, úklidu, vaření a balení taky dokázali někam přesunout.

Seriál Na veliké cestě:

1. část – Přípravy
2. část – Trasa
3. část – Jak to snášely děti
4. část – Jídlo a vaření
5. část – Zdraví
6. část – Jak jsme spali

Vyznačení trasy na mapě U lipicánů v Kladrubech nad Labem Mladečské jeskyně Mladečské jeskyně Kroměříž a její květinové zahrady … a kroměřížské koupaliště Rakouský Tulln se o cyklisty stará a je tam hezký kemp Rakouský Tulln se o cyklisty stará a je tam hezký kemp Stein an der Donau Dürnstein V dětském světě uprostřed ovocných sadů v Rossatz-Arnsdorf Přívoz přes Dunaj Přívoz přes Dunaj Evropské rozvodí Dunaj-Labe nám dalo zabrat Na Greenway Rožmberského dědictví na cestě do Č. Budějovic Pod temelínskými věžemi, dříve obec Temelínec V hospodě U rybníka v Chřešťovicích A doma je holt doma
Jitka Vrtalová, 20.12.2006

26.05.2017 - 3 dny

Pestrý život cyklotrempa

Jan Vlasák
Čtvrtá kniha svérázného cestovatele a spisovatele
Čtvrtá kniha je výjimečná tím, že si autor kromě textu a fotografií do ní sám nakreslil obrázky uvádějící jednotlivé kapitoly a je také…

Každý kopec stojí za … TO

Milan Silný
Volné pokračování knihy „Každý kopec má své ... NEJ“, oceněné 3. místem mezi cestopisy v mezinárodní soutěži TOURMAP 2010
Motto knihy: „Ti, kdož kopce vynechávají, polovičními cyklisty zdají se býti, neb zejména kopce pepřem a solí cyklistiky jsou.“ …

Paříž

Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda? Každý to vnímá jinak, když se mi naskytla příležitost odjet v polovině února na pár dní do Paříže, neváhala jsem ani chvilku. Vstávání uprostřed noci není příjemné, ale termoska s kávou se na…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký příspěvek. Předem se omlouvám ortodoxním bikerům. Oravareitti Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce 57 km v srdci jezerní oblasti. Tato stezka je…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…