reklama

Německý ráj aneb na kole do jeslí i parlamentu

Před časem jsme uveřejnili postřehy Laury Kopecké z německého Freiburgu. Další článek této autorky popisuje atmosféru německé společnosti a její vztah k cyklistům.

Situace v jiných německých městech (dalšími hlavními centry cyklistiky jsou např. Erlangen a Münster) se co do cyklistiky liší někdy méně někdy více, ale situace se nikdy ani vzdáleně neblíží „nejlepšímu“ momentálnímu stavu v naší republice. Všude se to cyklisty jen hemží a kolo je skutečně plnohodnotným dopravním prostředkem pro všechny vrstvy společnosti a generace. Města jsou protkána cyklistickými stezkami, které jsou plně využívány. Na kole jezdí kromě studentů i matky s dětmi, manažeři v oblecích, dámy v kalhotových kostýmech, důchodci. Od cyklistů je vyžadována kázeň a dodržování dopravních předpisů, což ale slouží k dobru jim samotným, neboť díky své četnosti by anarchistický přístup k jízdě na bicyklu nebyl příliš efektivní a hlavně by nebyl splněn její hlavní účel – přepravovat se tímto dopravním prostředkem pohodlně, ekonomicky a rychle.

Za zmínku rovněž stojí již dlouhou dobu existující německý zákon, který nařizuje, aby při každé přestavbě či stavbě silnice, vznikla i výrazně oddělená bezpečná stezka pro cyklisty. Díky tomuto zákonu je i cykloturistika mimo města nebývale oblíbenou a rozšířenou aktivitou pro volný čas. Němci ovšem příliš neprovozují tento sport tak, jak je vidět u nás – tedy že se jednou měsíčně na auto naloží nejlépe horská kola, s nimi se vyrazí 50 km a víc kilometrů za města trochu zdrancovat les a ještě ve speciální cyklistické kombinéze, která nedvouznačně provolává za svého majitele: pokloňte se, sportovec přichází, se zasedne už opět ve městě do restaurantu, kde se doplní vydaná energie pěti litry piva a hladina adrenalinu se srovná něčím ostřejším.

V Berlíně, jakkoli ve statistikách za městy s nejlepší cyklistickou infrastrukturou pokulhává, vládne rovněž výrazně cyklistická atmosféra. Příjemným výdobytkem je bezplatná přeprava kol pro studenty v dopravních prostředcích. Sluší se ještě dodat, že metra i tramvaje jsou k přepravě kol dobře uzpůsobeny. Vzhledem k vysokému počtu studentů v tomto městě s celkově třemi a půl milióny obyvatel a vzhledem k rozlehlosti jeho území, je tato vymoženost hodná ocenění.

Jedním z dalších s Berlínem svázaných specifik je velmi nízký počet automobilů na obyvatele (Pražané naopak patří k těm nejmotorizovanějším obyvatelům velkých měst v Evropě vůbec). Tato skutečnost je dána jak vysokou nezaměstnaností (cca 20 procent), tak i odlišným životním stylem a návyky. Berlíňané se více než o materiální hodnoty zajímají o kulturu, kavárny a životní prostředí. Dalo by se říci, že si udržují jakýsi studentský životní standard, se kterým jsou naprosto spokojeni i ve svých třiceti, čtyřiceti letech. Situace se často nemění ani se založením rodiny. Jak ukazují poslední průzkumy, na Humboltově universitě je už plných 10 procent studentů rodiči a nikdo si s tím hlavu moc neláme. Bez auta životní náklady příliš nenarůstají a život plyne v zeleném městě poklidně dál i s dětmi. Děti, coby spolujezdci na kole, jsou od ranných měsíců aktivními účastníky dopravního provozu, nad čím se rovněž nikdo nepozastavuje. Jízda na kole v Německu není považována za ani před kolegy z firmy společensky degradující ani za sebevražedný akt, jak je tomu v našich podmínkách. Je tomu tak díky faktu, že motoristé v Německu jsou nesrovnatelně ohleduplnější než v našem státě, protože: zaprvé – je německá společnost ve všech směrech obecně na vyšší kulturní úrovni a zadruhé – téměř každý řidič má zároveň nemalé cyklisté zkušenosti a má tedy nedocenitelnou schopnost na dopravní situaci nahlížet i z jiné perspektivy.

Poznámka: článek byl také otištěn v kulturním týdeníku A2 č. 02/2006.

Laura Kopecká, 31.03.2006
Vyzkoušejte
 (CK Kudrna)

Okolo Bodamského jezera – kemp

Rakousko, Německo, Švýcarsko
30.06.2017 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
6 900 Kč
 (CK Cyklotur)

Berchtesgadensko na kole

Německo
04.07.2017 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
10 380 Kč
 (Österreich Werbung, CK Kudrna)

Dunajská cyklostezka – kemp

Rakousko, Německo
05.07.2017 - 5 dní
In-line skating
Autobusem
4 900 Kč
 (CK Nomád)

Kolem Bodamského jezera na kole

Rakousko, Německo, Švýcarsko
08.07.2017 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
8 490 Kč
 (CK Nomád)

Porýním za vínem, hrady a romantikou

Německo
12.07.2017 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
7 690 Kč
Do vaší knihovny

Z útulku až k moři

Lucie Kovaříková a Michal Jon
aneb Jak se Ernest učil plavat
DOTISK úspěšného titulu s novou podobou obálky Málokterý pes u nás je tak velkým cestovatelem jako Ernest. Vždyť jen na cestě popisované v…
199 Kč

Ze života cyklotrempa

Jan Vlasák
Kniha, oceněná za originalitu v soutěži GO KAMERA
Tímto titulem završujeme souborné vydání všech povídání z cest Honzy Vlasáka. Tři cykloturistické a jedna horolezecká kniha dostaly…
299 Kč
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jezdí někdo na tadnemu? před 8 minutami
Technické rady Výměna řazení Nexus - Alfine před 15 minutami
NEcyklo Co vás vytočilo 114 dnes v 22:47
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 66. dnes v 22:35
Komentáře k blogu Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe dnes v 22:25
Cestování na kole Jakou navigaci vybrat? dnes v 21:19
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 dnes v 19:36
Komentáře k blogu Galdhøpiggen 2017 dnes v 18:59
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

331 cyklistů (24 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017