Německý ráj aneb na kole do jeslí i parlamentu

Před časem jsme uveřejnili postřehy Laury Kopecké z německého Freiburgu. Další článek této autorky popisuje atmosféru německé společnosti a její vztah k cyklistům.

Situace v jiných německých městech (dalšími hlavními centry cyklistiky jsou např. Erlangen a Münster) se co do cyklistiky liší někdy méně někdy více, ale situace se nikdy ani vzdáleně neblíží „nejlepšímu“ momentálnímu stavu v naší republice. Všude se to cyklisty jen hemží a kolo je skutečně plnohodnotným dopravním prostředkem pro všechny vrstvy společnosti a generace. Města jsou protkána cyklistickými stezkami, které jsou plně využívány. Na kole jezdí kromě studentů i matky s dětmi, manažeři v oblecích, dámy v kalhotových kostýmech, důchodci. Od cyklistů je vyžadována kázeň a dodržování dopravních předpisů, což ale slouží k dobru jim samotným, neboť díky své četnosti by anarchistický přístup k jízdě na bicyklu nebyl příliš efektivní a hlavně by nebyl splněn její hlavní účel – přepravovat se tímto dopravním prostředkem pohodlně, ekonomicky a rychle.

Za zmínku rovněž stojí již dlouhou dobu existující německý zákon, který nařizuje, aby při každé přestavbě či stavbě silnice, vznikla i výrazně oddělená bezpečná stezka pro cyklisty. Díky tomuto zákonu je i cykloturistika mimo města nebývale oblíbenou a rozšířenou aktivitou pro volný čas. Němci ovšem příliš neprovozují tento sport tak, jak je vidět u nás – tedy že se jednou měsíčně na auto naloží nejlépe horská kola, s nimi se vyrazí 50 km a víc kilometrů za města trochu zdrancovat les a ještě ve speciální cyklistické kombinéze, která nedvouznačně provolává za svého majitele: pokloňte se, sportovec přichází, se zasedne už opět ve městě do restaurantu, kde se doplní vydaná energie pěti litry piva a hladina adrenalinu se srovná něčím ostřejším.

V Berlíně, jakkoli ve statistikách za městy s nejlepší cyklistickou infrastrukturou pokulhává, vládne rovněž výrazně cyklistická atmosféra. Příjemným výdobytkem je bezplatná přeprava kol pro studenty v dopravních prostředcích. Sluší se ještě dodat, že metra i tramvaje jsou k přepravě kol dobře uzpůsobeny. Vzhledem k vysokému počtu studentů v tomto městě s celkově třemi a půl milióny obyvatel a vzhledem k rozlehlosti jeho území, je tato vymoženost hodná ocenění.

Jedním z dalších s Berlínem svázaných specifik je velmi nízký počet automobilů na obyvatele (Pražané naopak patří k těm nejmotorizovanějším obyvatelům velkých měst v Evropě vůbec). Tato skutečnost je dána jak vysokou nezaměstnaností (cca 20 procent), tak i odlišným životním stylem a návyky. Berlíňané se více než o materiální hodnoty zajímají o kulturu, kavárny a životní prostředí. Dalo by se říci, že si udržují jakýsi studentský životní standard, se kterým jsou naprosto spokojeni i ve svých třiceti, čtyřiceti letech. Situace se často nemění ani se založením rodiny. Jak ukazují poslední průzkumy, na Humboltově universitě je už plných 10 procent studentů rodiči a nikdo si s tím hlavu moc neláme. Bez auta životní náklady příliš nenarůstají a život plyne v zeleném městě poklidně dál i s dětmi. Děti, coby spolujezdci na kole, jsou od ranných měsíců aktivními účastníky dopravního provozu, nad čím se rovněž nikdo nepozastavuje. Jízda na kole v Německu není považována za ani před kolegy z firmy společensky degradující ani za sebevražedný akt, jak je tomu v našich podmínkách. Je tomu tak díky faktu, že motoristé v Německu jsou nesrovnatelně ohleduplnější než v našem státě, protože: zaprvé – je německá společnost ve všech směrech obecně na vyšší kulturní úrovni a zadruhé – téměř každý řidič má zároveň nemalé cyklisté zkušenosti a má tedy nedocenitelnou schopnost na dopravní situaci nahlížet i z jiné perspektivy.

Poznámka: článek byl také otištěn v kulturním týdeníku A2 č. 02/2006.

Laura Kopecká, 31.03.2006

Bavorsko na kole

28.04.2018 - 4 dny

Bohemia tour sever

Česko, Německo
13.07.2018 - 10 dní
Vlastní doprava
Donaustauf – památník Walhalla (CK Cyklotur)

Regensburg a okolí na kole

19.07.2018 - 4 dny

Vlastní doprava

Na kolech pod Mt. Blanc

Michal Ivasienko
Putování se třemi malými dětmi k nejvyššímu vrcholu Evropy
Ještě rok před popisovanou cestou k nejvyššímu vrcholu Evropy neměli účastníci této expedice naprosto žádné zkušenosti s cykloturistikou a…

Vandry s bejkem

Jan Vlasák
Druhé vydání – aktualizované a doplněné
Tato kniha vyšla poprvé před deseti roky, v roce 1995. V té době to byla obyčejná brožura, tištěná na dřevitém papíře, s několika nepříliš…

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…