Místo, kde ještě před chvílí stálo Vaše kolo, je prázdné. V loňském roce evidovala Policie ČR 5956 krádeží jízdních kol. Může to potkat i vás. Je možné se toho vyvarovat? Přečtěte si pár rad, jak na to.
Nenechávejte své kolo odemčené ani na chvíli. Kolo pouze „opřené“
o zeď, lavičku, strom, sloup veřejného osvětlení či o stojan dopravní
značky je velkým lákadlem pro zloděje. Stačí ho vzít a odvézt.
Pokud to jde, berte své kolo s sebou. Stůjte si za tím, že chcete mít
své kolo na očích. Ptejte se „Kde si můžu bezpečně nechat kolo?“ Na
úřadech, v obchodech, ve škole, v zaměstnání. Možná se v budoucnosti
dočkáme i více bezpečných
stojanů.
Pokud ho zamykáte, přemýšlejte k čemu a jak je vaše kolo
připoutané. Je to bezpečné? Jaké je ukotvení? Nejlepší je zamknout si
kolo k pevné části (např. lavička, strom, sloup, apod.) tak, aby bylo
připevněno přes rám.
Vyfotografujte si kolo s jasným vyznačením času. Fotografie může být
důležitým důkazním materiálem. Stejně tak číslo rámu se vám někdy
později může hodit.
Pokud bydlíte v místech, kde se kola často kradou, jezděte raději na
levnějším modelu.
Udělejte z vašeho kola jedinečný kus – nastříkejte si rám či
vidlice nějakou barvou, nalepte na něj samolepky, apod.
Na některých místech se začínají montovat uzamykatelné stojany
(viz obrázek TANO). Jsou mnohem bezpečnější než lanka, která mohou
zloději přeštípnout. K vidění jsou tyto stojany například
v Prostějově, v Hradci Králové, Krnově, postupně se inspirují
i další města. Toto řešení prakticky znemožňuje krádež odstaveného
kola.
U dražších modelů kol přicházejí do úvahy detektory a alarmy. Pokud
někdo neoprávněně s kolem pohybuje, spustí detektor nebo osobní alarm
sirénu.
Příkladem je Bike Watch, který byl speciálně navržen pro ochranu kol. Je
kombinací mechanického zámku (1,2 m dlouhý ocelový kabel) a alarmu, který
je spuštěn při manipulaci s kolem nebo při přestřižení kabelu.
V některých městech již Policie ČR nebo obecní policie provádí
registraci jízdních kol. Zatím má každá služebna svoji databázi,
jednotlivé databáze však nejsou navzájem propojeny. Hlavní výhodou služby
tak je samolepka na rámu s textem: „Jízdní kolo je evidováno u Městské
Policie“. Tato služba funguje tedy hlavně jako prevence. Případný zloděj
si vždy rozmyslí, jestli ukradne kolo s nebo bez označení.
Novou technologií je ochrana mikrotečkami či mikročipy. Jsou opět určena hlavně pro
dražší modely kol.
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023
Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Evropská dálková trasa E1
Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo????
Pro mě…
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…