Test krosového kola Author Synergy 2016

Asi nenajdeme nikoho, kdo by neznal kola Author. A upřímně, není se čemu divit, popularita této značky je opravdu na místě a za dobu své existence ušel Author se svými koly (a nejen s koly) opravdu dlouhou cestu. Krosový model Synergy je toho příkladem, v nabídce značky je již řadu let, od roku 2009 na karbonovém rámu. A samozřejmě i Synergy prochází postupnou evolucí.

Author Synergy 2016
Author Synergy 2016
Foto: Tomáš Kučera

Rám a komponenty

Rám nejvyššího modelu krosových kol je postaven na moderním karbonovém rámu. Stavba rámu vyvolává dojem, že vycházela z horských kol a to nejen celkovou siluetou, ale i samotným tvarováním jednotlivých trubek. Celek působí opravdu bytelně a zároveň elegantně.

Mohutná hlavová trubka je uzpůsobena na kónický sloupek vidlice, obdobně masivním dojmem působí i spodní rámovka elegantního pyramidového průřezu s oblými hranami. Horní trubka je spíše plochá, což zvyšuje pohodlí v oblasti sedla a plynule navazuje na vzpěry zadní vidlice. Jejich průřez lze jen těžko definovat, stejně tak jako samotnou vidlici. Zkráceně řečeno, jedinou rourou ctící alespoň uprostřed kruh je ta sedlová.

Ono je u většiny karbonových rámů velmi těžké popisovat tvary jednotlivých trubek, tyto často „monocoquové“ rámy jsou tvarovány jednak tak, aby přinášely pevnost a zároveň připouštěly pružnost tam, kde to je potřeba. Pravda, často je divoké tvarování způsobeno snahou odlišit se od konkurence.

Vedení lanek

Zapomenout nesmím na další moderní prvek, a to je vedení lanek vnitřkem rámu nebo krásnou nerezovou ochranu nohy zadní vidlice před zasukovaným řetězem v okolí šlapacího středu. Další nezbytnou modernou je uchycení třmenu kotoučové brzdy standardem Post-Mount a jeho umístění do vnitřního prostoru trojúhelníku zadní stavby. Co zaujme případné turisty, je možnost montáže nosiče a blatníků.

Na velmi dobré úrovni je osazení kola. Pohledný komplet kol je plně v režii značky Author a rozhodně se za ně nemusíte stydět. Nazuty jsou na krosové kolo nezvykle široké pláště s kevlarovou patkou, které pro Authora vyrobil Panaracer. Za velmi solidní považuji vzduchovou vidlici RST Vogue s možností úplného uzamčení. Působí bytelným dojmem, což podtrhují její zlatě eloxované kluzáky s netradičním a téměř bikovým průměrem 28,6 mm, tedy 1,1/8". Pohon dodalo Shimano svým vyšším mixem komponentů Deore LX a Deore XT.

Deore LX a XT

Naštěstí zde vítězí zdravý rozum a kliky jsou stále osazeny trojpřevodníkem. Již standardem i u této kategorie kol jsou kotoučové brzdy. Zde nalezneme Tektro se svým základním modelem Gemini. Většinu zbylých komponentů si dodal Author sám, škoda, že již nezbylo na karbonovou sedlovku.

Jízdní vlastnosti

První letmý pohled na Synergy trochu klame, díky, na kros relativně širokým plášťům se zdá, že se jedná o „horáka“. Brzy ho však prozradí přeci jen subtilnější vidlice s viditelně nižším zdvihem a dnes již, jak bylo zmíněno, na kolech MTB zcela opomíjený trojpřevodník. Jinak, jak již bylo též napsáno, vzhledově, ale i barevně jako by Synergy z oka vypadlo špičkovému Introvertu 27,5".

Mě osobně, zastánci dnes už nepříliš populárního nataženějšího posedu jezdce, přišlo kolo při první usazení kratší. Ale celkem rychle jsem si to srovnal v hlavě, přeci jen sedím na krosovém kole a nikoliv na závodním biku, nebo silničce. Přesto si co nejvíce upravuji kokpit alespoň posunutím sedla vzad.

Jako vždy zkouším akceleraci a pravda, mé očekávání bylo, vzhledem k nízké hmotnosti celku, trochu větší. Ale opět je potřeba zdůraznit, že Synergy je sportovní a nikoli závodní kolo. Sluší mu plynulá jízda a udržet ho v tempu, a to i ve stoupáních, není problém. Synergy je velice stabilní ve vedení směru, avšak nemá problém zlomit se do zatáčky.

Díky slušně pracující vidlici, promyšleně tvarovanému rámu, pohodlnému sedlu a objemným plášťům je tento stroj nadmíru pohodlný a duši z vás určitě nevytřese. Škoda jen že není ještě vybaven karbonovou sedlovkou, domnívám se, že vzhledem ke koncové ceně by jí kolo mohlo mít.

Rozhodl jsem se vyzkoušet i terén. S čím nemá Synergy problém, jsou stoupání a to i ta prudší. Přes relativně kratší posed není problém přenést váhu na přední kolo tak, aby se nezvedalo. Díky širokému rozpětí převodů vyjedete téměř vše, ovšem pouze na suchém povrchu. Jinak výborné pláště Author Panaracer mají jen zanedbatelný vzorek, což opět odpovídá zaměření kola. Zde musím pochválit přesnou práci zadního měniče, XTéčko je prostě záruka kvality. Naopak mě trochu zklamal přesmykač, který se mě nedařilo seřídit tak, aby v krajních polohách řetěz neškrtal o ramínko. A tím nemyslím pokusy o nějaké násilné křížení řetězu.

Kotoučové brzdy

Když se kopec otočí směrem dolů, přijdou ke slovu kotoučové brzdy. Z počátku byl jejich výkon ubohý, pravda nebyly vůbec zajeté. Postupně se však lepšily a věřím že nakonec budou bez chyby.

Vidlice RST Vogue patří v oblasti krosového náčiní k těm hodně dobrým, je opatřena vzduchovou patronou, možností úplného uzamčení a funkčním tlumením. Trochu o zvyku je blokace pootočením páčky na pravé noze proti směru hodinových ručiček. Samozřejmě má své limity a do těžkého terénu ji neberte.

Synergy je tak trochu kolo pro turisty fajnšmekry. Ne každý bude ochotný obětovat 45 tisíc za krose. Na druhou stranu si ho možná koupí a dle svého upraví sportovec, který nemiluje silniční oblouky, nebo se prostě jen chce odlišit. Stydět se za něho rozhodně nebudete.

  • Kvalitní a atraktivní rám
  • Osazení na velmi dobré úrovni
  • Vyvážený jízdní projev
  • Absence karbonové sedlovky
  • Obtížně seřiditelný přesmykač
  • Třmen vidlice nemá montážní otvor pro uchycení blatníku

Technická specifikace

Rám: AUTHOR C karbon monocoque 700c
Vidlice: RST Vogue Air vzduchová uzamykatelná
Hlavové složení: AUTHOR Integrated 1.5" tapered
Představec: Ritchey Pro V2
Řídítka: AUTHOR Over Size
Sedlovka: AUTHOR Al (27,2)
Sedlo: AUTHOR Navigator
Přehazovačka: Shimano XT
Přesmykač: Shimano LX
Ovladač řazení: Shimano LX
Brzdové páčky: Tektro Gemini kotoučové hydraulické
Brzdy: Tektro Gemini kotoučové hydraulické
Kliky a převodníky: SHIMANO LX 44–32–24 zubů
Pastorky: Shimano XT HG-50–10 (11–36)
Pedály: AUTHOR, jednostranně nášlapné
Náboje: AUTHOR Xenon Disc
Ráfky: AUTHOR Radon Cross
Pláště: AUTHOR Panaracer Cross kevlar 700×42
Hmotnost: 11.5 kg s pedály
Cena: 45.990,– Kč
Více informací: www.author.cz

Fotogalerie

Author Synergy 2016 Author Synergy 2016 Author Synergy 2016 Author Synergy 2016 Author Synergy 2016 Author Synergy 2016
Tomáš Kučera, 15.05.2016
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Zaujalo 144 dnes v 00:39
Máte někdo dron? dnes v 00:20
Lehokola Homebuilders lehokol 10 včera v 23:18
NEcyklo Co vás pobavilo nebo potěšilo 115. včera v 22:33
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 61 včera v 22:15
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

87 cyklistů (5 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016