Od desíti k osmnácti aneb velikonoční novinky v přepravě jízdních kol pražskou MHD

Když se něco nedaří, říká se, že to jde od desíti k pěti. Od letošního pátku 25. března se možná zažije rčení od desíti k osmnácti, což bude znamenat vývoj k lepšímu.

Foto: Jiří Juřík

Od 25. března totiž vstoupí v platnost změny, které se týkají rozšíření možností přepravy jízdních kol v prostředcích pražské hromadné dopravy. Nutno podotknout, že Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s organizací ROPID a s Magistrátem hl. m. Prahy připravily změny pozitivní.

Metro

Doposud se do celé soupravy metra vešlo oficiálně deset jízdních kol, která směla být umístěna maximálně po dvou na poslední plošině každého vagonu ve směru jízdy. Novinka platná od 25. 3. 2016 tuto možnost podstatně rozšiřuje. Napříště se mohou kola přepravovat, kromě prvního vagonu, na první a poslední plošině každého vagonu. V prvním vagonu pak pouze na poslední plošině, a to z bezpečnostních důvodů, aby kola nepřekážela strojvůdci, pokud by potřeboval vstoupit do soupravy mezi cestující. Zůstává zachován počet dvou kol na jedné plošině. V celé soupravě může být nově přepravováno současně osmnáct kol. Nadále platí i další povinnosti a omezení, týkající se například přednosti kočárků a invalidních vozíků nebo odmítnutí přepravy kol při špičkách.

Značení dveří soupravy metra
Foto: Jitka Vrtalová

Změny v přepravě kol v metru lze z pohledu cyklistů samozřejmě vnímat pozitivně, otázkou je, jak se k nim postaví ostatní cestující. Aby nedocházelo k nedorozuměním, budou všechny dveře nově označeny patřičnými piktogramy (samolepkami). Ty budou informovat o možnosti nebo naopak o zákazu nastoupit do soupravy konkrétními dveřmi vagonu. Označení dveří je důležité jak pro běžné cestující, kteří budou vědět o legálnosti umístění kola, tak pro cyklisty, kteří zase poznají, do kterých dveří mohou s kolem nastoupit.

Tramvaje

V přepravě jízdních kol tramvajemi nedochází ke změnám v počtu přepravovaných kol, ale v počtu úseků, kde je kola možno přepravovat. Doposud cyklisté mohli využít deset úseků, které vedly z centra do kopce, čímž se z nich staly jakési tramvajo-cyklo-výtahy. Novinka, platná opět od 25. 3., přináší rozšíření počtu úseků na osmnáct. Tedy opět od desíti k osmnácti.

Další změnou je i profil nových úseků, které již nevedou zásadně do kopce, ale mnohdy i dolů a po rovině. Začátky tramvajových úseků jsou v naprosté většině situovány ke stanicím metra. Zůstává zachováno pravidlo, že úsek s povolenou přepravou kol je využitelný pouze ve směru z centra. Zastávky, kde je povoleno s kolem do tramvaje, jsou označeny piktogramem. Stále platí, že v tramvaji se smí přepravovat dvě kola na plošině určené pro přepravu kočárků. Rovněž je zachováno časové omezení, do tramvaje se nesmí s kolem v pracovní dny od 14:00 do 19:00 hodin. Samozřejmě platí další stávající nařízení, mezi která patří povinnost cyklisty dát znamení řidiči, který může v odůvodněných případech nástup s kolem zakázat.

Značení tramvajových zastávek
Označení tramvajových zastávek, kde je povolen nástup s jízdním kolem.

Změna od desíti k osmnácti je od dopravce k cyklistům opravdu vstřícný krok. Další rozšiřování v případě metra asi již nelze očekávat, z důvodů technických i bezpečnostních. Ale vzpomeňte si, jak před pár lety jedna souprava převezla podle předpisu jen dvě kola. Větší skupina cyklistů, třeba v sobotu ráno, neměla šanci společně někam dojet. No ono se na tu poslední plošinu vtěsnalo i osm kol…, ovšem musel být tolerantní personál metra, shovívaví spolucestující a především ohleduplní cyklisté. Takže i nadále bude platit, ať bude počet kol v metru jakýkoliv, že vše je o lidech a jejich slušnosti.

Více informací o možnostech přepravy jízdních kol v prostředcích Pražské integrované dopravy naleznete na dpp.cz/skolem.

Fotogalerie

Označení dveří soupravy metra, kde je povolený vstup s jízdním kolem. Označení dveří soupravy metra, kde není povolený vstup s jízdním kolem. Označení na dveřích první a poslední soupravy metra, kde je/není povolený vstup s jízdním kolem podle aktuálního směru jízdy. Označení na dveřích první a poslední soupravy metra, kde je/není povolený vstup s jízdním kolem podle aktuálního směru jízdy. Označení tramvajových zastávek, kde je povolen nástup s jízdním kolem.
redakce NaKole.cz, 24.03.2016
Do vaší knihovny

Na kole ke hvězdám

Jiří Grygar a kol.
Průvodce po hvězdárnách a planetáriích
Co to je EBICYKL Tipy na týdenní cykloputování Průvodce po hvězdárnách a planetáriích Astrofyzika RNDr. Jiří Grygara, CSc. není třeba…
349 Kč

Atlas ČR s cyklotrasami

Česká republika 1:240 000
Nové vydání Aktualizované vydání Atlasu České republiky zobrazuje úplnou silniční síť a je doplněno značenými mezinárodními, dálkovými a…
164 Kč
Blogy

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

 ()
3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
Quatsch | 04.01.2017

Za mrazíky do Jizerských hor

 ()
Sice ne kolmo takže to sem asi moc nepatří, ale byl to moc fajn zimní přechod Jizerek - krásně jsem si tam vyčistil hlavu a taky zavzpomínal.********************************************* Rosničky už zase hlásí inverzi, nejlepší čas na pár dnů vyrazit z gloomy-doomy pošmourných nížin za sluníčkem…
cyklo-poustevnik | 27.12.2016

První kilometry na elektrokolech

 ()
Rozhodli jsme se naše stávající kola Author Reflex a Corsa elektrifikovat. V odborném servisu je vybavili středovými motory a my vyrazili na cestu domů. Po doplnění výstroje, kterou jsme před úpravou sundali a hlavně dobití baterií už druhý den využíváme hezkého počasí a jedeme k vodě. Tradiční…
Mirku | 18.12.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co pobavilo, Co potěšilo 117 dnes v 01:07
Komentáře k blogu Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí včera v 22:55
Ostatní – cyklo Židova struha - dá se projet, pane Lorenz? :-) včera v 20:26
NEcyklo Co vás zaujalo 148 včera v 20:16
Co vás vytočilo 111. včera v 19:53
Cestování na kole Z čech do chorvatska včera v 17:49
Technické rady Netradiční sdílení kola včera v 17:33
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

94 cyklistů (4 přihlášení)

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší …
mirekbik | 11.01.2017

7001

3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v…
Quatsch | 04.01.2017