reklama

Od desíti k osmnácti aneb velikonoční novinky v přepravě jízdních kol pražskou MHD

Když se něco nedaří, říká se, že to jde od desíti k pěti. Od letošního pátku 25. března se možná zažije rčení od desíti k osmnácti, což bude znamenat vývoj k lepšímu.

Foto: Jiří Juřík

Od 25. března totiž vstoupí v platnost změny, které se týkají rozšíření možností přepravy jízdních kol v prostředcích pražské hromadné dopravy. Nutno podotknout, že Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s organizací ROPID a s Magistrátem hl. m. Prahy připravily změny pozitivní.

Metro

Doposud se do celé soupravy metra vešlo oficiálně deset jízdních kol, která směla být umístěna maximálně po dvou na poslední plošině každého vagonu ve směru jízdy. Novinka platná od 25. 3. 2016 tuto možnost podstatně rozšiřuje. Napříště se mohou kola přepravovat, kromě prvního vagonu, na první a poslední plošině každého vagonu. V prvním vagonu pak pouze na poslední plošině, a to z bezpečnostních důvodů, aby kola nepřekážela strojvůdci, pokud by potřeboval vstoupit do soupravy mezi cestující. Zůstává zachován počet dvou kol na jedné plošině. V celé soupravě může být nově přepravováno současně osmnáct kol. Nadále platí i další povinnosti a omezení, týkající se například přednosti kočárků a invalidních vozíků nebo odmítnutí přepravy kol při špičkách.

Značení dveří soupravy metra
Foto: Jitka Vrtalová

Změny v přepravě kol v metru lze z pohledu cyklistů samozřejmě vnímat pozitivně, otázkou je, jak se k nim postaví ostatní cestující. Aby nedocházelo k nedorozuměním, budou všechny dveře nově označeny patřičnými piktogramy (samolepkami). Ty budou informovat o možnosti nebo naopak o zákazu nastoupit do soupravy konkrétními dveřmi vagonu. Označení dveří je důležité jak pro běžné cestující, kteří budou vědět o legálnosti umístění kola, tak pro cyklisty, kteří zase poznají, do kterých dveří mohou s kolem nastoupit.

Tramvaje

V přepravě jízdních kol tramvajemi nedochází ke změnám v počtu přepravovaných kol, ale v počtu úseků, kde je kola možno přepravovat. Doposud cyklisté mohli využít deset úseků, které vedly z centra do kopce, čímž se z nich staly jakési tramvajo-cyklo-výtahy. Novinka, platná opět od 25. 3., přináší rozšíření počtu úseků na osmnáct. Tedy opět od desíti k osmnácti.

Další změnou je i profil nových úseků, které již nevedou zásadně do kopce, ale mnohdy i dolů a po rovině. Začátky tramvajových úseků jsou v naprosté většině situovány ke stanicím metra. Zůstává zachováno pravidlo, že úsek s povolenou přepravou kol je využitelný pouze ve směru z centra. Zastávky, kde je povoleno s kolem do tramvaje, jsou označeny piktogramem. Stále platí, že v tramvaji se smí přepravovat dvě kola na plošině určené pro přepravu kočárků. Rovněž je zachováno časové omezení, do tramvaje se nesmí s kolem v pracovní dny od 14:00 do 19:00 hodin. Samozřejmě platí další stávající nařízení, mezi která patří povinnost cyklisty dát znamení řidiči, který může v odůvodněných případech nástup s kolem zakázat.

Značení tramvajových zastávek
Označení tramvajových zastávek, kde je povolen nástup s jízdním kolem.

Změna od desíti k osmnácti je od dopravce k cyklistům opravdu vstřícný krok. Další rozšiřování v případě metra asi již nelze očekávat, z důvodů technických i bezpečnostních. Ale vzpomeňte si, jak před pár lety jedna souprava převezla podle předpisu jen dvě kola. Větší skupina cyklistů, třeba v sobotu ráno, neměla šanci společně někam dojet. No ono se na tu poslední plošinu vtěsnalo i osm kol…, ovšem musel být tolerantní personál metra, shovívaví spolucestující a především ohleduplní cyklisté. Takže i nadále bude platit, ať bude počet kol v metru jakýkoliv, že vše je o lidech a jejich slušnosti.

Více informací o možnostech přepravy jízdních kol v prostředcích Pražské integrované dopravy naleznete na dpp.cz/skolem.

Fotogalerie

Označení dveří soupravy metra, kde je povolený vstup s jízdním kolem. Označení dveří soupravy metra, kde není povolený vstup s jízdním kolem. Označení na dveřích první a poslední soupravy metra, kde je/není povolený vstup s jízdním kolem podle aktuálního směru jízdy. Označení na dveřích první a poslední soupravy metra, kde je/není povolený vstup s jízdním kolem podle aktuálního směru jízdy. Označení tramvajových zastávek, kde je povolen nástup s jízdním kolem.
redakce NaKole.cz, 24.03.2016
Do vaší knihovny

Rájem rozhlednovým – 77 nejnovějších rozhleden ČR

Nejnovější rozhledny České republiky, dotisk obohacený o 12 nových rozhleden
Rozhledny stále přibývají. Od minulého vydání této knihy jich bylo postaveno dalších 12. Celkem tedy za tři a půl roku přibylo 77 …
249 Kč

Šťastná to země

Rosťa Gregor
Koloputování okolo Československa a jiné příběhy
„Co je to štěstí? Mít radost na duši a neubližovat tím druhým. Může tak být, milý čtenáři? Moje duše se raduje na cestách. A taky se …
279 Kč
Blogy

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

 ()
Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | včera

Polsko 2014 - 4.část

 ()
13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas tolik nevadí. K autu to máme nějakých sto třicet kilometrů vzdušnou čarou a času dostatek. Na modré obloze se opět začínají objevovat osamocené černé mraky a stále hodně fouká. Odjíždíme až…
Santi | 14.01.2018

Za sluníčkem na Hebridy (2017)

 ()
Celý měsíc kolmo-tlačmo-pěšmo po ostrovech západní Vysočiny, krásné počasí skoro bez deště, žádné úmorné tropy, žádné kousavé midges, úžasná krajina, divoká příroda, daleko od přelidněné civilizace, klid, pohoda,... Byl by hřích tu spěchat a jen nahánět kilometry, nezastavit, neposedět, nevychutnat…
cyklo-poustevnik | 14.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (2.)

 ()
... aneb co tam, kurwa, będziecie szukać v tej Rosiji? (část 2) Wieliczka, Krakow a Szlak Orlich gniazd Projíždět jihovýchodním Polskem a nezastavit se v bývalém solném dole Wieliczka nebo v historickém Krakově? Nemožné! Wieliczka byla první na řadě. Vystáli jsme frontu na prohlídku v polském…
Peggy | 10.01.2018

Polsko 2014 - 3.část

 ()
8. den (52 km, Jája 27 km)O půlnoci nás probudil liják a od té doby pršelo až do sedmi ráno. Jakmile déšť ustal, vstáváme. Obloha je jednolitě šedá a od moře k nám doléhá silné hučení.Voda na čaj se nechce vařit, je čas vyměnit baterii ve dřívkáči. Tím údržba nekončí. Šárka hlásí trochu odlepenou…
Santi | 08.01.2018

O čem se mluví:

NEcyklo OT: LAN kabel dnes v 06:21
Cestování na kole Solární tůr AZUBu na rádiu Brno dnes v 00:00
NEcyklo První kolo ............ (voleb) :-) včera v 23:18
Technické rady Stabilizace s přiděláním na kolo včera v 22:30
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 70 včera v 21:46
Cestování na kole Izrael na pár dní? 2018 včera v 21:39
Polsko? včera v 21:38
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

159 cyklistů (7 přihlášených)

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo…
Peggy | včera

Polsko 2014 - 4.část

13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas…
Santi | 14.01.2018

Za sluníčkem na Hebridy (2017)

Celý měsíc kolmo-tlačmo-pěšmo po ostrovech západní Vysočiny, krásné počasí skoro bez deště, žádné úmorné…
cyklo-poustevnik | 14.01.2018